Emne

europæiske film

Loven og retfærdigheden støder sammen i tysk retssalsdrama

En ung og uprøvet forsvarer skal i Marco Kreuzpaintners overbevisende retssalsdrama, ’Sagen Collini’, opklare en klients motiv til at dræbe en ældre bilproducent, som forsvareren oven i købet selv er nært knyttet til

Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Interview

Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker

Tysk roadmovie tager en romantisk skabelon og smækker varme og intellekt i kinderne på den

Den tyske blaffer-kammerspils-roadmovie ’Camper 303’ lader to fremmede rejse ned gennem Europa og stadig tættere på hinanden. Den opvarmer os med sit ukunstlede samspil, den kilder os med sin intellektuelle legesyge – med samtaler om valg af mage på baggrund af immunforsvar og CroMagnonsmenneskets jagtstrategier

’Mellem linjerne’ er et ikke helt godt forsøg på en komedie om kulturelitens frygt for fremtiden

Tweets eller digtsamlinger? Hardback eller iPad? Både unge og gamle får et drag over nakken i Olivier Assayas’ knap vellykkede forsøg på at lave en snakkekomedie ud af den franske kulturelites oplevelse af sammenstødet mellem i forgårs normer og de forvirrende, nye tider

’Transit’ gør Holocaust og fascismens forfølgelse af anderledestænkende nærværende og påtrængende

I sin nye, fascinerende film, ’Transit’, lader den tyske filminstruktør Christian Petzold bogstaveligt talt en Anden Verdenskrigs-historie udspille sig i vor tid

Familier er noget rod i Gabriele Muccinos lige så rodede hyggedrama ’Min italienske familie’

Gabriele Muccinos ’Min italienske familie’ lader en storm fange guldbryllupsslægten på den idylliske ferieø Ischia til en rodet familieoverdosis

’Kaptajnen’ er et studie i, hvor langt mennesket vil gå for at overleve

Den forfulgte bliver til forfølgeren i Robert Schwentkes brutale krigsdrama, ’Kaptajnen’, der har ladet sig inspirere af både ’Dommedag nu’ og ’Schindlers liste’

Pawel Pawlikowskis ’Cold War’ er gennemmusikalsk og visuelt forførende koldkrigskærlighed

Efter det Oscar-belønnede mesterværk ’Ida’ forfører Pawel Pawlikowski nu med den gennemmusikalske og billedskønne affære ’Cold War’

Ruben Östlunds fem nuancer af dårlig stemning, del 2: Den stødhulkende ægtemand

Som opvarmning til premieren på den svenske filminstruktør Ruben Östlunds guldpalmevinder ’The Square’ genbesøger vi scener fra hans mest mesterlige fremstillinger af dårlig stemning. I dag ved iskoldt at betragte ægtemand og far til to stødhulkende bryde sammen over egen uformåenhed som ordentligt menneske

Sider

Mest læste

  1. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  2. Efter det Oscar-belønnede mesterværk ’Ida’ forfører Pawel Pawlikowski nu med den gennemmusikalske og billedskønne affære ’Cold War’
  3. Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
  4. I sin nye, fascinerende film, ’Transit’, lader den tyske filminstruktør Christian Petzold bogstaveligt talt en Anden Verdenskrigs-historie udspille sig i vor tid
  5. 2011 har langt fra været et prangende år for dansk film, og selv om meget på overfladen tager sig godt ud med både Oscar og European Film Awards, er der god grund til grundig refleksion og eftertanke i den danske filmbranche
  6. Lige så gudbenådet en chokolademager, Angélique (Isabelle Carré) er, lige lyssky og følsom er hun. Hun er følsom som var hendes liv en konstant pubertetsforelskelse. Så følsom at hun går i gruppeterapi for at lægge bånd på sig selv og besvimer, når ting/mænd kommer for tæt på
  7. Den tyske blaffer-kammerspils-roadmovie ’Camper 303’ lader to fremmede rejse ned gennem Europa og stadig tættere på hinanden. Den opvarmer os med sit ukunstlede samspil, den kilder os med sin intellektuelle legesyge – med samtaler om valg af mage på baggrund af immunforsvar og CroMagnonsmenneskets jagtstrategier
  8. Den forfulgte bliver til forfølgeren i Robert Schwentkes brutale krigsdrama, ’Kaptajnen’, der har ladet sig inspirere af både ’Dommedag nu’ og ’Schindlers liste’