Emne

computerspil

Den gode og den dårlige virkelighedsflugt

Tobias Bukkehaves børneroman ’Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia’ er spændende og scenisk som en film fra 1980’erne, men også meget voksent forskrækket over for den digitale verden, børn bevæger sig i

Børn er teknologiafhængige – og skoler er pusherne

Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?

EU har lavet et computerspil om at hæve skatterne uden at pisse erhvervslivet for meget af

EU kan ikke kommunikere uden både at politisere og kede folk ihjel samtidig. Sådan har det lydt fra kommentatorer i årevis, men EU giver ikke op. Senest har de skabt computerspillet ’Taxlandia’. Vi har sat EU-nørd Tine Toft til at bestyre et fiktivt EU-land, hvor du kan klare dig i flere år som statsleder uden at røre en finger

Computerspilsafhængighed er alles tab

læserbrev
Hvad sælger du?

Nu spiller jeg slet ikke mere. Jeg læser til finansøkonom

Magne Stampe sælger sine karakterer i computerspillet League of Legends. Pris: 1.500 kroner

I dette spil er der ingen action. Du har en hytte, der skal bygges, og du skal indimellem fange nogle fisk

Med inspiration fra Henry David Thoreaus gamle klassiker ’Walden’ skal et nyt computerspil hjælpe os ud af hverdagens stress. Teknologien, som i høj grad presser os, tilbyder dermed også løsningen, mener spildesigneren, som vil have dig til at slippe tøjlerne, sætte tempoet helt ned og gå ud i skoven for at bygge en hytte

Den fedeste robot skulle lave kage, skyde med laser og hoppe sindssygt højt

Hvad er teknologi egentlig, og hvor meget fylder det i hverdagen, når man er 11 og 12 år gammel? Information har talt med 5. U på Skolen i Sydhavnen

Vi ønskede os en ny verden. Men fik en dårlig udgave af ’World of Warcraft’

For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
Skærmsport
Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.

’Selv temaet til Angry Birds kan spilles af et symfoniorkester’

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med ’Troldspejlet’ det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Manden bag ’Troldspejlet’, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte

Sider

Mest læste

  1. Forskningens sørgelige tilstand, når det gælder spørgsmålet om computerspil – verdens største underholdningsindustri – betyder, at vi reelt ingenting ved om spillenes konsekvenser
  2. Voldelige computerspil rummer negative påvirkninger på børn og unge. Særligt helt små børn og kontaktsvage børn er påvirkelige. Et fælles træk hos disse er, at de har svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, så forældre må forholde sig til den forråelse, de kan komme til at indgå i
  3. Jacob Ejersbo, forfatteren til bestsellerromanen 'Nordkraft', nåede at fuldføre et 1.600-siders storværk inden han døde. Han havde et usentimentalt forhold til sin sygdom
  4. Verdens vandproblemer var i fokus ved Verdenskonferencen Stockholm Water Week, hvor opfinderen af begrebet 'virtuelt vand' blev hædret. Konceptet 'virtuelt vand' kan give et overblik over det skjulte vandforbrug i dagligdagen og måske få betydning for vores forbrugsmønstre
  5. Gæsterne på den 11. bogmesse i Forum undgår næppe at spørge sig selv, hvad vi dog skal med alle de bøger – i en tid, hvor vi også har internet og avis, tv og radio, musik og film, computerspil og mange andre fikse og færdige tilbud til såvel underholdning som oplysning og tidsfordriv...
  6. Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  7. Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?
  8. Fremtidens krig er spooky. For mens forskere på den ene side kan nå til enighed om, at krig i høj grad vender tilbage til middelalderlige tilstande med småkrige og krige i byzoner, hvor smart elektronisk isenkram ikke er meget bevendt, er teknologien på den anden side ved at overhale os indenom...