Emne

daginstitutioner

Rune Lykkeberg: Minimumsnormeringer er ikke løsningen på problemer i daginstitutionerne

Daginstitutionerne er en forudsætning for den danske model, som kombinerer produktivitet, frihed, lighed og hygge på en måde, som bliver beundret internationalt. Men der mangler kvalitet og personale i dagtilbud og offensive strategier for, hvordan det bliver sjovt og attraktivt at være pædagog i Danmark, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme

Pædagoger: Der er brug for mere personale, hvis vi fortsat skal kunne trøste og passe børn

Selv om samfundet er lukket ned, må vi pædagoger hver dag gå på arbejde utrygge og usikre. For det er umuligt at sikre børns tryghed og nærhed, samtidig med at man holder afstand og spritter af. Der er brug for ekstra ressourcer, skriver 21 pædagoger og ansatte i tilknytning til daginstitutioner

SFO-pædagog: Børn, der ikke må kramme og lege, bliver utrygge og bange

Børns leg, liv og bevægelse bliver hver dag sat på pause og udskiftet med håndvask og påmindelser om mindre kontakt. Men det er ikke uden konsekvenser. Politikerne må tage det alvorligt, at coronarestriktionerne efterlader børn bange og utrygge, skriver SFO-pædagog Julie Niehues i dette debatindlæg

»Du er for pylret«, må ikke være svaret på forældres kritik af daginstitutioner

»Det er dit behov, ikke dit barns« er et af de modangreb, pædagoger retter mod forældre, når de ytrer sig kritisk om daginstitutioners praksis. Når kritik afvæbnes og returneres på den måde, opgiver forældrene, og problemerne efterlades uløste, skriver syv repræsentanter for Kulturkritisk Forum i denne kronik

Daginstitutioner med mange udsatte børn bør få de ekstra voksne i ny normeringsaftale

De ressourcestærke familier råber højest i debatten om minimumsnormeringer, og de kræver flere voksne i alle daginstitutioner i stedet for at prioritere flere voksne der, hvor der er størst behov. Vi bør starte løftet, hvor udfordringerne er størst, skriver Brian Bressendorff i dette debatindlæg

Tosprogede børn har brug for tosprogede medarbejdere i dagsinstitutionerne

Det øger ligheden mellem børn at have fokus på sprog i daginstitutioner, viser nyt studie. Da jeg arbejdede som støttepædagog i Vollsmose, så jeg, hvordan tosprogede medarbejdere kunne løfte tosprogede børns sprogtilegnelse. Men så blev medarbejderne opsagt af kommunen, skriver Eva Rasmussen i dette debatindlæg

Kommunale tilsyn i daginstitutionerne gør både børn og pædagoger gladere

Kommunale tilsyn løser ikke udfordringerne i daginstitutionerne, skriver en børnehaveleder i Information. Men virkeligheden viser, at både børn og voksne bliver gladere, mens de ansattes sygefravær også falder, skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen (S), i dette debatindlæg

Kommunale tilsyn i dagsinstitutionerne er et hold kæft-bolsje til os pædagoger

Som leder i en kollektivt ledet børnehave og tidligere ’pædagog på gulvet’ har jeg aldrig set et pædagogisk tilsyn hæve kvaliteten afgørende eller løse udfordringerne i dagtilbuddene. Alligevel insisterer Københavns Kommune på, at tilsynet virker, skriver pædagog Danielle Mercier i dette debatindlæg

Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg

Pædagoger: Coronahverdagen i daginstitutionerne er urimelig. Det ændrer skulderklap ikke på

Børn og pædagoger udgør frontlinjen i genåbningen, og det har presset alt for meget ansvar ned i de enkelte institutioner. Pædagoger skal blandt andet vælge, hvilke forældre der kan få deres barn passet. Det får både børn og samarbejde til at vælte, skriver to pædagoger i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Jeg vil gerne kunne engagere mig i de enkelte sager og forsøge at forstå den enkelte klients problemer som unikke og særlige, men i en travl hverdag er dette blot ønsketænkning, for det administrative arbejde fylder så meget, at der ikke er tid til hver enkel klients problem
  2. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  3. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  4. Danmarkshistorien om de mindste børn i først asyler, siden børnehaver og vuggestuer er aldrig blevet fortalt i sin helhed. Det forsøger et nyt tobindsværk at råde bod på i en tid, hvor vigtigheden af at satse på førskolebørnene får større politisk opmærksomhed end i mange år
  5. Der er en klar tendens til, at der i dag er flere børn pr. voksen i landets børnehaver og vuggestuer. Pædagogerne har samtidig fået flere administrative opgaver, og det går ud over deres tid med børnene
  6. Stress er et samfundsproblem, der årligt koster 27 milliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste. Det er en enorm udgift. Vi ved, at voksne, der har haft stress før, er mere disponeret for at få det igen. Når en femtedel af vores børn i dag er stressede allerede i børnehaven, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan det ser ud, når de bliver voksne
  7. Det øger ligheden mellem børn at have fokus på sprog i daginstitutioner, viser nyt studie. Da jeg arbejdede som støttepædagog i Vollsmose, så jeg, hvordan tosprogede medarbejdere kunne løfte tosprogede børns sprogtilegnelse. Men så blev medarbejderne opsagt af kommunen, skriver Eva Rasmussen i dette debatindlæg
  8. Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg