Emne

deleøkonomi

kommentar
24. februar 2022

Biblioteker er fælleseje, gratis og den slags hverdagskommunisme, vi skal have mere af

Biblioteker er et hverdagseksempel på kommunisme. Bøgerne er fælleseje og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Lad os udbrede det koncept til flere livsområder, skriver forfatter Eskil Halberg i denne klumme
Bøgerne på biblioteket er alles, de er fælles og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Ingen skal have penge op af lommen, alle har lige adgang til forbruget. Det er kommunisme.
Læserbrev
8. oktober 2021

Delebiler skal ligestilles med andre transportformer, hvis vi skal have færre privatbiler

Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg
Hvis flere skal bytte privatbilen ud med en delebil, bør vi ligestille delebiler med andre transportformer og eksempelvis reservere p-pladser, ligesom vi gør med elbiler, skriver direktør for SHARE NOW Danmark, Morten Jakobsen, i dette debatindlæg
Interview
28. december 2019

I 10’erne fik vi øjnene op for deleøkonomi: »Jeg tror ikke, det har toppet endnu«

Deleøkonomi er et af de nye ord, der er kommet til. Det griber ind i opfattelsen af ejendom, beskatning, forbrug, ressourcer og ansvarlighed. Indholdet af ordet udvikler sig stadig. Jakob Øgendahl Larsen er stifter af den deleøkonomiske platform ShareOne, og han er sikker på, at deleøkonomien stadig er på vej op
Ideen med den deleøkonomiske platform ShareOne er, at man lejer redskaber, værktøj, festartikler og andre ting af sine naboer i stedet for, at alle køber nyt. Arkivfoto
Læserbrev
16. april 2019

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
Klumme
29. marts 2019

Uber har dræbt rickshawen og vist, hvor ødelæggende platformkapitalismen kan være

Anna von Sperling møder Uber-chaufføren Sai i Delhi. Sai var først glad for Uber, men så skar de ned på kilometerbetalingen
Hvad betyder en service som Uber for en udviklingsøkonomi med en stor arbejdsstyrke i den uformelle sektor? Jo, bl.a. at det er sværere for nytilflyttere at komme ind på markedet for persontransport, f.eks. med autorickshaw.
Kommentar
28. januar 2019

Då’ Aarhus, det er altså ikke særlig progressivt at gå i seng med Airbnb

Mens andre storbyer indfører benhård regulering af udlejning gennem Airbnb, indgår Aarhus partnerskab med den amerikanske virksomhed, der banker boligpriserne i vejret for byens borgere
Aarhus har indgået partnerskab med udlejningsvirksomheden Airbnb. Nu bliver Airbnb del af byens officielle turistorganisation.
Læserbrev
23. juni 2018

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting
Kommentar
6. juni 2018

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen
Fremadrettet skal vi forestille os en model, hvor bilen selvfølgelig er elektrificeret, men samtidig i langt højere grad ejes gennem fordelagtige delebilsordninger, som måske samtidig giver adgang eller ejerskab til en el-cykel. Det vil give borgerne større mulighed for at bevæge sig nemt, billigt og grønt – uden at de skal få kvaler over, hvordan de skal klare sig uden en bil.
Læserbrev
5. februar 2018

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang
Anmeldelse
10. november 2017

Redaktionen elsker: Privatøkonomi spices op i public servicens navn

Tv-anbefaling: Programmet Penge på DR1 forsøger med gonzojournalistik og husholdningsfinansielle eksperimenter at gøre privatøkonomi vedkommende, også for dem, der ikke brænder for budgetlægning eller fællesøkonomi. Det er indsigtsgivende og nogle gange akavet

Sider

  • Klumme
    9. april 2015

    Gentrificering forklædt som deleøkonomi

    Det er ikke så lidt, der i dag kan ryge ind under hatten ’deleøkonomi’. Og en del bør nok ryge ud igen. Herunder ferieudlejning
  • Interview
    28. december 2019

    I 10’erne fik vi øjnene op for deleøkonomi: »Jeg tror ikke, det har toppet endnu«

    Deleøkonomi er et af de nye ord, der er kommet til. Det griber ind i opfattelsen af ejendom, beskatning, forbrug, ressourcer og ansvarlighed. Indholdet af ordet udvikler sig stadig. Jakob Øgendahl Larsen er stifter af den deleøkonomiske platform ShareOne, og han er sikker på, at deleøkonomien stadig er på vej op
    Ideen med den deleøkonomiske platform ShareOne er, at man lejer redskaber, værktøj, festartikler og andre ting af sine naboer i stedet for, at alle køber nyt. Arkivfoto
  • Kronik
    13. august 2015

    De kloge deler

    Deleøkonomien er kommet for at blive. For åbenhed er indbringende. Men den handler om meget mere end boligudlejning og taxakørsel. Tusindvis af virksomheder er begyndt at levere åbenhed og fleksibilitet til gavn for hele samfundet
    Deleøkonomien er kommet for at blive. For åbenhed er indbringende. Men den handler om meget mere end boligudlejning og taxakørsel. Tusindvis af virksomheder er begyndt at levere åbenhed og fleksibilitet til gavn for hele samfundet
  • Nyhed
    6. oktober 2017

    Platformsøkonomi: Kun få tjener penge, og de tjener ikke meget

    Kun få tjener penge i platformsøkonomien, og der er klare forskelle på, hvem der tjener på hvad. Der er en overrepræsentation af lavindkomstgrupper, som sælger deres arbejdskraft via platforme, og der er en overrepræsentation af velhavende blandt dem, der tjener penge på udlejninger. Det viser den hidtil største undersøgelse af fænomenet i Danmark
  • Kommentar
    12. august 2015

    Planeten har brug for deleøkonomi

    En af de vigtigste fordele ved deleøkonomien er, at vi for første gang kan tale om en forbrugsstruktur og kultur, der ikke handler om at eje flest mulige ting
  • kommentar
    24. februar 2022

    Biblioteker er fælleseje, gratis og den slags hverdagskommunisme, vi skal have mere af

    Biblioteker er et hverdagseksempel på kommunisme. Bøgerne er fælleseje og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Lad os udbrede det koncept til flere livsområder, skriver forfatter Eskil Halberg i denne klumme
    Bøgerne på biblioteket er alles, de er fælles og gratis. Man går bare ind og tager, hvad man skal bruge. Og når man er færdig, sætter man bogen tilbage på hylden, så andre kan få glæde af den. Ingen skal have penge op af lommen, alle har lige adgang til forbruget. Det er kommunisme.
  • 4. maj 2017

    ’Prøv at overveje det: En halv million danskere kommer hjem fra en tur og tænker, at verden egentlig er god nok’

    Gomore er en internetbaseret tjeneste, hvor private kan arrangere samkørsel eller leje deres bil ud til andre private. En halv million danskere benytter sig årligt af tjenesten
    Gomore er en internetbaseret tjeneste, hvor private kan arrangere samkørsel eller leje deres bil ud til andre private. En halv million danskere benytter sig årligt af tjenesten
  • Kronik
    27. oktober 2014

    Sugardating er den intime deleøkonomis næste udviklingstrin

    I den seneste tid har vi set flere eksempler på kvinder, der opsøger sex i grænsefeltet mellem dating og prostitution. Gråzoneprostitutionen kan ses som en del af en større tendens til bytte- og deleøkonomi. Som AirBnB bringer den ressourcer i spil, der traditionelt tilhører intimsfæren, uden om den traditionelle ’penge for varer’-økonomi
    Flere forskere har påpeget det helt unikke i den skandinaviske opfattelse af kærlighed og den skarpe moralske skelnen mellem sex og penge. Hvorfor ikke bytte sexkompetencer for varer eller tjenester, hvis det er uden tvang, spørger kronikøren.