Emne

computerspil

Interview
12. august 2022

I ’The Sims 4’ kan du være panseksuel og transkønnet. Men kan vi bruge det til noget i virkeligheden?

I videospilverdenen er der stadig masser af sexisme, transfobi og homofobi. Men der er også nye spil, der åbner hele det seksuelle og kønslige spektrum op. Et af dem er livssimulationsspillet ’The Sims’. Den aktuelle fjerde udgave er tænkt som et safe space for alle køn og seksualiteter. Vi har interviewet en af spillets centrale udviklere om hvorfor
I videospilverdenen er der stadig masser af sexisme, transfobi og homofobi. Men der er også nye spil, der åbner hele det seksuelle og kønslige spektrum op. Et af dem er livssimulationsspillet ’The Sims’. Den aktuelle fjerde udgave er tænkt som et safe space for alle køn og seksualiteter. Vi har interviewet en af spillets centrale udviklere om hvorfor
Læserbrev
24. maj 2022

Grundproblemet i computerspil er ikke lykkeposerne. Det er den friktionsfri underholdning

Det er rigtigt, at lykkeposer i computerspil ikke gør noget bedre. Men det grundlæggende problem er, at skærmen giver adgang til uendelige mængder af friktionsfri underholdning, som det er meget svært at slippe. Og det går ud over ens øvrige liv, skriver selvstændig Nikolaj Køhler Wolthers i dette debatindlæg
Læserbrev
19. maj 2022

Skrabelodder er forbudt for børn under 18. Det burde lykkeposer i computerspil også være

Børn må gerne spille computerspil, men vi skal være opmærksomme på de dele af spillene, som er regulær gambling. Vi skal ikke forbyde hele spillet, men aldersbegrænse lykkeposerne og tale med vores børn om, hvorfor det er så spændende at købe dem, skriver forsker og psykolog Anne Fiskaali og autoriseret psykolog Johan Tapio Vindum Eklund
Kommentar
25. april 2022

Telefon- og computerspil designes i dag som afhængighedsskabende gambling til børn

Computerspil til børn er en milliardvirksomhed, der gennem afhængighedsskabende gamblingdynamikker manipulerer penge og tid ud af vores børn. Det må vi som forældre tage langt mere alvorligt, skriver selvstændig Nikolaj Køhler Wolthers i dette debatindlæg.
En af de store forskelle på gaming og de hobbyer, man dyrker i sportshaller, er, at der i computerspillene er tilføjet store mængder manipulation, hvis eneste formål er at øge mængden, man spiller, og penge, man bruger, skriver selvstændig Nikolaj Køhler Wolthers i dette debatindlæg.
Ph.d.-cup 2022
19. april 2022

Unge, der bruger mange timer på computerspil, kan sagtens trives. Det viser Anne Fiskaalis forskning

Det vækker bekymring, når børn og unge bruger meget tid på computerspil. Derfor satte psykolog Anne Fiskaali sig for at undersøge elever på e-sportslinjer i sin ph.d. Det viste sig, at eleverne var afhængige af computerspil, men at de samtidig trives lige så godt som andre unge
Psykolog Anne Fiskaali har undersøgt, om elever, der bruger meget tid på computerspil trives lige så godt som andre unge.
Anmeldelse
8. april 2022

Euforisk sjovt parforholdsspil tvinger skilsmissetruede – eller bare uvenner – til at samarbejde

I det forrygende samarbejdsspil ’It Takes Two’ bliver et skilsmissetruet par tvunget til at samarbejde for at vinde deres menneskelighed og datter tilbage. Det er et helt euforisk underholdende topersonersspil, et opbyggeligt forlystelsestrip. Dog savner man en ordentlig forklaring på, hvorfor de absolut ikke må skilles
Det starter realistisk, men så går det løs i skilsmissedramaet, hvor to spillere skal forsøge at redde et ægteskab.
Kommentar
7. februar 2022

Videospil bliver ikke anerkendt som kunst, og det er en stor fejl

Videospil bliver ikke taget alvorligt som den kunstform, det er, hvilket nok især skyldes en fordom om, at det hele er infantilt tidsfordriv. Men i dag overgår spilgenren ofte film og litteratur, hvad angår kvalitet, originalitet og alsidighed, skriver freelancejournalist Mikkel Medom Jørgensen i dette debatindlæg
Mange videospil er udsprunget af en oprigtig vision og kompromisløs fortælleglæde, men alligevel dykker de som oftest under radaren, når vi taler om kunst og kultur – og det er synd, skriver freelancejournalist Mikkel Medom Jørgensen i dette debatindlæg.
Folk
22. november 2021

Myrerne er røget af Nomas menu på grund af et EU-direktiv

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
I denne sag er ordet flueknepperi næsten på sin plads.
Folk
5. november 2021

Det er venstrefløjens skyld, at mænd ser porno og spiller computer på internettet

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Den republikanske senator Josh Hawley vil ikke deltage i venstrefløjens hyldest af mændenes deroute.
Vi er vilde med …
5. november 2021

Ugens anbefalinger: Sultne (meget ærlige) piger og Knud Romer konfronteret med sin jamrende persona

Instagram-madanmelderne To Sultne Piger får aktiveret både mundvand og smilebånd med deres bramfri anmeldelser, et almindeligt forfatterinterview udvikler sig til en åben konfrontation, og en deprimeret videnskabsjournalist laver god radio om hjernen
Der blev gået til stålet, da Knud Romer besøgte programmet Skønlitteratur på P1

Sider

  • Feature

    Hvornår bliver eSport en disciplin ved De Olympiske Lege?

    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  • Kommentar
    12. januar 2019

    Fortnite-computerspillet er et isolationsfængsel for børn og unge

    Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
    En dreng spiller Fortnite i e-sportklubben Hydr i Søborg. 
  • Ph.d.-cup 2022
    19. april 2022

    Unge, der bruger mange timer på computerspil, kan sagtens trives. Det viser Anne Fiskaalis forskning

    Det vækker bekymring, når børn og unge bruger meget tid på computerspil. Derfor satte psykolog Anne Fiskaali sig for at undersøge elever på e-sportslinjer i sin ph.d. Det viste sig, at eleverne var afhængige af computerspil, men at de samtidig trives lige så godt som andre unge
    Psykolog Anne Fiskaali har undersøgt, om elever, der bruger meget tid på computerspil trives lige så godt som andre unge.
  • Kronik
    3. juli 2010

    Børn påvirkes af voldelige pc-spil

    Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
    Hjernestudier har påvist, at det at spille voldelige elektroniske spil medfører en ændret hjerneaktivitet over tid. Ved regelmæssigt spil ses en nedsat sensibilitet over for voldelig adfærd. Med internettets frie adgang til spil er det i endnu højere grad blevet en forældreopgave at skærme sine børn mod den afstumpede form for vold og sex i nogle af spillene.
  • Kommentar
    17. juni 2019

    Det er omsorgssvigt, hvis man ikke begrænser sit barns skærmtid

    Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
    Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  • Kronik
    29. oktober 2008

    Virtuelt vand - en ny tilgang til den globale vandsituation

    Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre
    Du kan beregne dit eget vandfodaftryk på følgende webside: kortlink.dk/5wzy -
  • Kronik
    18. januar 2019

    Kære forældre, stop med at bekymre jer om Fortnite og spil det med jeres børn i stedet

    I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner
    Du skal naturligvis sætte rammer for dine børns spil. Men sæt rammerne i forhold til deres verden og ikke i forhold til din, er kronikørens råd til computerspilsbekymrede forældre.
  • 12. juli 2008

    Først får man succes - og så dør man

    Jacob Ejersbo, forfatteren til bestsellerromanen 'Nordkraft', nåede at fuldføre et 1.600-siders storværk inden han døde. Han havde et usentimentalt forhold til sin sygdom
    Jakob Ejersbo på Limfjordsbroen, Ålborg i forbindelse med premiere på filmatiseringen af bogen 'Nordkraft'. Hans død kom ikke bag på de nærmeste. Han havde været syg længe.