Emne

dansk klimalov

Vi venter på, at Mette Frederiksen holder sin første store klimatale

To kriser vil definere Mette Frederiksen som statsminister: coronakrisen og klimakrisen. Den første er en overskuelig undtagelsestilstand, den anden er en helt uoverskuelig normalstilstand. Den første har hun klaret, den anden er hun ved at svigte

Morten Østergaard: Jeg vil fortsat true med at vælte regeringen, hvis ikke klimaplanen bliver mere ambitiøs

Det nye udspil til en klimahandlingsplan er for smalt, og regeringen tør ikke tage de store nødvendige beslutninger, mener De Radikales leder, Morten Østergaard. Hvis ikke regeringen er villig til at rykke sig, vil han endnu en gang true med at trække støtten, siger han

Messerschmidt har ret, men ...

Morten Messerschmidt har ret i sin analyse af, at erhvervslivet i høj grad vil have andre til at betale for den grønne omstilling. Men han tager fejl med konklusionen om, at det skal gå ud over klimaet

Ny klimataskforce får finansminister Nicolai Wammen som formand – ikke klimaministeren

Finansminister Nicolai Wammen skal stå i spidsen for arbejdet med at udforme regeringens udspil til en klimahandlingsplan. Klimaminister Dan Jørgensen afviser, at Klimaministeriet og regeringens grønne udvalg får mindre indflydelse. Men grønne organisationer frygter, at finanspolitik får forrang for klimapolitik

Klimaaktivister: Dan Jørgensen svigter klimaet

Klimarådet nåede lige at aflevere sine anbefalinger, før Dan Jørgensen tog luften ud af dem igen. Høje CO2-afgifter er ikke vejen frem, mener han. Det viser, at ministeren ikke tager klimaet alvorligt nok, lyder det fra klimabevægelsen

Vi skal firdoble danskernes aktive deltagelse i omstillingen, hvis vi skal nå i mål

Det er fint og godt med høringer og borgerting. Men skal det for alvor batte, skal vi mindst firdoble det folkelige engagement gennem vores lokalsamfund, arbejdspladser og kommuner. Staten og virksomhederne kan ikke klare det alene, skriver direktør i DeltagerDanmark Rune Baastrup i dette debatindlæg

Regeringen opfører sig, som om klimaet kan vente

Selv om det lugter af politisk overdramatisering, når Enhedslisten truer med at vælte klimaministeren, har støttepartierne ret i, at det går for langsomt for regeringen på klimaområdet

Klimakampen: Det nytter med borgerforslag

Det konkrete klimalovforslag har netop været i høring, og det er åbenlyst, at politikerne har taget borgerforslaget til sig. Dog har endnu ingen partier leveret bud på en regulær klimakampagne for borgerinddragelse, som kan skabe legitimitet til processen og trække på borgernes kreativitet, energi og vilje

Utålmodige støttepartier: Regeringen nøler på centrale klimaforhandlinger

De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet kritiserer regeringen for ikke at tage hul på forhandlingerne om de storstilede klimahandlingsplaner. Partierne undrer sig samtidig over, at de ikke har hørt mere om det klimaborgerting, der skal hjælpe med at nå klimamålene

Der skal investeres massivt i forskning, hvis vi skal indfri klimalovens ambitiøse mål

Ambitionsniveauet i Danmarks nye klimalov er historisk højt, men skal vi indfri målene, er det forskningen, der skal vise vejen til nye løsninger. Derfor er det bydende nødvendigt med massive investeringer i dansk forskning, skriver ledere af fire interesseorganisationer og direktør i tænketank i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Klimarådet nåede lige at aflevere sine anbefalinger, før Dan Jørgensen tog luften ud af dem igen. Høje CO2-afgifter er ikke vejen frem, mener han. Det viser, at ministeren ikke tager klimaet alvorligt nok, lyder det fra klimabevægelsen
  2. I Danmark har man siden 1970’erne forsøgt at reducere mængderne af affald fra husholdningerne. I samme periode er de mere end fordoblet. Journalist Otto Lerche har i et år samlet alt affald fra familiens husholdning og undervejs forsøgt at finde ud af, hvad vi i fremtiden skal gøre for at løse problemet med de stigende mængder affald
  3. Med flere folkeafstemninger, permanent borgerting og borgerstyrede budgetter kan vi både styrke vores hensygnende demokrati og gøre vores samfund bedre i stand til at løse klimakrisen, skriver Alternativets politiske, leder Uffe Elbæk, i dette debatindlæg
  4. Ambitionsniveauet i Danmarks nye klimalov er historisk højt, men skal vi indfri målene, er det forskningen, der skal vise vejen til nye løsninger. Derfor er det bydende nødvendigt med massive investeringer i dansk forskning, skriver ledere af fire interesseorganisationer og direktør i tænketank i dette debatindlæg
  5. Med foreløbig 56.400 danskeres underskrift bæres borgerforslaget om en klimalov nu ind i Folketinget. Alt mens uroen for fremtiden vokser, afspejler det, at der endnu eksisterer en folkelig tillid til, at de valgte politikere vil tage ansvar og træffe de vanskelige beslutninger
  6. I mere end 2000 byer og mindst 100 lande verden over, strejkede skoleelever fredag for klimaet. Udbredelsen af den globale klimastrejke er udtryk for, at det ikke længere er en klassekamp, men er blevet en folkesag, siger ekspert
  7. Fra 2011-2014 mindskede Danmark udledningen af drivhusgasser i et tempo, som var tilstrækkelig højt til at nå 2020-målet om 40 procents reduktion. Men efter at V-regeringen droppede målet i 2015, er tempoet i omstillingen dalet, og udledningerne er endda steget nogle år
  8. De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet kritiserer regeringen for ikke at tage hul på forhandlingerne om de storstilede klimahandlingsplaner. Partierne undrer sig samtidig over, at de ikke har hørt mere om det klimaborgerting, der skal hjælpe med at nå klimamålene