Emne

Cannes

Filmfestival i Cannes
14. juli 2021

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Chefredaktør Arthur Howitzer (Bill Murray) på den franske avis 'Dispatch' i Wes Andersons 'The French Dispatch.'
Cannes Film Festival
8. juli 2021

»Har I savnet glamouren?« Åbningsfilmen i Cannes høstede stort bifald – måske mest på grund af genåbningsglæde

Tirsdag blev filmfestivalen i Cannes spillet og sunget i gang med legesyge Leos Carax’ musicalopera ’Annette’, der nok har sine problemer, men som om noget signalerer, at filmkunsten og festivalen for alvor er tilbage efter et års ufrivillig pause
Tirsdag blev filmfestivalen i Cannes spillet og sunget i gang med legesyge Leos Carax’ musicalopera ’Annette’, der nok har sine problemer, men som om noget signalerer, at filmkunsten og festivalen for alvor er tilbage efter et års ufrivillig pause
Baggrund
6. juli 2021

Efter to års pause er Cannes-festivalen tilbage og filmens Mekka genindtaget. Vi bringer dig et historisk overblik

Filmfestivalen i Cannes er filmkunstens Mekka, men det er en position, som den skal kæmpe for. I dag begynder den 74. udgave efter sidste års coronarelaterede aflysning. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og ser på festivalens historie og vigtighed
Den legendariske skuespiller, instruktør og producer Kirk Douglas med den amerikanske skuespillerinde Jo Ann Pflug til en fest in Cannes i 1970.
Anmeldelse
19. maj 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Filminstruktøren Sebastian Mallo (tv. Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
16. maj 2019

Tyrkiske Nuri Bilge Ceylan dissekerer i ’Det vilde pæretræ’ den menneskelige tilstand og kunstens natur

Ungdommens ambition udfordrer bittersødt forældregenerationens resignation i Nuri Bilge Ceylans småsnaksfilosofiske drama ’Det vilde pæretræ’
Det vilde pæretræ tager på lignende vis snakkesageligt livtag med mange store spørgsmål, mens Gökhan Tiryakis smukke billeder suger os ind i filmens lille verden og fanger fornemmelsen af folks grundlæggende ensomhed.
Feature
16. maj 2019

De første skandaler og zombier folder sig ud i Cannes

Mæslingefrygt, taxastrejke og busblokade, Alain Delon-protest og Jim Jarmuschs underholdende zombieangreb på apati og Trump. Årets filmfestival i Cannes er i gang, og den er allerede en kulørt blanding af kunst og kommercialisme og film og forargelse
Bill Murray, Chloë Sevigny og Adam Driver er en sjov og dynamisk trio i Jim Jarmuschs satiriske zombiefilm, ’The Dead Don’t Die’, der tirsdag åbnede filmfestivalen i Cannes. Foto: Universal
27. maj 2017

Orhan Pamuk har skrevet noget så sjældent som en roman med en lykkelig hovedperson

Nu er der et nyt afsnit af podcasten Radio Information
Nu er der et nyt afsnit af podcasten Radio Information
Leder
17. maj 2017

Nye tider i Cannes

Det er lige nu den største historie om Cannes-festivalen, at den på egne præmisser tilpasser sig tidens udvikling og meget forsigtigt ophæver det skarpe skel mellem den kunstneriske film og de film og tv-serier, som streamingtjenesterne producerer
Med årets blåstempling af streamingtjenesterne er der for første gang blødt op på Cannes' hårde konfrontation med en mere kommerciel underholdningsindustri.
Feature
17. maj 2017

Netflix indtager filmkunstens hellige haller

Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?
Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?
Anmeldelse
4. marts 2016

Blandt lam og samosaer

Yared Zelekes etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ fortæller om et stort drama for en lille dreng i en fascinerende, fremmed hverdag
Filmmediet har evnen til på få øjeblikke at tage os med ind i umiddelbart fremmede verdener, som her det etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ . Foto: Øst for Paradis

Sider