Nu indfører FIFA videodommere til alle kampe ved sommerens VM-slutrunde i Rusland. Det var på tide, mener nogen: Dommere med slowmotionkameraer gør det smukke spil mere retfærdigt. Nej, siger kritikerne: De små tilfældigheder giver fodbolden drama og sjæl, og videoteknologi gør spillet koldt som en Djøf’er. Den uforsonlige debat om videodommerne er både en kamp om fodboldens sjæl og om menneskets forhold til teknologi
25-året for EM-sejren er en hyldest til alt andet end perfektionismen og en hån mod krav om effektivisering, kontraktstyring og pisk/gulerods-mentalitet
Den sommerdag Danmark vandt EM i 1992 blev min søster født. Det er den største dag i min fars liv. Og begivenhederne er uløseligt forbundet. Det her er en familiehistorie om et offer, om kærlighed, om faderskab, men nok mest om fodbold
’Sommeren 92’ er én del folkekomedie, én del kritik af en nådesløs fodboldkultur, én del personlig udviklingshistorie og én del melodrama. Musikken er noget rod. Skuespillet er strålende. Og historieskrivningen? Den er klaustrofobisk
Det var en form for uskyldstab at overvære Danmark vinde EM i ’92. Men syndefaldet skete mange år tidligere, da Danmark tabte til VM i 1986. Eller måske allerede før – under VM i 1982 – hvor de bedste græd, og de knap så gode jublede
Kritiseret af pressen. Ydmyget af DBU. Forladt af fans og fodboldstjerner. Men Richard Møller Nielsen var forud for sin tid, mener instruktør Kasper Barfoed, der håber, at filmen ’Sommeren ’92’ vil genrejse Ricardos ære
Optegnelser fra et tilbageblik over EM-slutrunder fra ’72 til i år, hvor det store spørgsmål er, om Fernando Torres har overvundet de mentale følger af halvanden lortesæson, eller om slutrunden 2012 bliver en messende båndsløjfe af trivialitet
Nu indfører FIFA videodommere til alle kampe ved sommerens VM-slutrunde i Rusland. Det var på tide, mener nogen: Dommere med slowmotionkameraer gør det smukke spil mere retfærdigt. Nej, siger kritikerne: De små tilfældigheder giver fodbolden drama og sjæl, og videoteknologi gør spillet koldt som en Djøf’er. Den uforsonlige debat om videodommerne er både en kamp om fodboldens sjæl og om menneskets forhold til teknologi
’Sommeren 92’ er én del folkekomedie, én del kritik af en nådesløs fodboldkultur, én del personlig udviklingshistorie og én del melodrama. Musikken er noget rod. Skuespillet er strålende. Og historieskrivningen? Den er klaustrofobisk
Den sommerdag Danmark vandt EM i 1992 blev min søster født. Det er den største dag i min fars liv. Og begivenhederne er uløseligt forbundet. Det her er en familiehistorie om et offer, om kærlighed, om faderskab, men nok mest om fodbold
25-året for EM-sejren er en hyldest til alt andet end perfektionismen og en hån mod krav om effektivisering, kontraktstyring og pisk/gulerods-mentalitet