Emne

digital dannelse

Artikler
Kommentar
9. august 2022

Moderaterne: Mindre skærmtid og mere borgerpligt skal forebygge ungdommens mistrivsel

En alt for stor andel af unge mistrives i dag, og i værste fald kan de havne i psykiatrien. Det skal forebygges med digital dannelse og fokus på den enkeltes ressourcer – også hvis ressourcerne stammer fra ADHD
Moderaterne vil ikke diktere, hvordan børn skal bruge deres fritid. Men vi vil heller ikke overlade det til techgiganternes afhængighedsalgoritmer, skriver Lars Løkke Rasmussen og Rasmus Lund-Nielsen fra Moderaterne.
Kommentar
26. juli 2022

For 22 år siden benægtede jeg, at Orwells fremtidsdystopi kunne gå i opfyldelse – jeg tog fejl

Den digitale kommunikation gør det vanskeligt at skelne virkeligt fra uvirkeligt. Det er den største trussel mod menneskeheden. Vi lever i filterbobler og ekkokamre, og konsekvensen bliver, at vores evne til at kommunikere med hinanden udhules
Det kræver ikke engang en Putin eller en Xi Jinping med adgang til en totalitær stats propagandaapparat at få millioner af mennesker til at fornægte de mest åbenlyse sandheder, skriver den svenske journalist og forfatter Göran Rosenberg.
Skærmbrug
23. maj 2022

Bør Danmark følge i Norges fodspor og anbefale nul timers skærm til de mindste børn?

Norske sundhedsmyndigheder anbefaler nu, at børn op til to år holdes helt væk fra iPads og andre skærme, mens tre til femårige kun bør have én times skærmtid om dagen. Nogle mener, at den danske sundhedsstyrelse bør følge trop. Andre peger på, at det halter med evidensen bag anbefalingerne
Den danske sundhedsstyrelse har ikke nogen tidsbegrænsninger på små børns brug af skærm. I stedet advarer Sundhedsstyrelsen mod brug af skærme op til sovetid og opfordrer den voksne til at interessere sig for barnets digitale liv.
Kronik
19. august 2021

Et jerntæppe har sænket sig mellem generationerne: Det hedder internettet

Unge internetbrugere er digitalt indfødte: Det resulterer i sociale koder og en kommunikativ adfærd, der kan være så afvigende fra ældre generationers, at det skaber voksende, hvis ikke uoverstigelige forståelseskløfter, skriver studerende Nina Pratt i denne kronik
»Generationskløften i dag er større, end den var i 60’erne. Unge har kendskab til et virtuelt univers og en kommunikationsform, vi andre slet ikke forstår. Unge er vokset op på internettet og har et helt andet forhold til identitet, og de er ekstremt bevidste om, hvordan de fremstår over for andre.«
Feature
28. maj 2021

Et statussymbol, vores største hovedpine og big business. Søvn er vores nye besættelse

Mens yuppierne pralede med, hvor lidt de sov, sværger de fleste af os i dag til otte timer – gerne på en dyr madras og måske med en app eller lydbog. Vi taler mere om søvn end nogensinde, og vi bruger utrolige summer på aggregater, der kan optimere den. Søvn er nemlig blevet et af vor tids vigtigste statussymboler
Mens yuppierne pralede med, hvor lidt de sov, sværger de fleste af os i dag til otte timer – gerne på en dyr madras og måske med en app eller lydbog. Vi taler mere om søvn end nogensinde, og vi bruger utrolige summer på aggregater, der kan optimere den. Søvn er nemlig blevet et af vor tids vigtigste statussymboler
Interview
14. januar 2021

Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Kommentar
30. december 2020

Børn skal ikke forbydes sociale medier. De skal lære, hvordan algoritmerne fungerer

Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
De digitale mediers bagside får nogle institutioner til at forbyde for eksempel mobiltelefoner. Men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Kronik
5. marts 2020

Du skal ikke være ekspert for at tale med dit barn om Instagram. Bare sæt dig ned og spørg

Vi behøver ikke et kursus i konflikthåndtering for at hjælpe vores børn i en skolegårdskonflikt, så hvorfor skulle vi have brug for et kursus for at snakke om digital adfærd? Nu må vi gøre op med berøringsangsten, skriver forfatter og foredragsholder Lykke Møller Kristensen i dette debatindlæg
Det virker som om, vi er gået fra at tale om samtalens svære kunst til at tale om den svære kunst overhovedet at samtale, skriver dagens kronikør.
Kronik
3. august 2019

Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær

Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg
Det er, som om vi i vores duknakkede smartphonefascination har glemt, at direkte og mellemmenneskelig kontakt stadig er mulig og egentlig også ganske vigtig for vores trivsel, skriver dagens kronikør.
Læserbrev
8. april 2019

Lyt til de unge selv, hvis I vil ændre deres digitale adfærd

Umbrella-sagen om over 1.000 unges deling af en børnepornografisk video har chokeret de voksne og givet motivation til handling. Men når vi prøver at få inddraget de unges erfaringer i debatten om digital adfærd, møder vi modstand, skriver Tanja Hall og Jonas Rygaard i dette debatindlæg

Sider