Emne

det danske skolesystem

Folkeskolen bliver ikke reddet af, at vi begrænser forældrenes frie skolevalg

Det gør ikke folkeskolen bedre, at de frie skoler koster mere. Det vil blot gøre det umuligt for nogle forældre at vælge en fri skole

Hvorfor stoler undervisningsministeren ikke på skolelederne og lærerne?

Folkeskolen bliver i disse år mere og mere topstyret. Det betyder, at skoleledere og lærere sættes ud på sidelinjen til skade for elevernes trivsel og læring

Skammeligt at Udlændingestyrelsen afviser at betale for Yasins skolegang

Det er skammelig forskelsbehandling, når 16-årige Yasin ikke får de samme muligheder for at afslutte sin skolegang som sine danske klassekammerater
Forsvar for produktionsskolerne

Jeg har fået proppet så mange skolebøger ned i halsen, at jeg snart brækker tal og bogstaver op

Det er dumt at nedlægge produktionsskolerne, for i stedet at presse unge til at tage en uddannelse gennem den Forberedende Grunduddannelse, der lanceres næste år. Man kan nemlig ikke tvinges til at være uddannelsesparat, mener en førsteårselev fra en produktionsskole

»Vi skulle skabe den skole, som vi selv ville vælge til vores børn«

Skoleleder Yasar Cakmak er blevet kendt i den danske skoleverden som manden, man tilkalder, hvis en skole er kørt skævt og skal rettes op

Det er krænkende, at vores gymnasium overvåger vores computere

Flere gymnasier tvinger deres elever til at installere overvågningsprogrammer på deres private computere i forbindelse med prøver. Det gør det utrygt at gå i skole

Finsk faglighed

I Finland prioriteres de manuelle og kreative fag langt højere end i Danmark

Med madpakken viser vi alle de andre, hvor store chancer vores børn har for at ende på vinderholdet

Madpakken er familiens fremskudte bastion. I den viser vi, at vi elsker vores børn, også når vi ikke er der

Jeg forstår ikke, hvorfor vi i det offentlige skal dokumentere nøjagtigt det samme år efter år

Det er ineffektivt at bruge en meget stor del af sin arbejdstid på at evaluere det samme igen og igen. Evalueringer er nemlig tilbageskuende og forsinker det offentlige i at udvikle kerneydelserne til borgerne

Lærerne skal være drivende i skolens store grønne omstilling

Klimaudfordringen kalder på en kulturel og samfundsmæssig omstilling – også i den kulturbærende institution folkeskolen. I den omstilling skal lærerne nødvendigvis være pædagogisk og samfundsmæssigt i offensiven. Men der er sten, som skal ryddes af vejen. En af dem hedder omstillingsresistens

Sider

Mest læste

  1. Folkeskolen bliver i disse år mere og mere topstyret. Det betyder, at skoleledere og lærere sættes ud på sidelinjen til skade for elevernes trivsel og læring
  2. Det er skammelig forskelsbehandling, når 16-årige Yasin ikke får de samme muligheder for at afslutte sin skolegang som sine danske klassekammerater
  3. Det gør ikke folkeskolen bedre, at de frie skoler koster mere. Det vil blot gøre det umuligt for nogle forældre at vælge en fri skole
  4. Det er dumt at nedlægge produktionsskolerne, for i stedet at presse unge til at tage en uddannelse gennem den Forberedende Grunduddannelse, der lanceres næste år. Man kan nemlig ikke tvinges til at være uddannelsesparat, mener en førsteårselev fra en produktionsskole
  5. Lige siden de forlod deres ophøjede plads bag katederet for at blive jævnbyrdige med eleverne på gulvet, har lærerne måttet kæmpe for at genfinde deres tabte autoritet. Men hvad vil det overhovedet sige at være en autoritet – og er det noget, man er eller bliver?
  6. I min familie har vi taget turen frem og tilbage mellem folkeskolen og friskolen flere gange. Vi er med andre ord et typisk eksempel på nutidens udskældte, egoistiske shoppeforældre. Eller er vi?
  7. Folkeskolelærerne er ikke rustet godt nok til at skabe gode relationer til eleverne. Louise Klinges ph.d.-projekt kortlægger relationskompetencen og giver lærerne et fagligt sprog til at tale om den altafgørende kompetence i skolesystemet
  8. Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling