Emne

europæiske film

Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Interview

Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker

Tysk roadmovie tager en romantisk skabelon og smækker varme og intellekt i kinderne på den

Den tyske blaffer-kammerspils-roadmovie ’Camper 303’ lader to fremmede rejse ned gennem Europa og stadig tættere på hinanden. Den opvarmer os med sit ukunstlede samspil, den kilder os med sin intellektuelle legesyge – med samtaler om valg af mage på baggrund af immunforsvar og CroMagnonsmenneskets jagtstrategier

’Mellem linjerne’ er et ikke helt godt forsøg på en komedie om kulturelitens frygt for fremtiden

Tweets eller digtsamlinger? Hardback eller iPad? Både unge og gamle får et drag over nakken i Olivier Assayas’ knap vellykkede forsøg på at lave en snakkekomedie ud af den franske kulturelites oplevelse af sammenstødet mellem i forgårs normer og de forvirrende, nye tider

’Transit’ gør Holocaust og fascismens forfølgelse af anderledestænkende nærværende og påtrængende

I sin nye, fascinerende film, ’Transit’, lader den tyske filminstruktør Christian Petzold bogstaveligt talt en Anden Verdenskrigs-historie udspille sig i vor tid

Familier er noget rod i Gabriele Muccinos lige så rodede hyggedrama ’Min italienske familie’

Gabriele Muccinos ’Min italienske familie’ lader en storm fange guldbryllupsslægten på den idylliske ferieø Ischia til en rodet familieoverdosis

’Kaptajnen’ er et studie i, hvor langt mennesket vil gå for at overleve

Den forfulgte bliver til forfølgeren i Robert Schwentkes brutale krigsdrama, ’Kaptajnen’, der har ladet sig inspirere af både ’Dommedag nu’ og ’Schindlers liste’

Pawel Pawlikowskis ’Cold War’ er gennemmusikalsk og visuelt forførende koldkrigskærlighed

Efter det Oscar-belønnede mesterværk ’Ida’ forfører Pawel Pawlikowski nu med den gennemmusikalske og billedskønne affære ’Cold War’

Ruben Östlunds fem nuancer af dårlig stemning, del 2: Den stødhulkende ægtemand

Som opvarmning til premieren på den svenske filminstruktør Ruben Östlunds guldpalmevinder ’The Square’ genbesøger vi scener fra hans mest mesterlige fremstillinger af dårlig stemning. I dag ved iskoldt at betragte ægtemand og far til to stødhulkende bryde sammen over egen uformåenhed som ordentligt menneske

Fæl nedsmeltning i den græske sommerhede

En omvandrende livskrise af en mand vover sig ud i solen i hælene på en kvinde halvt så gammel som ham selv i den græske dramakomedie ’Suntan’

Sider

Mest læste

  1. Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
  2. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  3. Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film
  4. Det ville være en fattig filmkultur, hvis ikke vi havde de små arthouse-biografer til at vise alle de provokerende, skæve og vilde film, som inspirerer og flytter grænser
  5. Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
  6. Den forfulgte bliver til forfølgeren i Robert Schwentkes brutale krigsdrama, ’Kaptajnen’, der har ladet sig inspirere af både ’Dommedag nu’ og ’Schindlers liste’
  7. Den tyske blaffer-kammerspils-roadmovie ’Camper 303’ lader to fremmede rejse ned gennem Europa og stadig tættere på hinanden. Den opvarmer os med sit ukunstlede samspil, den kilder os med sin intellektuelle legesyge – med samtaler om valg af mage på baggrund af immunforsvar og CroMagnonsmenneskets jagtstrategier
  8. Efter det Oscar-belønnede mesterværk ’Ida’ forfører Pawel Pawlikowski nu med den gennemmusikalske og billedskønne affære ’Cold War’