Emne

computerspil

Kære forældre, stop med at bekymre jer om Fortnite og spil det med jeres børn i stedet

I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner

Fortnite-computerspillet er et isolationsfængsel for børn og unge

Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression

Jeg kunne jo også bare smutte op i bjergene og tæmme en araberhingst

De store computerspilsproducenter forlader i stigende grad de lineære fortællinger og giver i stedet spilleren en stor åben verden uden egentlig fremadskridende narrativ. Men hvem orker egentlig at drive formålsløst rundt i en pixeleret sandkasse? Mig for eksempel

En 40-årig mand, der spiller computer, er ikke noget kønt syn. Men jeg gør det alligevel

Kan man overhovedet tage en fuldvoksen computerspillende mand i shorts seriøst? Bør man? Og for den sags skyld: Er det useriøst at skrive en klumme om kvartalsfødselsdage, når der er klimakrise?

Spildesigner bag dokumentarisk koldkrigscomputerspil: »For mig er spillet en succes, når spilleren kan genkende sit eget liv i spillet«

Computerspil er ved at modnes ud af ren underholdningsambition. Nu tør både smalle og kommercielle spil tage fat i personlige historier og sociale problemstillinger. Herhjemme har Trine Laier lavet det prisvindende ’Cosmic Top Secret’, et personligt dokumentarisk spil om at have forældre, der arbejder for Forsvarets Efterretningstjeneste

»Du kan træne en stjernespiller op i flere år, men en dag glider han i græsset eller bliver sparket ned af modstanderen og dør og er væk for evigt«

31-årige Casper Gronemann er politisk rådgiver for SF. Om aftenen og i weekenderne spiller han computerspillet ’Blood Bowl 2’ i en liga primært bestående af politiske typer, især fra Liberal Alliance. Spillet krydser amerikansk fodbold med fantasy og ultravold. Det handler om at gøre sine ’Skaven-rotter’ så hurtige, så de kan danse igennem forsvarsspillernes rækker uden at dø, og at finde på et godt tema for sit hold – såsom Caspers ’FC Snapstinget’, der har ’Marianne Helvede’ som angriber

»På et tidspunkt prøvede jeg at se, hvad der skete, hvis jeg spærrede en sim inde i et rum uden døre eller vinduer«

Den 29-årige podcast-producer Christine Runøe får noget struktur på sin hverdag via computerspillet ’The Sims’. Hun prøver at holde 20-25 sims lykkelige i deres hverdag, men det er også en sur pligt, og engang imellem siver spillets logik ind i hendes egen. Så glemmer hun, at man ude i virkeligheden ikke kan købe flere penge, når man mangler penge, og at det ikke tager fem timer at lave nachos

»Jeg spillede ’World of Warcraft’ al den tid, jeg ikke sang, var på scenen eller smurte madpakke«

For den 49-årige skuespiller og revykunstner Trine Gadeberg blev det sociale online-spil ’World of Warcraft’ mere tillokkende end virkeligheden selv. Under Nykøbing Falster Revyen fik hun lagt internet ind i et sommerhus for at kunne spille, når ikke hun stod på scenen og sang

»Har du tænkt dig at date mig for alvor, eller er det her bare et spil for dig?«

Computerspil som ’Super Seducer’ vil lære spilleren at score damer. Men er kærligheden virkelig et spil? Ja, mener eksperter, og det er ikke noget nyt. En rutineret dater, Elisabeth Skou Pedersen, har givet sig i kast med score-computerspil og dating-apps, der gør den udkårne til et point

To nøgne mennesker, der løber hen over en scene og siger pling, er også vedkommende kunst

I en tid, hvor alt fra Trump til teenageliv synes at være performance, og hvor performancekunst for længst er anerkendt som kunstform i egen ret, er performance – ligesom computerspil – måske en særligt vedkommende kunst. Det skal vi skrive om, selvom vi ikke har gjort det nok, og selvom læserne ikke altid har adgang til at opleve det på egen krop, argumenterer vores teateranmelder

Sider

Mest læste

  1. Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression
  2. De store computerspilsproducenter forlader i stigende grad de lineære fortællinger og giver i stedet spilleren en stor åben verden uden egentlig fremadskridende narrativ. Men hvem orker egentlig at drive formålsløst rundt i en pixeleret sandkasse? Mig for eksempel
  3. Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  4. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
  5. Gæsterne på den 11. bogmesse i Forum undgår næppe at spørge sig selv, hvad vi dog skal med alle de bøger – i en tid, hvor vi også har internet og avis, tv og radio, musik og film, computerspil og mange andre fikse og færdige tilbud til såvel underholdning som oplysning og tidsfordriv...
  6. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  7. Fremtidens krig er spooky. For mens forskere på den ene side kan nå til enighed om, at krig i høj grad vender tilbage til middelalderlige tilstande med småkrige og krige i byzoner, hvor smart elektronisk isenkram ikke er meget bevendt, er teknologien på den anden side ved at overhale os indenom...
  8. Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre