Emne

daginstitutioner

Kvalitetsundersøgelsen af børnehaver er til gavn for de danske dagtilbud

Det er en seriøs forskningsbaseret metode, der ligger bag ny undersøgelse af kvaliteten af danske dagtilbud. Derfor er det en forfejlet kritik at afskrive resultaterne ved at tale om en målemetode, som ikke kan bruges i en dansk kontekst, skriver lektor ved Professionshøjskolen UCN Torben Næsby i dette debatindlæg

Eksperter: Kvalitetsundersøgelse af børnehaver måler ikke kvalitet

Børn lærer ikke nok i børnehaven, viste en stor undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver for nylig. Men undersøgelsen får kritik af eksperter for slet ikke at måle kvalitet og for at være alt for fokuseret på førskolelæring

Pædagog: Børnene mistede os til en politisk dagsorden

Der var engang, hvor man bare passede børn i institutionerne. Nu skal alt skrives ned og registreres, så det kan måles og vejes, og det bliver taget for givet, at pædagogerne er til stede, selv om vi ikke længere har tid til det vigtigste: nærværet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg

Danske forældre bør have mulighed for at fravælge daginstitutionerne

Minimumsnormeringer er en debat baseret på en forkert præmis om, at alle børn skal i institution. Vi burde i stedet sørge for, at folk har mulighed for at fravælge institutionerne og selv passe deres børn, skriver social- og sundhedsordfører for Liberal Alliances Ungdom, Thomas Herman Nørgaard, i dette debatindlæg

Indfør demokrati i børnehaverne

Da vi gav børnene indflydelse på, hvornår de ville spise, om de ville på legepladsen og om de ville med på tur, skabte det et naturligt flow i hverdagen. I dag har børnenes medbestemmelse desværre trange kår, skriver tidligere daginstitutionsleder Jytte Hare i dette debatindlæg

For tredje år i træk er færre blevet optaget på pædagoguddannelsen

Den nye regerings planer om minimumsnormeringer og bedre forhold i daginstitutionerne hviler på, at der skal uddannes flere pædagoger. Men igen i år er antallet af unge, der vil læse til pædagog, faldet

Minimumsnormeringer kræver, at vi skaber flere veje til at blive pædagog

Aftalen mellem de røde partier om at indføre minimumsnormeringer kræver, at vi uddanner langt flere pædagoger. Det kræver et kvalitetsløft af uddannelsen, flere muligheder for merituddannelse og helt nye uddannelsesveje for folk fra andre brancher, skriver dekan på Københavns Professionshøjskole og administrerende direktør for Tænketanken DEA i dette debatindlæg

Pædagogmedhjælper: Jeg kan sige op, men det kan børnene ikke

Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg

Tjek din kommune her: Kun to danske kommuner lever op til norske normeringer for daginstitutioner

Der ville mangle 9.485 fuldtidsansatte i landets vuggestuer og børnehaver, hvis der var samme minimumsnormeringer i Danmark, som de har i Norge. Det viser en undersøgelse, som Bureau 2000 har lavet for Enhedslisten. Netop minimumsnormeringer er et stort ønske for flere venstrefløjspartier, men Socialdemokratiet er usikre på, om det er den rigtige fremgangsmåde

Norske forældre og pædagoger: Minimumsnormeringerne i Norge er ikke et forbillede

I den danske debat henvises der til den nye norske lov om minimumsnormeringer, men den er ikke et mønstereksempel til efterlevelse. Den sikrer langtfra en god nok normering i praksis, skriver norske forældre og pædagoger i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Børn lærer ikke nok i børnehaven, viste en stor undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver for nylig. Men undersøgelsen får kritik af eksperter for slet ikke at måle kvalitet og for at være alt for fokuseret på førskolelæring
  2. Det er en seriøs forskningsbaseret metode, der ligger bag ny undersøgelse af kvaliteten af danske dagtilbud. Derfor er det en forfejlet kritik at afskrive resultaterne ved at tale om en målemetode, som ikke kan bruges i en dansk kontekst, skriver lektor ved Professionshøjskolen UCN Torben Næsby i dette debatindlæg
  3. Jeg vil gerne kunne engagere mig i de enkelte sager og forsøge at forstå den enkelte klients problemer som unikke og særlige, men i en travl hverdag er dette blot ønsketænkning, for det administrative arbejde fylder så meget, at der ikke er tid til hver enkel klients problem
  4. Der er en klar tendens til, at der i dag er flere børn pr. voksen i landets børnehaver og vuggestuer. Pædagogerne har samtidig fået flere administrative opgaver, og det går ud over deres tid med børnene
  5. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  6. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  7. Sender jeg min søn i daginstitution eller dagpleje, sender kommunen gladeligt et tilskud. Passer jeg ham selv, får jeg ikke en krone. Hvorfor får forældre ikke samme økonomiske støtte til hjemmepasning, som den institutionerne tildeles?
  8. Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg