Emne

daginstitutioner

Kronik
2. november 2022

Presset på daginstitutionerne har ført til en demokratisk krise. Børn bør også have indflydelse

Danske daginstitutioner lider under dårlige normeringer og demokratifattigdom. Det er et problem for børns rettigheder og i strid med dagtilbudsloven. Vi har brug for at sikre et system, hvor børn har medindflydelse på deres hverdag
Danske daginstitutioner lider under dårlige normeringer og demokratifattigdom. Det er et problem for børns rettigheder og i strid med dagtilbudsloven. Vi har brug for at sikre et system, hvor børn har medindflydelse på deres hverdag
Kronik
16. september 2022

Jeg håber, at flere mænd får øjnene op for, hvor meningsfuldt det er at hjemmepasse

Måske kan den nye øremærkede barsel til mænd give flere fædre mulighed for rent faktisk at opleve, hvilken glæde og meningsfuldhed der flytter ind i hverdagen, når man forpligtende stiller sig til rådighed for sine børn over en længere periode
Tobias Sydradal Lund har valgt at hjemmepasse sine to døtre. Han er blevet gladere og mere rolig i kraft af at have identificeret og ageret på, hvad der er vigtigst for ham i denne fase af livet, og han ville ønske, at der var flere mænd, der så værdien i muligheden for at kunne være sammen med deres børn på denne måde.
Kommentar
25. august 2022

Kampen for flere voksne i daginstitutionerne skal også være kampen for dygtigere voksne

Kvalitet i vores daginstitutioner handler ikke kun om antallet af voksne per barn, men om personalets kompetencer. Derfor skal vi have dygtigere pædagogisk personale og en bedre pædagoguddannelse
Daginstitutioner med mange pædagogmedhjælpere med en studenterhue løfter børnene mest, skriver seniorøkonom i tænketanken DEA Lena Lindbjerg Sperling.
Kronik
4. august 2022

Barndomsvenskaber er demokratisk dannelse. Derfor skal de sættes i højsædet i daginstitutionerne

Barndommens venskaber giver en unik adgang til forskellighed, som er vigtig for børns demokratiske dannelse. Derfor skal det for daginstitutionerne være et mål i sig selv at understøtte venskaber
Barndomsvenner får man i børneinstitutioner og grundskolen eller i nabolaget i sine tidlige år, hvor legen er den vigtigste beskæftigelse i livet. Fotoet er et arkivfoto.
Leder
9. juli 2022

Der er brug for en omsorgsrevolution i daginstitutionerne

Det er på sin plads at bede om bedre omsorg. Det gælder især for vores børn: Vi skal kunne stole på, at de er i gode hænder, mens vi selv går på arbejde. Og at investere massivt i dem, mens de er små, kan kun være en god prioritering på den lange bane
I Brønshøj i udkanten af København ligger institutionen Regnbuen, hvor man også mærker pædagogmanglen.
Feature
9. juli 2022
Marie Rasmussen er én af de meritpædagoger, som flere – blandt andre BUPL, regeringen og SF – peger på som en del af løsningen på pædagogmanglen.
Kommentar
22. juni 2022

Du kan trygt sende dit barn i vuggestue uden den mindste smule dårlige samvittighed

Mange giver vuggestuerne skylden for børns mistrivsel og endda for stigningen i psykiatriske diagnoser. Ingen forskning understøtter tesen, tværtimod er det for mig soleklart, at gode daginstitutioner er en del af løsningen – og kan løfte alle børn, skriver skolepædagog Mette Skovhus Larsen
»Det irriterer mig grænseløst, at debatten om børns trivsel bliver ved med at handle om vuggestuer versus hjemmepasning,« skriver skolepædagog Mette Skovhus Larsen.
Klumme
1. juni 2022

Børn på seks år har ret til spænding – og de tager ikke skade af at komme tidligt i SFO

Modstanden mod at sende børn i SFO tre måneder, inden de skal starte i skole, er præget af overdrevne skræmmebilleder og hysteri. For langt de fleste blomstrer, når de pludselig får lov at save i træ og lege med de store børn, skriver skolepædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Det er ikke alle børn, der er klar til at begynde i skole det år, de fylder seks. Derfor skal vi i højere grad udskyde skolestarten for de børn, der ikke er klar, mener skolepædagog Mette Skovhus Larsen.
Kommentar
2. maj 2022

Karakterer til vuggestuebørn handler om at hjælpe børnene – ikke om at dømme dem

Der er større sandsynlighed for at bryde med negativ social arv, hvis vi opdager børns udfordringer tidligt. Derfor er vurderinger af vuggestuebørn med til at sikre en af velfærdssamfundets vigtigste opgaver: at sikre den sociale mobilitet, skriver psykolog Rasmus Lund-Nielsen i dette debatindlæg
Der er større sandsynlighed for at bryde med negativ social arv, hvis vi opdager børns udfordringer tidligt. Derfor er vurderinger af vuggestuebørn med til at sikre en af velfærdssamfundets vigtigste opgaver: at sikre den sociale mobilitet, skriver psykolog Rasmus Lund-Nielsen i dette debatindlæg
Kronik
30. april 2022

Enhedslisten: Vi skal investere massivt i ligeløn for at redde den pressede velfærd

Kampen for ligeløn er den vigtigste faglige kamp lige nu. Derfor foreslår vi at afsætte fem milliarder kroner til en lavt- og ligelønspulje, 1,3 milliarder kroner til bedre uddannelser og 500 millioner til bedre arbejdsforhold. Vi skal stoppe medarbejderflugten, hvis vi vil redde velfærden, skriver Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, i denne kronik
Kampen for ligeløn er den vigtigste faglige kamp lige nu. Derfor foreslår vi at afsætte fem milliarder kroner til en lavt- og ligelønspulje, 1,3 milliarder kroner til bedre uddannelser og 500 millioner til bedre arbejdsforhold. Vi skal stoppe medarbejderflugten, hvis vi vil redde velfærden, skriver Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, i denne kronik

Sider

  • Baggrund
    15. maj 2009

    Vi elsker børnehaver, men det har vi ingen grund til

    'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
    Svagt. -Jeg har set mange eksempler på børn, hvis behov er blevet overset. Børn, som burde stimuleres på en anden måde. Til gengæld er der faktisk temmelig få eksempler på virkeligt gode pædagogiske interventioner,- siger børnepsykologen Ditte Winther Lindquist om sit feltarbejde i en række daginstitutioner.Arkiv
  • 22. august 2006

    Hvordan det er at være socialrådgiver

    Jeg vil gerne kunne engagere mig i de enkelte sager og forsøge at forstå den enkelte klients problemer som unikke og særlige, men i en travl hverdag er dette blot ønsketænkning, for det administrative arbejde fylder så meget, at der ikke er tid til hver enkel klients problem
  • Kronik
    6. januar 2022

    Omsorg skal anerkendes på lige fod med læring, hvis vi skal forbedre børnenes forhold

    Den professionelle omsorg er i krise, ikke mindst på dagtilbudsområdet. Minimumsnormeringer og lønstigninger vil hjælpe, men en del af problemet ligger dybere: i konflikten mellem omsorg og læring, skriver leder af Danmarks Institut for Uddannelse og Pædagogik, Claus Holm, i denne kronik
    Det anfægter pædagogernes professionsfaglige stolthed, når et fokus på børnenes læring og skoleparathed tager opmærksomheden væk fra omsorg, nærvær og tryghed, mener leder af Danmarks Institut for Uddannelse og Pædagogik, Claus Holm. Derfor skal omsorg anerkendes som professionelt kernefelt.
  • Baggrund
    18. maj 2015

    Så kom de små børns danmarkshistorie

    Danmarkshistorien om de mindste børn i først asyler, siden børnehaver og vuggestuer er aldrig blevet fortalt i sin helhed. Det forsøger et nyt tobindsværk at råde bod på i en tid, hvor vigtigheden af at satse på førskolebørnene får større politisk opmærksomhed end i mange år
    Pædagog læser højt for børnene i 70’erne, hvor daginstitutionerne var blevet hverdag for mange danske børn. Men årtiet bød også på store nedskæringer og overbelægning i institutionerne. Billedet er udlånt af BUPL til bogen ’Kamp og Status’ (U Press)
  • Kommentar
    11. marts 2019

    Børn kan ikke knytte sig til pædagoger, der ikke er der. Det har konsekvenser for livet

    Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
    Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  • Kronik
    2. november 2022

    Presset på daginstitutionerne har ført til en demokratisk krise. Børn bør også have indflydelse

    Danske daginstitutioner lider under dårlige normeringer og demokratifattigdom. Det er et problem for børns rettigheder og i strid med dagtilbudsloven. Vi har brug for at sikre et system, hvor børn har medindflydelse på deres hverdag
    Danske daginstitutioner lider under dårlige normeringer og demokratifattigdom. Det er et problem for børns rettigheder og i strid med dagtilbudsloven. Vi har brug for at sikre et system, hvor børn har medindflydelse på deres hverdag
  • Kronik
    16. september 2022

    Jeg håber, at flere mænd får øjnene op for, hvor meningsfuldt det er at hjemmepasse

    Måske kan den nye øremærkede barsel til mænd give flere fædre mulighed for rent faktisk at opleve, hvilken glæde og meningsfuldhed der flytter ind i hverdagen, når man forpligtende stiller sig til rådighed for sine børn over en længere periode
    Tobias Sydradal Lund har valgt at hjemmepasse sine to døtre. Han er blevet gladere og mere rolig i kraft af at have identificeret og ageret på, hvad der er vigtigst for ham i denne fase af livet, og han ville ønske, at der var flere mænd, der så værdien i muligheden for at kunne være sammen med deres børn på denne måde.
  • Kommentar
    20. marts 2019

    Vi tog vores barn ud af vuggestuen, fordi hans basale behov ikke blev dækket

    Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg
    Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg