Emne

cyklisme

Når jeg ser et ’Tak, fordi du cykler’-skilt, får jeg lyst til at springe af cyklen i trods

Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg

Jeg er gennemsnitlig, og det er ret fantastisk

Det ekstraordinære bliver hyldet i vores verden. Vi higer efter præstationer ud over det sædvandlige. Det virker som om, at det altid er dem, der kun sover fem timer i døgnet, som bliver topchefer.

2016 er også året, hvor mange ting er blevet bedre

De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over

En cykelrevolution ruller gennem Europa

Over hele Europa skyder cykelstier og cykeldeleordninger frem, mens byerne lukkes af for biler. Det er godt nyt for både luftkvalitet og folkesundhed, men hvis Europas byer for alvor vil begrænse larm, trængsel og forurening, skal de genopfinde en gammel traver: betalingsringen

Det Hemmelige X

Vi fulgtes gennem samme trafikerede kryds, og eftersom Det Hemmelige X ikke helt fulgte tempoet i yderbanen, kom jeg hurtigt op på siden af Det Hemmelige X. På indersiden, vel at mærke.

En havecyklists bekendelser

Havecyklister er ikke populære i Kongens Have. Vi er bunden af havehierarkiet, måske akkurat over flaskesamlere. Havecyklister har to typer af fjender. Der er parkbetjentene iført dragter med ordet Security. De beder en om at stå af, men er ellers tilforladelige. Og så er der de selvbestaltede. De er umulige at spotte og langt mere aggressive i deres tilgang til jobbet.

Sten på Christianias stier

Christianitterne har malet kampesten hvide og lagt dem på en ny cykelrute gennem deres bydel. Det har udmøntet sig i endnu en ophedet debat om fristaden. En repræsentant for Christiania er ærgerlig over processen

Lovbrud for det fælles bedste

Hvad gør myndighederne, når cyklister i København bryder loven ved at køre over for rødt eller skyde genvej hen over fortovet? De gør det ulovlige lovligt

Pimp min cykelsti

Godt nyt for malingindustrien! Trafikmafiaen har netop givet 172 mio. kr. til nye supercykelstier. Ud over flere hundrede kilometer malingstriber kan cyklisterne se frem til nye cykelpumper og fodstøtter. Det er da super

Pres på cyklerne

Der er pres på cykelkulturen uden for bycentrene, fordi byerne bliver større og dermed giver større afstande, siger Thomas Alexander Sick Nielsen, som forsker ved Danmarks Tekniske Universitets afdeling for transport

Sider

Mest læste

  1. I disse klimatider, hvor trængsel og forurening i verdens storbyer stiger, er det oplagt at bruge vores cykeltradition til et eksporteventyr
  2. De fleste er vist enige om, at 2016 har været et værre lorteår. Brexit, Trump, Bowie, Aleppo, Nice... Men under nyhedsstrømmens overskrifter er der sket mange fremskridt i verden, som man bør glæde sig over
  3. Cykelhjelmen er gået fra at være kikset til at være et modeobjekt, der signalerer: 'Jeg er sikker - jeg er smart'. Men hvorfor er det lige cykelhjelmen, der er blevet sikker-mode-dille, når der er så mange andre ting, vi kunne sikre os imod?
  4. Der er brug for en reel dansk cykelstrategi, som vil gøre det lettere at sikre, at vi politikere også husker at prioritere og gennemføre cykelprojekter, når vi skal i gang med store trafikinvesteringer
  5. Hvad gør myndighederne, når cyklister i København bryder loven ved at køre over for rødt eller skyde genvej hen over fortovet? De gør det ulovlige lovligt
  6. Som cyklist kan få ting gøre mig så rasende som ’Tak, fordi du cykler’-aktivisterne. Jeg ved godt, at det er latterligt. Men uanset hvor velment det er, så er der noget grundlæggende infantiliserende ved at blive takket af en fremmed for at transportere sig fra A til B, skriver Mikka Tecza i dette debatindlæg
  7. Med målrettet planlægning er dansk banecykling kandidat til 2-3 OL-medaljer efter mange års venten på store resultater
  8. Nu hænger den sammen, den 10 kilometer lange cykelrute med sit cirkelsnit gennem København og Frederiksberg. Ruten byder på ægte malkekøer, skriggule klokketårne, kaffe i drivhus og lysshow af landingsbanelamper, hvorom byens drømme fortætter sig i skumringen