Emne

elbiler

Her kan du følge med i politiske tiltag og debatten om elbilen.

Mette Frederiksen genvinder sin styrke med grøn offensiv

S-regeringen har ikke alene afværget det parlamentariske stormløb på Christiansborg, men har endnu vigtigere formået at lave såvel grønne forlig med støttepartierne som brede aftaler med de borgerlige. Efter en turbulent periode står statsministeren igen med stor parlamentarisk manøvredygtighed

Ny transportaftale: 775.000 grønne biler i 2030. Men det er kun et lille skridt mod målet

Regeringen og støttepartierne er blevet enige om afgiftsændringer, der skal få flere grønne biler på vejene. Prognoser tyder dog på, at det ikke vil sikre markant færre benzin- og dieselbiler

Regeringens store klimasatsning risikerer at øge den globale klimabelastning

En stor del af transportens klimabesparelse skal bero på biobrændstoffer, viser udkast fra de politiske forhandlinger. Eksperter kritiserer manøvren for at rydde skov og skade klimaet mere end benzin og diesel. Støttepartier vil presse på for højere krav. Minister: Vi skal sikre bæredygtighed

Udkast til aftale: Regeringen vil nu have 700.000 grønne biler i 2030. Ikke nok, lyder kritikken

Et udkast til en politisk aftale viser, at regeringen har øget målet for antallet af grønne biler i 2030. Men flere partier kritiserer finansieringsmodellen for at ramme socialt skævt og presser på for større ambitioner. S afviser kritikken

Pluginhybridbiler udleder CO2 som dieselbiler, men får klimarabat. Politikere vil forlænge støtten

Pluginhybridbiler forurener lige så meget som fossilbiler, vurderer Klimarådet. Alligevel vil Venstre, De Konservative og De Radikale fortsætte afgiftsfradraget til pluginhybrider. SF og Enhedslisten støtter ikke op, ligesom eksperter mener, afgiftsfradraget bør afskaffes

Nu begynder kampen om bilerne: Nyt regeringsudspil vil øge antallet af fossilbiler i 2030

Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger

Elbiler er ’smarte’ trojanske heste for techgiganter, der tager magten over vores adfærd

Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg

Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg

En flåde af elbiler er et fatamorgana uden massive investeringer i råstofindustrien

EU råder slet ikke over de sjældne råstoffer og forarbejdningsindustrier, som skal til, hvis vi skal indfri målet om at elektrificere transportsektoren. Vesten må frigøre sig fra Kinas råstofindustri, hvis vi skal nå klimamålene, skriver geologer ved Videncenter for Mineralske Råstoffer og Materialer i dette debatindlæg

Er vi vidner til en socialdemokratisk nulstilling af hele den grønne omstilling?

Den transportplan, regeringen fremlagde i denne uge, er en grøn fiasko, og de mest magtfulde ministres offentlige fredning af biler, kød, flyrejser og velfærdsydelser efterlader det indtryk, at regeringen fører skræmmekampagne mod den grønne omstilling

Sider

Mest læste

  1. Når råmaterialerne til elbilens batterier skal udvindes, sker det nogle steder på bekostning af miljø og menneskerettigheder – og med børns sundhed som indsats. Branchen må rydde op, siger Amnesty International. Og bane vej for lukkede kredsløb
  2. AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
  3. I 1983 blev den første danske elbil præsenteret i Forum. Den kørte galt lige foran statsministeren og pressens kameraer, og det, der skulle have været et dansk elbilseventyr, er i dag endt som en folkekomedie. Vi har talt med Thure Barsøe-Carnfeldt, radiomekaniker og tidligere direktør i koncernen Hope, som producerede elbilen Hope Whisper
  4. Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
  5. Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han
  6. Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne
  7. S-regeringen har ikke alene afværget det parlamentariske stormløb på Christiansborg, men har endnu vigtigere formået at lave såvel grønne forlig med støttepartierne som brede aftaler med de borgerlige. Efter en turbulent periode står statsministeren igen med stor parlamentarisk manøvredygtighed
  8. AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug