Hun skrev kun en selvbiografisk bog, og den fylder knap 60 sider. Ikke desto mindre er Agota Kristofs ’Analfabeten’ stor europæisk litteratur om, hvad eksilet gør ved mennesker og deres sprog
I den østrigske forfatter Monika Helfers roman ’Pakket. En familie’ kombineres den sociale dagsorden på fortræffelig vis med et skarpt blik på de voldsomme køns- og magtrelationer i begyndelsen af det 20. århundrede
Det athenske demokrati er ikke just et understuderet fænomen. Alligevel lykkes det fransk historiker at levere en inspirerende nyfortolkning af den antikke bystat
Thomas Manns ’Døden i Venedig’ er litteraturhistoriens måske mest tragiske sommerferie – og en påmindelse om, at vi ikke skal blive alt for komfortable, når vi endelig sidder i strandstolen
Mary Shelleys ’Frankenstein – eller den moderne Prometheus’ er en suveræn gyser om fremskridt og tilbageslag, om hvordan det højeste og fineste kan føre til det værste. Den er en slags moderne myte om et civiliseret vanvid, som vi efterhånden kun kender alt for godt
Ifølge filosoffen Iris Murdoch vælger vi ikke vores moral, som vi vælger varer i en butik. Vi er ikke uden substans og kontekst, men samlede væsener. Med den danske oversættelse af tre af hendes 60 år gamle essays er der nu rig mulighed for at gå i clinch med såvel magtfulde dumheder som aktuelle problemer
Den ukrainske digter Halyna Kruk har de seneste otte år erfaret, at poesiens metaforer og sprogblomster ikke kan indfange krigens væsen. Et digt vil aldrig kunne stoppe et menneske med et maskingevær. Information har mødt Kruk til en snak om, hvad kunstens vigtigste rolle er i krigstider
’Jeg skriver, fordi jeg er nysgerrig, og jeg fortsætter, indtil den nysgerrighed er stillet,’ siger Geoff Dyer, der har brudt litterære grænser i flere årtier og er aktuel med ’The Last Days of Roger Federer’
Med en uudgrundelig blanding af patos og ironi tager den schweiziske stjerneforfatter Christian Kracht livtag med sin familiehistorie, der bliver et ildevarslende billede på civilisationens barbari
Mary Shelleys ’Frankenstein – eller den moderne Prometheus’ er en suveræn gyser om fremskridt og tilbageslag, om hvordan det højeste og fineste kan føre til det værste. Den er en slags moderne myte om et civiliseret vanvid, som vi efterhånden kun kender alt for godt
Mennesker har altid grædt, men ikke altid over det samme eller på samme måde. En litteraturhistorisk overflyvning viser, hvordan gråd er blevet skildret og forstået gennem tiden