Emne

digital dannelse

Deepfake er en propagandamaskine, der truer demokratiet

Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen

Teknologifrygt er naturligt, men kritik kræver omtanke og indsigt

Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen

Det er de gamles dom, når 1.000 unge sigtes for at dele krænkende video

Da over 1.000 unge for nylig blev sigtet for deling af børneporno, var det et udtryk for de voksnes moraliserende afmagt. Men sigtelser og domme bringer næppe andet med sig end frygt. Hvad der kræves, er ikke straf, men mod til eftertanke, så man undgår tankeløs og ukritisk deling

Vi har svigtet med den digitale opdragelse

Læserbrev

Folk

FOLK fra dagens avis
Kommentar

Kundby-sagen er et lærebogseksempel på fejlslagen digital opdragelse

Skal man tage Kundby-pigens forsvar for pålydende, har hun surfet rundt i internettets afkroge uden at forholde sig til, at handlinger på nettet har konsekvenser i det virkelige liv. Ingen har tilsyneladende lært hende reglen om, at det, du søger på i dag, hjemsøger dig i morgen

Internettet er en skraldespand fyldt med modbydeligheder, som de unge ikke vil undvære

Aktivisme ’in real life’ hænger ofte uløseligt sammen med onlineaktivisme, og derfor er det absolut nødvendigt, at vi lærer at passe på os selv og hinanden på nettet. Det mener den onlineaktivistiske gruppe DO:TOPIA, der vil gøre os til medskabere af vores egen digitale virkelighed. Det sker blandt andet ved at få over hundrede 8. klasseelever til genkende ’fake news’ og lave deres egen takt og tone på nettet

Cryptohagen vil give privatliv til flere

Den sidste søndag i hver måned, sidder folkene fra Cryptohagen klar på café Mellemrummet for at hjælpe folk med at beskytte deres privatliv og få flere til at stille krav om det samme til stat og virksomheder

De tager verden tilbage

Vi fortæller i dagens særavis om dem som ikke vender sig væk fra det politiske system, fordi de har givet op, men fordi de selv vil tage fat.

Minecraft er som narko for dit barn. Men det er LEGO altså også

Det er meget populært i den teknologikritiske mediedækning at sammenligne børns teknologibrug med stofmisbrug. Det er til gengæld meget begrænset, hvad man kan bruge det til

Sider

Mest læste

  1. Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen
  2. Det er meget populært i den teknologikritiske mediedækning at sammenligne børns teknologibrug med stofmisbrug. Det er til gengæld meget begrænset, hvad man kan bruge det til
  3. Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen
  4. Læserbrev
  5. Da over 1.000 unge for nylig blev sigtet for deling af børneporno, var det et udtryk for de voksnes moraliserende afmagt. Men sigtelser og domme bringer næppe andet med sig end frygt. Hvad der kræves, er ikke straf, men mod til eftertanke, så man undgår tankeløs og ukritisk deling
  6. Smartphones, sociale medier, internetadgang og computerspil har ikke gjort børn og unge mere kreative, bedre til at løse problemer eller mere digitalt kyndige, viser ny bog. Uddannelsessystemet og forældrene må tage ansvaret for digital dannelse på sig, mener forfatteren bag
  7. Unge kvinder bliver i disse år udsat for en modbydelig forbrydelse i form af såkaldt hævnporno. Det er en utilstedelig krænkelse i et moderne, ligestillet samfund, og det kalder på handling. Derfor er det glædeligt, at regeringen nu har fremlagt et ambitiøst udspil til bekæmpelse af hævnporno
  8. Aktivisme ’in real life’ hænger ofte uløseligt sammen med onlineaktivisme, og derfor er det absolut nødvendigt, at vi lærer at passe på os selv og hinanden på nettet. Det mener den onlineaktivistiske gruppe DO:TOPIA, der vil gøre os til medskabere af vores egen digitale virkelighed. Det sker blandt andet ved at få over hundrede 8. klasseelever til genkende ’fake news’ og lave deres egen takt og tone på nettet