Emne

CSR

Interview
19. oktober 2019

Hvorfor skal bæredygtighed kunne betale sig?

Filosof Claus Strue Frederiksen har fået ansvaret for at bruge 10 procent af biotekvirksomheden Gubras millionoverskud på grøn omstilling
Hvis de her virksomheder var personer, ville vi jo betragte de værste af dem som psykopater, siger Claus Strue Frederiksen om de virksomheder, der snyder i skat eller betaler deres ansatte sultelønninger.
Nyhed
1. november 2018

Ny kapitalfond giver millioner til socialt udsatte for at »genopfinde kapitalismen«

Kapitalfond vil satse knap 300 millioner kroner på virksomheder med socialt sigte. »Vi bliver nødt til at genopfinde kapitalismen,« siger investor
Tidligere topchef i Novo Nordisk Mads Øvlisen er en af dem, der har investeret i den nye fond med millioner målrettet socialt udsatte. »Når man ser de ting, der sker i indtjeningens navn – om det er klimaforandringer eller anden manglende bæredygtighed – så er der noget, vores system ikke tager tilstrækkeligt hånd om.«
Nyhed
20. februar 2016

’Pensionsselskaberne burde have vidst, at der var noget galt her’

Hvis de danske pensionsselskaber levede op til egne principper om at foretage ansvarlige investeringer, havde de holdt sig langt fra en skandaleramt tunobligation fra Mozambique. Det mener ekspert i CSR og etiske investeringer
Hvis de danske pensionsselskaber levede op til egne principper om at foretage ansvarlige investeringer, havde de holdt sig langt fra en skandaleramt tunobligation fra Mozambique. Det mener ekspert i CSR og etiske investeringer
Nyhed
20. februar 2016

Danske pensionskasser involveret i afrikansk skandale

Et tunfirma i Mozambique skulle tjene millioner til landets borgere, men i stedet står firmaet bag en kæmpe økonomisk skandale. Blandt investorerne er fire danske pensionsselskaber
Nyhed
16. februar 2016

Socialt ansvarlige virksomheder betaler mindst i skat

Ny undersøgelse viser, at de amerikanske selskaber, der satser mest på CSR, samtidig betaler mindst i skat. Tendensen går igen i multinationale selskaber over hele verden, siger CSR-eksperter. Det er billigere og giver flere ‘PR-point’ at skabe en socialt ansvarlig profil end at betale skat
Store multinationale virksomheder som Starbucks bruger mange kræfter på CSR – og på lobby-arbejde for at betale så lav skat som muligt. Det viser ny undersøgelse.