Emne

europæisk identitet

Hvorfor stemmer så mange polakker og ungarere på illiberale populister? Fordi de er dødtrætte af at kopiere Vesten

Da Muren faldt, begyndte imitationens tidsalder, siger den bulgarske intellektuelle Ivan Krastev. I to årtier efterlignede polakker, ungarere og bulgarere Vesten: De ville lave politik og økonomi som Vesten, de ville tænke og leve som Vesten, og millioner af borgere flyttede væk – til Vesten. Og nu har landene i Øst- og Centraleuropa fået nok af at imitere. De vil ikke bare være kopier, nu vil de være sig selv

Oui? Ja! Merkel gør tilnærmelser til Macrons ’Europa i flere hastigheder’ med ny tysk-fransk venskabstraktat

Den kritiseres både for at være rent symbolsk og nationalstatsundergravende. Men opdateringen af den tysk-franske Elysée-traktat for de to landes 150 millioner borgere er et klart politisk signal om, at ikke alt i Europa står stille eller ruller baglæns

Europa, det er os

Hvis Løkke virkeligt mener, at danskerne er europæere i hjertet, bør han i højere grad aktivt medvirke til at formulere de europæiske løsninger, som han rutinemæssigt efterspørger. De kommer ikke af sig selv ude fra Europa

Geopolitikken banker ubelejligt på EU’s dør på Vestbalkan. En dag bliver vi nødt til at åbne den

EU’s balancegang mellem at eksportere stabilitet og importere ustabilitet bliver sværere i spørgsmålet om Vestbalkans optagelse i EU. Vi må ikke opgive de europæiske mål for Balkan

Tysklands stjernelitterat kigger sig i spejlet og opdager, at han er farvet

Tysklands fremmeste litteraturkritiker, Ijoma Mangold, har med ’Den tyske krokodille’ skrevet om at være et farvet og – næsten – faderløst flygtningebarn. Det er der både kommet en glimrende generationsfortælling, et anekdotisk kulturbillede og et samfundspsykologisk spejl ud af

’Frygten for muslimer er ved at forandre Europas identitet’

De europæiske samfund er ved at forandre sig, uden at de selv opdager det, mener den tyrkiske populismeforsker Ayhan Kaya. Han ser europæerne blive mere og mere kristne, jo mere de definerer sig som modsætning til islam. Problemet er, at europæerne risikerer at forvandle sig til alt det, de selv kritiserer ved muslimer

Vi overlevede Europas skæbnevalg! Og vi har lært, at vi skal tale til håbet

Populisterne stod for døren i Holland, Frankrig og Tyskland, og 2017 blev udråbt som ’Europas skæbnevalg’. Ingen af stederne er de kommet til magten: Er problemerne løst, er populisterne væk, og er vi blevet klogere på, hvordan vi bekæmper dem? Til de to første spørgsmål kan vi rimeligt klart svare nej. Og til det tredje: måske ...

EU bliver mere og mere tysk – det er en katastrofe

Tyskland hyldes som humanismen og fornuftens vogter, men reelt presser tyskerne EU mod et sammenbrud

Europæere uden europæisk identitet

Så længe EU sidder fast i sine egne teknokratiske abstraktioner, vil de europæiske vælgeres apati kun fortsætte

Roma-hetzen er velfærdssystemernes overlevelseskamp

Flaskesamlere og klunsere bliver gjort til syndebukke i et spil om Europas fremtid. Den ophedede debat om østeuropæerne er et udtryk for de mange sociale og økonomiske forskelle, som udfordrer det europæiske projekt

Sider

Mest læste

  1. Den kritiseres både for at være rent symbolsk og nationalstatsundergravende. Men opdateringen af den tysk-franske Elysée-traktat for de to landes 150 millioner borgere er et klart politisk signal om, at ikke alt i Europa står stille eller ruller baglæns
  2. Da Muren faldt, begyndte imitationens tidsalder, siger den bulgarske intellektuelle Ivan Krastev. I to årtier efterlignede polakker, ungarere og bulgarere Vesten: De ville lave politik og økonomi som Vesten, de ville tænke og leve som Vesten, og millioner af borgere flyttede væk – til Vesten. Og nu har landene i Øst- og Centraleuropa fået nok af at imitere. De vil ikke bare være kopier, nu vil de være sig selv
  3. Tyskland hyldes som humanismen og fornuftens vogter, men reelt presser tyskerne EU mod et sammenbrud
  4. EU’s balancegang mellem at eksportere stabilitet og importere ustabilitet bliver sværere i spørgsmålet om Vestbalkans optagelse i EU. Vi må ikke opgive de europæiske mål for Balkan
  5. De europæiske samfund er ved at forandre sig, uden at de selv opdager det, mener den tyrkiske populismeforsker Ayhan Kaya. Han ser europæerne blive mere og mere kristne, jo mere de definerer sig som modsætning til islam. Problemet er, at europæerne risikerer at forvandle sig til alt det, de selv kritiserer ved muslimer
  6. Hvis Løkke virkeligt mener, at danskerne er europæere i hjertet, bør han i højere grad aktivt medvirke til at formulere de europæiske løsninger, som han rutinemæssigt efterspørger. De kommer ikke af sig selv ude fra Europa
  7. Flaskesamlere og klunsere bliver gjort til syndebukke i et spil om Europas fremtid. Den ophedede debat om østeuropæerne er et udtryk for de mange sociale og økonomiske forskelle, som udfordrer det europæiske projekt