Emne

eSport

Folk
29. juni 2021

Fodbold er individuelle præstationer forløst i et kollektiv. Ligesom med at drikke sig fuld

Måske er det derfor, at de danske fans var så smukke i weekenden
Danske fodboldfans på Østerbro i København i ekstase over det danske landsholds sejre.
Feature
27. juni 2020

Når du er for gammel til eSuperligaen

Der er intet som en professionel FIFA-turnering, der kan minde dig om din alder, dødelighed, og at du alligevel hører til det 20. århundrede. Reportage fra eSuperligaen, hvor der ikke spilles på græs men på Playstation
FCK og FC Nordsjælland i opgør i turneringen. Siden 2018 har de danske klubber investret i e-hold. Formentlig i forventning om en voksende fan- og forbrugerbase.
Interview
28. december 2019

I 10’erne blev computerspil en tilskuersport: »Man får et meget personligt forhold til seerne«

Computerspillet udviklede sig blandt meget andet til en tilskuersport. I dag er der millioner, der ser andre spille. Den største spilstreamingplatform, Twitch, havde i september 2,9 millioner aktive spillere, der i alt blev set i 879 milliarder timer. En af dem, der livestreamer fra sit spil, er Kathrine Jensen på 25
Når Kathrine Jensen spiller Grand Theft Auto, streamer hun det, så andre kan følge med og lytte til hendes kommentarer. Hun tror, folk ser med, fordi det er lidt som at sidde i samme rum og kigge en ven over skulderen, og det er måske hyggeligere, end selv at spille alene.
Interview
16. juli 2019

Gustav på 19 vil være professionel gamer. Han har givet sig selv et år til at slå igennem

Et stresspræget gymnasieforløb har fået Gustav Thaarup på 19 år til at forsøge at gøre en karrierevej ud af noget mere lystbetonet: gaming. Efter et halvt års holdspil på e-sportslinjen på Bosei Højskole, er han vendt hjem for at træne sit individuelle niveau. Hvis han ikke kan slå igennem på et år, må han blive nødt til at acceptere, at han simpelthen ikke har talentet
Gustav Thaarup fik en depressionsdiagnose i midten af 2.g. Det er en af årsagerne til, at han nu vil fokusere på noget, han synes er sjovt: computerspillet ’League of Legends’.
Læserbrev
8. maj 2019

Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg
Læserbrev
25. januar 2019

I vores e-sports-forening er »Fortnite« med til at udvikle børnene som mennesker

Hos Herning eSport mødes de unge over en fælles interesse – præcis som vi kender det fra andre fritidsaktiviteter – og her oplever vi især, at spillet »Fortnite« har en samlende effekt
Kommentar
17. januar 2019

E-sport kan gøre en hel generation dygtigere, hvis vi griber potentialet

Politikerne bør støtte en esportskultur, der tøjler esportens sorte magi og gør den til et redskab, vi kan fremtidssikre vores samfund med
Politikerne bør støtte en esportskultur, der tøjler esportens sorte magi og gør den til et redskab, vi kan fremtidssikre vores samfund med
Feature

Hvornår bliver eSport en disciplin ved De Olympiske Lege?

Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  • Feature

    Hvornår bliver eSport en disciplin ved De Olympiske Lege?

    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
    Hver femte 18-29-årige dansker spiller computerspil på konkurrenceniveau – og nu vil de anerkendes som rigtige sportsudøvere. De sidste måneder har danske pengemænd investeret millioner i eSport, som spås at blive en af verdens tre største idrætsgrene i 2025.
  • Læserbrev
    8. maj 2019

    Vi skal skabe en stærk Esport-kultur med rod i danske værdier

    Regeringen har nedsat et panel, der skal sikre sunde rammer for e-sport i Danmark. Hvis det skal lykkes, skal vi holde børnenes trivsel bag skærmen for øje, men ikke være fordomsfulde, skriver Rasmus Amtoft fra Esport Danmark i dette debatindlæg
  • Interview
    16. juli 2019

    Gustav på 19 vil være professionel gamer. Han har givet sig selv et år til at slå igennem

    Et stresspræget gymnasieforløb har fået Gustav Thaarup på 19 år til at forsøge at gøre en karrierevej ud af noget mere lystbetonet: gaming. Efter et halvt års holdspil på e-sportslinjen på Bosei Højskole, er han vendt hjem for at træne sit individuelle niveau. Hvis han ikke kan slå igennem på et år, må han blive nødt til at acceptere, at han simpelthen ikke har talentet
    Gustav Thaarup fik en depressionsdiagnose i midten af 2.g. Det er en af årsagerne til, at han nu vil fokusere på noget, han synes er sjovt: computerspillet ’League of Legends’.
  • Feature
    27. juni 2020

    Når du er for gammel til eSuperligaen

    Der er intet som en professionel FIFA-turnering, der kan minde dig om din alder, dødelighed, og at du alligevel hører til det 20. århundrede. Reportage fra eSuperligaen, hvor der ikke spilles på græs men på Playstation
    FCK og FC Nordsjælland i opgør i turneringen. Siden 2018 har de danske klubber investret i e-hold. Formentlig i forventning om en voksende fan- og forbrugerbase.
  • Interview
    28. december 2019

    I 10’erne blev computerspil en tilskuersport: »Man får et meget personligt forhold til seerne«

    Computerspillet udviklede sig blandt meget andet til en tilskuersport. I dag er der millioner, der ser andre spille. Den største spilstreamingplatform, Twitch, havde i september 2,9 millioner aktive spillere, der i alt blev set i 879 milliarder timer. En af dem, der livestreamer fra sit spil, er Kathrine Jensen på 25
    Når Kathrine Jensen spiller Grand Theft Auto, streamer hun det, så andre kan følge med og lytte til hendes kommentarer. Hun tror, folk ser med, fordi det er lidt som at sidde i samme rum og kigge en ven over skulderen, og det er måske hyggeligere, end selv at spille alene.