Emne

deleøkonomi

Giv din paraply videre i tørvejr

I Japan efterlader man sin paraply, når det er blevet tørvejr, så andre kan bruge den, når regnen igen falder. Det kunne vi lære noget af i Danmark, skriver Malene Jensen i dette debatindlæg.

Uber har dræbt rickshawen og vist, hvor ødelæggende platformkapitalismen kan være

Anna von Sperling møder Uber-chaufføren Sai i Delhi. Sai var først glad for Uber, men så skar de ned på kilometerbetalingen

Då’ Aarhus, det er altså ikke særlig progressivt at gå i seng med Airbnb

Mens andre storbyer indfører benhård regulering af udlejning gennem Airbnb, indgår Aarhus partnerskab med den amerikanske virksomhed, der banker boligpriserne i vejret for byens borgere

Brevkassen: Skal vi indføre fællesøkonomi?

Jeg har intet overskud i min økonomi, og jeg føler, jeg bremser ham i at spise ude, rejse og købe dyre ting

Vi har brug for at opgive kampen for og imod bilen

Danmarks grønne omstilling er præget af fantasiløshed. Mens regeringen fremmer salget af private biler, forsøger mange byer at begrænse antallet ved at gøre livet surt for bilister. Resultatet ser vi på overfyldte parkeringspladser og motorvejskøerne ind og ud af byerne. Vi har brug for en revolution, og det er ikke af privatbilismen

Fra deleøkonomi til deleorganisation

En række nye drivkræfter muliggør platformskooperativer. Midler og initiativ skal komme fra både selvstændige, fagforeninger og traditionelle kooperativer. Sæt i gang

Redaktionen elsker: Privatøkonomi spices op i public servicens navn

Tv-anbefaling: Programmet Penge på DR1 forsøger med gonzojournalistik og husholdningsfinansielle eksperimenter at gøre privatøkonomi vedkommende, også for dem, der ikke brænder for budgetlægning eller fællesøkonomi. Det er indsigtsgivende og nogle gange akavet

Deleøkonomien er en grøn joker

Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
Kommentar

Tag deleøkonomien tilbage

Efterårsferien bringer turister til de danske storbyer, og mange af dem bor i private hjem via Airbnb. Men hvorfor laver København og de andre byer ikke bare deres egen boligdelingstjeneste?
Podcast

Swahilitolken Søren, anmelderskandaler, deleøkonomi og optur over nationalisering af bankerne

I denne udgave af Radio Information skal vi se nærmere på swahilitolkes kompetencer – de skal kunne sige goddag, godmorgen og bestille to kolde øl – that's it. Og så har radioens Onkel Anekdote en række litteraturhistoriske anmelderskandaler med til os. Det og meget andet i ugens Radio Information

Sider

Mest læste

  1. I den seneste tid har vi set flere eksempler på kvinder, der opsøger sex i grænsefeltet mellem dating og prostitution. Gråzoneprostitutionen kan ses som en del af en større tendens til bytte- og deleøkonomi. Som AirBnB bringer den ressourcer i spil, der traditionelt tilhører intimsfæren, uden om den traditionelle ’penge for varer’-økonomi
  2. De spæde opgør med kapitalismen, vi ser i form af byttemarkeder og lignende, har potentialet til at udgøre et generelt brud med uligheden og overforbruget af ressourcer. Men der er en overhængende fare for, at de mister pusten, når kampen for alvor spidser til
  3. Deleøkonomien prises som en grøn genvej. Men hvis delebiler får os til at køre mere i bil, og hvis vi bruger de penge, vi sparer ved at bruge Airbnb til flere rejser, stiger ressourceforbruget. De grønne gevinster høstes kun, hvis politikerne går målrettet efter dem
  4. Deleøkonomi er fremtiden, siger regeringen og en række samfundsdebattører. Men ofte er der slet ikke nogen, der deler noget som helst i de nye virksomheder. Og alt for tit glemmer vi, at samfund og iværksætteri er baseret på værdier – ikke på forretningsmodeller
  5. Hvorfor skal det være forbudt at hjælpe hinanden, når staten nu ikke har midlerne til at sikre den velfærd, som borgerne betaler skat til? Hvis velfærdsstaten skal overleve i længden, er vi nødt til at bruge deleøkonomien som en ny form for valuta
  6. En af de vigtigste fordele ved deleøkonomien er, at vi for første gang kan tale om en forbrugsstruktur og kultur, der ikke handler om at eje flest mulige ting
  7. For at undgå at lokale og nationale særregler drukner deleøkonomien, før den for alvor er kommet i gang, har EU fremlagt retningslinjer for den nye sektor, der allerede årligt omsætter for 200 milliarder kroner. En række retssager kan dog i stedet blive afgørende for deleøkonomiens fremtid
  8. Mens regeringer omfavner dele-økonomien og den freelancebaserede platformkapitalisme hos Uber og AirBnb, vokser kritikken af, at den nye økonomi presser hårdt tilkæmpede arbejdsrettigheder. Information har mødt to danskere, der opererer i den freelancebaserede økonomi