Emne

DR2

Anmeldelse
29. december 2017

DR2 savner beslutsomhed

DR2 er den flerfoldige og grundforvirrede samfundskanal, der ikke helt kan finde sit ståsted mellem DRK og TV News. Her på redaktionen længes man efter 00’ernes eksperimenterende og satiriske DR2
Klumme
16. september 2015

De magtesløse magtfuldkomne

Intet kan være så afslørende som direkte tv. Mediet kan formidle dialog og håb om torsdagen og det modsatte om søndagen
Intet kan være så afslørende som direkte tv. Mediet kan formidle dialog og håb om torsdagen og det modsatte om søndagen
Baggrund
4. april 2014

Halløj i Folketinget

Hvor mange af Folke- tingets 179 medlem-mer kender du egentlig? Og hvad laver resten mon? Ny satireserie på DR 2 vil fortælle historien om borgen nedefra og op
Holdet bag ’MF’ – en ny satireserie på DR2, der gennem en socialdemokratisk suppleant, der netop er kommet ind med firetoget, viser spillet bag Christiansborgs mure.
Interview
10. marts 2014

Masser af kvinder på DR2 – i Blachmans programmer

En masse mænd nævnt, en masse kvinder glemt. Skæv kønsfordeling var ikke til at overse, da DR2’s kanalchef hyldede kanalens første år efter relanceringen på sin Facebook-side
Kommentar
31. januar 2014

Sådan er det bare ikke

DR2 har begået et program, der problematiserer, at både mor og far er på arbejdsmarkedet. Men den vigtige debat ender i den gamle sang om, at alt var bedre, dengang kvinderne var hjemmegående. Hvorfor er det ikke far, der sendes hjem til kødgryderne?
Klumme
16. november 2013

Ytringsundladelsesfriheden

Bemærkelsesværdig faglig og anden tavshed om tv-vært Holms ugudelighed
Anmeldelse
1. november 2013

Defensiv portvinsjournalistik på DR2

De kendte quizzer beklemt på DR2s nye alvorsangste søndagshygge-flade, ’Søndag Live’, der er pinagtig kendissamvær, defensiv portvins-journalistik ved Ane Cortzens og et tiltrængt skud sære Michael Jeppesen på portrætreportage
Interview
1. november 2013

’Vi prøver at finde de madprogrammer, der er relevante i forhold til vores samfundsdiskussion’

’Kanal klog’ var i mange år DR2’s kælenavn. Siden har man forsøgt sig med at være ’ung og fræk’. Med relanceringen af DR’s kanaler i marts måned skulle DR2 så være en ’samfundskanal’. Vi har mødt chef Michael Thouber til en snak om, hvad en samfundskanal egentlig er, og hvordan det er gået med det nye DR2
’Kanal klog’ var i mange år DR2’s kælenavn. Siden har man forsøgt sig med at være ’ung og fræk’. Med relanceringen af DR’s kanaler i marts måned skulle DR2 så være en ’samfundskanal’. Vi har mødt chef Michael Thouber til en snak om, hvad en samfundskanal egentlig er, og hvordan det er gået med det nye DR2
Nyhed
7. marts 2013

’Vi kan jo ikke lave Deadline hele dagen’

På det nye DR2 ønsker man at skabe plads til, at et større udsnit af den danske befolkning bliver involveret i samfundsdebatten. Og med en udvidelse af sendefladen til 24 timer, håber kanalchef Michael Thouber, at det vil lykkes
’Sort Arbejde’ er et tvistet DR2’sk bud på erhvervsjournalistik. 
 Gennem det nigerianske ægtepars drøm om at opbygge en virksomhed, som skal blive større end ISS, ser man, hvilke muligheder iværksættere med anden etnisk baggrund har i Danmark. Man ser, hvad de støder på af genvordigheder i det offentlige system. Det er første gang på dansk tv, at jeg ser en sort mand kalde en hvid mand doven,’ siger DR2’s kanalchef, Michael Thouber.
Anmeldelse
17. januar 2013

Sex og burka, falafel og taxa

DR2 er politisk spot on med sketch-satiren ’Det Slører Stadig’, hvor fire superkække danske ’tørklædepiger’ sigter så ligeligt på sig selv og deres blege medborgeres fordomme, at det føles public service ufarligt. Men også energisk forfriskende og helt på sin plads
Sara Al Naser, Ellie Joker, Naghme Ashabi og Ajla Prohic, som debuterer på tv med ’Det slører stadig’. Med baggrunde i Iran, Jordan og Bosnien, eksekverer de satiren med en charme og overbevisning, der får én til – yalla yalla – at danse med og ønske, at man ikke var så vinterkridhvid og tung i røven. Foto: DR

Sider

  • Anmeldelse
    15. oktober 2021

    ’Oprør på Akademiet’ skildrer en af tidens store konflikter (og prøver lidt at løse den)

    Det Kongelige Kunstakademi er blevet fremstillet som frontlinje for sammenstødet mellem dem, der sværger til den frie kunst, og dem, der mener, at kunsten ikke er mere fri end det samfund, den bliver lavet i. Ny dokumentarserie på DR forsøger at få de to positioner til at tale sammen, men forsømmer at stille kritiske spørgsmål undervejs
    Kunstner Dina El Kaisy Friemuth medvirker i ’Oprør på Akademiet’ som eksempel på en kompromisløs antiracist, der som studerende på akademiet i 2017 bad sin rektor genoverveje ansættelsen af en underviser, der havde malet sig sort i hovedet.
  • Nyhed
    5. december 2007

    'Yallahrup Færgeby' i modvind

    DR2's julekalender 'Yallahrup Færgeby' beskyldes for at diskriminere - både indvandrere og danskere. DR2 understreger, at kalenderen er en satirisk serie
    DR2's julekalender 'Yallahrup Færgeby' beskyldes for at diskriminere - både indvandrere og danskere. DR2 understreger, at kalenderen er en satirisk serie
  • Anmeldelse
    30. november 2018

    ’Rytteriets Jul’ kan samle mor og datter om jule-tv’et – selv med 3.000 kilometer imellem sig

    63-årige Elna Søndergaard og datter griner af mange af de samme ting i ’Rytteriets Jul’. Men adventskalenderen giver også anledning til refleksion
    Nanna Søndergaard Larsen og hendes mor, Elna, griner af mange af de samme ting i ’Rytteriets Jul’
  • Anmeldelse
    13. december 2012

    Borgmesteren er et røvfår!

    Orker man 24 ens bidder lunken satire om en kommunalborgmester på moralsk og økonomisk glatis? DR2’s voksenjulekalender ’Jul i kommunen’ har ét sjovhedsgreb og bedriver uforsonlig kritik med samme udsyn som et skingert læserbrev
    Borgmesteren. Den dominerende hovedperson – spillet præcist slikket, men også uundgåeligt endimensionelt af Lars Ranthe – er uansvarlig, egoistisk, racistisk, homofobisk, sexistisk, korrupt, ligeglad med børn, gamle, arbejdsløse og handicappede. Kort sagt: Borgmesteren er et røvfår. Og den visdom bliver uinteressant længe før juleaften og den sorte, syngende arbejdermands endelige hævn.
  • Humorkanon
    24. januar 2018

    ’Hvad går kritiske licensbetalere ud på, dit højreorienterede svin?’

    Hvor ville Christian Bennike dog gerne være Mikael Bertelsen dengang i 2002. Så modig. Så morsom. Ingen kan i sin hedeste feberdrøm forestille sig en DR-vært gøre som ham i dag. Informations idiosynkratiske danske humorkanon er nået til: De uaktuelle nyheder
    Hvor ville Christian Bennike dog gerne være Mikael Bertelsen dengang i 2002. Så modig. Så morsom. Ingen kan i sin hedeste feberdrøm forestille sig en DR-vært gøre som ham i dag. Informations idiosynkratiske danske humorkanon er nået til: De uaktuelle nyheder
  • Analyse
    23. august 2019

    Dansk samtidskunsts dulle realiserer en gammel feministisk våd drøm

    Kunstneren Maja Malou Lyse udfordrer og forarger både Instagram og de ældre feminister ved at bruge sin egen krop som materiale på sin egen måde – og med dybe rødder i kunsthistorien
    DR2-programmet ’Sex med Maja’ viser os, at der ikke er sket det store med frigørelsen af begæret i de 50 år, der er gået siden pornoens frisættelse. Kvinden lægger stadig krop til en hel kulturs dybe skam over seksualitet, nydelse og begær.
  • 12. juli 2007

    Kritik af DR's klimasatsning

    Den britiske dokumentar-film 'den store løgn om global opvarmning' er blevet beskyldt for at være manipulerende på grænsen til det løgn-agtige. i aften viser dr2 filmen. dermed under-graver dr sin egen troværdighed, mener miljøorganisation
  • Anmeldelse
    19. juli 2021

    DR2’s ’Kunstnerkolonien’ er tilbage, nu med ekstra sårbarhed og bornholmsk folketro

    Seks ret forskellige samtidskunstnere installeres på et fornemt badehotel og får to uger til at lave en gruppeudstilling i det stadig overraskende velfungerede DR2-program ’Kunstnerkolonien på Bornholm’. Som den første sæson, der foregik i Skagen, blander programmet kunstformidlingens blik for proces med realitygenrens sans for komik
    Der er ingen partybusser på Bornholm, så da Kim Richard Adler Mejdahl skal bruge sådan en til sit videoværk, må han selv installere de nødvendige kulørte lamper og diskokugler i en almindelig turistbus