Emne

CPH:DOX

Tre erkendelser og én desillusion fra Pamela Anderson og Screćko Horvat

Den tidligere Baywatch- og Playboy-stjerne Pamela Anderson og den kroatiske filosof Screćko Horvat gav neoliberalismen og vores kønsliv tørt på ved et foredrag under CPH:DOX. Det blev aldrig en revolutionerende snak om revolutionære tanker. Men Informations udsendte kom alligevel hjem med noget

Mest læste

  1. Dokumentarfilmen ’Det han gjorde’ om Jens Michael Schaus’ drab på partneren Christian Kampmann i 1988 stiller spørgsmålet: Hvordan lader et samfund, der tror på rehabilitering, en drabsmand få en fremtid?
  2. Danske dokumentarfilm har oplevet en opblomstring og vinder adskillige priser i udlandet for deres måde at behandle kontroversielle emner. I aften åbner årets største festival for dokumentarfilm
  3. Da journalist og ph.d. studerende på Harvard Jeniffer Brea fik diagnosen kronisk træthedssyndrom, vendte hun kameraet mod sig selv og dokumenterede et liv præget af uforklarlige og umenneskelige smerter. Dokumentaren ’Unrest’, som har premiere på CHP:DOX i morgen, peger også på store konflikter om behandlingen af sygdommen herhjemme
  4. Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
  5. I dag begynder den årlige dokumentarfilmfestival CPH:DOX i København. I løbet af de næste 10 dage vises 160 film, og fordi det kan være svært at overskue så omfattende et program, følger her en god håndfuld anbefalinger af nogle af de bedste film
  6. Dokumentarfilmen ’I fars hænder’ er et dybt personligt og terapeutisk projekt, som dog kommer alle ved, fordi det handler om universelle følelser
  7. I disse dage viser CPH:DOX dansk og international dokumentarfilm i god form frem. Men selv om der er priser og lovord til den danske dokumentarfilm, er genren også udfordret af økonomi, vaklende kulturpolitik og – måske – af nye vinde på Filmskolen. Information har inviteret fire aktuelle dokumentarfilminstruktører til en rundbordssamtale om genrens tilstand og muligheder
  8. I The Feature bliver man mindet om noget af det mest irriterende ved kunst