Emne

digital dannelse

Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv

Børn skal ikke forbydes sociale medier. De skal lære, hvordan algoritmerne fungerer

Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg

Du skal ikke være ekspert for at tale med dit barn om Instagram. Bare sæt dig ned og spørg

Vi behøver ikke et kursus i konflikthåndtering for at hjælpe vores børn i en skolegårdskonflikt, så hvorfor skulle vi have brug for et kursus for at snakke om digital adfærd? Nu må vi gøre op med berøringsangsten, skriver forfatter og foredragsholder Lykke Møller Kristensen i dette debatindlæg

Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær

Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg

Lyt til de unge selv, hvis I vil ændre deres digitale adfærd

Umbrella-sagen om over 1.000 unges deling af en børnepornografisk video har chokeret de voksne og givet motivation til handling. Men når vi prøver at få inddraget de unges erfaringer i debatten om digital adfærd, møder vi modstand, skriver Tanja Hall og Jonas Rygaard i dette debatindlæg

Kan det virkelig være rigtigt, at ’facerape’ skal være strafbart?

Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?

På nettet er vi med i verdens største socialpsykologiske eksperiment

Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse
Anmeldelse

Hendricks’ og Mehlsens lille bog om digital dannelse er desværre alt for forudsigelig, velmenende og tidstypisk

Selvom Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen på allerførste side slår fast, at »digital dannelse er andet og mere end normer for god opførsel på nettet«, ligner bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ mest af alt en samling af velmenende leveregler for en passende opførsel i den digitale verden

Deepfake er en propagandamaskine, der truer demokratiet

Kunstig intelligens kan misbruges til at gøre fake news nemmere at lave og sværere at skelne fra fakta. Truslen skal bekæmpes gennem fokus på teknologi og kildekritik allerede i folkeskolen

Teknologifrygt er naturligt, men kritik kræver omtanke og indsigt

Det er normalt at dyrke frygten – og nogle gange endda foragten – for teknologi og digitale medier. Og særligt på vores børns vegne. Men når dystopierne overtager debatten, er vi nødt til at definere et moderat udgangspunkt, der lytter til forskningen

Sider

Mest læste

  1. Læserbrev
  2. Straffelovens bestemmelse om hacking gør almindelige drillerier på sociale medier ulovlige. Var det ikke en idé at begrænse strafansvaret til de mere alvorlige varianter af hacking?
  3. Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg
  4. Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
  5. Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
  6. Det er meget populært i den teknologikritiske mediedækning at sammenligne børns teknologibrug med stofmisbrug. Det er til gengæld meget begrænset, hvad man kan bruge det til
  7. Smartphones, sociale medier, internetadgang og computerspil har ikke gjort børn og unge mere kreative, bedre til at løse problemer eller mere digitalt kyndige, viser ny bog. Uddannelsessystemet og forældrene må tage ansvaret for digital dannelse på sig, mener forfatteren bag
  8. Visionen var frigørelse, men sociale medier og smartphones har i stedet gjort os til umyndiggjorte produkter for de store techgiganter. Derfor er der behov for, at vi bliver mere oplyste om, hvad den digitale udvikling gør ved os som individer og samfund, mener forfatterne til ny bog om digital dannelse