Emne

digital dannelse

Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær

Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg

Lyt til de unge selv, hvis I vil ændre deres digitale adfærd

Umbrella-sagen om over 1.000 unges deling af en børnepornografisk video har chokeret de voksne og givet motivation til handling. Men når vi prøver at få inddraget de unges erfaringer i debatten om digital adfærd, møder vi modstand, skriver Tanja Hall og Jonas Rygaard i dette debatindlæg

Kan det virkelig være rigtigt, at ’facerape’ skal være strafbart?

Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?

På nettet er vi med i verdens største socialpsykologiske eksperiment

Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse
Anmeldelse

Hendricks’ og Mehlsens lille bog om digital dannelse er desværre alt for forudsigelig, velmenende og tidstypisk

Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden

Deepfake er en propagandamaskine, der truer demokratiet

Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen

Teknologifrygt er naturligt, men kritik kræver omtanke og indsigt

Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen

Det er de gamles dom, når 1.000 unge sigtes for at dele krænkende video

Da over 1.000 unge for nylig blev sigtet for deling af børneporno, var det et udtryk for de voksnes moraliserende afmagt. Men sigtelser og domme bringer næppe andet med sig end frygt. Hvad der kræves, er ikke straf, men mod til eftertanke, så man undgår tankeløs og ukritisk deling

Vi har svigtet med den digitale opdragelse

Læserbrev

Folk

FOLK fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Umbrella-sagen om over 1.000 unges deling af en børnepornografisk video har chokeret de voksne og givet motivation til handling. Men når vi prøver at få inddraget de unges erfaringer i debatten om digital adfærd, møder vi modstand, skriver Tanja Hall og Jonas Rygaard i dette debatindlæg
  2. Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?
  3. Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg
  4. Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen
  5. Da over 1.000 unge for nylig blev sigtet for deling af børneporno, var det et udtryk for de voksnes moraliserende afmagt. Men sigtelser og domme bringer næppe andet med sig end frygt. Hvad der kræves, er ikke straf, men mod til eftertanke, så man undgår tankeløs og ukritisk deling
  6. Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden
  7. Læserbrev
  8. Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse