Emne

elbilbatteri

Leder
19. marts 2021

Benzinbilen er på dødens rand. Men elbilen er kun en lappeløsning

Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Med et stærkt milliardoverskud for 2020 i ryggen slog Volkswagen – verdens største bilproducent – tilbage i sidste uge. Koncernen vil lave et slagkraftigt og billigt universalbatteri. Til formålet opbygges nu seks enorme batterifabrikker i Europa.
Baggrund
22. januar 2020

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.
Baggrund
4. oktober 2017

Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Nyhed
7. september 2017

Danske elbilbatterier ender i udlandet

Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
  • Nyhed
    7. september 2017

    Danske elbilbatterier ender i udlandet

    Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
  • Baggrund
    22. januar 2020

    Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

    Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
    Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.