Emne

dansk film

Der er ikke meget at grine ad i den danske komedie ’Centervagt’

Selv ikke en inderlig Rune Klan kan redde Rasmus Heides nye danske komedie, ’Centervagt’, fra at være en doven og mestendels umorsom omgang rod
Anmeldelse

Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Marco effekten’ er ikke dårlig – den er blot ligegyldig

’Marco effekten’, den nye film om Carl Mørck og politiets Afdeling Q for uopklarede sager, er trods gode kræfter foran og bag kameraet blevet en farveløs og uinspireret affære, der ikke formår at engagere

Hvad gik galt? Holdet fra Zentropa fortæller om den ’ulykkelige proces’ bag Afdeling Q’s kæmpesucces

’Marco effekten’ er sommerens store håb for biograferne. Den femte Afdeling Q-filmatisering overgik til Nordisk Film efter en fejde mellem Jussi Adler-Olsen og Zentropa. Nu fortæller filmholdet fra Zentropa om den »ulykkelige proces« bag filmsucceserne

I Thomas Vinterbergs film er det svært at blive voksen

Thomas Vinterbergs ’Druk’ har netop modtaget en Oscar for Bedste Internationale Film. Vi har genset hans brogede auteurskab, der blandt gode dramaer og selvovervurderende fejlskud og to højdepunkter maler et billede af en verden, hvor kvinder er nogle, man bliver (selv)forelsket i, og hvor det følelsesmæssige gods ofte er at hente i barnet og drengerøven

Diplomati, fremtidsvisioner og pædagogisk indsigt er afgørende for ny filmskole-rektor

Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner

Dansk film har i 2020 budt på alkohol, sorthumoristisk skæbnefortælling og intens action

Thomas Vinterbergs ’Druk’ og Anders Thomas Jensens ’Retfærdighedens ryttere’ fører an i et flot dansk filmår, der har været præget af stærke og vedkommende historier – og et stort billetsalg på trods af, at biograferne indimellem har måttet holde lukket på grund af corona

HBO’s nye planer kan blive en katastrofe for de i forvejen pressede biografer

Biograferne i 38 danske kommuner lukker midt i et forrygende år for de danske film, der har holdt hånden under landets pressede biografer. Det er i sig selv slemt nok. Spørgsmålet er dog, hvad coronapandemien får af konsekvenser for alverdens filmbrancher og biografer i 2021, hvor i hvert fald én amerikansk gigant har valgt at gå kontroversielt til værks

I denne uge kan vi konstatere succes for dansk film og nedtur for aarhusiansk spillested

Folk strømmer til biograferne for at se danske film for tiden, og hvis de ikke kan finde ud af at overholde de anbefalede restriktioner, har Sundhedsstyrelsen lavet nye kampagnefilm med Søren Brostrøms formanende blik i centrum. Kulturredaktionen glæder sig over begge dele

Hvad laver Anders W. Berthelsens moderne mand i en krigsbunker under Første Verdenskrig?

Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn
Anmeldelse

I Brügger-dokumentaren ’Muldvarpen’ vil alle gerne have en sag at kæmpe for

Mads Brüggers nye DR-serie, ’Muldvarpen’, dokumenterer, at det nordkoreanske regime er villigt til at handle med både våben og narko, men det gør næsten større indtryk at se hovedpersonen og hans makkers vilde trang til at give sig hen til en farefuld færd

Sider

Mest læste

  1. Som actionfilm betragtet er Frederik Louis Hviid og Anders Ølholms debutfilm, ’Shorta’, vildt imponerende. Som skildring af, hvad der går galt mellem politi og unge brune borgere, er den så hårdt pumpet op, at den virker utroværdig
  2. ’Marco effekten’, den nye film om Carl Mørck og politiets Afdeling Q for uopklarede sager, er trods gode kræfter foran og bag kameraet blevet en farveløs og uinspireret affære, der ikke formår at engagere
  3. Den danske middelklassekvinde, der finder ny mening i tilværelsen ved at hjælpe, stjæler fokus fra den udsatte østeuropæiske kvinde, hun hjælper, i nyt dansk traffickingdrama
  4. Christian Tafdrups anden film har så travlt med sit budskab om, at mænd ikke skal finde sig i pis for at holde på deres kærester, at der ikke er tid til at udfolde nogen form for fantasi
  5. Samanou A. Sahlstrøms tunge film om den største sorg og fortvivlelse, et ægteskab kan opleve, at miste et barn, har gribende scener, men sætter også hjernen i filmquizmode med alt det, den minder en smule (for meget) om
  6. Den tredje og sidste Klovn-film skildrer to mænd, der grundlæggende har fundet fred med at være henholdsvis vatnisse og notorisk utro kyniker. Man savner de tidligere films afstand mellem hvem, Frank og Casper var, og dem, de gerne ville ses som
  7. Drømmen om at finde tilbage til den tabte ungdom går i opfyldelse i Christian Tafdrups debutfilm, ’Forældre’ – og viser sig at være et mareridt
  8. Jeanette Nordahls danske mafiadrama ’Kød og blod’ føles snarere som en effektiv måde at sætte suveræne Sidse Babett Knudsen i scene på som episk godmother end som et faktisk besøg i den kriminelle underverdens udkant