Emne

dansk klimalov

Regeringen snyder sig til lavere CO2-udledninger med hokuspokus-matematik

Danmark medregner ikke biomasse og importvarer i regnskabet for CO2-udledning. Det slipper vi afsted med gennem smuthuller i international lovgivning, som gør det muligt at tørre CO2-udledningen af på andre landes regnskaber, skriver Johan Christian Sollid i dette debatindlæg

Ordene »stor usikkerhed« går igen i Klimarådets dom over klimaindsatsen. Her er hvorfor

Regeringen er ikke på rette spor i forhold til klimamålene, konkluderede Klimarådet fredag. I dette interview uddyber rådets formand, professor Peter Møllgaard, hvorfor ekspertorganet flere gange i sin rapport advarer om »betydelige usikkerheder« ved regeringens klimapolitik

»Rapporten er meget klar: Regeringen og Folketinget står foran en stor opgave.« Reaktioner på Klimarådets rapport

Regeringens klimapolitik vil ifølge ny rapport kun nedbringe udledningerne af CO2 med en tredjedel af det nødvendige for at nå regeringens eget mål. Information har talt med eksperter, grønne organisationer og erhvervslivet om rapporten, som »bør få jorden til at ryste under Christiansborg«

Klimarådet om regeringens klimaindsats: Dumpet!

Regeringen har ikke formået at anskueliggøre, at klimalovens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 kan nås. Sådan lyder konklusionen fra det uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der vil sende politikerne tilbage til forhandlingsbordet

Politisk flertal vil aktivere ’handlepligt’: Kræver nu større klimaindsats fra regeringen

Klimarådet har fredag dumpet regeringens klimaindsats. Nu vil et flertal uden om regeringen afkræve ministeren svar i en hastedebat og tvinge flere klimatiltag igennem. Alt andet vil være ’klimatonedøvt’, siger Venstre. Regeringen er på rette spor, mener klimaministeren

Parisaftalens krav om klimaneutralitet misbruges til at udskyde udfasning af fossil energi

Parisaftalen og Danmarks klimalov kræver ikke stop for fossil energi, men ’klimaneutralitet’ og ’netto nul’-udledninger. Med stigende tidspres vokser fristelsen til at misbruge det til at slippe for reelle udledningsreduktioner, der gør ondt

Vi venter på, at Mette Frederiksen holder sin første store klimatale

To kriser vil definere Mette Frederiksen som statsminister: coronakrisen og klimakrisen. Den første er en overskuelig undtagelsestilstand, den anden er en helt uoverskuelig normalstilstand. Den første har hun klaret, den anden er hun ved at svigte

Morten Østergaard: Jeg vil fortsat true med at vælte regeringen, hvis ikke klimaplanen bliver mere ambitiøs

Det nye udspil til en klimahandlingsplan er for smalt, og regeringen tør ikke tage de store nødvendige beslutninger, mener De Radikales leder, Morten Østergaard. Hvis ikke regeringen er villig til at rykke sig, vil han endnu en gang true med at trække støtten, siger han

Messerschmidt har ret, men ...

Morten Messerschmidt har ret i sin analyse af, at erhvervslivet i høj grad vil have andre til at betale for den grønne omstilling. Men han tager fejl med konklusionen om, at det skal gå ud over klimaet

Ny klimataskforce får finansminister Nicolai Wammen som formand – ikke klimaministeren

Finansminister Nicolai Wammen skal stå i spidsen for arbejdet med at udforme regeringens udspil til en klimahandlingsplan. Klimaminister Dan Jørgensen afviser, at Klimaministeriet og regeringens grønne udvalg får mindre indflydelse. Men grønne organisationer frygter, at finanspolitik får forrang for klimapolitik

Sider

Mest læste

  1. Regeringen har ikke formået at anskueliggøre, at klimalovens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 kan nås. Sådan lyder konklusionen fra det uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der vil sende politikerne tilbage til forhandlingsbordet
  2. Danmark medregner ikke biomasse og importvarer i regnskabet for CO2-udledning. Det slipper vi afsted med gennem smuthuller i international lovgivning, som gør det muligt at tørre CO2-udledningen af på andre landes regnskaber, skriver Johan Christian Sollid i dette debatindlæg
  3. I Danmark har man siden 1970’erne forsøgt at reducere mængderne af affald fra husholdningerne. I samme periode er de mere end fordoblet. Journalist Otto Lerche har i et år samlet alt affald fra familiens husholdning og undervejs forsøgt at finde ud af, hvad vi i fremtiden skal gøre for at løse problemet med de stigende mængder affald
  4. På bare 13 dage fik borgerforslaget om en klimalov de påkrævede 50.000 underskrifter, der sikrer, at forslaget skal tages op i Folketinget. Mens oppositionen allerede har erklæret sin støtte til forslaget, afviser regeringen at bakke det op »1:1«, som klimaministeren udtrykker det. Også DF er kritisk og mener, at det kan føre til »unødigt dyre beslutninger«
  5. Regeringens klimapolitik vil ifølge ny rapport kun nedbringe udledningerne af CO2 med en tredjedel af det nødvendige for at nå regeringens eget mål. Information har talt med eksperter, grønne organisationer og erhvervslivet om rapporten, som »bør få jorden til at ryste under Christiansborg«
  6. Det konkrete klimalovforslag har netop været i høring, og det er åbenlyst, at politikerne har taget borgerforslaget til sig. Dog har endnu ingen partier leveret bud på en regulær klimakampagne for borgerinddragelse, som kan skabe legitimitet til processen og trække på borgernes kreativitet, energi og vilje
  7. Parisaftalen og Danmarks klimalov kræver ikke stop for fossil energi, men ’klimaneutralitet’ og ’netto nul’-udledninger. Med stigende tidspres vokser fristelsen til at misbruge det til at slippe for reelle udledningsreduktioner, der gør ondt
  8. Det er fint og godt med høringer og borgerting. Men skal det for alvor batte, skal vi mindst firdoble det folkelige engagement gennem vores lokalsamfund, arbejdspladser og kommuner. Staten og virksomhederne kan ikke klare det alene, skriver direktør i DeltagerDanmark Rune Baastrup i dette debatindlæg