Emne

digital dannelse

Kan det virkelig være rigtigt, at ’facerape’ skal være strafbart?

Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?

På nettet er vi med i verdens største socialpsykologiske eksperiment

Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse
Anmeldelse

Hendricks’ og Mehlsens lille bog om digital dannelse er desværre alt for forudsigelig, velmenende og tidstypisk

Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden

Deepfake er en propagandamaskine, der truer demokratiet

Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen

Teknologifrygt er naturligt, men kritik kræver omtanke og indsigt

Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen

Det er de gamles dom, når 1.000 unge sigtes for at dele krænkende video

Da over 1.000 unge for nylig blev sigtet for deling af børneporno, var det et udtryk for de voksnes moraliserende afmagt. Men sigtelser og domme bringer næppe andet med sig end frygt. Hvad der kræves, er ikke straf, men mod til eftertanke, så man undgår tankeløs og ukritisk deling

Vi har svigtet med den digitale opdragelse

Læserbrev

Folk

FOLK fra dagens avis
Kommentar

Kundby-sagen er et lærebogseksempel på fejlslagen digital opdragelse

Skal man tage Kundby-pigens forsvar for pålydende, har hun surfet rundt i internettets afkroge uden at forholde sig til, at handlinger på nettet har konsekvenser i det virkelige liv. Ingen har tilsyneladende lært hende reglen om, at det, du søger på i dag, hjemsøger dig i morgen

Internettet er en skraldespand fyldt med modbydeligheder, som de unge ikke vil undvære

Aktivisme ’in real life’ hænger ofte uløseligt sammen med onlineaktivisme, og derfor er det absolut nødvendigt, at vi lærer at passe på os selv og hinanden på nettet. Det mener den onlineaktivistiske gruppe DO:TOPIA, der vil gøre os til medskabere af vores egen digitale virkelighed. Det sker blandt andet ved at få over hundrede 8. klasseelever til genkende ’fake news’ og lave deres egen takt og tone på nettet

Sider

Mest læste

  1. Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen
  2. Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?
  3. Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse
  4. Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden
  5. Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen
  6. Unge kvinder bliver i disse år udsat for en modbydelig forbrydelse i form af såkaldt hævnporno. Det er en utilstedelig krænkelse i et moderne, ligestillet samfund, og det kalder på handling. Derfor er det glædeligt, at regeringen nu har fremlagt et ambitiøst udspil til bekæmpelse af hævnporno
  7. Læserbrev
  8. Det er meget populært i den teknologikritiske mediedækning at sammenligne børns teknologibrug med stofmisbrug. Det er til gengæld meget begrænset, hvad man kan bruge det til