Emne

CO2-udledning

Klimaloven: Når det samarbejdende folkestyre viser sig fra sin bedste side

Med bredt flertal har Danmark fået en klimalov, der sætter kursen for en radikal omstilling af det danske samfund. Man kunne næppe forestille sig en bedre start

Tilskynd danskerne til at søge job tæt på deres hjem – for deres egen og klimaets skyld

Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg

Ny rapport: Vi kører (lidt langsommere) mod afgrunden

Den globale vejtrafiks fortsatte vækst, Kinas stadigt stigende kulforbrug og mange landes markante satsning på naturgas forklarer, at de globale CO2-udledninger igen i år bevæger sig væk fra Parisaftalens mål – med en forventet vækst på 0,6 pct. for 2019

Hensynet til CO2-regnskabet må ikke veje tungere end biodiversiteten i urørt skov

Selv om det er rigtigt, at produktionsskove binder mere CO2 end urørt skov, må det ikke betyde, at biodiversiteten betaler prisen for Danmarks CO2-regnskab. Vi har både råd til urørt skov med biodiversitet og produktionsskov, skriver Peter Wiberg-Larsen i dette debatindlæg

Vertikalt landbrug kan blive Danmarks næste vindmøllesucces

Vertikalt landbrug er en billig og bæredygtig måde at producere både fødevarer, brændstof og materialer på. Og så kan det frigøre enorme mængder landbrugsjord til natur og dermed skabe større biodiversitet, skriver Jens Hardy Madsen i dette debatindlæg

Vismændene mangler klimavisdom, når de advarer mod en klimalov med 70 procents CO2-reduktion

Klimakrisen er så fremskreden, at det vil være uforsvarlig politik at give afkald på det strammest mulige mål for nedbringelserne

Klimaprofessor: »Der er enighed i den videnskabelige verden. Resten er op til politikerne«

Carsten Rahbek er en ud af 11.000 forskere, akademikere og andre, der har skrevet under på et nyt klimaopråb. »Jeg synes sådan set, at vi har en forpligtigelse til at melde ud,« siger professoren, som trods alt er optimistisk for fremtiden

Hvorfor skal bæredygtighed kunne betale sig?

Filosof Claus Strue Frederiksen har fået ansvaret for at bruge 10 procent af biotekvirksomheden Gubras millionoverskud på grøn omstilling

Støttepartier trækker tæppet væk under Frank Jensens grønne eventyr

Københavns overborgmester satser på ny teknologi til at redde byens ambitiøse klimaplan. Men støttepartierne på rådhuset tror ikke på ideen

Universiteter bør begrænse forskeres unødvendige flyrejser

Danske forskere flyver indenrigs, selv om de kunne tage toget. Universiteterne bør gå foran med klimapolitikker, der begrænser de ansattes unødvendige flyvninger, skriver videnskabelig assistent Marcus Lee Naldal i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Med bredt flertal har Danmark fået en klimalov, der sætter kursen for en radikal omstilling af det danske samfund. Man kunne næppe forestille sig en bedre start
  2. Klimakrisen er så fremskreden, at det vil være uforsvarlig politik at give afkald på det strammest mulige mål for nedbringelserne
  3. Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg
  4. Den globale vejtrafiks fortsatte vækst, Kinas stadigt stigende kulforbrug og mange landes markante satsning på naturgas forklarer, at de globale CO2-udledninger igen i år bevæger sig væk fra Parisaftalens mål – med en forventet vækst på 0,6 pct. for 2019
  5. Vertikalt landbrug er en billig og bæredygtig måde at producere både fødevarer, brændstof og materialer på. Og så kan det frigøre enorme mængder landbrugsjord til natur og dermed skabe større biodiversitet, skriver Jens Hardy Madsen i dette debatindlæg
  6. Vi hører ofte, at Danmark er et landbrugsland. Rent faktisk er vi et af de mest opdyrkede lande i verden, men det er ingen naturlov. Måske er det snart på tide at genoverveje, om dette fortsat er vejen frem, skriver biolog Pia Lund Nielsen i dette debatindlæg
  7. Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  8. De seneste års afgiftslettelser har fået flere til at vælge større biler med større CO2-udledning. Samtidig skiftes der fra diesel- til benzinbiler, selv om dieselbiler er mere brændstofeffektive og udsender mindre CO2. Facit er, at udviklingen går den forkerte vej, viser Danmarks Statistik