Emne

containerskibe

Klima
9. maj 2022

Byrådsmedlemmer: CO2-udledninger fra containerskibe og lastbiler bør undersøges inden udvidelse af Aarhus Havn

Aarhus Havn vil gennemføre en stor udvidelse af havnearealerne. Men på trods af myndighedernes krav har selskabet bag havnen ikke undersøgt klimakonsekvenserne af flere lastbiler og containerskibe på havnen. Det møder kritik fra flere partier i Aarhus byråd
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og en af to såkaldte »core ports« i EU. Havnen står i dag for 70 procent af den samlede containertransport i de danske havne og er fuld af tungt maskineri.
Klima
30. april 2022

Aarhus Havn vil udvide, men har ikke undersøgt konsekvenserne for klimaet ordentligt, siger forskere

En planlagt udvidelse af Aarhus Havn kritiseres af forskere for ikke at belyse klimakonsekvenserne som påkrævet. Sagen vidner om et generelt problem ved store anlægsprojekter, siger forsker
En planlagt udvidelse af Aarhus Havn kritiseres af forskere for ikke at belyse klimakonsekvenserne som påkrævet. Sagen vidner om et generelt problem ved store anlægsprojekter, siger forsker
Interview
22. januar 2022

Laleh Khalili: Sandheden om vor tids kapitalisme skjules i havnene og på havene

Hele verden hørte i begyndelsen af pandemien om de rige turister, der blev smittet og ikke kunne forlade deres cruiseskibe. Men vi hørte ikke så meget om de arbejdere på skibene, der blev tvunget til at sejle rundt i to år uden at se deres familie eller få løn for det, fortæller den iransk-amerikanske forfatter Laleh Khalili, som har undersøgt den maritime kapitalisme
Hele verden hørte i begyndelsen af pandemien om de rige turister, der blev smittet og ikke kunne forlade deres cruiseskibe. Men vi hørte ikke så meget om de arbejdere på skibene, der blev tvunget til at sejle rundt i to år uden at se deres familie eller få løn for det, fortæller den iransk-amerikanske forfatter Laleh Khalili, som har undersøgt den maritime kapitalisme
Forsyningskrise
14. oktober 2021

Vil du vide, hvor sårbar den globale økonomi egentlig er? Start med at se på fragtpriserne

Mange af USA’s havne er så fyldte, at containerskibe må ligge for anker på stribe. Den slags flaskehalse ses nu over hele kloden og skyldes uforudsigelige tilfældigheder som pandemi, ekstremt vejr og stimuluspakker. Forstoppelsen spås at vare ved til 2023
I farvandet ud for de californiske tvillingehavne i Los Angelses og Long Beach, der tager imod 40 procent af USA’s import, meldes forleden om 70 fartøjer, der ikke kunne komme i havn med deres flere hundredtusinder af containere.
Kommentar
30. marts 2021

Containerskibet, der sad fast i Suezkanalen, var den perfekte meme-skabelon til 2021

Det var en gave til alverdens meme-magere, da den komplekse og kolossale strøm af varer, der udgør en stor del af den globale økonomi, i den forgangne uge stødte ind i så lavpraktisk et problem som et skib, der er for stort og umanøvrerbart til Suezkanalen
Billedet, der er blevet til bunker af memes den sidste uge.
Leder
30. marts 2021

Det strandede skib i Suezkanalen er et billede på globaliseringen. Men ikke det billede, du tror

Containerskibe har både hevet millioner af kinesere ud af fattigdom og skabt Donald Trump. De har givet os billige fjernsyn og ændret verden. Nu minder historien om skibet Ever Given, som i seks dage blokerede Suezkanalen, os om, at globalisering forandrer sig
Containerskibet Ever Given sad virkelig fast, på tværts af Suez-kanalen, i seks dage. Nu er skibet blevet befriet af gravkøer og slæbebåde.
Feature
18. september 2020

Jeg tog til containerhavnen i Antwerpen for at forstå globaliseringen

Kina og USA kæmper, og EU er ved at ændre sit syn på frihandel. Vi skal vænne os til en verden, hvor færre varer cirkulerer mindre frit. 90’erne er forbi. Globaliseringen er ikke ved at forsvinde, men den er under hastig forandring
I havnen i Antwerpen ankommer hvert år 14.000 skibe med 11 millioner containere, som bliver ført videre ud i verden på pram, tog, skib og lastbil via et blodbanenet af motorveje, jernbaner og olieledninger, der alle sammen mødes her i Europas næsttravleste havn efter Rotterdam.
Interview
30. juli 2019

Mærsk udleder lige så meget CO2 som Danmark. Nyt brændstof skal gøre rederiet neutralt i 2050

Mærsk vil over de næste ti år udvikle CO2-neutrale skibe, der skal være med til at gøre virksomheden helt CO2-neutral i 2050. I juni søsatte rederiet de første skibstransporter, der delvist sejler på biofuel og dermed er mere klimavenlige. Det er en god begyndelse, men ikke den endelige løsning, siger Mærsks chef for flådeteknologi Ole Graa Jakobsen
Én af de typer biobrændstof Mærsk eksperimenterer med at omlægge deres skibe til at bruge.
Nyhed
30. juli 2019

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen
Da Mærsk i december erklærede, at selskabet vil reducere sine udledninger med 60 procent inden 2030 i forhold til 2008 og som det første rederi i verden forpligte sig på at blive CO2-neutral i 2050, vakte det opsigt. 98 procent af Mærsks samlede udledninger stammer fra containerskibe.
Baggrund
11. oktober 2017

EU-Parlamentet vil regulere skibtransportens CO2-udledninger – Danmark er imod

Danmark er i kraft af store shippingvirksomheder som Mærsk blandt de største søfartsnationer i verden. Mens det anslås, at industrien kommer til at øge sine CO2-udledninger, kæmper Danmark og EU’s ministerråd mod at indlemme skibsfarten i EU’s kvotesystem, der regulerer udledningen af drivhusgasser
Danmark er i kraft af store shippingvirksomheder som Mærsk blandt de største søfartsnationer i verden. Mens det anslås, at industrien kommer til at øge sine CO2-udledninger, kæmper Danmark og EU’s ministerråd mod at indlemme skibsfarten i EU’s kvotesystem, der regulerer udledningen af drivhusgasser

Sider