Emne

dansk rap

Danske Jamaikas passion er flamenco-blues-og-gangstarap-i-én

Den 22-årige Jamaika rapper og synger fra et kunstnerisk sted i bluesen og et konkret sted i betonen i Finlandsparken i Vejle. Det gør han både med en klaustrofobisk realisme og en ekstatisk passion

P3’s raphistoriske podcast ’Den nye stil’ er et suverænt argument for DR’s uundværlighed

Med den raphistoriske podcast ’Den nye stil’ har P3 leveret det bedste argument for sin og moderskibets eksistensberettigelse og udviklingspotentiale: Overlegen og vildt passioneret formidling, der kan gøre dansk (rap)historie til en besættelse – selv for dem, der egentlig troede, at de var ligeglade

FOLK

FOLK fra dagens avis

Aarhus-rapperen Marwan vil have os til at tage vores partisaner på

Den danske rapscene er domineret af stærke stemmer fra provinsen med indvandrerbaggrund. Dansk-palæstinensiske Marwan fra Aarhus V opfordrer os til at gøre modstand mod magthaverne i samfundet, men formår ikke helt at formidle nødvendigheden af et sådant opgør

Suspekt kalder sig 100 procent Jesus, men boller alligevel lidt i numsen til P8 Jazz

Suspekt blev kendt for pornografiske tekster, der balancerede imellem hård sex og seksuelle overgreb. På deres nye, velfungerende album er de blevet blødere både musikalsk og lyrisk. Og måske de endda åbner op for en samfunds- og selvkritik gennem deres undersøgelse af Jesus-figuren. Helle Thorning-Schmidt er i øvrigt også med

Guldstøv og ghettoliv

Lukas Graham. Gulddreng. Jamaika. Sivas. Sleiman. 2016 i Danmark var året, hvor poppen blev iscenesat både som fri leg og som algoritme. Og hvor hiphoppen blev ejet af forrygende stemmer fra Udkantsdanmark

Dansk rap sætter ord på underklassens kampe

Sleiman rapper socialrealistisk om ghettoen. Pede B rapper om den white-trashede karakter William, der bare ikke kan få et break. Og Ukendt Kunstner rapper om det svære ved at have hævet sig over betonen
S!vas

Derindad ... derindad ... derindad

Dansk raps mest ventede debutalbum i en generation eller to synes fattigt på hits, rigt på fortolkningsmuligheder og stof(fer) til eftertanke. S!vas bærer det lange format – vokser med det, mens han krymper sig ved tingenes triste tilstand

Kunsten at formidle den absolutte nødvendighed

Den unge hiphopper Jamaika sætter med sin dystert strålende EP ’SxB På Fri Fod’ Vejle på ghetto-rappens landkort. Mens den lidt mere garvede duo Benal laver overbevisende, men ikke decideret gribende kartoffel-i-munden-rap

Fra subkultur til cirkus til ...

MC’s Fight Night er gået fra at være glohed subkultur til at være en af populærkulturens døende patienter. Men set fra dommerbordet ved årets MC’s Fight Night har genren en lys fremtid. Der er mindre tjald og mere kosttilskud over arrangementet i dag, men selv om nogle mener, at charmen er væk, er de nye rappere skarpere end i mange år

Sider

Mest læste

  1. Suspekt blev kendt for pornografiske tekster, der balancerede imellem hård sex og seksuelle overgreb. På deres nye, velfungerende album er de blevet blødere både musikalsk og lyrisk. Og måske de endda åbner op for en samfunds- og selvkritik gennem deres undersøgelse af Jesus-figuren. Helle Thorning-Schmidt er i øvrigt også med
  2. Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant
  3. Med den raphistoriske podcast ’Den nye stil’ har P3 leveret det bedste argument for sin og moderskibets eksistensberettigelse og udviklingspotentiale: Overlegen og vildt passioneret formidling, der kan gøre dansk (rap)historie til en besættelse – selv for dem, der egentlig troede, at de var ligeglade
  4. Lyrikken lever i bedste velgående over et firetakters hiphopbeat. Men rap bliver sjældent taget seriøst som kunstnerisk udtryksform. Nu danner rappere og gymnasielærere forenet front mod stereotyperne
  5. Ordrige ordkrige er en forædlet tradition mellem rivaliserende rappere. Herhjemme søger dis-disciplinen nye dybder med et aktuelt overgrunds-album
  6. Gilli solodebuterer endelig, og det står klart, at den skarpt smældende vestegnsrapper slås med det modsatte af sine nærmeste kolleger: Hans person fylder for lidt i lydbilledet ... Imens mødes modsætningerne Pede B og Alberte, så bitterblid musik opstår
  7. ’De kalder ham Skurken’ følger på nærmeste hold en hårdkogt kriminel, der samtidig er et håbløst evighedstalent i dansk rap. Han lever, som andre nøjes med at beskrive i deres musik – og det er ved at slå ham ihjel
  8. Omvendt racisme, bondefangeri og bevæbnede arbejdsgivere. Horden af purunge producere fra Danmark lagde kaukasiske snuder til lidt af hvert, da de i 1990’erne viste verden, at hvide kan lave hiphop –– for og med sorte