Emne

computerspil

Farvel til 10’erne

I 10’erne blev computerspil en tilskuersport: »Man får et meget personligt forhold til seerne«

Computerspillet udviklede sig blandt meget andet til en tilskuersport. I dag er der millioner, der ser andre spille. Den største spilstreamingplatform, Twitch, havde i september 2,9 millioner aktive spillere, der i alt blev set i 879 milliarder timer. En af dem, der livestreamer fra sit spil, er Kathrine Jensen på 25

Julen er ikke kun hyggelig. I Californien er jesusbarnet sat i bur, mens Tate Britain er i postapokalyptisk julestemning

På trods af den søde juletid har freden ikke sænket sig over kulturverdenen i denne uge. En kunstner har taget en bid af en andens værk, og kulturfolk kalder ungarske politikere for »svin«. Til gengæld kan vi i fremtiden træde i Jesus’ virtuelle sko og udføre sande mirakler

Jeg tog til VM i »et kaotisk inferno af eksplosioner og lysglimt«: League of Legends

Computerspillet League of Legends har på ti år vokset sig til en førende e-sport med en global liga og danske stjerner. Over 200 millioner så VM-finalen sidste år. Informations udsendte, lektor i filmvidenskab og mor til teenagere, tog sammen med to gymnasiedrenge til dette års finale i Paris for at forstå fænomenet

Verden går under i Fortnite. Og så opstår den på ny

Da computerspillet Fortnite gik ned, beviste det, at det er tidens vildeste fortælling, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar

Fatter du heller ikke, hvor alvorlig Fortnite-katastrofen var? Vi har omregnet den til katastrofer, alle kan forstå

Som læser af Information forstår du med al sandsynlighed ikke, hvor apokalyptisk det føltes for børn og unge verden over, da computerspillet Fortnite gik i sort. Derfor har vi omregnet Fortnites nedbrud til nogle enheder, alle kan forstå

Et forsvar for mobilspil: Tænk at opleve tilværelsen fra en sovjetisk paskontrollørs perspektiv ...

I stedet for at læse dig igennem Dostojevskij i efterårsferien, kan du hente de bedste computerspil ned på mobilen. Godt nok ligger mobilspil i bunden af det kulturelle hierarki, men alt det, vi jagter i den store litteratur, findes også her

Center for Vild Analyse: I computerspil er vi udødelige, men kun inden for spillets rammer

Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig

Spillerne har presset på i årevis: Fællesskabet er omsider tilbage i ’World of Warcraft’

Tirsdag nat blev computerspillet ’World of Warcraft’ relanceret i sin oprindelige form. Fans af multiplayerspillet har glædet sig til at spille lige netop den version, der kræver meget mere samarbejde end de nyere versioner. Vi har talt med tre WoW-spillere, der har trænet, omvendt deres døgnrytme og indkøbt sveskegrød for at klare de mange timer i gamerstolen. Det kræver nemlig udholdenhed at være i dette helt særlige fællesskab

Det er omsorgssvigt, hvis man ikke begrænser sit barns skærmtid

Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  2. I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner
  3. Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  4. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
  5. Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  6. Computerspillet udviklede sig blandt meget andet til en tilskuersport. I dag er der millioner, der ser andre spille. Den største spilstreamingplatform, Twitch, havde i september 2,9 millioner aktive spillere, der i alt blev set i 879 milliarder timer. En af dem, der livestreamer fra sit spil, er Kathrine Jensen på 25
  7. Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården
  8. Fremtidens krig er spooky. For mens forskere på den ene side kan nå til enighed om, at krig i høj grad vender tilbage til middelalderlige tilstande med småkrige og krige i byzoner, hvor smart elektronisk isenkram ikke er meget bevendt, er teknologien på den anden side ved at overhale os indenom...