Emne

Cannes

Cannes 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv

Tyrkiske Nuri Bilge Ceylan dissekerer i ’Det vilde pæretræ’ den menneskelige tilstand og kunstens natur

Ungdommens ambition udfordrer bittersødt forældregenerationens resignation i Nuri Bilge Ceylans småsnaksfilosofiske drama ’Det vilde pæretræ’

De første skandaler og zombier folder sig ud i Cannes

Mæslingefrygt, taxastrejke og busblokade, Alain Delon-protest og Jim Jarmuschs underholdende zombieangreb på apati og Trump. Årets filmfestival i Cannes er i gang, og den er allerede en kulørt blanding af kunst og kommercialisme og film og forargelse
Afsnit 8

Orhan Pamuk har skrevet noget så sjældent som en roman med en lykkelig hovedperson

Nu er der et nyt afsnit af podcasten Radio Information

Nye tider i Cannes

Det er lige nu den største historie om Cannes-festivalen, at den på egne præmisser tilpasser sig tidens udvikling og meget forsigtigt ophæver det skarpe skel mellem den kunstneriske film og de film og tv-serier, som streamingtjenesterne producerer
Cannes 2017

Netflix indtager filmkunstens hellige haller

Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?

Blandt lam og samosaer

Yared Zelekes etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ fortæller om et stort drama for en lille dreng i en fascinerende, fremmed hverdag

Er det retfærdigt?

Jagten på retfærdighed, værdighed og en mening med livet og døden er et gennemgående tema i mange af de film, der bliver vist på filmfestivalen i Cannes. Det giver stof til eftertanke hos Informations filmredaktør

’Der laves mange dårlige film af hvide mænd’

Der er blevet diskuteret køn og ligestilling i filmbranchen i Cannes. ’Det lader sig ikke stoppe,’ siger franske Claire Denis, mens Salma Hayek mener, at det er op til kvinderne selv at gribe den magt, når de nu udgør 50 pct.

Alle går rundt og forelsker sig

Cate Blanchett og Rooney Mara stråler i Todd Haynes’ sanselige kærlighedsdrama, ’Carol’

Mest læste

  1. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt
  2. Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
  3. Jens, hovedpersonen i Martin de Thurahs kortfilm 'Ung mand falder' - der er udvalgt til filmfestivalen i Cannes - er mentalt og følelsesmæssigt i frit fald, og det udtrykker instruktøren visuelt ved at lade Jens' omgivelser falde fra hinanden
  4. Lars von Triers nye film, ’Antichrist’, er fysisk og psykisk en hård oplevelse, som uundgåeligt vil dele publikum. Der blev da også både klappet og buhet, da filmen søndag aften havde verdenspremiere i Cannes
  5. Gid vi havde flere instruktører, også herhjemme, som sydkoreanske Bong Joon-ho. Med et empatisk blik for de udstødte og udsatte. En skalpel gennem de strukturelle uligheder. Og alligevel i stand til at underholde for vildt. Hans nye film, ’Parasite’, er et af de bedste eksempler på det
  6. Janus Metz' stærke dokumentarfilm 'Armadillo', der i går blev vist på filmfestivalen i Cannes, skildrer råt for usødet de danske soldaters brutale og blodige virkelighed i Afghanistan
  7. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  8. Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier