Emne

den offentlige sektor

Cepos: De negative effekter af offentligt forbrug bliver overset

Biblioteker kan gøre det mere attraktivt at være på overførselsindkomst, og skattefinansieret sundhedssystem og ældrepleje gør det mindre nødvendigt at arbejde hårdt for at tjene mange penge. Ifølge CEPOS er debatten om indregningen af dynamiske effekter af offentligt forbrug alt for ensidigt fokuseret på de potentielt positive adfærdsvirkninger. De negative bliver glemt

Jeg forstår ikke, hvorfor vi i det offentlige skal dokumentere nøjagtigt det samme år efter år

Det er ineffektivt at bruge en meget stor del af sin arbejdstid på at evaluere det samme igen og igen. Evalueringer er nemlig tilbageskuende og forsinker det offentlige i at udvikle kerneydelserne til borgerne

Er tv vigtigere end uddannelse, sundhed og retssikkerhed?

Det virker sådan, når man lytter til Mette Frederiksen
OK18

Offentligt ansatte bliver brugt som kanonføde i en konflikt med tre usolidariske og ligegyldige krav

Den såkaldt påståede musketered om, at de offentligt ansatte står sammen og er solidariske, er en enlig svale, der er væk, når konflikten er ovre. LO-gruppen får intet ud af den

Sophie Løhde: Jeg har stor respekt for offentligt ansatte

I en forhandlingssituation er det altid sådan, at begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat. Sådan må det være, når man forhandler vigtige spørgsmål, som har stor betydning

Befolkningen har lugtet lunten og siger nej tak til at sælge fællesskabets ejendom

Utilfredsheden med fagbevægelsens salg af forsikringsselskabet Alka er blot ét eksempel på en stigende modstand mod privatisering af vores fællesejede virksomheder. Protesten er glædelig, men ikke tilstrækkelig

Ida Auken om den svækkede Miljøstyrelse: »Det er trist ud over alle grænser«

Demokratiet er på spil, når man rykker ministerbetjeningen væk fra Miljøstyrelsen og helt tæt på miljøminister Esben Lunde Larsen i departementet. Det mener tidligere miljøminister Ida Auken, som siger, at der er brug for virkelighedsnær, ikke ministernær, rådgivning på miljøområdet

På overfladen handler OK18 om løn og frokostpauser. Under overfladen ulmer dramaet om den brudte tillid

Overenskomstforhandlingerne er vores chance for at genopbygge den tillid, der blev ødelagt for fem år siden. De kan blive et vendepunkt, som åbner for en tiltrængt dialog om udvikling af den offentlige sektor. Eller de kan ende med, at tillidskrisen bliver bekræftet

»Sophie. Luk nu for helvede kassen op!«

Offentligt ansatte demonstrerede i går foran Moderniseringsstyrelsen i anledning af overenskomstforhandlingerne. De fleste tror, at løbet er kørt, og at det ender med et lovindgreb som ved lærerkonflikten i 2013. Men fordi man står sammen på tværs af fag, har man stadig et håb om, at det er muligt at opnå et resultat

»Staten har simpelthen droppet forsvaret for den danske model i den offentlige sektor«

Økonomien buldrer afsted, så det burde være let at lave en overenskomstaftale, mener arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen. Alligevel er det blevet historisk svært. Corydon-doktrinen er ved at ødelægge den danske model i den offentlige sektor, mener han. Så nu er der ’75-80 procents risiko’ for storkonflikt

Sider

Mest læste

  1. Biblioteker kan gøre det mere attraktivt at være på overførselsindkomst, og skattefinansieret sundhedssystem og ældrepleje gør det mindre nødvendigt at arbejde hårdt for at tjene mange penge. Ifølge CEPOS er debatten om indregningen af dynamiske effekter af offentligt forbrug alt for ensidigt fokuseret på de potentielt positive adfærdsvirkninger. De negative bliver glemt
  2. Overenskomstforhandlingerne er vores chance for at genopbygge den tillid, der blev ødelagt for fem år siden. De kan blive et vendepunkt, som åbner for en tiltrængt dialog om udvikling af den offentlige sektor. Eller de kan ende med, at tillidskrisen bliver bekræftet
  3. Utilfredsheden med fagbevægelsens salg af forsikringsselskabet Alka er blot ét eksempel på en stigende modstand mod privatisering af vores fællesejede virksomheder. Protesten er glædelig, men ikke tilstrækkelig
  4. Den såkaldt påståede musketered om, at de offentligt ansatte står sammen og er solidariske, er en enlig svale, der er væk, når konflikten er ovre. LO-gruppen får intet ud af den
  5. I en forhandlingssituation er det altid sådan, at begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat. Sådan må det være, når man forhandler vigtige spørgsmål, som har stor betydning
  6. Økonomien buldrer afsted, så det burde være let at lave en overenskomstaftale, mener arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen. Alligevel er det blevet historisk svært. Corydon-doktrinen er ved at ødelægge den danske model i den offentlige sektor, mener han. Så nu er der ’75-80 procents risiko’ for storkonflikt
  7. Det er ineffektivt at bruge en meget stor del af sin arbejdstid på at evaluere det samme igen og igen. Evalueringer er nemlig tilbageskuende og forsinker det offentlige i at udvikle kerneydelserne til borgerne
  8. Styrkeprøven mellem staten, Kommunernes Landsforening og de offentligt ansatte spidser til dag for dag. Og spillet om, hvem der har udvist størst forhandlingsvilje inden et eventuelt sammenbrud, er i gang