Emne

elbiler

Her kan du følge med i politiske tiltag og debatten om elbilen.

"Det lyder jo fornemt at køre gratis over Storebælt i elbil, men det batter ikke"

Gratis elbilkørsel over Storebælt er langt fra den mest effektive måde at bruge de afsatte elbilmidler på. Vi bør hellere investere midlerne, der hvor de kan fortrænge mest CO2 per krone – og det er i byerne, skriver Jens Kvorning i dette debatindlæg

Elbilen kommer. Nu vil Europa selv prøve at sætte strøm til den

Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?

Salget af kinesiske elbiler styrtdykker – og det kan være en god ting

Kina er verdens førende inden for elektriske biler, men valgte i sommer at skære kraftigt i statsstøtten til sektoren. Det sker for at rydde ud i en branche, der tæller flere end 100 producenter, hvoraf mange aldrig kommer ud over idéstadiet og koster både stat og investorer dyrt

København får svært ved at nå klimamål. Nu vil borgmesteren genere bilisterne væk fra vejen

Tiden er ved at løbe fra Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det vil kræve, at langt flere dropper bilen. Miljø- og teknikborgmesteren er parat til at gå langt for at få det til at ske

Regeringen vil ændre EU-lov, så Danmark kan forbyde salg af benzin- og dieselbiler

Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han
De store klimaløsninger

Fremtidens elnet er intelligent – og fra Bornholm

I en ny serie skriver Information om de tekniske løsninger på den grønne omstillings udfordringer. Og vi begynder på Bornholm, hvor man er ved at udvikle et intelligent elnet, smartgrid, der skal gøre Danmark og resten af Europa klar til millioner af elbiler

Støvsugermilliardæren, der tror på Brexit og vil erobre verden med en elbil

Den innovative britiske støvsugermilliardær James Dyson vil erobre verden med en ny elbil. Han tror på Brexit og Storbritanniens fremtid, men det er kontroversielt, at han har lagt produktionen af elbilen i Singapore og samtidig har flyttet sit hovedsæde med

Værsgo, Mette Frederiksen: Her er køreplanen for en grøn regering

Danmark skal gå forrest i kampen for grøn omstilling, men hvis vi igen skal være grønt foregangsland, skal tempoet op. For at hjælpe en ny regering under Mette Frederiksen med at blive grøn har Information samlet en række borgere og eksperters krav til, hvor den skal tage fat, så vi hurtigt og effektivt får vendt udviklingen

London er på vej til at forbyde alle fossilbiler i centrum

Engang var London en af Europas mest forurenede byer. Nu går den britiske hovedstads bystyre forrest i kampen mod livsfarlig luftforurening og undrer sig over, at andre storbyer ikke følger trop. Fra 2025 vil kun elbiler kunne køre ind i London

Kampen for klimaet uge 14: Ryanair blandt EU’s ti største CO2-udledere

Shell siger farvel og tak til amerikansk olielobby på grund af strid om klimaindsatsen

Sider

Mest læste

  1. Når råmaterialerne til elbilens batterier skal udvindes, sker det nogle steder på bekostning af miljø og menneskerettigheder – og med børns sundhed som indsats. Branchen må rydde op, siger Amnesty International. Og bane vej for lukkede kredsløb
  2. I 1983 blev den første danske elbil præsenteret i Forum. Den kørte galt lige foran statsministeren og pressens kameraer, og det, der skulle have været et dansk elbilseventyr, er i dag endt som en folkekomedie. Vi har talt med Thure Barsøe-Carnfeldt, radiomekaniker og tidligere direktør i koncernen Hope, som producerede elbilen Hope Whisper
  3. I hele Lars Løkke Rasmussens regeringsperiode siden 2015 har kun to promille af statens bilkøb bestået af elbiler. Både regioner og kommuner køber langt mere grønt
  4. Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han
  5. Det dyreste i en elbil er batteriet, men det produceres stort set ikke i Europa. Det vil EU og europæiske firmaer nu ændre på med milliardinvesteringer. Men er det en meningsløs kamp om gårsdagens teknologi eller en nødvendig satsning?
  6. Kina er verdens førende inden for elektriske biler, men valgte i sommer at skære kraftigt i statsstøtten til sektoren. Det sker for at rydde ud i en branche, der tæller flere end 100 producenter, hvoraf mange aldrig kommer ud over idéstadiet og koster både stat og investorer dyrt
  7. I årevis har den tyske bilindustri lobbyet for at opretholde deres succes med forbrændingsmotoren. I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu maks. strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Det er ’all in’, lyder det fra Connie Hedegaard, der sidder i Volkswagens bæredygtighedsråd
  8. Casper Christensen og Frank Hvams nye film er en overbevisende opdatering af en stolt dansk folkekomedietradition