Emne

drivhusgasser

Vismænd: Coronakrisen må ikke stå i vejen for CO2-afgifter

Under coronakrisen har blandt andre Dansk Industri foreslået statsstøtte til grønne tiltag, men det advarer de økonomiske vismænd nu imod. I stedet er der behov for CO2-afgifter, som er mere effektive, og som kan udskydes, til den nuværende krise er overstået

Forskellen mellem ord og handling er 35 gigaton drivhusgasser

En ny rapport fra FN viser, at forskellen mellem de politiske målsætninger om at nedbringe udledningerne af drivhusgasser og den faktiske udledning er vokset de sidste ti år. Det er »et kollektivt svigt«, siger chef for FN’s miljøprogram, Inger Andersen, til Information

Efter klimaregnefejl: Endnu større behov for at udtage landbrugsjord

En regnefejl fra Aarhus Universitet betyder, at Danmarks udledning af drivhusgasser har været vurderet lavere, end den reelt var. Forskerne har nemlig undervurderet arealet af lavbundsjorde. Det understreger kun behovet for, at der bliver sat penge af på finansloven til at udtage dem, mener miljøorganisationer

Polen: Giv os penge! Ellers spærrer vi for et CO2-neutralt EU i 2050

Den polske afhængighed af kul får landet til at anføre et mindretal, der blokerer for vigtig klimavedtagelse i EU. Polen forlanger kompensation. Men det kunne mange andre også finde på. Og hvad så?

Britisk rapport: Omstilling kræver ny livsstil

Afsmeltningen ved Antarktis går stadigt hurtigere – det samme gælder permafrosten, der forsvinder med alarmerende hast og afgiver enorme mængder drivhusgasser

Her skal vi sætte ind for at reducere den globale udledning af CO2

Man kan dele udledningen af CO2 i hele verden op på fem forskellige områder. Ingen af områderne har endnu knækket kurven, men udledninger fra transport ser ud til at stagnere, fordi bilerne bliver mere energieffektive. Alle områder skal rykke markant for at nå målene i den globale klimaaftale, Parisaftalen

Kampen for klimaet uge 12: Aldrig er der udledt flere drivhusgasser end i 2017

Til gengæld er flere retssager på vej i USA imod verdens største private olieselskaber

Regeringens trafik- og klimakaos

Læserbrev

Sådan bremser vi den globale opvarming

Dårligt nyt til pessimisterne: Vi kan få bugt med den globale opvarmning, og det er ovenikøbet godt for økonomien og menneskerettighederne. Det viser projektet Drawdown, en liste med de 100 mest afgørende løsninger, der kan sætte den globale opvarmning i bakgear

I Danmark får vejret skylden, når noget ikke lykkes

Selvfølgelig er vejret det første, ministeren giver skylden, når der udledes for meget kvælstof i danske vandløb og farvande

Sider

Mest læste

  1. Man kan dele udledningen af CO2 i hele verden op på fem forskellige områder. Ingen af områderne har endnu knækket kurven, men udledninger fra transport ser ud til at stagnere, fordi bilerne bliver mere energieffektive. Alle områder skal rykke markant for at nå målene i den globale klimaaftale, Parisaftalen
  2. Dårligt nyt til pessimisterne: Vi kan få bugt med den globale opvarmning, og det er ovenikøbet godt for økonomien og menneskerettighederne. Det viser projektet Drawdown, en liste med de 100 mest afgørende løsninger, der kan sætte den globale opvarmning i bakgear
  3. Hundredårsstorme, vandstandsstigninger, lange perioder med enten tørke eller voldsom nedbør og dramatiske vejrskift. Kloden er på vej ind i en ny, farlig og uforudsigelig klimaperiode
  4. Den største kilde til drivhusgasser er i kraftig vækst, overses ofte i klimapolitikken og fremmes med milliardtilskud
  5. Det er på tide, at vi investerer alle vores kræfter i at udvikle en ny global økonomi, der bryder med den livstruende illusion, at uendelig vækst skulle være mulig
  6. Under coronakrisen har blandt andre Dansk Industri foreslået statsstøtte til grønne tiltag, men det advarer de økonomiske vismænd nu imod. I stedet er der behov for CO2-afgifter, som er mere effektive, og som kan udskydes, til den nuværende krise er overstået
  7. Ansvaret for de emissioner, der truer verdens klimabalance, kan snævres ind til en forholdsvis lille gruppe store virksomheder – blandt disse er Chevron, Exxon, BP og Shell, viser ny forskning
  8. Mens den samlede udledning af drivhusgas i Danmark har været faldende siden 1995, har udledningen fra biler, fly og tog ikke ændret sig. I en ny rapport kalder den grønne tænketank Concito transportområdet for klimaindsatsens ’ubetinget største udfordring’