Sydamerikas lyserøde bølge skyller ind over det hvide guld. Litium er en lille katastrofe for det omkringliggende miljø og en streng nødvendighed for den globale omstilling. Med en ambitiøs ny plan vil Chiles regering nationalisere landets enorme forekomster
Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
I takt med at salget af elbiler tager fart, er prisen på litium eksploderet. Metallet er en afgørende komponent i batterierne, og udviklingen illustrerer et grundlæggende problem ved den grønne omstilling: at der skal virkelig mange råstoffer til
Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Sydamerikas lyserøde bølge skyller ind over det hvide guld. Litium er en lille katastrofe for det omkringliggende miljø og en streng nødvendighed for den globale omstilling. Med en ambitiøs ny plan vil Chiles regering nationalisere landets enorme forekomster
I takt med at salget af elbiler tager fart, er prisen på litium eksploderet. Metallet er en afgørende komponent i batterierne, og udviklingen illustrerer et grundlæggende problem ved den grønne omstilling: at der skal virkelig mange råstoffer til
Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter