Emne

cancel culture

Artikler
Kommentar
15. marts 2023

Den udskældte ’cancel culture’ er tegn på, at det frie marked fungerer præcis, som det skal

Både ’cancel culture’ og det frie marked er kendetegnet ved, at efterspørgslen fra forbrugerne påvirker, hvad virksomhederne producerer. Derfor forekommer det mig paradoksalt, når mange liberale har et indædt had til netop cancel culture
Både ’cancel culture’ og det frie marked er kendetegnet ved, at efterspørgslen fra forbrugerne påvirker, hvad virksomhederne producerer. Derfor forekommer det mig paradoksalt, når mange liberale har et indædt had til netop cancel culture
Hollywoodretssag
30. april 2022

Opgøret mellem Depp og Heard er også blevet en kamp om cancel culture og retfærdighed i Tiktok-æraen

Et af filmbranchens mest berømte ægtepar tørner i disse dage sammen i retten. Retssagen om Johnny Depp og Amber Heards ægteskab er ikke kun en kamp om personlig ære, men også et opgør mellem arketyper i det gamle og nye Hollywood
Skuespiller Johnny Depp sidder i vidneskranken i en retssal i Virginia i USA, mens hans ekskone, skuespiller Amber Heard, taler med sine advokater. Johnny Depp har sagsøgt Amber Heard for 50 millioner dollar for at have tilsværtet hans navn igennem en klumme i Washington Post i 2018, hvor Heard skrev om vold i hjemmet og konsekvenserne for kvinder, der siger sandheden om »magtfulde mænd«.
Kommentar
9. februar 2022

Morten Hesseldahl: Identitetspolitikken er i krig med det åbne samfunds universelle værdier

Woke-generationen har ret i, at magten altid er tilbøjelig til at holde andre stemmer ude og dermed gøre verden mindre fri, end den kunne være. Men deres kamp mod universalismen, ytringsfriheden og meritokratiet er uforenelig med vores åbne samfund, skriver direktør for Gyldendal, Morten Hesseldahl, i dette debatindlæg
Morten Hesseldal, adm. direktør på Gyldendal, mener, at forandringerne 'i den hvide mands verden' har været bemærkelsesværdige og til gavn for alle. Ikke bare for den hvide mand. 
Kronik
28. januar 2022

Påbud om trigger-warnings er ikke vejen frem for Filmskolen. Men vi skal lytte til de unge

Selvfølgelig kan den enkelte underviser vælge at advare, hvis man ved, der sidder studerende, der reagerer stærkt på bestemte film. Men det vil være en fejl at etablere en overordnet moralsk anskuelse, som undervisere skal følge i valg og fravalg af materiale, skriver filminstruktør og ekstern underviser på Den Danske Filmskole Sven Vinge i denne kronik
Selvfølgelig kan den enkelte underviser vælge at advare, hvis man ved, der sidder studerende, der reagerer stærkt på bestemte film. Men det vil være en fejl at etablere en overordnet moralsk anskuelse, som undervisere skal følge i valg og fravalg af materiale, skriver filminstruktør og ekstern underviser på Den Danske Filmskole Sven Vinge i denne kronik
Leder
10. januar 2022

Racistisk indhold er en del af den verden, en filmskoleelev skal kunne forholde sig til

At filmskoleelever åbenbart kan finde på at udvandre i protest mod en fiktiv filmkarakters racistiske opførsel kan forklares med almindelig studentikos iver efter at markere et standpunkt. Mere bekymrende er det, at der blandt lærerne lader til at være forståelse for sartheden
Fraklip fra filmen ’Dan Dream’ fik elever på Filmskolen til at udvandre – billedet her er taget under optagelse af filmen i 2016.
Leder
11. december 2021

Er USA’s boykot af vinter-OL en god idé? Ja, siger Niels Ivar Larsen. Nej, siger Rune Lykkeberg

Den amerikanske præsident, Joe Biden, har annonceret en diplomatisk boykot af de Olympiske Vinterlege i Beijing. Det betyder, at alle de amerikanske sportsfolk kommer til konkurrencer, men der vil ikke være nogen officielle fra den amerikanske regering. Er det en god idé?
Er en diplomatisk boykot af vinter-OL i Kina en inspiration for aktivister og atleter, eller er den hyklerisk cancelkultur? På Information er der uenighed.
Klumme
4. november 2021

Der er stadig et gran af sandhed i Dave Chappelles grænseløse humor

Komikeren Dave Chappelle har altid appelleret til den brune mand i mig. Den del af mig, der er træt af hykleri, ubevidste fordomme og racisme. Men Chappelle har mistet grebet om de hierarkier forbundet med race, klasse og kønsidentitet, han beskriver, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
Komikeren Dave Chappelle har altid appelleret til den brune mand i mig. Den del af mig, der er træt af hykleri, ubevidste fordomme og racisme. Men Chappelle har mistet grebet om de hierarkier forbundet med race, klasse og kønsidentitet, han beskriver, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i denne klumme
Interview
30. oktober 2021

Cancel culture er ikke nyt, siger Noam Chomsky: »Forskellen i dag er, at det er venstrefløjen, der gør det«

I en alder af 92 er Noam Chomsky stadig en stålsat modstander: af USA’s optræden på verdensscenen, af Det Republikanske Partis excesser – og af venstrefløjens tendens til at overtage højrefløjens gamle kampmidler og forsøge at lukke munden på politiske modstandere
»I mange år måtte jeg bogstavelig talt have politibeskyttelse på campus, når jeg talte om bestemte emner,« fortæller Noam Chomsky.
Klumme
24. september 2021

Kunsten er blevet svag og ufri. Nu handler det hele om moralsk uangribelighed

Der er ikke frihed for kunsten, for frie ord og tanker vil betyde, at nogen bliver stødt, medarbejdere vil blive fyret, produkter vil blive revet ned af hylderne, og penge vil gå tabt. Det er altafgørende at være en moralsk helt. Ellers er du død, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Den hollandske oversætter Marieke Lucas Rijneveld trak sig fra oversættelsen af Amanda Gormans nyeste digtsamling, fordi hendes hudfarve blev kritiseret. Hun var simpelthen for hvid til at oversætte den afroamerikanske kvindes langdigt.
Leder
21. september 2021

Vil du provokere i Polen, Uwe Max Jensen? Så kys Hornsleth i landets LGBTQ-frie zoner

Kristian von Hornsleth og Uwe Max Jensen leger med racistiske virkemidler på provoudstilling i Polen for tiden. Men hvis de to kunstnere gerne vil slå et slag for kunstnerisk frihed, hjælper det ikke at råbe ’nigger’ til gavn for staten
Arkivfoto. Uwe Max Jensen maler sig sort i ansigtet under en performance i Viborg i 2014.

Sider