Emne

dansk teater

Sommeren er tid til teatertrøst oven på coronaen

Sjask og trøst har præget teaterkampen mod coronaen. Men glæden over at komme tilbage i teatersalene er kolossal

Mød kvindeforkæmper Thit Jensen som aktuel teaterskikkelse. Sprudlende og rasende

Ene Øster Bendtsen stråler i rollen som debatforfatteren Thit Jensen – med hidsige skridt, der kan ses på lang afstand hos Det Flydende Teater på Sophienholm. I en forestilling om at vælge mellem karrierens laurbær og kærlighedens roser

Fra de sjofle vittigheder til magt og døden: Katrine Wiedemann er besat af William Shakespeare

’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun

Dansk børneteater er inde i et imponerende opsving

Aprilfestivalen i Holbæk viste, at dansk børneteater lige nu imponerer og bevæger mere end sædvanligt. Med forestillinger, der dyrker glæden ved at gynge eller at interessere sig for myrer eller bjørne – til søskendejalousi, børnecancer og angst

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere

En ekstremt personlig monolog om alkoholismens uskønne følger

’Det der drikker’ er en stærk og sårbar monolog af og med Olaf Højgaard på Teater Momentum, hvor publikum i korte erindringsglimt får indblik i et liv præget af alkohol i rå mængder

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’

Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det

Overgearet karnevalsversion af ’Woyzeck’ viser, at de aldrig gør noget halvt på Teater Nordkraft

På Teater Nordkraft i Aalborg har teaterchef Minna Johannesson iscenesat Georg Büchners ’Woyzeck’ i en højenergisk karnevalsudgave, der er mere fest end teater, men hvor melankolien hele tiden lurer under overfladen

Karruselteater med terninger og tilfældigheders magt

Sigrid Johannesens iscenesættelse af ’Terningekvinden’ forsøger at skubbe til vores forestillinger om verden. Det interessante eksperiment udmønter sig i en underholdende, men ikke for alvor tankevækkende iscenesættelse

Sider

Mest læste

  1. ’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
  2. Ene Øster Bendtsen stråler i rollen som debatforfatteren Thit Jensen – med hidsige skridt, der kan ses på lang afstand hos Det Flydende Teater på Sophienholm. I en forestilling om at vælge mellem karrierens laurbær og kærlighedens roser
  3. Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
  4. I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
  5. Emma Sehested Høeg skaber i kunstnerduoen How To Kill a Dog et forrygende feministisk modbillede til klichédrømmen om den villige Lolita. Deres ’Lolita for altid’ på Østerbro Teater er fænomenal
  6. Sjask og trøst har præget teaterkampen mod coronaen. Men glæden over at komme tilbage i teatersalene er kolossal
  7. Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen har fået succes med at lave teater, der tager udgangspunkt i alle deres pinligste og grimmeste sider. De vil gerne være ligeglade med, hvad andre tænker, men skal de være helt ærlige, elsker de godt nok applausen efter tæppefald
  8. Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det