Emne

deleøkonomi

Artikler
Ugen på kulturgangen
3. februar 2023

Houellebecq laver porno. Marie Kondo rydder ikke op. Og man må godt sige mumie!

Nej, det passer ikke, at man ikke længere må kalde mumier for mumier. Men den omgang fake news hoppede mange aviser med på i ugens løb, hvor den franske forfatter Houellebecq også afslørede, at han medvirker i en pornofilm – eller gør han?
Nej, det passer ikke, at man ikke længere må kalde mumier for mumier. Men den omgang fake news hoppede mange aviser med på i ugens løb, hvor den franske forfatter Houellebecq også afslørede, at han medvirker i en pornofilm – eller gør han?
kommentar
24. februar 2022

Biblioteker er fælleseje, gratis og den slags hverdagskommunisme, vi skal have mere af

Biblioteker er et hverdagseksempel på kommunisme. Bøgerne er fælleseje og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Lad os udbrede det koncept til flere livsområder, skriver forfatter Eskil Halberg i denne klumme
Bøgerne på biblioteket er alles, de er fælles og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Ingen skal have penge op af lommen, alle har lige adgang til forbruget. Det er kommunisme.
Læserbrev
8. oktober 2021

Delebiler skal ligestilles med andre transportformer, hvis vi skal have færre privatbiler

Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg
Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg
Interview
28. december 2019

I 10’erne fik vi øjnene op for deleøkonomi: »Jeg tror ikke, det har toppet endnu«

Deleøkonomi er et af de nye ord, der er kommet til. Det griber ind i opfattelsen af ejendom, beskatning, forbrug, ressourcer og ansvarlighed. Indholdet af ordet udvikler sig stadig. Jakob Øgendahl Larsen er stifter af den deleøkonomiske platform ShareOne, og han er sikker på, at deleøkonomien stadig er på vej op
Ideen med den deleøkonomiske platform ShareOne er, at man lejer redskaber, værktøj, festartikler og andre ting af sine naboer i stedet for, at alle køber nyt. Arkivfoto
Læserbrev
16. april 2019

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
Klumme
29. marts 2019

Uber har dræbt rickshawen og vist, hvor ødelæggende platformkapitalismen kan være

Anna von Sperling møder Uber-chaufføren Sai i Delhi. Sai var først glad for Uber, men så skar de ned på kilometerbetalingen
Hvad betyder en service som Uber for en udviklingsøkonomi med en stor arbejdsstyrke i den uformelle sektor? Jo, bl.a. at det er sværere for nytilflyttere at komme ind på markedet for persontransport, f.eks. med autorickshaw.
Kommentar
28. januar 2019

Då’ Aarhus, det er altså ikke særlig progressivt at gå i seng med Airbnb

Mens andre storbyer indfører benhård regulering af udlejning gennem Airbnb, indgår Aarhus partnerskab med den amerikanske virksomhed, der banker boligpriserne i vejret for byens borgere
Aarhus har indgået partnerskab med udlejningsvirksomheden Airbnb. Nu bliver Airbnb del af byens officielle turistorganisation.
Læserbrev
23. juni 2018

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting
Kommentar
6. juni 2018

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen
Fremadrettet skal vi forestille os en model, hvor bilen selvfølgelig er elektrificeret, men samtidig i langt højere grad ejes gennem fordelagtige delebilsordninger, som måske samtidig giver adgang eller ejerskab til en el-cykel. Det vil give borgerne større mulighed for at bevæge sig nemt, billigt og grønt – uden at de skal få kvaler over, hvordan de skal klare sig uden en bil.
Læserbrev
5. februar 2018

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang

Sider

  • Ugen på kulturgangen
    3. februar 2023

    Houellebecq laver porno. Marie Kondo rydder ikke op. Og man må godt sige mumie!

    Nej, det passer ikke, at man ikke længere må kalde mumier for mumier. Men den omgang fake news hoppede mange aviser med på i ugens løb, hvor den franske forfatter Houellebecq også afslørede, at han medvirker i en pornofilm – eller gør han?
    Nej, det passer ikke, at man ikke længere må kalde mumier for mumier. Men den omgang fake news hoppede mange aviser med på i ugens løb, hvor den franske forfatter Houellebecq også afslørede, at han medvirker i en pornofilm – eller gør han?
  • Baggrund
    28. januar 2015

    Nu raser kampen om deleøkonomien

    Mens danskere bytter tøj og deler haver i bæredygtighedens navn, eksploderer andre steder en ny kapitalistisk økonomi baseret på kraftfulde digitale platforme og rettighedsløse daglejere
    Resecond er en klimabevist butik, hvor man kan bytte kjoler. Firmaet har afdelinger i både Aarhus og Kønbehavn. Men deleøkonomien rummer også store udfordringer internationalt.
  • Nyhed
    3. juni 2016

    EU vil booste deleøkonomien

    For at undgå at lokale og nationale særregler drukner deleøkonomien, før den for alvor er kommet i gang, har EU fremlagt retningslinjer for den nye sektor, der allerede årligt omsætter for 200 milliarder kroner. En række retssager kan dog i stedet blive afgørende for deleøkonomiens fremtid
    Verden over, her i Bolivia, har taxatjenesten Uber mødt modstand fra almindelige taxachauffører, der mener, at Uber bryder taxalovene og derfor er billigere. Nu foreslår EU at forenkle en række regler for at give deleøkonomien bedre vilkår, hvilket ikke bare gælder kendte tjenester som Uber og Airbnb, men også andre nye spillere.
  • Nyhed
    6. oktober 2017

    Platformsøkonomi: Kun få tjener penge, og de tjener ikke meget

    Kun få tjener penge i platformsøkonomien, og der er klare forskelle på, hvem der tjener på hvad. Der er en overrepræsentation af lavindkomstgrupper, som sælger deres arbejdskraft via platforme, og der er en overrepræsentation af velhavende blandt dem, der tjener penge på udlejninger. Det viser den hidtil største undersøgelse af fænomenet i Danmark
  • Interview
    8. september 2017

    Det skulle handle om kjolebytte – men i Danmark rimer deleøkonomi på amerikanske koncerner

    En ny brancheorganisation for platformsøkonomi vil forsøge at sikre klarere juridiske rammer for virksomhederne. For kun på den måde er der en mulighed for, at danske platforme kommer til at trives, og hele markedet ikke bare bliver domineret af de amerikanske giganter
    Claus Skytte er forfatter og formand for foreningen for platformsøkonomi. I Danmark er der for vanskeligt at skabe deleøkonomi fra bunden, og sager som Uber har givet det et dårligt image, mener han.
  • Baggrund
    18. marts 2015

    Freelance- og deleøkonomi udfordrer solidariteten

    Mens regeringer omfavner dele-økonomien og den freelancebaserede platformkapitalisme hos Uber og AirBnb, vokser kritikken af, at den nye økonomi presser hårdt tilkæmpede arbejdsrettigheder. Information har mødt to danskere, der opererer i den freelancebaserede økonomi
    Mujeeb Islam har tidligere arbejdet som løsarbejder for pakkefirmaet GLS, men presset blev ifølge Mujeeb Islam for stort, så han sagde op og er i dag ansat hos Post Danmark, der ifølge Mujeeb Islam er en langt bedre arbejdsplads, som leverer bedre service til kunderne 
 Fotos: Sigrid Nygaard og Ulrik Haseman
  • Kronik
    11. oktober 2017

    Vi glemmer værdierne, når vi diskuterer deleøkonomi

    Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
    For Uber er deleøkonomi blevet et smart plusord, som kan bruges til social dumping. Her er det taxachauffører i London, der demonstrerer mod tjenesten.
  • Læserbrev
    16. april 2019

    Giv din paraply videre i tørvejr

    I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
    I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.