Emne

elektronisk musik

En kort og uturbulent flyvetur over dybe have og skove

Man kan roligt læne sig tilbage i sit mentale flysæde og foretage den indre rejse, man inviteres til, på det japansk inspirerede ambientalbum ’Anoyo’. Men fordi Tim Heckers seneste udgivelse hænger så tæt sammen med hans foregående, er det næsten synd, at de to plader er udkommet hver for sig

En musikalsk heltedåd

Den elektroniske musikproducer Flying Lotus multitasker sig frem til et heroisk højt niveau. Hans seneste album, ’Flamagra’, lyder af overskud og overflod, men aldrig af overflødighed

Wienermusiker Fennesz kigger dybt og sultent ud i uendeligheden på 'Agora'

Den stilskabende østrigske laptopmusiker og guitarist Fennesz har skabt et værk, der strækker sig hinsides årstiderne – ud i et enormt dybdeperspektiv med både plads til liv, død og uendelighed

Technotegneseriehelten Bjørn Svin vender tilbage med dystopisk spin off-album

90’ernes ikoniske beatmager, Bjørn Svin, har vasket farverne ud af sit lydunivers. På det seneste album, ’2 point 5 step pets’, vender han blikket mod en international skare af ’clubkids’, der er blevet voksne og pessimistiske

To californiske kvinder giver stemme til mærkelige væsener og hjemsøgte verdener

Begge sangere lader deres jeg opløse – den ene i skizofrene mangfoldigheder, den anden i en svunden tid

Ildstifteren og dansedjævelen fra The Prodigy har slukket sig selv

Med The Prodigy-indpiskeren Keith Flints selvmord har vi mistet en af den elektroniske musiks mest markante og energiske figurer. Og hans musikalske historie lægger sig tæt op ad den skelsættende britiske ravekulturs musikhistorie

Nyt lo-fi-album giver hverdagen et skær af film noir

Den amerikanske musiker Craneuhm. vil skabe lyden af hyggelig indendørsstemning. Med ’Mystery of Autumn’ har han produceret et album til at sætte på, mens man laver andre ting. De halvt bedøvede rytmer er en perfekt baggrund til hverdagens gøremål. Men tager man en pause fra det, man er i gang med, og lytter efter, viser der sig et væld af lyddetaljer

Elektropunk-duoen Sleaford Mods tegner et ætsende tidsbillede af Storbritannien

De to garvede, britiske spillemænd, der tilsammen udgør Sleaford Mods, bruger spydig vokal, klangfuld elbas og grimeinspirerede beats til at give eliten høvl

Underworlds ambitiøse, elektroniske opdagelsesrejse starter i højt tempo

Med værket ’DRIFT, Episode 1: Dust’, har britiske Underworld trykket play til det første afsnit af en stort anlagt, elektronisk musikserie. Et projekt, som åbner duoens mere end 30 år gamle, fasttømrede lydunivers op for både inkarnerede fans og nye lyttere

Elektronisk musiks helt egen heksemor

Michele Mercure er en musikalsk mystiker, som indtil nu har tilhørt den minimale synths underverden. Men på det retrospektive opsamlingsalbum ’Beside Herself’ åbner hun en portal til sin magiske firserfortid, hvor natklubberne spiller elektronisk musik for hekse, troldmænd og dæmoner

Sider

Mest læste

  1. Man kan roligt læne sig tilbage i sit mentale flysæde og foretage den indre rejse, man inviteres til, på det japansk inspirerede ambientalbum ’Anoyo’. Men fordi Tim Heckers seneste udgivelse hænger så tæt sammen med hans foregående, er det næsten synd, at de to plader er udkommet hver for sig
  2. De to garvede, britiske spillemænd, der tilsammen udgør Sleaford Mods, bruger spydig vokal, klangfuld elbas og grimeinspirerede beats til at give eliten høvl
  3. Små pladeselskaber, DJ-kollektiver, selvorganiserede arrangementsrækker og piratfester bobler op overalt i det smalle københavnske techno-miljø. Samtidig har hovedstadens lyd tiltrukket sig international bevågenhed. Information har undersøgt den københavnske techno-scene for at forstå den blakkede genres genkomst, som bæres frem med idéer om fælleskab, inklusion og antikommercialisering
  4. Er musikkens fremtid koder og algoritmer? Det ser det i hvert fald ud til, hvis man kigger på et stigende antal musikere, der holder algoritmeraves og laver musik ved hjælp af koder. Og det er ikke kun musiknørderi, for i legen med koderne ligger der et oprør
  5. Med The Prodigy-indpiskeren Keith Flints selvmord har vi mistet en af den elektroniske musiks mest markante og energiske figurer. Og hans musikalske historie lægger sig tæt op ad den skelsættende britiske ravekulturs musikhistorie
  6. Det klassiske ensemble Dygong er brudt igennem konservatorieverdens osteklokke og har fundet et publikum, der ikke bare består af mænd i rullekrave og kvinder med grå page
  7. Danske Cæcilie Trier er aktuel med et værk, der sprænger alle rammer, når hun forener klassisk strygermusik med pop og hiphop og lader os se på musikken med nye øjne. Hun medvirker samtidig i Asger Hartvigs projekt Boli Group, der gør mindre væsen af sig, men som afsøger spændende nyt land for kammermusikken
  8. Engelske Jon Hopkins har med albummet ’Singularity’ på én gang formuleret en social økologi og et neuralt netværk. En skabelsesberetning og en utopi. Det er formidabelt.