Emne

dansk rap

Artigeardit orker ikke flere fester i København, mens Benny Jamz har overgivet sig

Den tidligere systemkritiske Benny Jamz omfavner jungleloven og det hurtige liv på sit nye rapalbum. Mens tømmermandspoeten Artigeardit triller visdom ud af sit nulrede liv

L.O.C. er blevet blødere og mere samfundskritisk med alderen. Og det klæder ham

Som 40-årig virker den danske rapstjerne L.O.C. ganske vist lidt gammelmandssur, men til gengæld kaster han sit iskolde skarpe blik ud over sine egne cirkler og ud i en verden, der vakler

Danske Jamaikas passion er flamenco-blues-og-gangstarap-i-én

Den 22-årige Jamaika rapper og synger fra et kunstnerisk sted i bluesen og et konkret sted i betonen i Finlandsparken i Vejle. Det gør han både med en klaustrofobisk realisme og en ekstatisk passion

P3’s raphistoriske podcast ’Den nye stil’ er et suverænt argument for DR’s uundværlighed

Med den raphistoriske podcast ’Den nye stil’ har P3 leveret det bedste argument for sin og moderskibets eksistensberettigelse og udviklingspotentiale: Overlegen og vildt passioneret formidling, der kan gøre dansk (rap)historie til en besættelse – selv for dem, der egentlig troede, at de var ligeglade

FOLK

FOLK fra dagens avis

Aarhus-rapperen Marwan vil have os til at tage vores partisaner på

Den danske rapscene er domineret af stærke stemmer fra provinsen med indvandrerbaggrund. Dansk-palæstinensiske Marwan fra Aarhus V opfordrer os til at gøre modstand mod magthaverne i samfundet, men formår ikke helt at formidle nødvendigheden af et sådant opgør

Suspekt kalder sig 100 procent Jesus, men boller alligevel lidt i numsen til P8 Jazz

Suspekt blev kendt for pornografiske tekster, der balancerede imellem hård sex og seksuelle overgreb. På deres nye, velfungerende album er de blevet blødere både musikalsk og lyrisk. Og måske de endda åbner op for en samfunds- og selvkritik gennem deres undersøgelse af Jesus-figuren. Helle Thorning-Schmidt er i øvrigt også med

Guldstøv og ghettoliv

Lukas Graham. Gulddreng. Jamaika. Sivas. Sleiman. 2016 i Danmark var året, hvor poppen blev iscenesat både som fri leg og som algoritme. Og hvor hiphoppen blev ejet af forrygende stemmer fra Udkantsdanmark

Dansk rap sætter ord på underklassens kampe

Sleiman rapper socialrealistisk om ghettoen. Pede B rapper om den white-trashede karakter William, der bare ikke kan få et break. Og Ukendt Kunstner rapper om det svære ved at have hævet sig over betonen
S!vas

Derindad ... derindad ... derindad

Dansk raps mest ventede debutalbum i en generation eller to synes fattigt på hits, rigt på fortolkningsmuligheder og stof(fer) til eftertanke. S!vas bærer det lange format – vokser med det, mens han krymper sig ved tingenes triste tilstand

Sider

Mest læste

  1. Spillefilmdebutanten Fenar Ahmad har lavet en strålende, musikalsk film om venskaber. En nuanceret, begavet og fordomsfri formidling af en politisk og journalistisk dæmoniseret maskulin ungdomskultur
  2. Lyrikken lever i bedste velgående over et firetakters hiphopbeat. Men rap bliver sjældent taget seriøst som kunstnerisk udtryksform. Nu danner rappere og gymnasielærere forenet front mod stereotyperne
  3. Omvendt racisme, bondefangeri og bevæbnede arbejdsgivere. Horden af purunge producere fra Danmark lagde kaukasiske snuder til lidt af hvert, da de i 1990’erne viste verden, at hvide kan lave hiphop –– for og med sorte
  4. Gilli solodebuterer endelig, og det står klart, at den skarpt smældende vestegnsrapper slås med det modsatte af sine nærmeste kolleger: Hans person fylder for lidt i lydbilledet ... Imens mødes modsætningerne Pede B og Alberte, så bitterblid musik opstår
  5. Ordrige ordkrige er en forædlet tradition mellem rivaliserende rappere. Herhjemme søger dis-disciplinen nye dybder med et aktuelt overgrunds-album
  6. Med rapperen Clemens går dansk rap ind i en uforsonlig og voldsorienteret fase, mens Hvid Sjokolade står for en mere jordnær og humoristisk udgivelse
  7. ’De kalder ham Skurken’ følger på nærmeste hold en hårdkogt kriminel, der samtidig er et håbløst evighedstalent i dansk rap. Han lever, som andre nøjes med at beskrive i deres musik – og det er ved at slå ham ihjel
  8. Suspekt blev kendt for pornografiske tekster, der balancerede imellem hård sex og seksuelle overgreb. På deres nye, velfungerende album er de blevet blødere både musikalsk og lyrisk. Og måske de endda åbner op for en samfunds- og selvkritik gennem deres undersøgelse af Jesus-figuren. Helle Thorning-Schmidt er i øvrigt også med