Emne

byrum

Byrum
9. april 2022

I 1930’ernes Danmark spillede gadekampe samme rolle, som sociale medier gør i dag

Når unge socialister og konservative i mellemkrigstiden kæmpede om retten til gaden og trængte ind på hinandens territorier, havde det samme funktion, som sociale medier har i dag. Det mener historikeren Charlie Krautwald, der har undersøgt samspillet mellem det politiske liv og det offentlige byrum
Medlemmer af Konservativ Ungdom i slagsmål med medlemmer af Danmarks Kommunistiske Ungdom i 1935.
Læserbrev
7. april 2022

Byrummet har ikke brug for mere egobyggeri. Der skal være fokus på det samlede billede

Nutidens arkitekter blæser på helheden og på de mennesker, der skal bo i bymiljøerne, som de ødelægger med deres egoistiske nybyggerier, der tilstræber at skabe kontrast frem for sammenhæng. Det skal der gøres op med, skriver formand for Arkitekturoprøret Jep Loft i dette debatindlæg
Kronik
7. februar 2022

Indret byen, så den skubber til vores kønnede forventninger – ikke reproducerer dem

Langt de fleste brugere af byens aktive byrum som fodboldbaner og skateparker er unge mænd og drenge. Pigerne sidder på sidelinjen og snakker og kigger på, at drengene udfolder sig. Piger socialiseres til at lægge låg på deres fysiske udfoldelse, og det skal kommunerne udfordre, ikke reproducere, skriver arkitekt og ekstern lektor på Oxford Brookes University Caroline Richardt Beck
Når man undersøger, hvem der anvender de aktive byrum, er langt de fleste brugere unge mænd og drenge. Pigerne sidder på sidelinjen og snakker, kigger på deres telefoner eller på, at drengene spiller bold.
Anmeldelse
21. december 2021

Vent, hov, hvad er det? Falske insekter og kvindevoldsdigte forstyrrer det travle juleblik

Som et mirakel under kulturnedlukningen har nogle af kunstverdenens største internationale navne lavet vidunderlig kunst, der skulle være til at finde i det offentlige rum over hele landet. Information er taget på juleodyssé efter værkerne
Som et mirakel under kulturnedlukningen har nogle af kunstverdenens største internationale navne lavet vidunderlig kunst, der skulle være til at finde i det offentlige rum over hele landet. Information er taget på juleodyssé efter værkerne
Kronik
12. oktober 2021

Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
Kommentar
6. august 2021

Lynetteholmens uskønne proces viser nødvendigheden af en mere demokratisk byudvikling

Lynetteholmprojektet udstiller den utilstrækkelige demokratiske inddragelse i byudviklingen i København. Det kalder på en ny og mere tidsssvarende tilgang til borgerinddragelse, skriver gymnasielektor Anders Agersnap i dette debatindlæg
Kommentar
23. februar 2021

Vi har brug for naturens helbredende kræfter – stop byggeriet i grønne byrum

SF mener, at det er vigtigt, at grønne byrum bevares. Derfor virker det helt utilstedeligt, at de alligevel stemmer for at bygge på Lærkesletten, Stejlepladsen og i De Gamles By. Der er brug for flere grønne kvadratmeter, ikke færre, skriver specialkonsulent Torben Conrad i dette debatindlæg
Feature
3. september 2020

Corona forvandler Europas storbyer: »Og det kommer ikke til gå i sig selv, når der kommer en vaccine«

Pandemien har med ét slag forandret Europas byer. Turisterne er væk, millioner arbejder hjemme, og nu kan man cykle tværs gennem Paris. Krisen kan skabe en ny europæisk storby. En grønnere by. Men også en by, der er mindre international
Informations udsendte kan gå direkte ind på på Louvre-museet i Paris. Normalt er der lange køer på denne tid af året.
Læserbrev
13. marts 2020

København skal ikke designe byrum, der er hjemløsefjendtlige

Vi kan ikke acceptere, at København bliver en by, der sender signaler til sine svageste borgere om, at der ikke er plads til dem i bybilledet. Vi skal fjerne hjemløsefjendtligt design som for eksempel skrå bænke i byen, skriver Teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, i dette debatindlæg
Klumme
20. januar 2020

At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus

Bortset fra en enkelt soloulykke blev Oslo fuldstændig forskånet for trafikdrab sidste år – en sidegevinst af en plan for grøn trafikomstilling. Regeringer bør tage ansvar for at reducere bilismen i stedet for at overlade det til lokalpolitikerne, skriver klummeskribent Gaby Hinsliff
I Oslo har man lukket flere gader af for biltrafik, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Alt sammen som del af at omstille byen til en kulstofneutral by, hvilket også har medført en reduktion af dræbte i trafikken.

Sider

  • Baggrund
    24. august 2007

    Børn uden opsyn forbudt!

    Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
    Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  • Feature

    Larm dræber os langsomt

    Der er så meget larm i vores liv, at vi dør af det. Heldigvis er en stille modrevolution i gang
    Der er så meget larm i vores liv, at vi dør af det. Heldigvis er en stille modrevolution i gang
  • Kronik
    7. februar 2022

    Indret byen, så den skubber til vores kønnede forventninger – ikke reproducerer dem

    Langt de fleste brugere af byens aktive byrum som fodboldbaner og skateparker er unge mænd og drenge. Pigerne sidder på sidelinjen og snakker og kigger på, at drengene udfolder sig. Piger socialiseres til at lægge låg på deres fysiske udfoldelse, og det skal kommunerne udfordre, ikke reproducere, skriver arkitekt og ekstern lektor på Oxford Brookes University Caroline Richardt Beck
    Når man undersøger, hvem der anvender de aktive byrum, er langt de fleste brugere unge mænd og drenge. Pigerne sidder på sidelinjen og snakker, kigger på deres telefoner eller på, at drengene spiller bold.
  • Kronik
    12. oktober 2021

    Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

    Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
    Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
  • Nyhed
    25. juli 2016

    Dårlig byplanlægning: København er ikke designet til kvinder og ældre

    De offentlige rum i København bliver flittigt brugt af mændene, mens kvinder og de ældre i langt mindre grad er til stede. Det er udtryk for dårlig byplanlægning og arkitektonisk dovenskab, mener arkitekt, lektor og ph.d. René Kural. Men hvad for en by skal vi så designe?
    Byrumsinstallationer omkring Haraldsgade på Nørrebro er et af de byrum, der er designet til brug af unge og børn. Gåden, byplanlæggere har svært ved at løse, er hvordan man indretter dem til kvinder og ældre.
  • Kronik
    17. november 2012

    Biler på Strøget? – tanker om byens rum

    I dag fylder Strøget i København 50 år. Et tillykke er bestemt på sin plads. Men har hun ikke isoleret sig lidt vel rigeligt fra resten af middelalderbyen? Og er fraværet af trafik, der i hendes barndom føltes så befriende, blot blevet erstattet af et fodgængertyranni? Strøget ligner i dag alverdens andre strøggader. Måske vi bør gentænke, hvad vi vil – ikke bare med Strøget – men med værket København
    I anledning af Strøgets 50-årsfødselsdag kunne man passende overveje, om man ikke – i stedet for at renovere middelalderbyens belægninger gade for gade – burde hæve blikket lidt og spørge, hvad vi overhovedet vil med hovedstadens gamle bykerne. Arkiv
  • Baggrund
    7. marts 2015

    Slaget om lyset kæmpes i mørke

    I disse år skifter så godt som alle danske byer det eksisterende gadelys ud med LED-lys. Det giver på sigt en stor miljømæssig og økonomisk gevinst for kommunerne. Men det giver også anledning til konflikter om, hvordan en rigtig nordisk by skal se ud, når mørket falder på
    I disse år skifter så godt som alle danske byer det eksisterende gadelys ud med LED-lys. Det giver på sigt en stor miljømæssig og økonomisk gevinst for kommunerne. Men det giver også anledning til konflikter om, hvordan en rigtig nordisk by skal se ud, når mørket falder på
  • Kronik
    9. september 2004

    Det nye korps for integration af jyder

    Klap lige hesten og evaluer, hvordan det egentlig er gået med hovedlandets tænkende immigranter blandt hurtigtsnakkende københavnere