Emne

daginstitutioner

Vi, der ønsker at passe vores egne børn, burde få samme tilskud som institutionerne

Sender jeg min søn i daginstitution eller dagpleje, sender kommunen gladeligt et tilskud. Passer jeg ham selv, får jeg ikke en krone. Hvorfor får forældre ikke samme økonomiske støtte til hjemmepasning, som den institutionerne tildeles?

Pædagog: De officielle normeringer afspejler slet ikke virkeligheden i institutionerne

Jeg mener, det er vildledende, når politikerne bruger normeringstal fra Danmarks Statistik som udgangspunkt for besparelser på børneområdet. Hvis jeg som pædagog skal finde ud af, hvad normeringen i min vuggestue er, tæller jeg de voksne, der er sammen med børnene

Alt for mange børn er på overarbejde i daginstitutionerne

Stress er et samfundsproblem, der årligt koster 27 milliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste. Det er en enorm udgift. Vi ved, at voksne, der har haft stress før, er mere disponeret for at få det igen. Når en femtedel af vores børn i dag er stressede allerede i børnehaven, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan det ser ud, når de bliver voksne

Diskrimination ødelægger smeltedigel

Beskæftigelsen stiger, kriminaliteten er faldet, og det store flertal af nye danskere sætter frivilligt deres børn i børneinstitutioner. Tænk, hvis politikere ville gøre mere ud af den fortælling

Tvang og straf i vuggestuen er ødelæggende

»Læringstilbud« pålagt med tvang til udpegede boligområder gør det svært for forældre og personale at opbygge et tillidsfuldt samarbejde. I stedet burde Folketinget fokusere på samarbejde og forebyggende og oplysende arbejde. At give forældrene kendskab til gode dagtilbud ville være en fin start som – modsat tvang – virker

Danmarks stærke institutioner skal ikke kun være for middelklassens børn

Det obligatoriske læringstilbud er ikke tvang, men vejen til frihed. Et eksempel på, hvordan velfærdsstaten sørger for lige muligheder til alle samfundets borgere gennem stærke institutioner, samtidig med at den kræver noget til gengæld for de ydelser, den udbetaler

SF: »Politikere vil have læring og skoletankegang indført tidligere og tidligere i børns liv«

Regeringen, DF og Socialdemokratiets aftale om et obligatorisk dagtilbud, hvor etårige børn skal lære om danske traditioner og normer, splitter venstrefløjen. Et læringstilbud er en dårlig løsning for børn, mener SF. Nødvendigt med særlig læring til alle udsatte børn, mener Socialdemokratiet

Kæmp dine politiske kampe uden for børnehaven

Siden hvornår er medlemmer af gule fagforeninger blevet til forbrydere, man ikke vil lade passe sit barn?

Et uforsvarligt eksperiment

Investeringer i de mindste er altafgørende. Og oven i købet en god investering. Alligevel lader vi de mindste i stikken, når vi lader én pædagogisk medarbejder alene med 10, 17, 20 børn eller flere

’Opgøret med reformpædagogikken er sat på pause’

Et stort anlagt forskningsprojekt, der skulle dokumentere positive effekter af målrettede læringsindsatser i børnehaven, slog fejl, og i regeringens udspil til en ny læreplan for dagtilbuddene er det skrevet ind, at ’leg’ har værdi i sig selv. Vinden er vendt i den ideologiske kamp om landets dagtilbud, mener flere forskere

Sider

Mest læste

  1. Jeg mener, det er vildledende, når politikerne bruger normeringstal fra Danmarks Statistik som udgangspunkt for besparelser på børneområdet. Hvis jeg som pædagog skal finde ud af, hvad normeringen i min vuggestue er, tæller jeg de voksne, der er sammen med børnene
  2. Jeg vil gerne kunne engagere mig i de enkelte sager og forsøge at forstå den enkelte klients problemer som unikke og særlige, men i en travl hverdag er dette blot ønsketænkning, for det administrative arbejde fylder så meget, at der ikke er tid til hver enkel klients problem
  3. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  4. Staten tør ikke forlade sig på, at vi forældre magter vores opgave. Derfor spændes vi for Institutionsdanmarks kompetenceudviklingsvogn. Kærlighedsrelationer erstattes med management, og med tiltag som heldagsskolen værner samfundet sig mod forældres eventuelle uduelighed
  5. Tre minutter pr. time. Så lidt kontakt har børn med en pædagog i nogle vuggestuer, viser ny undersøgelse. Det skader børnenes sprog, mener forsker. BUPL og Daginstitutionernes Landsorganisation er nervøse for, at det værste ikke er set endnu som følge af kommunernes besparelser. KL afviser kritikken
  6. Stress er et samfundsproblem, der årligt koster 27 milliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste. Det er en enorm udgift. Vi ved, at voksne, der har haft stress før, er mere disponeret for at få det igen. Når en femtedel af vores børn i dag er stressede allerede i børnehaven, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan det ser ud, når de bliver voksne
  7. Danmarkshistorien om de mindste børn i først asyler, siden børnehaver og vuggestuer er aldrig blevet fortalt i sin helhed. Det forsøger et nyt tobindsværk at råde bod på i en tid, hvor vigtigheden af at satse på førskolebørnene får større politisk opmærksomhed end i mange år
  8. Canadiske Storms forældre, svenske 'Pops' forældre og senest den svenske daginstitution Egalia prøver alle at overskride kønsrollerne og lade børn være børn frem for piger og drenge. Men kan man lave et kønsneutralt barn? Vil man?