Emne

dansk film

Anmeldelse
21. april 2022

’De forbandede år 2’: Dilemmaparaden er tilbage

Der er rigeligt med nazismerelaterede dilemmaer og gode intentioner at drøfte, når man har set efterfølgeren til Anders Refns drama om besættelsestiden. Men fordi det er så tydeligt, hvorfor karaktererne gør, som de gør, behøver man aldrig rigtigt at aktivere sin indlevelsesevne
Som så mange andre i Anders Refns lovligt vidtfavnende andenverdenskrigskrønike ’De forbandede år 2’ havner de to halvsøskende Helene (Sara Viktoria Bjerregaard) og Michael Skov (Gustav Dyekjær Giese) på den forkerte side af historien, selv om de ikke som sådan går helhjertet ind for nazismen.
Anmeldelse
7. april 2022

’Miss Viborg’ er lige så lun og forsonlig som de Morten Korch-film, hovedpersonen elsker

’Miss Viborg’, Marianne Blichers debutfilm om gnavne mennesker med hjerter af guld fra Viborgs underklasse, er et charmerende bud på dansk feelgoodfilm, men døjer med en fortænkt og klodset fortalt historie
Førtidspensionisten Solvej (Ragnhild Kaasgaard), der pusher piller fra sin elscooter, og den uregerlige nabopige Kate (Isabella Møller Hansen) viser sig at være lige, hvad de hver især har brug for i Marianne Blichers sympatiske debutfilm, ‘Miss Viborg‘.
Anmeldelse
17. marts 2022

Christian Tafdrup folder helvedesvisionerne ud i ny parforholdshorror

’Speak No Evil’ er ligesom forgængeren, ’En frygtelig kvinde’, en kritisk udstilling af parforholdsdynamikker fra helvede. Denne gang er der dog tale om en gyser, og Christian Tafdrup er virkelig mand for at folde helvedesvisionerne ud
Noget føles forkert for det danske par, der sammen med deres datter besøger de jævnaldrende hollændere Patrick (Fedja van Huêt) og Karin (Karina Smulders), som de har mødt på en skøn ferie i Toscana. Da Patrick og Karin finder ud af, at gæsterne er utilfredse med værtskabet, bliver de fryggteligt skuffede. De skuffede miner er imidlertid kun begyndelsen på en rutsjebanetur af exceptionelt ubehag. 
Anmeldelse
10. marts 2022

’Hvidstengruppen II’ gør noget, som den første film ikke gjorde: Fortæller os noget nyt

’Hvidstengruppen II’, opfølgeren til det klichéfyldte helteepos ’Hvidsten Gruppen’ er et kærkomment og vellykket korrektiv til historien om den ærefulde død og den afsluttede krig. Og den giver Besættelsen et kvindeligt ansigt
I ’Hvidstengruppen II’ fokuserer Anne-Grethe Bjarup Riis på Tulle Fiil, stærkt spillet af Marie Bach Hansen.
Portræt
7. marts 2022

I sine film minder Erik Clausen os om, at der er mennesker og værdier, vi skal holde fast i

Gøgler, kunstner og filminstruktør Erik Clausen fylder 80 år i dag. I den anledning tegner vi her et lille portræt af et værk, der ikke mindst handler om oprør og solidaritet med de svageste
Gøgler, kunstner og filminstruktør Erik Clausen fylder 80 år i dag. I den anledning tegner vi her et lille portræt af et værk, der ikke mindst handler om oprør og solidaritet med de svageste
Interview
25. februar 2022

Sofie Gråbøl om en af karrierens sværeste roller, den skizofrene Inger, og balancen mellem humor og smerte

Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Anmeldelse
24. februar 2022

’Rose’ er folkelig, fornøjelig, gribende – og genialt tungspillet af Sofie Gråbøl

Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Kommentar
17. december 2021

Filmproducent Regner Grasten vil lave film, folk vil se, og det har han desværre haft succes med

For mere end 30 år siden introducerede Regner Grasten familiefilmen for et dansk publikum med den uhørt succesfulde ’Krummerne’. Nu er Krummerne tilbage, og i den anledning tegner filmredaktøren et portræt af producenten bag den forkætrede familiefilmevighedsmaskine
Noah Storm Otto spiller rollen som Krumme i ’Krummerne – det er svært at være 11 år’, der har premiere torsdag. Krumme blev i den første meget succesfulde film fra 1991 spillet af Laus Høybye.
Interview
10. september 2021

Trine Dyrholm: Jeg vil have lov til at portrættere usympatiske eller liderlige kvinder, uden at det er underligt

Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Anmeldelse
9. september 2021

Victoria Carmen Sonne imponerer som menneskelig kamæleon i ’Miss Osaka’

Victoria Carmen Sonne beviser endnu en gang, hvilken gave hun er til dansk film, i Daniel Denciks visuelt imponerende, men fortænkte ’Miss Osaka’ om en ung kvindelig identitetstyv, der lander i et eksotisk hjørne af Japans natteliv
Victoria Carmen Sonne beviser endnu en gang, hvilken gave hun er til dansk film, i Daniel Denciks visuelt imponerende, men fortænkte ’Miss Osaka’ om en ung kvindelig identitetstyv, der lander i et eksotisk hjørne af Japans natteliv

Sider