Emne

dansk film

Debutant Laurits Flensted-Jensen giver os virkelige mennesker med et strejf af brændt barn og røvhul

I et lovende hjørne af dansk film vinker nu Laurits Flensted-Jensen med sin debutspillefilm ’Usynligt hjerte’, der kan noget særligt med en ny tids underspillede skuespillere – selv når filmen i sig selv bliver retningsløs

Hvor er det nu, jeg har set alle de film i den film før?

Samanou A. Sahlstrøms tunge film om den største sorg og fortvivlelse, et ægteskab kan opleve, at miste et barn, har gribende scener, men sætter også hjernen i filmquizmode med alt det, den minder en smule (for meget) om

’Trækfugles’ producer: ’I Sydamerika er der en stor råenergi og lyst til at lave film’

Snowglobe har på få år etableret sig som et af de mest spændende danske produktionsselskaber med film lavet i både Danmark, Europa og Sydamerika. I dag er der premiere på endnu en af selskabets film, colombianske Ciro Guerra og Cristina Gallegos Cannes-vinder, ’Trækfugle’. Information har talt med en af de tre producere, 35-årige Katrin Pors

’Trækfugle’ er en smuk og rolig film om, hvordan narkohandel kom til Colombia

Det colombiansk-danske drama ’Trækfugle' fortæller historien om en indiansk families storhed og fald med stor respekt for karakterernes myndighed og den kultur, de er rundet af

Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen
Anmeldelse

’Skammerens datter II’ er en stærk genrefilm, men ikke så meget mere end det

Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt

Ballade på ’verdens bedste filmskole’: »Det er hårdt at se noget smukt blive smadret«

En række filmfolk retter hård kritik mod rektor Vinca Wiedemanns ledelsesstil og hendes planer om at reformere Den Danske Filmskoles instruktøruddannelser
Filmanmeldelse

Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’

’Før frosten’ er fuld af den slags tidstypiske detaljer, der gør periodedramaer skønne, smukt filmede og troværdigt spillede

»Det, der giver livet mening, er faktisk ikke det, man har lyst til, men det, man er nødt til«

Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed

Von Trier: »Selv hvis man går, når det første barn bliver myrdet, tager man jo noget med hjem«

Lars von Trier laver de film, som ingen andre har lyst til at lave, og han ser ingen andre film, fordi han ikke vil miste sit fokus. Hans seneste film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’, skildrer grumt og blodigt fem af seriemorderen Jacks mord – eller værker – mens den diskuterer kunstens væsen og godt og ondt og stikker en provokerende finger i øjet på Triers kritikere. Vi har talt med ham om den nye film og hans ambition om at få publikum til at tænke selv

Sider

Mest læste

  1. I et lovende hjørne af dansk film vinker nu Laurits Flensted-Jensen med sin debutspillefilm ’Usynligt hjerte’, der kan noget særligt med en ny tids underspillede skuespillere – selv når filmen i sig selv bliver retningsløs
  2. Hans Kristensens filmversion af Jane Aamunds familiebiografi ’Klinkevals’ er en af de dårligste danske film, som 90’ernes succesbølge har ført med sig
  3. ’Før frosten’ er fuld af den slags tidstypiske detaljer, der gør periodedramaer skønne, smukt filmede og troværdigt spillede
  4. Samanou A. Sahlstrøms tunge film om den største sorg og fortvivlelse, et ægteskab kan opleve, at miste et barn, har gribende scener, men sætter også hjernen i filmquizmode med alt det, den minder en smule (for meget) om
  5. Det er et kontroversielt emne, der driver Bille Augusts nye film, nemlig retten til at bestemme over sin egen død. Sobert og nuanceret diskuteres det, så den dybe sorg og den aktive dødshjælps berettigelse langsomt skyller tilskueren i møde
  6. Torben Skjødt Jensens film om Michael Strunge giver ordet til den ikoniske firserdigters kolleger og venner, som taler fint om ham, mens en masse uoverbevisende visuelle greb distraherer
  7. 2.000 helt unge tyske soldater blev efter Anden Verdenskrig tvunget til at rydde miner langs Vestkysten. Med livet som indsats. Den nye film ’Under sandet’ afdækker et uskønt stykke danmarkshistorie
  8. Jeg har altid understreget, at jeg er principielt modstander af incest og pædofili, som jeg betragter som et produkt af syge familieforhold