Emne

europæiske film

Franske Fabrice Luchini og Patrick Bruel diagnoseforvekslingshygger i ’På kanten af livet’

Trods et skrantende manuskript formår Fabrice Luchini og Patrick Bruel at charmere i hovedrollerne i den franske ’På kanten af livet’, hvor to barndomsvenner må forlige sig med den enes terminale diagnose

Den sorte teenagepige får en stærkt tiltrængt stemme i ’Rocks’

Den strålende britiske film ’Rocks’ rækker tilbage til italiensk neorealisme fra 1940’erne og britisk køkkenvaskrealisme fra 1950’erne – og giver samtidig en værdig og nuanceret stemme til en af storbyens mest udsatte eksistenser, den sorte teenagepige

Filmen om Tove Jansson er ikke bare et stærkt filmportræt, men også et kort over Mumidalen

Mumitroldene spiller både næsten ingen og en helt afgørende rolle i ’Tove’, Zaida Bergroths fintfølende og eminente portræt af Finlands største forfatter, Tove Jansson

Kærlighedsdramaet ’Ammonite’ har sin egen afdæmpede og gribende (natur)kraft

Der er både en menneskelig og en kønspolitisk dagsorden i Francis Lees nye film, ’Ammonite’, der gribende og kraftfuldt fortæller om kvindeliv i 1840’ernes England

’Da Hitler stjal den lyserøde kanin’ er en helhjertet hyldest til en kærlig familie på flugt

’Da Hitler stjal den lyserøde kanin’ er en helhjertet, strygerbelagt hyldest til den jødiske, intellektuelle overklassefamilie, hvis flugt fra Hitlers Nazityskland i 1933 den skildrer. Man forstår hyldesten og den fare, de flygter fra, men idyllen er så massiv, at den knap er til at have med at gøre

Loven og retfærdigheden støder sammen i tysk retssalsdrama

En ung og uprøvet forsvarer skal i Marco Kreuzpaintners overbevisende retssalsdrama, ’Sagen Collini’, opklare en klients motiv til at dræbe en ældre bilproducent, som forsvareren oven i købet selv er nært knyttet til

Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Interview

Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker

Tysk roadmovie tager en romantisk skabelon og smækker varme og intellekt i kinderne på den

Den tyske blaffer-kammerspils-roadmovie ’Camper 303’ lader to fremmede rejse ned gennem Europa og stadig tættere på hinanden. Den opvarmer os med sit ukunstlede samspil, den kilder os med sin intellektuelle legesyge – med samtaler om valg af mage på baggrund af immunforsvar og CroMagnonsmenneskets jagtstrategier

’Mellem linjerne’ er et ikke helt godt forsøg på en komedie om kulturelitens frygt for fremtiden

Tweets eller digtsamlinger? Hardback eller iPad? Både unge og gamle får et drag over nakken i Olivier Assayas’ knap vellykkede forsøg på at lave en snakkekomedie ud af den franske kulturelites oplevelse af sammenstødet mellem i forgårs normer og de forvirrende, nye tider

Sider

Mest læste

  1. Mumitroldene spiller både næsten ingen og en helt afgørende rolle i ’Tove’, Zaida Bergroths fintfølende og eminente portræt af Finlands største forfatter, Tove Jansson
  2. Trods et skrantende manuskript formår Fabrice Luchini og Patrick Bruel at charmere i hovedrollerne i den franske ’På kanten af livet’, hvor to barndomsvenner må forlige sig med den enes terminale diagnose
  3. Den strålende britiske film ’Rocks’ rækker tilbage til italiensk neorealisme fra 1940’erne og britisk køkkenvaskrealisme fra 1950’erne – og giver samtidig en værdig og nuanceret stemme til en af storbyens mest udsatte eksistenser, den sorte teenagepige
  4. Der er både en menneskelig og en kønspolitisk dagsorden i Francis Lees nye film, ’Ammonite’, der gribende og kraftfuldt fortæller om kvindeliv i 1840’ernes England
  5. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  6. ’Da Hitler stjal den lyserøde kanin’ er en helhjertet, strygerbelagt hyldest til den jødiske, intellektuelle overklassefamilie, hvis flugt fra Hitlers Nazityskland i 1933 den skildrer. Man forstår hyldesten og den fare, de flygter fra, men idyllen er så massiv, at den knap er til at have med at gøre
  7. Den forfulgte bliver til forfølgeren i Robert Schwentkes brutale krigsdrama, ’Kaptajnen’, der har ladet sig inspirere af både ’Dommedag nu’ og ’Schindlers liste’
  8. I sin nye, fascinerende film, ’Transit’, lader den tyske filminstruktør Christian Petzold bogstaveligt talt en Anden Verdenskrigs-historie udspille sig i vor tid