Emne

daginstitutioner

Daginstitutioner med mange udsatte børn bør få de ekstra voksne i ny normeringsaftale

De ressourcestærke familier råber højest i debatten om minimumsnormeringer, og de kræver flere voksne i alle daginstitutioner i stedet for at prioritere flere voksne der, hvor der er størst behov. Vi bør starte løftet, hvor udfordringerne er størst, skriver Brian Bressendorff i dette debatindlæg

Tosprogede børn har brug for tosprogede medarbejdere i dagsinstitutionerne

Det øger ligheden mellem børn at have fokus på sprog i daginstitutioner, viser nyt studie. Da jeg arbejdede som støttepædagog i Vollsmose, så jeg, hvordan tosprogede medarbejdere kunne løfte tosprogede børns sprogtilegnelse. Men så blev medarbejderne opsagt af kommunen, skriver Eva Rasmussen i dette debatindlæg

Kommunale tilsyn i daginstitutionerne gør både børn og pædagoger gladere

Kommunale tilsyn løser ikke udfordringerne i daginstitutionerne, skriver en børnehaveleder i Information. Men virkeligheden viser, at både børn og voksne bliver gladere, mens de ansattes sygefravær også falder, skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen (S), i dette debatindlæg

Kommunale tilsyn i dagsinstitutionerne er et hold kæft-bolsje til os pædagoger

Som leder i en kollektivt ledet børnehave og tidligere ’pædagog på gulvet’ har jeg aldrig set et pædagogisk tilsyn hæve kvaliteten afgørende eller løse udfordringerne i dagtilbuddene. Alligevel insisterer Københavns Kommune på, at tilsynet virker, skriver pædagog Danielle Mercier i dette debatindlæg

Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg

Pædagoger: Coronahverdagen i daginstitutionerne er urimelig. Det ændrer skulderklap ikke på

Børn og pædagoger udgør frontlinjen i genåbningen, og det har presset alt for meget ansvar ned i de enkelte institutioner. Pædagoger skal blandt andet vælge, hvilke forældre der kan få deres barn passet. Det får både børn og samarbejde til at vælte, skriver to pædagoger i dette debatindlæg

Børn har alt for lidt plads i deres institutioner og skoler - giv mere gulvareal pr. barn

På den anden side af corona bør vi lave regler, der sørger for, at vores børn har nok plads i deres klasselokaler og daginstitutioner. Regler, der sikrer et bestemt antal kubikmeter luft pr. barn, skriver Kirsten Gamst Nielsen i dette debatindlæg

Giv syge børn ret til forældreomsorg – giv forældrene mere end barnets første sygedag

Coronaen har med et trylleslag bandlyst det at aflevere små børn med snotnæser og panodil i daginstitution og heldigvis for det. Den nye praksis må understøttes af barnets ret til forældreomsorg ved sygdom, som børnefamilier længe har hungret efter, skriver ti forældre og tre pædagoger i dette fælles debatindlæg

Når vuggestuen åbner, skal mine børn ikke druknes i håndsprit, de skal have et kram

Nu hvor daginstitutioner genåbner, får mine børn brug for kram og en plads på pædagogernes skød. Men jeg frygter, at myndighedernes store fokus på smitterisiko skræmmer børnene og fratager dem leg og nærhed, skriver mor til to i dette debatindlæg

»Børnene skal have lov til at lege og være børn, og så skal vi bekymre os om rengøringen og alt det andet«

På daginstitutionen 7-Springeren på Nørrebro har der været travlt med at planlægge første dag efter nedlukningen. Lederen på stedet regner ikke med, at det bliver et problem at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer – så længe der ikke kommer flere børn

Sider

Mest læste

  1. Danmarkshistorien om de mindste børn i først asyler, siden børnehaver og vuggestuer er aldrig blevet fortalt i sin helhed. Det forsøger et nyt tobindsværk at råde bod på i en tid, hvor vigtigheden af at satse på førskolebørnene får større politisk opmærksomhed end i mange år
  2. De ressourcestærke familier råber højest i debatten om minimumsnormeringer, og de kræver flere voksne i alle daginstitutioner i stedet for at prioritere flere voksne der, hvor der er størst behov. Vi bør starte løftet, hvor udfordringerne er størst, skriver Brian Bressendorff i dette debatindlæg
  3. Jeg vil gerne kunne engagere mig i de enkelte sager og forsøge at forstå den enkelte klients problemer som unikke og særlige, men i en travl hverdag er dette blot ønsketænkning, for det administrative arbejde fylder så meget, at der ikke er tid til hver enkel klients problem
  4. Børn har brug for at kunne danne trygge relationer til deres pædagoger, men normeringen i daginstitutionerne er så lav, at mange ikke får muligheden for det. Det har alvorlige konsekvenser for deres udvikling og læring, skriver psykolog Rikke Yde Tordrup i dette debatindlæg
  5. Staten tør ikke forlade sig på, at vi forældre magter vores opgave. Derfor spændes vi for Institutionsdanmarks kompetenceudviklingsvogn. Kærlighedsrelationer erstattes med management, og med tiltag som heldagsskolen værner samfundet sig mod forældres eventuelle uduelighed
  6. Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg
  7. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  8. Jeg har sagt op på grund af de dårlige normeringer, selv om jeg holder meget af at arbejde i daginstitution. Nu vil jeg fortælle, hvordan en underbemandet stue ser ud, og hvordan det påvirker børn og personale, skriver Olivia Jonasson i dette debatindlæg