Emne

cyklisme

Folk
22. december 2021

Hold dig fra møtrikkerne på cykelhjulet!

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Du kan komme i fængsel, hvis du løsner møtrikker på et cykelhjul på en sådan måde, at cyklisten efterfølgende kan komme til skade.
Læserbrev
3. december 2021

Vi bør belønne cyklisterne, der i stadigt voldsommere regn fravælger bilen trods kørselsfradrag

Mens cyklisterne slanger sig ind og ud mellem biler i morgentrafikken, sidder bilisterne i deres opvarmede og forurenende biler, og det må da undre cyklisterne. Tænk, hvor dejligt det kunne være at cykle med sine børn gennem byen uden frygt for al den bilos, de indånder, skriver medstifter af Klimapartiet Momentum Mikkel Bahl i dette debatindlæg
Kronik
25. november 2021

Det var venstrefløjen, der reddede København – ikke Socialdemokratiet

Jens Kramers metro og Ørestad har ikke reddet København. Det har vores rød-grønne bevægelse. For det er på grund af os, at der kom lys og luft i brokvartererne, og at København er en cykelby, skriver tidligere borgmester Per Bregengaard (Ø) i dette indlæg
Cyklen er i dag byens vigtigste transportmiddel. Det var de rød-grønne de første til at se – og der blev gjort tykt nar af dem, skriver Per Bregengaard.
Kommentar
19. august 2020

Slut med at vove liv og lemmer – giv det ganske land ordentlige cykelstier

Alt for mange kommuner sjofler cyklisterne til fordel for bilisterne, selv om gode cykelforhold er godt for både klima og sundhed. Danmark har behov for en samlet cykelpolitik og en ambitiøs cykelinfrastruktur. Opret derfor et cykeldirektorat, skriver to sociologiforskere i dette debatindlæg
’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.
Klumme
31. maj 2019

Når jeg ser et ’Tak, fordi du cykler’-skilt, får jeg lyst til at springe af cyklen i trods

Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg
Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg
Klumme
13. juli 2017

Jeg er gennemsnitlig, og det er ret fantastisk

Det ekstraordinære bliver hyldet i vores verden, og vi higer efter præstationer ud over det sædvanlige. Men vores samfund er indrettet efter det gennemsnitlige – og det er virkelig heldigt for mig
Grøn bølge på en københavnsk cykelsti. 
Analyse
31. december 2016

2016 er også året, hvor mange ting er blevet bedre

De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over
De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over
Baggrund
4. november 2015

En cykelrevolution ruller gennem Europa

Over hele Europa skyder cykelstier og cykeldeleordninger frem, mens byerne lukkes af for biler. Det er godt nyt for både luftkvalitet og folkesundhed, men hvis Europas byer for alvor vil begrænse larm, trængsel og forurening, skal de genopfinde en gammel traver: betalingsringen
Europas byer elsker cykler. Cykler betyder renere luft, mere plads og mindre CO2 ,  og cykling kurerer en lidelse, som læger kalder ’en ny slags rygning’: nemlig inaktivitet. Mens biler hvert år kvæster 50 mio. mennesker og dræber 1,2 mio.
Klumme
13. oktober 2015

Det Hemmelige X

Kære Det Hemmelige X: Forhåbentlig har jeg ikke bekræftet dig i, at trafikken er fyldt med hensynsløse tåber, der bare venter på at få lov at overhale indenom på de mest hasarderede steder. For den er også fyldt med mindst én, der prøver at lade være
Kære Det Hemmelige X: Forhåbentlig har jeg ikke bekræftet dig i, at trafikken er fyldt med hensynsløse tåber, der bare venter på at få lov at overhale indenom på de mest hasarderede steder. For den er også fyldt med mindst én, der prøver at lade være
Klumme
19. september 2015

En havecyklists bekendelser

Havecyklister er ikke populære. Vores eneste forsvar er, at vi kan kalde det civil ulydighed

Sider

  • Analyse
    31. december 2016

    2016 er også året, hvor mange ting er blevet bedre

    De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over
    De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over
  • Kommentar
    24. november 2008

    Cyklen er sund fornuft

    Der er brug for en reel dansk cykelstrategi, som vil gøre det lettere at sikre, at vi politikere også husker at prioritere og gennemføre cykelprojekter, når vi skal i gang med store trafikinvesteringer
  • Kronik
    25. november 2021

    Det var venstrefløjen, der reddede København – ikke Socialdemokratiet

    Jens Kramers metro og Ørestad har ikke reddet København. Det har vores rød-grønne bevægelse. For det er på grund af os, at der kom lys og luft i brokvartererne, og at København er en cykelby, skriver tidligere borgmester Per Bregengaard (Ø) i dette indlæg
    Cyklen er i dag byens vigtigste transportmiddel. Det var de rød-grønne de første til at se – og der blev gjort tykt nar af dem, skriver Per Bregengaard.
  • Baggrund
    21. august 2015

    Sten på Christianias stier

    Christianitterne har malet kampesten hvide og lagt dem på en ny cykelrute gennem deres bydel. Det har udmøntet sig i endnu en ophedet debat om fristaden. En repræsentant for Christiania er ærgerlig over processen
    Christianitterne har malet kampesten hvide og lagt dem på en ny cykelrute gennem deres bydel. Det har udmøntet sig i endnu en ophedet debat om fristaden. En repræsentant for Christiania er ærgerlig over processen
  • Nyhed
    25. marts 2011

    Bagsiden: To stjålne cykler: 3,2 millioner kroner

    Ritt Bjerregaards forsøg på at opstøve ulovligt borttagne tohjulede endte som et flop
    Som overborgmester ville Ritt Bjerregaard gerne gøre cyklister glade og p-vagter populære. Men det slog fejl.
  • Kommentar
    19. august 2020

    Slut med at vove liv og lemmer – giv det ganske land ordentlige cykelstier

    Alt for mange kommuner sjofler cyklisterne til fordel for bilisterne, selv om gode cykelforhold er godt for både klima og sundhed. Danmark har behov for en samlet cykelpolitik og en ambitiøs cykelinfrastruktur. Opret derfor et cykeldirektorat, skriver to sociologiforskere i dette debatindlæg
    ’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.
  • Læserbrev
    3. december 2021

    Vi bør belønne cyklisterne, der i stadigt voldsommere regn fravælger bilen trods kørselsfradrag

    Mens cyklisterne slanger sig ind og ud mellem biler i morgentrafikken, sidder bilisterne i deres opvarmede og forurenende biler, og det må da undre cyklisterne. Tænk, hvor dejligt det kunne være at cykle med sine børn gennem byen uden frygt for al den bilos, de indånder, skriver medstifter af Klimapartiet Momentum Mikkel Bahl i dette debatindlæg
  • 16. august 2008

    Dressur på cykel

    Med målrettet planlægning er dansk banecykling kandidat til 2-3 OL-medaljer efter mange års venten på store resultater
    Medaljehåbet. Flagskibet i den danske satsning er holdet til fire km forfølgelsesløb. Danmark har lang tradition for at gøre det godt i denne smukke disciplin, hvor ikke et tråd må trædes forkert af fire ryttere, og hvor indbyrdes forståelse og timing er altafgørende - som rytter og hest i dressur. Her landsholdet i banecykling fra venstre: Casper Jørgensen, Michael Færk, Michael Mørkøv, Alex Rasmussen, Jens Erik Madsen.