Emne

dansk teater

Karruselteater med terninger og tilfældigheders magt

Sigrid Johannesens iscenesættelse af ’Terningekvinden’ forsøger at skubbe til vores forestillinger om verden. Det interessante eksperiment udmønter sig i en underholdende, men ikke for alvor tankevækkende iscenesættelse

Teatret Svalegangens historiske drama spejler nutidens terrorvoldshandlinger

’En plads i solen’ er ny dramatik om en aarhusianer, der under Anden Verdenskrig gjorde tyskernes beskidte arbejde med kontrasabotage og likvideringer af sine landsmænd. Men det er også et portræt af en ekstremist, der kunne have levet i dag

Emma Sehested Høeg er et af de mest magnetiserende hundyr på den danske teaterscene

Emma Sehested Høeg skaber i kunstnerduoen How To Kill a Dog et forrygende feministisk modbillede til klichédrømmen om den villige Lolita. Deres ’Lolita for altid’ på Østerbro Teater er fænomenal

Kunstnerduoen How to kill a dog er alt for meget, så vi andre kan være lidt mere os selv

Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen har fået succes med at lave teater, der tager udgangspunkt i alle deres pinligste og grimmeste sider. De vil gerne være ligeglade med, hvad andre tænker, men skal de være helt ærlige, elsker de godt nok applausen efter tæppefald

Aktuelt teater er næsten umuligt at lave under Kunstfondens træge planlægningstyranni

Vi skal skabe større fleksibilitet i støtteordningerne og teatrenes sæsonplanlægning, så der bliver plads til højaktuelle teaterforestillinger i programmet. Ellers vil scenekunsten altid være halvandet år bag resten af samfundet, skriver dramatiker Frederik Villads i dette debatindlæg

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020

’Livstidsgæsterne’ bliver til rammende replikker om dig og mig på Betty Nansen Teatret

Elisa Kragerups iscenesættelse får os til at skraldgrine over Line Knutzons ’Livstidsgæsterne’, der er en insisterende hyldest til meningsløsheden

Det Flydende Teater giver mig lyst til at lære mere om mennesket Anna Ancher

Det Flydende Teater har lavet en let og musikalsk friluftsforestilling om Anna Ancher og menneskene omkring hende – smukt placeret i vandkanten ved Sophienholm i Lyngby. Men historien savner lidt kant

Teaterforestillingen ’Anna, Walk With Me’ prikker til den iboende dødsangst i os alle

På Teater Katapult i Aarhus kan man opleve en tankevækkende, musikalsk forestilling om liv og død og limbo derimellem. En smuk iscenesættelse, der med sin sympatiske mission fungerer godt trods enkelte mindre gode sekvenser

I ’Rædsel’ er angsten den bedste ven

På Teater Grob har et fremragende hold skabt en særdeles vellykket og begavet – og ikke mindst humoristisk og håndgribelig – forestilling om angst. I en tid, hvor angst blandt især børn og unge nærmest har udviklet sig til en epidemi, er det en superaktuel forestilling, man bør unde sig selv

Sider

Mest læste

  1. Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen har fået succes med at lave teater, der tager udgangspunkt i alle deres pinligste og grimmeste sider. De vil gerne være ligeglade med, hvad andre tænker, men skal de være helt ærlige, elsker de godt nok applausen efter tæppefald
  2. Emma Sehested Høeg skaber i kunstnerduoen How To Kill a Dog et forrygende feministisk modbillede til klichédrømmen om den villige Lolita. Deres ’Lolita for altid’ på Østerbro Teater er fænomenal
  3. Rune David Grues iscenesættelse af Svend Åge Madsens roman ’Se dagens lys’ fra 1980 bliver i Julie Petrine Glargaards dramatisering mere aktuel end nogensinde. Og så er forestillingen pakket utroligt lækkert ind i Julian Juhlins visuelt betagende scenografi
  4. Elisa Kragerups iscenesættelse får os til at skraldgrine over Line Knutzons ’Livstidsgæsterne’, der er en insisterende hyldest til meningsløsheden
  5. Egnsteatret Cantabile 2 leverer i en stilfærdig teatersal på Vordingborg Gymnasium et storslået og dybt bevægende drama med lokale aktører om det moderne menneskes eksistentielle yderpunkter – inklusive brægende får, livefødsel og sorgterapi. Forestillingen kalder på genopsætning snarest!
  6. I ’The Soul Catcher’ på Bora Bora i Aarhus forsøger den genremixende performancekunstner Annika B. Lewis at vise os livet i et voldeligt parforhold. En historie, der trods alt står tydeligt frem midt i det spraglede kludetæppe, som udgør iscenesættelsen
  7. Sigrid Johannesens iscenesættelse af ’Terningekvinden’ forsøger at skubbe til vores forestillinger om verden. Det interessante eksperiment udmønter sig i en underholdende, men ikke for alvor tankevækkende iscenesættelse
  8. Nicolei Faber står bag iscenesættelsen af Claus Flygares lidt pudsige tekst, der med en blanding af krimigenrens noir og lidt forsigtig slapstickhumor mest af alt fortæller os, at dramatikeren synes, at Jan Sonnergaard var for fed