Emne

dannelse

CEPOS: Vi opnår ikke alle større åndrighed ved at læse skønlitteratur

CEPOS får kritik for at have smadret den borgerlige ånd med individualisme og skattelettelser, men økonomen bidrager også til et meningsfuldt og åndrigt samfund, skriver direktør i CEPOS, Martin Ågerup, i dette debatindlæg

’I naturen kan man ikke score 12-taller’

Vi lever i en forvirrende og flimrende opløsningstid. Rygrad og rummelighed skal der til, hvis ikke vi skal risikere at gå til grunde — kulturelt og individuelt. Socialantropolog og direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev, har sat sig for at forny dannelsesbegrebet i en lille tidstypisk bog, der viser sig både at være kontant, fængende og letbenet

Børn får ikke den naturvidenskabelige dannelse, der skal ruste dem til at løse klimakrisen

Det står i dagtilbudsloven, at børnehavebørn skal lære om natur, udeliv og ’science’, og det er en vigtig prioritering, hvis børnene som voksne skal kunne tage ansvar for at løse klimaudfordringerne. Men i dag har institutionerne ikke ressourcer til at prioritere området, skriver pædagog Dorte Børgesen i dette debatindlæg

Folkeskolens dannelsestab bliver sjusket behandlet i ilter ny bog

Indignationen er autentisk og selvfølelsen stor i en ny bog om skolens store dannelsestab, men argumentationen er generaliserende og kammer over i fristil. Og så er det ufrivilligt komisk at skrive et klassisk konservativt kampskrift fyldt med sjuskefejl

Har I hørt, at et barn er født i Bætløhæm?

Vi glemmer at hylde folkeskolen for at lære vores børn den der med nissen, der havde glemt sin tissemand, og da den kom tilbage, hang den på en knage

Klimakrisen er et spørgsmål om dannelse

Alt for længe har vi naivt håbet, at politikere, markedet eller den teknologiske udvikling kan løse klimakrisen for os. Men klimaforandringer er resultatet af vores allesammens almindelige hverdagshandlinger. Løsningen er bæredygtig dannelse. Et nyt moralsk kompas, som får os til handle anderledes

Tyske Andreas Maier skriver indlevende om selviagttagelsens små glansnumre i ’Stedet’

Tyske Andreas Maier skriver indlevende om selviagttagelsens små glansnumre i tiden mellem børnefødselsdagenes ballondans og en altforandrende sanselig forelskelse

OECD i rollen som skolemester

Uden viden, færdigheder, karakterdannelse og metalæring så bliver du det 21. århundredes taber. Det slår et internationalt forskningscenter fast i et uddannelsespolitisk rammeværk, der læses og studeres med interesse i ind- og udland i disse år. Men er anbefalingerne overhovedet ønskværdige og, og bliver de nogensinde til virkelighed?

Brevkassen: Skal mine drenge have et los bagi?

Mine tre teenagedrenge er sunde, raske og søde. Men de er også dovne og klarer sig ringere i skolen, end de burde. Hvad stiller jeg op? Jeg føler mig som en dårlig mor, hvis jeg ikke prøver at få dem mere frem på banen
Center for Vild Analyse

Hvis universiteterne skal bevare deres formål, må de genfinde deres formålsløshed

Det er, som om tanken om, at f.eks. læring skulle være et mål i sig selv, ikke rigtig bider på nogen længere. Skulle det være godt at sidde og læse gamle digte bare for at glæde sig over de mærkelige rim? Eller at lære at spille tuba, bare fordi man synes, at det lyder godt?

Sider

Mest læste

  1. Vi lever i en forvirrende og flimrende opløsningstid. Rygrad og rummelighed skal der til, hvis ikke vi skal risikere at gå til grunde — kulturelt og individuelt. Socialantropolog og direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev, har sat sig for at forny dannelsesbegrebet i en lille tidstypisk bog, der viser sig både at være kontant, fængende og letbenet
  2. Da jeg mødte litteraturen, forstod jeg med et, at jeg levede i bur. At jeg sad fast i kulturelle dogmer fra det land, min familie var flygtet fra for mange år siden. Litteraturen gav mig kulturel dannelse, og pludselig forstod jeg, at alt – sex, gud, politik, køn – er til debat. Vil man integrationen, er litteraturen en helt central fødselshjælper
  3. Alt for længe har vi naivt håbet, at politikere, markedet eller den teknologiske udvikling kan løse klimakrisen for os. Men klimaforandringer er resultatet af vores allesammens almindelige hverdagshandlinger. Løsningen er bæredygtig dannelse. Et nyt moralsk kompas, som får os til handle anderledes
  4. Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner
  5. Forældre bliver i stigende grad mødt med krav om at opdrage og træne deres børn på bestemte måder i daginstitutionerne. Det skaber usikre forældre og børn, mener eksperter. Staten forsøger at styre borgerne ved at gøre dem selvstyrende, siger professor
  6. Jeg møder ofte fordomme om, at deltagere i talent- og reality-programmer må være selvoptagede og ureflekterede. Det undrer mig. Jeg oplever, at den senmoderne identitetssøgen ofte fører til nye erkendelser, selvindsigt og lyst til at bidrage til fællesskabet. Sådan virkede X Factor på mig
  7. Mine tre teenagedrenge er sunde, raske og søde. Men de er også dovne og klarer sig ringere i skolen, end de burde. Hvad stiller jeg op? Jeg føler mig som en dårlig mor, hvis jeg ikke prøver at få dem mere frem på banen
  8. John le Carré har dyrket et livslangt kærlighedsforhold til det tyske sprog og var selv tysklærer, før han blev romanforfatter. At lære sprog er en venskabsgestus og at lære sig selv bedre at kende, mener han. Det at værne om sprogets præcision, betydning og skønhed, er at være sandhedens vogtere i en farlig tidsalder