Emne

computerspil

Børn er teknologiafhængige – og skoler er pusherne

Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?

EU har lavet et computerspil om at hæve skatterne uden at pisse erhvervslivet for meget af

EU kan ikke kommunikere uden både at politisere og kede folk ihjel samtidig. Sådan har det lydt fra kommentatorer i årevis, men EU giver ikke op. Senest har de skabt computerspillet ’Taxlandia’. Vi har sat EU-nørd Tine Toft til at bestyre et fiktivt EU-land, hvor du kan klare dig i flere år som statsleder uden at røre en finger

Computerspilsafhængighed er alles tab

læserbrev
Hvad sælger du?

Nu spiller jeg slet ikke mere. Jeg læser til finansøkonom

Magne Stampe sælger sine karakterer i computerspillet League of Legends. Pris: 1.500 kroner

I dette spil er der ingen action. Du har en hytte, der skal bygges, og du skal indimellem fange nogle fisk

Med inspiration fra Henry David Thoreaus gamle klassiker ’Walden’ skal et nyt computerspil hjælpe os ud af hverdagens stress. Teknologien, som i høj grad presser os, tilbyder dermed også løsningen, mener spildesigneren, som vil have dig til at slippe tøjlerne, sætte tempoet helt ned og gå ud i skoven for at bygge en hytte

Den fedeste robot skulle lave kage, skyde med laser og hoppe sindssygt højt

Hvad er teknologi egentlig, og hvor meget fylder det i hverdagen, når man er 11 og 12 år gammel? Information har talt med 5. U på Skolen i Sydhavnen

Vi ønskede os en ny verden. Men fik en dårlig udgave af ’World of Warcraft’

For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
Skærmsport
Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.

’Selv temaet til Angry Birds kan spilles af et symfoniorkester’

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med ’Troldspejlet’ det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Manden bag ’Troldspejlet’, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte

Verden bygges op og rives i stykker – igen og igen

Information har lyttet til nye verdener, computerspilsverdener, om man vil, opfundet i det britiske ørige. Fra det dunkelt mystiske over det euforisk lysende til det lavteknologisk drillesyge

Sider

Mest læste

  1. Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?
  2. EU kan ikke kommunikere uden både at politisere og kede folk ihjel samtidig. Sådan har det lydt fra kommentatorer i årevis, men EU giver ikke op. Senest har de skabt computerspillet ’Taxlandia’. Vi har sat EU-nørd Tine Toft til at bestyre et fiktivt EU-land, hvor du kan klare dig i flere år som statsleder uden at røre en finger
  3. Forskningens sørgelige tilstand, når det gælder spørgsmålet om computerspil – verdens største underholdningsindustri – betyder, at vi reelt ingenting ved om spillenes konsekvenser
  4. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
  5. Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  6. Gæsterne på den 11. bogmesse i Forum undgår næppe at spørge sig selv, hvad vi dog skal med alle de bøger – i en tid, hvor vi også har internet og avis, tv og radio, musik og film, computerspil og mange andre fikse og færdige tilbud til såvel underholdning som oplysning og tidsfordriv...
  7. Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre
  8. læserbrev