Emne

elbiler

Her kan du følge med i politiske tiltag og debatten om elbilen.

Elbiler er ’smarte’ trojanske heste for techgiganter, der tager magten over vores adfærd

Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg

Elbiler bliver aldrig løsningen på klimakrisen - brug pengene på grøn offentlig transport

Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg

En flåde af elbiler er et fatamorgana uden massive investeringer i råstofindustrien

EU råder slet ikke over de sjældne råstoffer og forarbejdningsindustrier, som skal til, hvis vi skal indfri målet om at elektrificere transportsektoren. Vesten må frigøre sig fra Kinas råstofindustri, hvis vi skal nå klimamålene, skriver geologer ved Videncenter for Mineralske Råstoffer og Materialer i dette debatindlæg

Er vi vidner til en socialdemokratisk nulstilling af hele den grønne omstilling?

Den transportplan, regeringen fremlagde i denne uge, er en grøn fiasko, og de mest magtfulde ministres offentlige fredning af biler, kød, flyrejser og velfærdsydelser efterlader det indtryk, at regeringen fører skræmmekampagne mod den grønne omstilling

Socialdemokratiet erklærer klimakrig mod støttepartierne

S-regeringen skruer nu demonstrativt ned for de grønne virkemidler og fremprovokerer dermed et åbent opgør med støttepartierne, som mener, at klimaløfterne fra forståelsespapiret allerede er ved at blive brudt

Ny kritik af elbilkommission: Slet ikke så dyrt med flere grønne biler, mener Klimarådet

Prisen ved at udskifte benzin- og dieselbiler med grønne biler er kraftigt overvurderet i elbilkommissionens rapport. Det vurderer regeringens eget uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der er dykket ned i tallene. Tallene har intet hold i virkeligheden, siger ekspert og interesseorganisation

»Helt absurd«: Elbilkommissionen udelod klimagevinst ved grønne biler i sine beregninger

Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne

Podcast: Skal vi forberede os på, at regeringen opgiver at leve op til klimaloven?

Denne episode af Radio Information handler først og fremmest om, hvor vi står efter, at den længe ventede Eldrup-kommission i denne uge fremlagde sine anbefalinger på elbilsområdet - og så lidt chefredaktørens træthed over at alting altid er Trumps skyld. Og om et skørt orgelværk i Tyskland, der måske overlever os alle sammen

Eksperter kritiserer centralt tal bag elbil-kommission: Pumper samfundsøkonomiske tab op

Det er ikke nær så dyrt for samfundet at sætte én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilskommissionen konkluderer. Det siger flere eksperter, der kritiserer en helt central antagelse i beregningerne. Kommissionsmedlem anerkender kritikken. Beregningerne er politisk ubrugelige, mener Enhedslisten

Det er ikke kun Eldrups skyld, at hans løsning for grønne biler er dårlig. Men det er den

Elbilskommissionens løsning for grønne biler giver for lille reduktion og kommer for sent. Formand Anders Eldrup har været bundet af kravet om, at udskiftningen til en grøn bilpark ikke må koste for statskassen

Sider

Mest læste

  1. Når råmaterialerne til elbilens batterier skal udvindes, sker det nogle steder på bekostning af miljø og menneskerettigheder – og med børns sundhed som indsats. Branchen må rydde op, siger Amnesty International. Og bane vej for lukkede kredsløb
  2. Elbilerne er udstyret med digitale assistenter, der indsamler vores data og gør det så let for os at shoppe, at vi glemmer at tænke os om. Så længe elbilproducenterne er allieret med techgiganterne, er vores muligheder for at handle frit truet, skriver forsker i elektroniske systemer Anders T. Christensen i dette debatindlæg
  3. Offentlig transport er uden tvivl den transportform, der bedst betaler sig i klimaregnskabet. Alligevel fokuserer regeringen udelukkende på elbiler og afsporer dermed hele debatten om omlægningen af den trafikale infrastruktur, skriver Otto Sidenius og Helle Hesdorf i dette debatindlæg
  4. EU råder slet ikke over de sjældne råstoffer og forarbejdningsindustrier, som skal til, hvis vi skal indfri målet om at elektrificere transportsektoren. Vesten må frigøre sig fra Kinas råstofindustri, hvis vi skal nå klimamålene, skriver geologer ved Videncenter for Mineralske Råstoffer og Materialer i dette debatindlæg
  5. AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
  6. Hvor miljø- og klimavenlige er elbilerne egentlig, hvis man ser på hele deres livscyklus? Det spørgsmål optager stadig flere forskere – for ikke at nævne dem, der ser sig truet af alternativet til benzin- og dieselbiler
  7. Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne
  8. Transportsektoren er en af de allerstørste hovedpiner i den grønne omstilling. Nu foreslår Enhedslisten at åbne statskassen og give kontant tilskud for at øge salget af elbiler drastisk. Ekspert roser intentionen, men mener, at fokus bør være på at nedbringe det stadig stigende salg af benzin- og dieselbiler