Emne

digital dannelse

Kronik
19. august 2021

Et jerntæppe har sænket sig mellem generationerne: Det hedder internettet

Unge internetbrugere er digitalt indfødte: Det resulterer i sociale koder og en kommunikativ adfærd, der kan være så afvigende fra ældre generationers, at det skaber voksende, hvis ikke uoverstigelige forståelseskløfter, skriver studerende Nina Pratt i denne kronik
»Generationskløften i dag er større, end den var i 60’erne. Unge har kendskab til et virtuelt univers og en kommunikationsform, vi andre slet ikke forstår. Unge er vokset op på internettet og har et helt andet forhold til identitet, og de er ekstremt bevidste om, hvordan de fremstår over for andre.«
Feature
28. maj 2021

Et statussymbol, vores største hovedpine og big business. Søvn er vores nye besættelse

Mens yuppierne pralede med, hvor lidt de sov, sværger de fleste af os i dag til otte timer – gerne på en dyr madras og måske med en app eller lydbog. Vi taler mere om søvn end nogensinde, og vi bruger utrolige summer på aggregater, der kan optimere den. Søvn er nemlig blevet et af vor tids vigtigste statussymboler. Det stiller Informations kulturredaktion i den kommende tid skarpt på
Mens yuppierne pralede med, hvor lidt de sov, sværger de fleste af os i dag til otte timer – gerne på en dyr madras og måske med en app eller lydbog. Vi taler mere om søvn end nogensinde, og vi bruger utrolige summer på aggregater, der kan optimere den. Søvn er nemlig blevet et af vor tids vigtigste statussymboler. Det stiller Informations kulturredaktion i den kommende tid skarpt på
Interview
14. januar 2021

Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Kommentar
30. december 2020

Børn skal ikke forbydes sociale medier. De skal lære, hvordan algoritmerne fungerer

Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
De digitale mediers bagside får nogle institutioner til at forbyde for eksempel mobiltelefoner. Men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Kronik
5. marts 2020

Du skal ikke være ekspert for at tale med dit barn om Instagram. Bare sæt dig ned og spørg

Vi behøver ikke et kursus i konflikthåndtering for at hjælpe vores børn i en skolegårdskonflikt, så hvorfor skulle vi have brug for et kursus for at snakke om digital adfærd? Nu må vi gøre op med berøringsangsten, skriver forfatter og foredragsholder Lykke Møller Kristensen i dette debatindlæg
Det virker som om, vi er gået fra at tale om samtalens svære kunst til at tale om den svære kunst overhovedet at samtale, skriver dagens kronikør.
Kronik
3. august 2019

Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær

Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg
Det er, som om vi i vores duknakkede smartphonefascination har glemt, at direkte og mellemmenneskelig kontakt stadig er mulig og egentlig også ganske vigtig for vores trivsel, skriver dagens kronikør.
Læserbrev
8. april 2019

Lyt til de unge selv, hvis I vil ændre deres digitale adfærd

Umbrella-sagen om over 1.000 unges deling af en børnepornografisk video har chokeret de voksne og givet motivation til handling. Men når vi prøver at få inddraget de unges erfaringer i debatten om digital adfærd, møder vi modstand, skriver Tanja Hall og Jonas Rygaard i dette debatindlæg
Kronik
1. november 2018

Kan det virkelig være rigtigt, at ’facerape’ skal være strafbart?

Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?
Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?
Interview
8. oktober 2018

På nettet er vi med i verdens største socialpsykologiske eksperiment

Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse
Når vi ikke tidligere har stillet spørgsmål ved konsekvenserne af den hastige digitale udvikling, så skyldes det især, at den er gået stærkt, konstaterer forfatterne Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks i deres nye bog.
Anmeldelse
5. oktober 2018

Hendricks’ og Mehlsens lille bog om digital dannelse er desværre alt for forudsigelig, velmenende og tidstypisk

Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden
Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks har udgivet en bog om digital dannelse, men dens dannelsesbegreb er ensidigt.

Sider