Emne

død

Anmeldelse

Alfred har mistet sin farfar, og nu taler han med sin far om minderne i ’Alfreds mindebog’

’Alfreds mindebog’ om Alfred, der har mistet sin farfar, fungerer godt som en samling af sansninger til senere brug, men dårligt som højtlæsningsbog

Teateranmeldelse: Kom til teater i Hareskoven, hvis du vil have dødsangst med krymmel

I en udflugt til Hareskoven præsenteres Sort/Hvids publikum humoristisk for dødsangst og inviteres til at dvæle lidt ved døden. Det fungerer glimrende – hvis altså ikke man skulle forvente at få en decideret ny erkendelse om egen dødelighed. Og hvor er det dansk at gribe til lavkomik, når vi skal tale om noget svært som døden

Jeg behøver ikke se døden i øjnene. Den kommer helt af sig selv

At døden nærmer sig, er et faktum, men glæden ved livet er så mange gange større. Jeg har oplevet den glæde at blive 90, og det er et stort arbejde at blive gammel, men også et dejligt arbejde, skriver Kirsten Bjørn i dette debatindlæg

Lisbeth kan ikke få luft

For anden gang i sit 66-årige liv er Lisbeth Lyngaard Henriksen på hospice. Hun har KOL og er døende. Det har hun været siden 2015, hvor hendes læge sagde, at det kun var et spørgsmål om »uger og måneder«. Siden har han kaldt hende »prognostisk utilregnelig«. Nu føles døden tættere på, og der er tre ting, Lisbeth gerne vil nå, før hun tager herfra

Robert Seethaler bearbejder stemmerne fra graven med skam, skuldertræk og benhårdt arbejde

For den østrigske stjerneforfatter Robert Seethaler er skriveprocessen et helvede, oplæsninger er en kval, og interviews er pinefulde. Alligevel har Informations tysklandskorrespondent ærbødigt talt, følt og skrevet med den svagtseende østriger, der har lyttet til de dødes stemmer i sit nye og stærkt roste værk ’Fælleden’

I sydkoreanske Han Kangs brutalt smukke ’Levende og døde’ bliver døden i sig selv et sprog

Nationalt traume poetiseres barskt, men nænsomt

Hjernen er porøs. Testiklerne er lydløse. Strubens knæk er hårdt og sprødt

»Vi burde lytte mere i videnskaben,« siger Jacob Kirkegaard, lydkunstneren bag værket ’Opus Mors’, der bygger på lydoptagelser fra et lighus, en obduktion, en kremering og på lig i forrådnelse. Værket opføres på Bloom – en festival om natur og videnskab – i næste weekend sammen med hans korværk ’Morgue,’ komponeret ud fra lydene i et lighus

Min far fik ikke muligheden for at vælge en værdig død, men det kan du gøre i dag

Nu kan patienter selv vælge, om de vil have livsforlængende behandling i tre specifikke situationer. Alle burde tage stilling, både for sin egen og for sine pårørendes skyld, skriver sygeplejerske Signe Jensen i dette debatindlæg

At overkomme døden

Nyttig og indsigtsfuld håndbog for efterladte troende som det modsatte

Tomas Espedal har skrevet sin måske smukkeste roman. Den er ikke uproblematisk

Det er godt romanstof, stærke, tabuiserede følelser, men også svært at læse, når man ved, at Tomas Espedals forfatterskab lægger sig tæt op ad virkeligheden

Sider

Mest læste

  1. ’Alfreds mindebog’ om Alfred, der har mistet sin farfar, fungerer godt som en samling af sansninger til senere brug, men dårligt som højtlæsningsbog
  2. 81-årige Ellen Rohde sagde stop for livsforlængende behandling mod kræft, og brugte i stedet sine sidste måneder på at tage afsked med livet. Vi fulgte hende i ventetiden hen imod døden
  3. Aldrig har så mange talt og skrevet om døden som nu. Men lige meget hjælper det på vores dødsforskrækkelse. For vi taler om det forkerte
  4. På en bjergskråning i North Carolina i USA går døde mennesker i forrådnelse i forskningens tjeneste for at medvirke til opklaring af drabssager
  5. Det er godt romanstof, stærke, tabuiserede følelser, men også svært at læse, når man ved, at Tomas Espedals forfatterskab lægger sig tæt op ad virkeligheden
  6. Jeg ved noget om at miste, men hvad kunne du egentlig tænke dig at høre? Alt andet end det, jeg kan fortælle, tror jeg
  7. Nyttig og indsigtsfuld håndbog for efterladte troende som det modsatte
  8. Jeg ville ønske, at nogen havde fortalt mig, at sorg er kompliceret, fyldt med normative forestillinger, og at vi alle gør den forskelligt. Det tog mig lang tid at forstå, at man kan være lige så dårlig en mor til et dødt som et levende barn, og at der i sorgens sårbarhed ikke er noget helle