Emne

dansk film

Podcast: Grædende børn, speedsyngende kriminelle og endnu en valgoptur fra Lykkeberg

I ugens Radio Information taler vi med fotochef Sigrid Nygaard om hendes fotoserie ’Vi har taget noget fra børnene’, der viser en række portætter af grædende børn. Dem bragte vi i avisen, og det affødte en del furore. Og så bobler David Rehling lystigt over de pågående regeringsforhandlinger

Debutant Laurits Flensted-Jensen giver os virkelige mennesker med et strejf af brændt barn og røvhul

I et lovende hjørne af dansk film vinker nu Laurits Flensted-Jensen med sin debutspillefilm ’Usynligt hjerte’, der kan noget særligt med en ny tids underspillede skuespillere – selv når filmen i sig selv bliver retningsløs

Hvor er det nu, jeg har set alle de film i den film før?

Samanou A. Sahlstrøms tunge film om den største sorg og fortvivlelse, et ægteskab kan opleve, at miste et barn, har gribende scener, men sætter også hjernen i filmquizmode med alt det, den minder en smule (for meget) om

’Trækfugles’ producer: ’I Sydamerika er der en stor råenergi og lyst til at lave film’

Snowglobe har på få år etableret sig som et af de mest spændende danske produktionsselskaber med film lavet i både Danmark, Europa og Sydamerika. I dag er der premiere på endnu en af selskabets film, colombianske Ciro Guerra og Cristina Gallegos Cannes-vinder, ’Trækfugle’. Information har talt med en af de tre producere, 35-årige Katrin Pors

’Trækfugle’ er en smuk og rolig film om, hvordan narkohandel kom til Colombia

Det colombiansk-danske drama ’Trækfugle' fortæller historien om en indiansk families storhed og fald med stor respekt for karakterernes myndighed og den kultur, de er rundet af

Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen
Anmeldelse

’Skammerens datter II’ er en stærk genrefilm, men ikke så meget mere end det

Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt

Ballade på ’verdens bedste filmskole’: »Det er hårdt at se noget smukt blive smadret«

En række filmfolk retter hård kritik mod rektor Vinca Wiedemanns ledelsesstil og hendes planer om at reformere Den Danske Filmskoles instruktøruddannelser
Filmanmeldelse

Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’

’Før frosten’ er fuld af den slags tidstypiske detaljer, der gør periodedramaer skønne, smukt filmede og troværdigt spillede

»Det, der giver livet mening, er faktisk ikke det, man har lyst til, men det, man er nødt til«

Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed

Sider

Mest læste

  1. I ugens Radio Information taler vi med fotochef Sigrid Nygaard om hendes fotoserie ’Vi har taget noget fra børnene’, der viser en række portætter af grædende børn. Dem bragte vi i avisen, og det affødte en del furore. Og så bobler David Rehling lystigt over de pågående regeringsforhandlinger
  2. I et lovende hjørne af dansk film vinker nu Laurits Flensted-Jensen med sin debutspillefilm ’Usynligt hjerte’, der kan noget særligt med en ny tids underspillede skuespillere – selv når filmen i sig selv bliver retningsløs
  3. ’Før frosten’ er fuld af den slags tidstypiske detaljer, der gør periodedramaer skønne, smukt filmede og troværdigt spillede
  4. Jeg har altid understreget, at jeg er principielt modstander af incest og pædofili, som jeg betragter som et produkt af syge familieforhold
  5. Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
  6. Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt
  7. To af Sebastians største hits – ’Du er ikke alene’ og ’Måske ku’ vi’ – er skrevet til 70’er-film, hvor instruktørerne har forgrebet sig på børneskuespillerne. Smitter skandalen af på sangene?
  8. Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen