Emne

computerspil

Verden går under i Fortnite. Og så opstår den på ny

Da computerspillet Fortnite gik ned, beviste det, at det er tidens vildeste fortælling, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar

Fatter du heller ikke, hvor alvorlig Fortnite-katastrofen var? Vi har omregnet den til katastrofer, alle kan forstå

Som læser af Information forstår du med al sandsynlighed ikke, hvor apokalyptisk det føltes for børn og unge verden over, da computerspillet Fortnite gik i sort. Derfor har vi omregnet Fortnites nedbrud til nogle enheder, alle kan forstå

Et forsvar for mobilspil: Tænk at opleve tilværelsen fra en sovjetisk paskontrollørs perspektiv ...

I stedet for at læse dig igennem Dostojevskij i efterårsferien, kan du hente de bedste computerspil ned på mobilen. Godt nok ligger mobilspil i bunden af det kulturelle hierarki, men alt det, vi jagter i den store litteratur, findes også her

Center for Vild Analyse: I computerspil er vi udødelige, men kun inden for spillets rammer

Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig

Spillerne har presset på i årevis: Fællesskabet er omsider tilbage i ’World of Warcraft’

Tirsdag nat blev computerspillet ’World of Warcraft’ relanceret i sin oprindelige form. Fans af multiplayerspillet har glædet sig til at spille lige netop den version, der kræver meget mere samarbejde end de nyere versioner. Vi har talt med tre WoW-spillere, der har trænet, omvendt deres døgnrytme og indkøbt sveskegrød for at klare de mange timer i gamerstolen. Det kræver nemlig udholdenhed at være i dette helt særlige fællesskab

Det er omsorgssvigt, hvis man ikke begrænser sit barns skærmtid

Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg

Unge med svag social baggrund bruger mere tid på sociale medier

Antallet af unge med højt dagligt forbrug af sociale medier er dobbelt så stort blandt unge med en svag social baggrund, viser ny undersøgelse af skolebørns trivsel og sundhed. Det er bekymrende, fordi det kan give dårligere trivsel, mener eksperter. En anden ekspert advarer mod at koble tidsforbrug på sociale medier med dårlig trivsel

Fra MySpaces hukommelsestab over vaccinemodstander i computerspil til spycam-porno: Ugen har været digital

Man skal åbenbart sidde foran skærmen, hvis man vil lave kulturnyheder. I denne uge undrer vi os over, at MySpace kunne miste 50 mio. sange, at museet Nivaagaard vil digitalisere 200 værker, at vaccinemodstandere bliver til underholdning i et computerspil og ikke mindst, at den polerede K-pop er ramt af en spycam-pornoskandale. Kun den tyske fodboldspiller Mesut Ôzil formår at lave en god gammeldags analog politisk skandale

Det nyeste ’Civilization’-spil viser, hvor nemt det er at smadre kloden, når vækst er det eneste mål

Selv om grundkonceptet altid er at blive klodens mægtigste civilisation via vold, flid og snyd, så har computerspillet ’Civilization’ siden halvfemserne fulgt tidsåndens skiften. Og nu handler det hele om klima. Det sætter avisens dedikerede og herskesyge ’Civilization’-spiller i et klimadilemma

Sider

Mest læste

  1. Som læser af Information forstår du med al sandsynlighed ikke, hvor apokalyptisk det føltes for børn og unge verden over, da computerspillet Fortnite gik i sort. Derfor har vi omregnet Fortnites nedbrud til nogle enheder, alle kan forstå
  2. Da computerspillet Fortnite gik ned, beviste det, at det er tidens vildeste fortælling, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar
  3. I stedet for at læse dig igennem Dostojevskij i efterårsferien, kan du hente de bedste computerspil ned på mobilen. Godt nok ligger mobilspil i bunden af det kulturelle hierarki, men alt det, vi jagter i den store litteratur, findes også her
  4. Det er skadeligt for børns udvikling og trivsel at sidde foran en skærm mange timer dagligt. Om 50 år vil folk se tilbage til nutiden og tage sig til hovedet over manglende skærmreguleringer, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  5. Fortnite og andre spil er indrettet, så børn og unge bliver afhængige af dem. Det risikerer at føre til flere børn og unge med angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
  6. Onlinespillet Fortnite er »et isolationsfængsel«, der skaber angst og depression, skrev en psykolog for nylig i Information. Det afviser danske forskere. De frygter omvendt, at snakken om afhængighed skader samtalen mellem børn og forældre. Rasmus på ti år kan heller ikke se problemet – så længe man husker også at komme ud i skolegården
  7. I stedet for at omgås computerspillet som djævlens værk, bør bekymrede forældre prøve at forstå deres børns interesser. Her er fem gode råd til, hvordan man som forælder kan håndtere sine børns spilvaner
  8. Det store spørgsmål om subjektet er i dag måske ikke, om det er dødeligt eller udødeligt, men snarere hvilken form for udødelighed, det tager på sig