Emne

deleøkonomi

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang

Redaktionen elsker: Privatøkonomi spices op i public servicens navn

Tv-anbefaling: Programmet Penge på DR1 forsøger med gonzojournalistik og husholdningsfinansielle eksperimenter at gøre privatøkonomi vedkommende, også for dem, der ikke brænder for budgetlægning eller fællesøkonomi. Det er indsigtsgivende og nogle gange akavet

Deleøkonomien er en grøn joker

Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
Kommentar

Tag deleøkonomien tilbage

Efterårsferien bringer turister til de danske storbyer, og mange af dem bor i private hjem via Airbnb. Men hvorfor laver København og de andre byer ikke bare deres egen boligdelingstjeneste?
Podcast

Swahilitolken Søren, anmelderskandaler, deleøkonomi og optur over nationalisering af bankerne

I denne udgave af Radio Information skal vi se nærmere på swahilitolkes kompetencer – de skal kunne sige goddag, godmorgen og bestille to kolde øl – that's it. Og så har radioens Onkel Anekdote en række litteraturhistoriske anmelderskandaler med til os. Det og meget andet i ugens Radio Information
Ja-hatten og nej-hatten

Gør Airbnb os til kælderkolde kapitalister, eller er det en genial (og grøn) vækstmotor?

I denne uge kom regeringen med en ny strategi for deleøkonomiske platforme som Airbnb. Men hvad skal man egentlig mene om Airbnb? Her er argumenterne for og imod

Vi glemmer værdierne, når vi diskuterer deleøkonomi

Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller

Visioner viger for vækst i regeringens strategi for deleøkonomi

22 tiltag skal gøre deleøkonomien til drivkraft for produktivitet og konkurrence, siger regeringen. Kritiker mener, de oprindelige visioner er ved at gå tabt, og frygter en ny klasse af arbejdstagere med få rettigheder

Sider

Mest læste

  1. Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting
  2. Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
  3. Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
  4. Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen
  5. I den seneste tid har vi set flere eksempler på kvinder, der opsøger sex i grænsefeltet mellem dating og prostitution. Gråzoneprostitutionen kan ses som en del af en større tendens til bytte- og deleøkonomi. Som AirBnB bringer den ressourcer i spil, der traditionelt tilhører intimsfæren, uden om den traditionelle ’penge for varer’-økonomi
  6. Skal man tro tidens ’buzz’, er deleøkonomien både bæredygtig, tillidsskabende og demokratiserende. Men sandheden er, at den som model for en smartere og mere samfundsgavnlig økonomi langtfra kan indfri, hvad den lover
  7. Kun få tjener penge i platformsøkonomien, og der er klare forskelle på, hvem der tjener på hvad. Der er en overrepræsentation af lavindkomstgrupper, som sælger deres arbejdskraft via platforme, og der er en overrepræsentation af velhavende blandt dem, der tjener penge på udlejninger. Det viser den hidtil største undersøgelse af fænomenet i Danmark
  8. Kapitalismens paradoks vil afskaffe kapitalismen. Inden for de næste 35 år vil ’superinternettet’ gøre os til frivillige producenter i en kollektiv deleøkonomi, hævder den amerikanske tænker Jeremy Rifkin