Emne

dannelse

OECD i rollen som skolemester

Uden viden, færdigheder, karakterdannelse og metalæring så bliver du det 21. århundredes taber. Det slår et internationalt forskningscenter fast i et uddannelsespolitisk rammeværk, der læses og studeres med interesse i ind- og udland i disse år. Men er anbefalingerne overhovedet ønskværdige og, og bliver de nogensinde til virkelighed?

Brevkassen: Skal mine drenge have et los bagi?

Mine tre teenagedrenge er sunde, raske og søde. Men de er også dovne og klarer sig ringere i skolen, end de burde. Hvad stiller jeg op? Jeg føler mig som en dårlig mor, hvis jeg ikke prøver at få dem mere frem på banen
Center for Vild Analyse

Hvis universiteterne skal bevare deres formål, må de genfinde deres formålsløshed

Det er, som om tanken om, at f.eks. læring skulle være et mål i sig selv, ikke rigtig bider på nogen længere. Skulle det være godt at sidde og læse gamle digte bare for at glæde sig over de mærkelige rim? Eller at lære at spille tuba, bare fordi man synes, at det lyder godt?

I gymnasiet kan Pontoppidan og Højholt nu sidestilles med Kim Bildsøe og sms-korrespondancer

Læsningen af litterære værker er under pres i gymnasiet, fordi man ikke længere skelner mellem TV-avisen og litteraturen. Risikoen er, at fordybelsen ryger til fordel for digitale sværmerier, og at den almene dannelse går tabt

Merete Riisager vil have mere faglighed, men ikke høre på fageksperter

En bred gruppe af eksperter anbefalede i sommer at styrke fagdidaktikken og tværfagligheden for at forbedre undervisningen i naturvidenskab. Men ministeren kunne ikke lide rapporten og nedsatte en ny, mindre gruppe, som konkluderede det modsatte. Forløbet har skabt frustration blandt uddannelsesforskere. Det kan undre at ministeren går op i faglighed, men ikke vil lytte til fageksperter, lyder kritikken

Dannelse: Hegel på speed

Ordet dannelse er kommet på alles læber. Uddannelsesforsker Lars Geer Hammershøj har en tanke og en ambitiøs plan. Der er ingen modsætning mellem at blive menneske og at blive en relevant arbejdskraft. Derfor må dannelsen operationaliseres og gødes på alle niveauer af uddannelsessystemet. Men holder den knastløse diagnose?

Forskning og uddannelse lider under mangel på medindflydelse

Manglende demokratisk indflydelse kan sammen med ringe vilkår for dannelse føre til, at de unge mister interessen for de videregående uddannelser, påpeger uddannelsesforsker. Også forskningen får det svært, når den demokratiske indflydelse svinder ind, mener bidragsyder til ny bog om dannelse på universiteterne

Sådan ser du på kunst

Informations julekalender er en genfortolkning af Emma Gads ’Takt og Tone’ til vor tid – en progressiv social manual for det 21. århundrede og de muligheder, det byder på. Dette er kapitel 20: ’Sådan ser du på kunst’

Det ensidige fokus på karakterer står for fald. Nu kommer karakterdannelsen i centrum

Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner

Musikalsk klassekamp mod den neoliberale båndsløjfe

Den klassiske musik går en markedsdrevet død i møde som let fordøjelig klassemarkør for et aldrende, elitært publikum. Sådan skriver den tyske musikagent og forfatter Berthold Seliger i et kampskrift, der kalder på meget mere musikalsk dannelse allerede fra første skoleklasse

Sider

Mest læste

  1. Da jeg mødte litteraturen, forstod jeg med et, at jeg levede i bur. At jeg sad fast i kulturelle dogmer fra det land, min familie var flygtet fra for mange år siden. Litteraturen gav mig kulturel dannelse, og pludselig forstod jeg, at alt – sex, gud, politik, køn – er til debat. Vil man integrationen, er litteraturen en helt central fødselshjælper
  2. Uden viden, færdigheder, karakterdannelse og metalæring så bliver du det 21. århundredes taber. Det slår et internationalt forskningscenter fast i et uddannelsespolitisk rammeværk, der læses og studeres med interesse i ind- og udland i disse år. Men er anbefalingerne overhovedet ønskværdige og, og bliver de nogensinde til virkelighed?
  3. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i den forløbne uge sat gang i skoledebatten med udsagn om, at det var forkert at gøre op med den sorte skole. Hun synes at have flere holdninger til fælles med Marie Krarup fra DF end med sit gamle parti, De Radikale, og bliver beskyldt for at være gammeldags
  4. Uddanner vi til livet eller konkurrencestaten? Stefan Hermann står midt i konflikten og et bud på, hvordan den kan løses i dette afsnit af Moderne Ideer. Lyt med
  5. Forældre bliver i stigende grad mødt med krav om at opdrage og træne deres børn på bestemte måder i daginstitutionerne. Det skaber usikre forældre og børn, mener eksperter. Staten forsøger at styre borgerne ved at gøre dem selvstyrende, siger professor
  6. Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner
  7. Ordet dannelse er kommet på alles læber. Uddannelsesforsker Lars Geer Hammershøj har en tanke og en ambitiøs plan. Der er ingen modsætning mellem at blive menneske og at blive en relevant arbejdskraft. Derfor må dannelsen operationaliseres og gødes på alle niveauer af uddannelsessystemet. Men holder den knastløse diagnose?
  8. Læserbrev