Emne

deleøkonomi

Interview
28. december 2019

I 10’erne fik vi øjnene op for deleøkonomi: »Jeg tror ikke, det har toppet endnu«

Deleøkonomi er et af de nye ord, der er kommet til. Det griber ind i opfattelsen af ejendom, beskatning, forbrug, ressourcer og ansvarlighed. Indholdet af ordet udvikler sig stadig. Jakob Øgendahl Larsen er stifter af den deleøkonomiske platform ShareOne, og han er sikker på, at deleøkonomien stadig er på vej op
Ideen med den deleøkonomiske platform ShareOne er, at man lejer redskaber, værktøj, festartikler og andre ting af sine naboer i stedet for, at alle køber nyt. Arkivfoto
Læserbrev
16. april 2019

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.
Klumme
29. marts 2019

Uber har dræbt rickshawen og vist, hvor ødelæggende platformkapitalismen kan være

Anna von Sperling møder Uber-chaufføren Sai i Delhi. Sai var først glad for Uber, men så skar de ned på kilometerbetalingen
Hvad betyder en service som Uber for en udviklingsøkonomi med en stor arbejdsstyrke i den uformelle sektor? Jo, bl.a. at det er sværere for nytilflyttere at komme ind på markedet for persontransport, f.eks. med autorickshaw.
Kommentar
28. januar 2019

Då’ Aarhus, det er altså ikke særlig progressivt at gå i seng med Airbnb

Mens andre storbyer indfører benhård regulering af udlejning gennem Airbnb, indgår Aarhus partnerskab med den amerikanske virksomhed, der banker boligpriserne i vejret for byens borgere
Aarhus har indgået partnerskab med udlejningsvirksomheden Airbnb. Nu bliver Airbnb del af byens officielle turistorganisation.
Læserbrev
23. juni 2018

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting
Kommentar
6. juni 2018

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen
Fremadrettet skal vi forestille os en model, hvor bilen selvfølgelig er elektrificeret, men samtidig i langt højere grad ejes gennem fordelagtige delebilsordninger, som måske samtidig giver adgang eller ejerskab til en el-cykel. Det vil give borgerne større mulighed for at bevæge sig nemt, billigt og grønt – uden at de skal få kvaler over, hvordan de skal klare sig uden en bil.
Læserbrev
5. februar 2018

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang
Anmeldelse
10. november 2017

Redaktionen elsker: Privatøkonomi spices op i public servicens navn

Tv-anbefaling: Programmet Penge på DR1 forsøger med gonzojournalistik og husholdningsfinansielle eksperimenter at gøre privatøkonomi vedkommende, også for dem, der ikke brænder for budgetlægning eller fællesøkonomi. Det er indsigtsgivende og nogle gange akavet
Kronik
24. oktober 2017

Deleøkonomien er en grøn joker

Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
Deleøkonomi fører ikke nødvendigvis til mindre ressourceforbrug. Hvis de penge, man sparer på at booke logi via Airbnb, for eksempel bruges på flere flyrejser, fører det reelt til større ressourceforbrug.
Kommentar
18. oktober 2017

Tag deleøkonomien tilbage

Efterårsferien bringer turister til de danske storbyer, og mange af dem bor i private hjem via Airbnb. Men hvorfor laver København og de andre byer ikke bare deres egen boligdelingstjeneste?
I stedet for rent kommercielle tjenester som Airbnb kunne byerne sammen med deres borgere selv udvikle og kontrollere deres egne versioner af udlejningstjenesten, skriver Pil Christensen.

Sider