Emne

danske medier

20 anbefalinger: Sådan bør medierne dække klimakrisen

Medierne skal blive bedre til at agere efter det faktum, at klimaet befinder sig i en nødsituation, ellers bliver deres mangelfulde dækning et demokratisk problem. Her er 20 konkrete tiltag, medierne bør tage, skriver journalist og aktivist Morten Steiniche i dette debatindlæg

Selvfølgelig hyrer Socialdemokratiet pressefolk, de svinger med. En veganer ville heller aldrig blive pressechef i Danske Slagterier

Det kan næppe overraske, at et ministerium ansætter pressechefer eller pressemedarbejdere, som man føler vil svinge godt med ministeren. Også politisk. Kræftens Bekæmpelse ville jo heller ikke hyre en kendt kæderyger som kommunikationsdirektør, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Krænkeren Yahya Hassan får frit spil af medie- og kultureliten. Det er bizart

Yahya Hassan er dømt for vold mod kvinder og udviser ingen anger. Alligevel ophøjes og promoveres han i medierne, uden at man forholder sig kritisk til de traumer, han har pådraget andre mennesker. Det er et carte blanche til at fortsætte adfærden, skriver Nis Asbjørn Mollerup i dette debatindlæg

På Radio4 sker det sære: Værten tager lytteren alvorligt. Fordi det har lytteren fortjent

Radio4 har allerede vist, at de giver ætertid til anderledes stemmer. Det kan noget. Og så er der en hel masse, som det ikke kan

Valget af Radio Loud er uforståeligt

Ingen har hørt Radio Loud sende endnu, den kan stadig nå at overraske positivt. Det ændrer ikke ved, at valget af kanalen ud fra det indsendte materiale er en gåde

Det var økonomien, der slog Radio24syv ihjel

Deres bud var dyrest, og derfor faldt Radio24syv. »Vi er erfaringsramte. Vi ved, hvad det koster at lave radio, som danskerne kan lide,« siger direktør Jørgen Ramskov, der kalder udbudsprocessen ’grotesk’

Danske medier er for ukritiske over for ny GMO-teknologi

Medierne rapporterer ukritisk om forskeres og landbrugets begejstring over nye gensplejsningsteknologier. Men vi ved stadig for lidt om teknologiernes mulige risici, og derfor bør vi behandle dem med sund skepsis, skriver Safania Normann Holm Eriksen og June Rebekka Bresson i dette debatindlæg

Nu begynder kampen mellem den lille københavnerradio og den nye tunge lyddreng i Aarhus

Danmark får snart to nye radiokanaler: den Aarhusbaserede Radio4 med en traditionel organisationsstruktur og et hold af tidligere DR-chefer i spidsen og den nye Radio24syv, der bliver forankret i et reklamebureau, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme

Mediepolitisk status: Det borgerlige medieforlig ændres – men det vigtigste er gennemført

Hvad er der allerede sket, og hvad kommer der til at ske på det mediepolitiske område nu, hvor Joy Mogensen har overtaget kulturministerposten fra Mette Bock? Lasse Jensen leverer et overblik

Per Mikael Jensens ledelsesfilosofi kræver dybe lommer. Dybere end Altingets

Altinget har fyret administrerende direktør Per Mikael Jensen efter to år på posten. En af Danmarks mest omstridte mediechefer er tilsyneladende blevet offer for sin egen væksttrang, skriver journalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Yahya Hassan er dømt for vold mod kvinder og udviser ingen anger. Alligevel ophøjes og promoveres han i medierne, uden at man forholder sig kritisk til de traumer, han har pådraget andre mennesker. Det er et carte blanche til at fortsætte adfærden, skriver Nis Asbjørn Mollerup i dette debatindlæg
  2. Danske medier gør sig skyldige i slet ikke at inddrage mennesker med anden etnisk baggrund end hvid i, hvordan man portrætterer disses oprindelseslande og kulturer, skriver Mrutyuanjai Mishra i dette debatindlæg
  3. Hvad er der allerede sket, og hvad kommer der til at ske på det mediepolitiske område nu, hvor Joy Mogensen har overtaget kulturministerposten fra Mette Bock? Lasse Jensen leverer et overblik
  4. YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
  5. Medierne skal blive bedre til at agere efter det faktum, at klimaet befinder sig i en nødsituation, ellers bliver deres mangelfulde dækning et demokratisk problem. Her er 20 konkrete tiltag, medierne bør tage, skriver journalist og aktivist Morten Steiniche i dette debatindlæg
  6. Ingen har hørt Radio Loud sende endnu, den kan stadig nå at overraske positivt. Det ændrer ikke ved, at valget af kanalen ud fra det indsendte materiale er en gåde
  7. Mens mange kritiserer, hvordan vi blev manipuleret ind i Irakkrigen, er der ingen, der spørger, om det samme sker i dag med Venezuela? Bliver vi bundet en historie på ærmet, når USA’s strategiske interesserer er på spil?
  8. Principielt er der ingen grænser for, hvad Rasmus Paludan fra Stram Kurs kan få lov til at sige under valgdebatterne på Danmarks Radio, forklarer nyhedschef Thomas Falbe. DR har en forpligtelse til at sikre, at debatterne foregår på en måde, så seerne kan blive oplyst om partiernes holdning. Men DR’s journalister skal ikke tage stilling til, om bestemte udsagn er racistiske eller illegitime