Emne

deleøkonomi

Farvel til 10’erne

I 10’erne fik vi øjnene op for deleøkonomi: »Jeg tror ikke, det har toppet endnu«

Deleøkonomi er et af de nye ord, der er kommet til. Det griber ind i opfattelsen af ejendom, beskatning, forbrug, ressourcer og ansvarlighed. Indholdet af ordet udvikler sig stadig. Jakob Øgendahl Larsen er stifter af den deleøkonomiske platform ShareOne, og han er sikker på, at deleøkonomien stadig er på vej op

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.

Uber har dræbt rickshawen og vist, hvor ødelæggende platformkapitalismen kan være

Anna von Sperling møder Uber-chaufføren Sai i Delhi. Sai var først glad for Uber, men så skar de ned på kilometerbetalingen

Då’ Aarhus, det er altså ikke særlig progressivt at gå i seng med Airbnb

Mens andre storbyer indfører benhård regulering af udlejning gennem Airbnb, indgår Aarhus partnerskab med den amerikanske virksomhed, der banker boligpriserne i vejret for byens borgere

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang

Redaktionen elsker: Privatøkonomi spices op i public servicens navn

Tv-anbefaling: Programmet Penge på DR1 forsøger med gonzojournalistik og husholdningsfinansielle eksperimenter at gøre privatøkonomi vedkommende, også for dem, der ikke brænder for budgetlægning eller fællesøkonomi. Det er indsigtsgivende og nogle gange akavet

Deleøkonomien er en grøn joker

Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
Kommentar

Tag deleøkonomien tilbage

Efterårsferien bringer turister til de danske storbyer, og mange af dem bor i private hjem via Airbnb. Men hvorfor laver København og de andre byer ikke bare deres egen boligdelingstjeneste?

Sider

Mest læste

  1. En af de vigtigste fordele ved deleøkonomien er, at vi for første gang kan tale om en forbrugsstruktur og kultur, der ikke handler om at eje flest mulige ting
  2. I den seneste tid har vi set flere eksempler på kvinder, der opsøger sex i grænsefeltet mellem dating og prostitution. Gråzoneprostitutionen kan ses som en del af en større tendens til bytte- og deleøkonomi. Som AirBnB bringer den ressourcer i spil, der traditionelt tilhører intimsfæren, uden om den traditionelle ’penge for varer’-økonomi
  3. Deleøkonomien er kommet for at blive. For åbenhed er indbringende. Men den handler om meget mere end boligudlejning og taxakørsel. Tusindvis af virksomheder er begyndt at levere åbenhed og fleksibilitet til gavn for hele samfundet
  4. Mens danskere bytter tøj og deler haver i bæredygtighedens navn, eksploderer andre steder en ny kapitalistisk økonomi baseret på kraftfulde digitale platforme og rettighedsløse daglejere
  5. I denne udgave af Radio Information skal vi se nærmere på swahilitolkes kompetencer – de skal kunne sige goddag, godmorgen og bestille to kolde øl – that's it. Og så har radioens Onkel Anekdote en række litteraturhistoriske anmelderskandaler med til os. Det og meget andet i ugens Radio Information
  6. I sin nye bæredygtighedsstrategi har regeringen tilsyneladende fuldstændig overset, at deleøkonomien er en oplagt genvej til øget klimavenlighed. Det er en skam, for deleøkonomi har stort potentiale i Danmark, hvis blot politikerne skaber de rette rammer for den
  7. Deleøkonomien tvinger os til at forcere psykologiske barrierer og se snagen og sladder i et mere positivt lys. Det bringer landsbyens fællesskab og medansvar til byerne
  8. Der tales meget om deleøkonomi for tiden, og det kan der være såre gode grunde til. Desværre fortaber de sig til fordel for en ofte ukritisk hyldest til deletanken og de virksomheder, der gerne vil associeres med den