Emne

elbilbatteri

Artikler
Leder
26. april 2023

Selvfølgelig skal Chile nationalisere sit hvide guld

Sydamerikas lyserøde bølge skyller ind over det hvide guld. Litium er en lille katastrofe for det omkringliggende miljø og en streng nødvendighed for den globale omstilling. Med en ambitiøs ny plan vil Chiles regering nationalisere landets enorme forekomster
Chiles præsident Gabriel Boric tager en selfie efter at han i en tale har annonceret, at han vil nationalisere landets litium-industri.
Klumme
5. august 2022

Elbilen er et dyrt tekno-fix, der på ingen måde løser transportsektorens klimaproblemer

Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
Vi kan ikke løse klimakrsien ved at køre Tesla – vi skal slet ikke køre bil, skriver Eskil Halberg.
grøn omstilling
18. juni 2022

Et ultralet, oldgammelt og temmelig liderligt metal er ved at forandre vores verden

I takt med at salget af elbiler tager fart, er prisen på litium eksploderet. Metallet er en afgørende komponent i batterierne, og udviklingen illustrerer et grundlæggende problem ved den grønne omstilling: at der skal virkelig mange råstoffer til
De største forekomster af litium findes i Sydamerika, hvor man udvinder det fra oldgamle saltsøer. Her er to arbejdere i gang med et af de sidste trin i udvindingsprocessen ved en saltfabrik i Potosi i Bolivia. Udvindingsprocessen kræver store mængder vand, og kun omtrent 50 procent af litiumindholdet kommer med videre.
Leder
19. marts 2021

Benzinbilen er på dødens rand. Men elbilen er kun en lappeløsning

Danmark og otte andre EU-lande kræver et snarligt forbud mod benzinbiler. Men Tyskland satser allerede megastort på elbilen, og det gennembrud kan ikke stoppes. Derfor ville et mere progressivt dansk krav være færre biler i det hele taget og flere togskinner
Med et stærkt milliardoverskud for 2020 i ryggen slog Volkswagen – verdens største bilproducent – tilbage i sidste uge. Koncernen vil lave et slagkraftigt og billigt universalbatteri. Til formålet opbygges nu seks enorme batterifabrikker i Europa.
Baggrund
22. januar 2020

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
Lige uden for Berlin har Tesla lagt godt en kvart milliard kroner for en østtysk grund, hvor en »gigafabrik« fra 2022 vil spytte en halv million Tesla’er med dertil hørende batterier ud om året. Det kan anses som et alarmerende wakeupcall for den tyske bilindustri.
Baggrund
4. oktober 2017

Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Nyhed
7. september 2017

Danske elbilbatterier ender i udlandet

Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
  • Leder
    26. april 2023

    Selvfølgelig skal Chile nationalisere sit hvide guld

    Sydamerikas lyserøde bølge skyller ind over det hvide guld. Litium er en lille katastrofe for det omkringliggende miljø og en streng nødvendighed for den globale omstilling. Med en ambitiøs ny plan vil Chiles regering nationalisere landets enorme forekomster
    Chiles præsident Gabriel Boric tager en selfie efter at han i en tale har annonceret, at han vil nationalisere landets litium-industri.
  • grøn omstilling
    18. juni 2022

    Et ultralet, oldgammelt og temmelig liderligt metal er ved at forandre vores verden

    I takt med at salget af elbiler tager fart, er prisen på litium eksploderet. Metallet er en afgørende komponent i batterierne, og udviklingen illustrerer et grundlæggende problem ved den grønne omstilling: at der skal virkelig mange råstoffer til
    De største forekomster af litium findes i Sydamerika, hvor man udvinder det fra oldgamle saltsøer. Her er to arbejdere i gang med et af de sidste trin i udvindingsprocessen ved en saltfabrik i Potosi i Bolivia. Udvindingsprocessen kræver store mængder vand, og kun omtrent 50 procent af litiumindholdet kommer med videre.
  • Nyhed
    7. september 2017

    Danske elbilbatterier ender i udlandet

    Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
  • Klumme
    5. august 2022

    Elbilen er et dyrt tekno-fix, der på ingen måde løser transportsektorens klimaproblemer

    Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
    Vi kan ikke løse klimakrsien ved at køre Tesla – vi skal slet ikke køre bil, skriver Eskil Halberg.
  • Baggrund
    4. oktober 2017

    Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

    Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
    Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter