Emne

dogmefilm

Anmeldelse
17. november 2017

Lars von Trier-udstilling er den hyldest, geniet fortjener

Udstillingen om Lars von Trier på Brandts i Odense er en værdig, informativ og underholdende hyldest til den største danske filmskaber siden Carl Th. Dreyer
Allerlængst inde i udstillingen er syv skærme stillet op i en cirkel, som man kan stille sig ind i og blive overvældet af sammenklip fra Triers depressionstrilogi, mens musikken fra Antichrists prolog, Händels arie Lascia ch'io pianga, lyder.
Kronik
23. juli 2013

Dansk film har brug for et Dogme13

Trods kassesucceser og internationale hæderspriser er dansk film i gang med at grave sin egen grav. De originale instruktører forsvinder til Hollywood, og de tilbageblevne producerer ligegyldige skabelonsfilm eller dårlige forsøg på kunstfilm. Der er brug for et nyt koncept ala Dogme95 for igen at skabe vedkommende historier i dansk film
Anders W. Berthelsen og Jesper Asholt i Søren Kragh-Jacobsens dogmefilm ’Mifunes sidste sang’.
Baggrund
8. december 2012

Dogme gjorde Danmark til en kulturel supermagt

Britisk Danmarks-kender trækker her en lige linje fra 1990’ernes Dogme-film til nordisk mad, arkitektur og danske tv-serier, der har gjort det hipt at være dansker – i udlandet
Britisk Danmarks-kender trækker her en lige linje fra 1990’ernes Dogme-film til nordisk mad, arkitektur og danske tv-serier, der har gjort det hipt at være dansker – i udlandet
Interview
30. december 2010

Et samfund, der blev ladt i stikken

Debra Graniks 'Winter's Bone' er et menneskeligt drama og en spændingsfilm, der foregår i et afsondret bjergområde i USA og fortæller om en kultur og et samfund, hvor dagligdagen er en kamp og værdierne nogle helt andre end i resten af landet
Fascination. Instruktøren Debra Granik har ladet sig inspirere af den subkultur, der eksisterer dybt inde i de amerikanske skove. Winter's Bone foregår i The Orzarks, et afsondret, fattigt bjergområde, der dækker dele af fire, centrale amerikanske stater, Arkansas, Missouri, Oklahoma og Kansas, og har sin egen distinkte kultur, dialekt og måde at gøre tingene på.
Interview
26. august 2010

Susanne Bier er ikke bange for at sælge billetter

Laver hun 'indholdsløst lort', der beregnende manipulerer med publikum - eller er hun ganske enkelt en professionel storyteller? En af Danmarks mest succesrige instruktører, Susanne Bier, ligger i grænselandet mellem at være en stor kunstner eller blot en stor sællert. I dag har hendes nyeste film, 'Hævnen', premiere
Laver hun 'indholdsløst lort', der beregnende manipulerer med publikum - eller er hun ganske enkelt en professionel storyteller? En af Danmarks mest succesrige instruktører, Susanne Bier, ligger i grænselandet mellem at være en stor kunstner eller blot en stor sællert. I dag har hendes nyeste film, 'Hævnen', premiere
Interview
17. december 2008

Civilisation er et tyndt lag fernis

'Civilisation er fantastisk,' siger Kristian Levring. Men man skal huske på, at mennesket er et dyr, som har brug for en vis grad af frihed. Det handler alle hans film om, også den seneste, 'Den du frygter', der har premiere på fredag
Instruktøren Kristian Levring har boet i lande, hvor folk er ret anspændte, og det er skidt. Man har brug en eller anden form for frihed. Det skal naturligvis være inden for nogle grænser, men hvis man gør de grænser for smalle - det, som Michael i filmen har gjort i sit liv - så ender det med en eksplosion.
Note
8. juli 2008

Dansk film sælger billetter

Ser man kun på tallene, bør al snak om dansk films krise straks forstumme
Note
16. maj 2008
CANNES 1983-1998
Interview
1. februar 2008

Et mysterium

I dramaet 'Den man elsker' fristes en kvinde til at gå tilbage til den mand, som næsten har tæsket hende ihjel. Hvordan kan vi andre forstå det forhold, spørger Åke Sandgren, som ville udforske den umiddelbart uforståelige form for kærlighed i sin nye film
Interview
13. november 2007

Tålmodighedens mester

I 40 år har Frederick Wiseman været sit eget brand inden for den såkaldte observerende dokumentarfilm. Vi har mødt legenden
Den 77-årige instruktør Frederick Wiseman klipper selv sine film, og klipperummet er derfor det sted, hvor han tilbringer det meste af sin tid.

Sider

  • Anmeldelse
    19. maj 1998

    Festen kan begynde

    Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt
  • Anmeldelse
    6. september 2002

    Alt går fra hinanden, Babe

    Livet gør ondt i Susanne Biers intense dogmedrama ’Elsker dig for evigt’, som handler om kærlighedens foranderlighed og rummer hudløse scener, man sent vil glemme
  • Anmeldelse
    17. juli 1998

    ’Idioterne’ er en stor skarp sten i skoen

    Grim som arvesynden, dybt bevægende, beskæmmende morsom og beregnende naiv - Lars von Triers ’Idioterne’ er radikalt anderledes, men knapt så dum som den lader
  • 28. august 1998

    I skyggen af Hollywood

    Spillefilmsdebutanten Thomas Borch Nielsen har med 'Skyggen' forsøgt at lave en ambitiøs techno-thriller, men desværre er hans forehavende mislykkedes NY FILM Det er flot, når ambitionerne i ung, dansk film rækker længere end generationsportrætter og dogmefilm, men det er straks mere problematisk, når de store armbevægelser ikke følges op af tilstrækkeligt talent og evner, så visionerne kan realiseres på en overbevisende måde...
  • 24. december 2001

    JULEQUIZ 2001

    Hvad er haplologi – og hvem gik der røg af?
  • 10. marts 2000

    Fra myrernes liv

    Anden del af Jesper Jargils trilogi om Lars von Trier savner meta-laget fra 'De ydmygede', men skaber overblik over et ellers uoverskueligt projekt NatFilm I 1996 skabte Lars von Trier på opfordring fra Kunstforeningen ved Gammel Strand det højst usædvanlige udstillingsprojekt Psykomobile #1: Verdensuret...
  • Interview
    17. juli 1998

    Lars von Trier fortæller om Dogme og ’Idioterne’: Ud i intetheden

    Dogme-reglerne er et oprør mod selvtilstrækkelige middelmådigheder i filmbranchen. Og pædagogik ’rettet mod mig selv’, siger Lars von Trier i anledning af premieren på ’Idioterne’
  • 31. januar 2003

    Frisk og fornøjelig

    Sidse Babett Knudsen er tilbage for fuld kraft i Natasha Arthys charmerende og energiske komediedrama ’Se til venstre, der er en svensker’