Emne

computerspil

Spildesigner bag dokumentarisk koldkrigscomputerspil: »For mig er spillet en succes, når spilleren kan genkende sit eget liv i spillet«

Computerspil er ved at modnes ud af ren underholdningsambition. Nu tør både smalle og kommercielle spil tage fat i personlige historier og sociale problemstillinger. Herhjemme har Trine Laier lavet det prisvindende ’Cosmic Top Secret’, et personligt dokumentarisk spil om at have forældre, der arbejder for Forsvarets Efterretningstjeneste

»Du kan træne en stjernespiller op i flere år, men en dag glider han i græsset eller bliver sparket ned af modstanderen og dør og er væk for evigt«

31-årige Casper Gronemann er politisk rådgiver for SF. Om aftenen og i weekenderne spiller han computerspillet ’Blood Bowl 2’ i en liga primært bestående af politiske typer, især fra Liberal Alliance. Spillet krydser amerikansk fodbold med fantasy og ultravold. Det handler om at gøre sine ’Skaven-rotter’ så hurtige, så de kan danse igennem forsvarsspillernes rækker uden at dø, og at finde på et godt tema for sit hold – såsom Caspers ’FC Snapstinget’, der har ’Marianne Helvede’ som angriber

»På et tidspunkt prøvede jeg at se, hvad der skete, hvis jeg spærrede en sim inde i et rum uden døre eller vinduer«

Den 29-årige podcast-producer Christine Runøe får noget struktur på sin hverdag via computerspillet ’The Sims’. Hun prøver at holde 20-25 sims lykkelige i deres hverdag, men det er også en sur pligt, og engang imellem siver spillets logik ind i hendes egen. Så glemmer hun, at man ude i virkeligheden ikke kan købe flere penge, når man mangler penge, og at det ikke tager fem timer at lave nachos

»Jeg spillede ’World of Warcraft’ al den tid, jeg ikke sang, var på scenen eller smurte madpakke«

For den 49-årige skuespiller og revykunstner Trine Gadeberg blev det sociale online-spil ’World of Warcraft’ mere tillokkende end virkeligheden selv. Under Nykøbing Falster Revyen fik hun lagt internet ind i et sommerhus for at kunne spille, når ikke hun stod på scenen og sang

»Har du tænkt dig at date mig for alvor, eller er det her bare et spil for dig?«

Computerspil som ’Super Seducer’ vil lære spilleren at score damer. Men er kærligheden virkelig et spil? Ja, mener eksperter, og det er ikke noget nyt. En rutineret dater, Elisabeth Skou Pedersen, har givet sig i kast med score-computerspil og dating-apps, der gør den udkårne til et point

To nøgne mennesker, der løber hen over en scene og siger pling, er også vedkommende kunst

I en tid, hvor alt fra Trump til teenageliv synes at være performance, og hvor performancekunst for længst er anerkendt som kunstform i egen ret, er performance – ligesom computerspil – måske en særligt vedkommende kunst. Det skal vi skrive om, selvom vi ikke har gjort det nok, og selvom læserne ikke altid har adgang til at opleve det på egen krop, argumenterer vores teateranmelder

»Hvis du vælger forkert, bliver det din død«

Djævelens hule er en science fiction-ungdomsroman fra 1983, der foregår i en verden, hvor regeringen har forbudt alle elektroniske spil, og hvor en gruppe børn har etableret en illegal spillehal, spiller bipbip spil og det store spil, Djævelens Hule, med det mål at nå 100 point

Uddrag: »En lidt kluntet lapdance bag et forhæng, det var hvad stripklubben i GTA kunne tilbyde«

Solar er en dansk roman, der følger en yngre højskolelærer, der vandrer langs hærvejen, begynder at dyrke fitness, spiller computer og til sidst går i hundene i en flugt ned gennem Europa. I uddraget er han flyttet sammen med sin kæreste og har opgivet digtningen.

»Den unge dame hopper på skildpadden«

Uddraget er teksten »Stigespill« (Stigespil) fra Rannveig Revhaugs norske samling af lyrik, drama og kortprosa ’IRL’, hvis tekstuniverser opløser skellet mellem dagligdag, spil og fantasi

»Ting i OASIS havde lige så stor værdi som ting uden for OASIS«

Ready Player One, for nylig filmatiseret af Stephen Spielberg, er en science fiction-ungdomsroman om 17-årige Wade, der i 2045 lever i et slumkvarter og spiller gamle retrocomputerspil, men mest opholder sig og går i skole i den virtuelle verden OASIS. Et sted i den verden har dens skaber James Halliday efterladt et ’guldæg’, som Wade går på jagt efter

Sider

Mest læste

  1. Computerspil er kunst. Det er en del af vores erfaringshorisont – hvem er ikke rundet af Tetris, Pac-Man eller Europaspillet? – og det er muligvis det sted, hvor kreativiteten får friest løb fremover. Det har vi lavet et kulturtillæg om
  2. Den 29-årige podcast-producer Christine Runøe får noget struktur på sin hverdag via computerspillet ’The Sims’. Hun prøver at holde 20-25 sims lykkelige i deres hverdag, men det er også en sur pligt, og engang imellem siver spillets logik ind i hendes egen. Så glemmer hun, at man ude i virkeligheden ikke kan købe flere penge, når man mangler penge, og at det ikke tager fem timer at lave nachos
  3. Computerspil som ’Super Seducer’ vil lære spilleren at score damer. Men er kærligheden virkelig et spil? Ja, mener eksperter, og det er ikke noget nyt. En rutineret dater, Elisabeth Skou Pedersen, har givet sig i kast med score-computerspil og dating-apps, der gør den udkårne til et point
  4. For den 49-årige skuespiller og revykunstner Trine Gadeberg blev det sociale online-spil ’World of Warcraft’ mere tillokkende end virkeligheden selv. Under Nykøbing Falster Revyen fik hun lagt internet ind i et sommerhus for at kunne spille, når ikke hun stod på scenen og sang
  5. Computerspil er ved at modnes ud af ren underholdningsambition. Nu tør både smalle og kommercielle spil tage fat i personlige historier og sociale problemstillinger. Herhjemme har Trine Laier lavet det prisvindende ’Cosmic Top Secret’, et personligt dokumentarisk spil om at have forældre, der arbejder for Forsvarets Efterretningstjeneste
  6. Djævelens hule er en science fiction-ungdomsroman fra 1983, der foregår i en verden, hvor regeringen har forbudt alle elektroniske spil, og hvor en gruppe børn har etableret en illegal spillehal, spiller bipbip spil og det store spil, Djævelens Hule, med det mål at nå 100 point
  7. Både Gucci-tasken og udsmykningen i spillet giver en god portion streetcredit og anerkendelse, som unge i den alder ofte søger – omend målgrupperne er ganske forskellige
  8. 31-årige Casper Gronemann er politisk rådgiver for SF. Om aftenen og i weekenderne spiller han computerspillet ’Blood Bowl 2’ i en liga primært bestående af politiske typer, især fra Liberal Alliance. Spillet krydser amerikansk fodbold med fantasy og ultravold. Det handler om at gøre sine ’Skaven-rotter’ så hurtige, så de kan danse igennem forsvarsspillernes rækker uden at dø, og at finde på et godt tema for sit hold – såsom Caspers ’FC Snapstinget’, der har ’Marianne Helvede’ som angriber