Emne

computerspil

Unge med svag social baggrund bruger mere tid på sociale medier

Antallet af unge med højt dagligt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med en svag social baggrund, viser ny undersøgelse af skolebørns trivsel og sundhed. Det er bekymrende, fordi det kan give dårligere trivsel, mener eksperter. En anden ekspert advarer mod at koble tidsforbrug på sociale medier med dårlig trivsel

Fra MySpaces hukommelsestab over vaccinemodstander i computerspil til spycam-porno: Ugen har været digital

Man skal åbenbart sidde foran skærmen, hvis man vil lave kulturnyheder. I denne uge undrer vi os over, at MySpace kunne miste 50 mio. sange, at museet Nivaagaard vil digitalisere 200 værker, at vaccinemodstandere bliver til underholdning i et computerspil og ikke mindst, at den polerede K-pop er ramt af en spycam-pornoskandale. Kun den tyske fodboldspiller Mesut Ôzil formår at lave en god gammeldags analog politisk skandale

Det nyeste ’Civilization’-spil viser, hvor nemt det er at smadre kloden, når vækst er det eneste mål

Selv om grundkonceptet altid er at blive klodens mægtigste civilisation via vold, flid og snyd, så har computerspillet ’Civilization’ siden halvfemserne fulgt tidsåndens skiften. Og nu handler det hele om klima. Det sætter avisens dedikerede og herskesyge ’Civilization’-spiller i et klimadilemma

Brevkassen: Min ven har snydt i Football Manager

For en del år siden spillede vi fire venner Football Manager over netværk. Nu har vi talt om at gøre det igen med den nyeste version af spillet. I den forbindelse har vi fundet et gammelt save game frem. En af os var suveræn, vandt mesterskaber og dominerede generelt hver eneste gang. Alt tyder dog på, at han har snydt, så det driver

Bjørn Svins computerspilsoundtrack er en nydelse i sig selv

Det er blevet normalt at lave musik til computerspil, men den dansk technotroniske veteran Bjørn Svins soundtrack til erkendelsesspillet ’Cosmic Top Secret’ er alligevel unormalt godt

I vores e-sports-forening er »Fortnite« med til at udvikle børnene som mennesker

Hos Herning eSport mødes de unge over en fælles interesse – præcis som vi kender det fra andre fritidsaktiviteter – og her oplever vi især, at spillet »Fortnite« har en samlende effekt

Tiårig Fortnite-spiller: »Jeg tror bare ikke, de voksne forstår, hvorfor spillet er sjovt«

Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården

'Fortnite' kan stå i vejen for et sundt børneliv

Problemet ved, at computerspil har fået en så stor plads i børns liv, er, at det sunde og blomstrende børneliv fordufter og kanaliseres ind i en todimensionel verden uden nærhed, omsorg og fysisk kontakt

Kære forældre, stop med at bekymre jer om Fortnite og spil det med jeres børn i stedet

I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner

Fortnite-computerspillet er et isolationsfængsel for børn og unge

Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  2. I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner
  3. Antallet af unge med højt dagligt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med en svag social baggrund, viser ny undersøgelse af skolebørns trivsel og sundhed. Det er bekymrende, fordi det kan give dårligere trivsel, mener eksperter. En anden ekspert advarer mod at koble tidsforbrug på sociale medier med dårlig trivsel
  4. Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården
  5. Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  6. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
  7. Problemet ved, at computerspil har fået en så stor plads i børns liv, er, at det sunde og blomstrende børneliv fordufter og kanaliseres ind i en todimensionel verden uden nærhed, omsorg og fysisk kontakt
  8. Gæsterne på den 11. bogmesse i Forum undgår næppe at spørge sig selv, hvad vi dog skal med alle de bøger – i en tid, hvor vi også har internet og avis, tv og radio, musik og film, computerspil og mange andre fikse og færdige tilbud til såvel underholdning som oplysning og tidsfordriv...