Emne

dansk teater

Anmeldelse
9. juli 2022

Uhøjtidelig Holberg med ’synnejysk’ lokalkolorit er en luftig og sukkerholdig sommermarengs

’Den Vægelsindede’ er hos Rasmus Ask og Teater Møllen både velspillet og latterfremkaldende, men ender lidt som et nostalgisk anekdotisk indslag fra den sjove onkel i anledning af den runde fødselsdag
Det sceniske greb med at dele hovedrollen ud på tre skuespillere har stort komisk potentiale, men forbliver en smule uforløst plotmæssigt, trods stærk samspilsenergi de tre skuespillerinder imellem.
Anmeldelse
9. juli 2022

Kysset midt i apokalypsen

Copenhagen Summer Dance 2022 byder på stærk undergangsdans med søgende læber og flotte kostumer i neonfarver i den susende kolde blæst på Ofelia Plads. Lidt langt. Men sejt danset
 
Anmeldelse
7. juli 2022

Forestillingen ’Asta’ er et vellykket og aktuelt portræt af Asta Nielsen med sulten seksualitet

»Det vigtigste er ærlighed,« understreger Asta Nielsen, når hun gang på gang fornærmer nogen ved at sige sandheden i Teatergrads vellykkede forestilling ’Asta’. Med Nanna Cecilie Bang som overbevisende fysisk stumfilmstjerne
Nanna Cecilie Bang rammer Asta Nielsens vilde energi og særlige udstråling i den fængende forestilling ’Asta’ hos Det Flydende Teater ved Sophienholm.
Anmeldelse
30. juni 2022

Humoristisk gadeteater som flygtningekommentar

Hvis der er nogen, der kan gøre grin med magthavernes behandling af flygtninge, så er det Dansk Rakkerpak. Med overdrevent store armbevægelser og overskæg i den morsomme gadeteaterforestilling ’Grænsen’
 
Anmeldelse
21. juni 2022

Charmerende flirt og liderlighed hos Holberg

Holbergs ’De usynlige’ emmer af lir og lyst som udendørsteater på Holbergs gamle herregård Tersløsegaard med Christian Damsgaard som komikeren, der kan tale med Holbergs stemme
Komikken stortrives i ’De usynlige’ af Holberg på Tersløsegaard. Her Henrik Blauner som den fornemme og forelskede Leander over for Christian Damsgaards komiske tjener Harlekin.
Anmeldelse
21. juni 2022

Larmende sanseovergreb i teateropsætning af Kieslowskis film ’Dekalog’

Instruktøren Thomas Hwan har skabt en sanseoverlæsset teatertransformation af Kieslowskis filmserie ’Dekalog’ på Teater Nordkraft. Der er masser af overgreb og onani i forestillingen, men meget lidt om at tvivle – og om at tro
Vold, vand og splatter dominerer udtrykket i teateropsætningen over Kieslowskis film ’Dekalog’ på Teater Nordkraft.
Anmeldelse
11. juni 2022

Teaterspejlinger af fremtiden med mikrober og luftballoner

Cph Stage byder på et overflødighedshorn af skæve teaterforestillinger om nuet og vores blik ind i spejlet. Med Christian Lollikes ’Museum for fremtiden’ som stærkeste bud på et samtidsværk, der spreder uro
Publikum vandrer rundt med Christian Lollikes tekst i høretelefonerne mellem spejle og kunstværker i den betagende og foruroligende tværæstetiske teaterinstallation ’Museum for fremtiden’ på Sort/Hvid.
Anmeldelse
30. maj 2022

Årets første revyer giver oligarkerne fuld gas

Odense Sommerrevy, Kerteminderevyen og Cirkusrevyen har alle sammen kastet sig over de russiske oligarker. Sjovt og fantasifuldt – i flotte scenografier og stram instruktion. Men det er kun i Odense, at Putin selv dukker op på scenen
Odense Sommerrevy, Kerteminderevyen og Cirkusrevyen har alle sammen kastet sig over de russiske oligarker. Sjovt og fantasifuldt – i flotte scenografier og stram instruktion. Men det er kun i Odense, at Putin selv dukker op på scenen
Anmeldelse
18. maj 2022

Journalistisk selvironi og deroute i ujævn teaterforestilling om ’Ugens Rapport’

Mads Rømer Brolin-Tani stråler karismatisk i rollen som chefredaktør Kurt Thyboe i sin journalistudgave af John Travolta i Skuespilhusets syretripforestilling ’Ugens Rapport’. Men forestillingens rus fordamper undervejs
Selvdestruktionen dunker gennem journalisternes druk og drengedrømme i ’Ugens Rapport’ på Skuespilhuset. Her med Mads Rømer Brolin-Tani i rollen som chefredaktør Kurt Thyboe.
Anmeldelse
18. maj 2022

Blodige, ufærdige sceneglimt af den dræbte kvinde, der kunne være dig

Skuespilleren Sara Viktoria Bjerregaard imponerer i den sørgeligt aktuelle musikforestilling ’Hun er død’ på Østerbro Teater. Men forestillingen om kvindedrab virker ikke helt færdig
Skuespilleren Sara Viktoria Bjerregaard imponerer i den sørgeligt aktuelle musikforestilling ’Hun er død’ på Østerbro Teater. Men forestillingen om kvindedrab virker ikke helt færdig

Sider