Emne

dansk film

Filmatisering af ’Lykke-Per’ var ikke en begejstrende oplevelse

Lone Nikolajsen fortæller om Bille August-filmen ’Lykke-Per’, og hvordan det er at stikke næsen frem med en hård anmeldelse. Vores to Sebastian’er udlægger regeringens finanslovudspil. Og Lykkeberg har optur over demokraternes præsidentkandidat Elizabeth Warren

Michael Noer skruer op for ækelheden i sin genindspilning af fængselsdramaet ’Papillon’

Michael Noer har i sin første internationale spillefilm fået noget nyt og andet ud af fængseldramaet ’Papillon’ fra 1973 om en fransk straffefanges utrættelige forsøg på at flygte fra en grusom straffekoloni

Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om at give kultureliten et rap over nallerne

Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen

’Wonderful Copenhagen’ er en velmenende, men tam thriller om trafficking

Den danske middelklassekvinde, der finder ny mening i tilværelsen ved at hjælpe, stjæler fokus fra den udsatte østeuropæiske kvinde, hun hjælper, i nyt dansk traffickingdrama
Bergman 100 år

I ’Fanny og Alexander’ skildrer Ingmar Bergman den store sorg uden at voldføre publikum

Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge

Braad Thomsen: Hvordan kan nogen ved deres fulde fem mene, at jeg går ind for incest?

Jeg har altid understreget, at jeg er principielt modstander af incest og pædofili, som jeg betragter som et produkt af syge familieforhold

Sebastian: Jeg vil dedikere ’Du er ikke alene’ til de misbrugte filmbørn

To af Sebastians største hits – ’Du er ikke alene’ og ’Måske ku’ vi’ – er skrevet til 70’er-film, hvor instruktørerne har forgrebet sig på børneskuespillerne. Smitter skandalen af på sangene?

En hjerteskærende evighedsbrandert set indefra

Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt

Vi har brug for en ny version af den frigørelse, der blev misbrugt i 1970’erne

Vi har stadig brug for nye og bedre versioner af de billeder, som pædagogerne Lasse Nielsen og Ernst Johansen skabte i 1970’erne med deres nye og realistiske ungdomsfilm om det ulmende begær, der ikke kun hører voksenverdenen til

Kære politikere, lyt til Det Danske Filminstitut, hvis dansk film skal reddes

Der er ingen tvivl om, at dansk film befinder sig i en vanskelig situation for tiden, og at noget radikalt må ske, hvis det, der engang var en kommerciel og kunstnerisk succes, skal reddes.

Sider

Mest læste

  1. Lone Nikolajsen fortæller om Bille August-filmen ’Lykke-Per’, og hvordan det er at stikke næsen frem med en hård anmeldelse. Vores to Sebastian’er udlægger regeringens finanslovudspil. Og Lykkeberg har optur over demokraternes præsidentkandidat Elizabeth Warren
  2. Christian Tafdrups anden film har så travlt med sit budskab om, at mænd ikke skal finde sig i pis for at holde på deres kærester, at der ikke er tid til at udfolde nogen form for fantasi
  3. Den danske middelklassekvinde, der finder ny mening i tilværelsen ved at hjælpe, stjæler fokus fra den udsatte østeuropæiske kvinde, hun hjælper, i nyt dansk traffickingdrama
  4. Michael Noer har i sin første internationale spillefilm fået noget nyt og andet ud af fængseldramaet ’Papillon’ fra 1973 om en fransk straffefanges utrættelige forsøg på at flygte fra en grusom straffekoloni
  5. Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
  6. Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen
  7. Der er ikke den avis, det magasin eller den tv-eller radioudsendelse, som de to mænd bag den nye ’Klovn’-film, komikerne Frank Hvam og Casper Christensen, ikke har optrådt i. Alle emner er blevet vendt, alle spørgsmål stillet, og hvad gør Informations filmredaktør så, når han som den sidste skal tale med de to herrer?
  8. Torben Skjødt Jensens film om Michael Strunge giver ordet til den ikoniske firserdigters kolleger og venner, som taler fint om ham, mens en masse uoverbevisende visuelle greb distraherer