Emne

EU's CO2-kvotemarked

Nyhed
19. januar 2018

Dansk Energi: Grønne EU-lande må udskifte lammet kvotesystem med CO2-afgift

Efter ti år med alt for lave CO2-priser må man se i øjnene, at der ikke kan skabes EU-enighed om et kvotesystem, der sikrer grøn omstilling. Derfor må Danmark tage andre ambitiøse lande i hånden og indføre en CO2-afgift for alle sektorer, foreslår Dansk Energi
EU’s CO2-kvotesystem blev indført i 2005 for at give elselskaber og industrier incitament til omstillingen væk fra klimabelastende fossile brændsler. Men særligt Polen har modsat sig en reform af systemet. Her polske kulminearbejdere.
Nyhed
4. april 2014

Fortsat gratis at CO2-forurene for fly til og fra EU

Europa-Parlamentet har efter pres fra USA og Kina godkendt fortsat fritagelse fra EU’s kvotesystem for internationale flyrejser. Grønne parlamentarikere raser. Klimakommissær Connie Hedegaard siger ’bedre end ingenting’
Læserbrev
26. marts 2014

Lomborg tror, han kan trylle

Vi kunne have købt rigtig mange kvoter for to milliarder kroner, men lige lidt ville det have hjulpet på CO2-udslippet
Nyhed
5. oktober 2013

EU’s kvotesystem for flytrafik hænger i tynd tråd

FN-møde slutter med principbeslutning om globale CO2-kvoter for fly, men først fra 2020. Indtil da må EU delvist demontere sit gældende kvotesystem. Både ngo’er, SAS og klimakommissær ærgrer sig
Nyhed
4. oktober 2013

FN har kurs mod havari på møde om flytrafik og klima

I dag slutter en uges højspændte forhandlinger om at nå den klimaaftale for luftfarten, som har været efterlyst siden 1998. Det kan ende i sammenbrud eller i udvanding af EU’s kvotesystem for flytrafik
Der forhandles om en global klimaaftale for den internationale flytrafik. Men EU og klimaet kan blive de store tabere. Kvoteprisen på flyvninger ser i værste fald ud til ikke at skulle beregnes ud fra hele rejsens klimabelastning, men kun på basis af de kilometer, der tilbagelægges over selve det europæiske territorium.
Læserbrev
6. juli 2013

Kritik af DI er hovedløs

Vores vedvarende budskab til regeringen har og EU-institutionerne været: Det haster med at få sat punktum for backloading og andre midlertidige indgreb – og i stedet sætte fart på Europas energi- og klimapolitik frem mod 2030
Leder
5. juli 2013

(Hurra)

At Connie Hedegaards beskedne og af Parlamentet udvandede kvoteforslag stadig lever, og selve kvotesystemet dermed kan fastholdes på life support, sikrer, at der kan forhandles videre om næste fase af EU’s klimapolitik: målene og indsatsen frem til 2030
Kronik
3. juli 2013

En skæbnetime for Danmarks grønne fremtid

Økonomisk krise og politisk vaklen øger usikkerheden på energimarkedet. Dagens afstemning om redningen af EU’s skrantende CO2-kvotesystem er et vigtigt fingerpeg om EU’s grønne – eller sorte – ambitioner. Men Danmark må også allerede nu selv tænke på de næste energipolitiske skridt
Når EU i dag stemmer om et modificeret CO2-kvotesystem, kan det få store konsekvenser. Men uanset udfaldet skal vi tænke fremad, mener dagens kronikør, og opfordrer klimaminister Martin Lidegaard (R) til at nedsætte en energikommission, der kan skabe et grundlag for næste energipolitiske fase efter 2020 og frem mod 2035.
Læserbrev
30. april 2013

Ny international klimapolitik, tak!

Tiden er derfor inde til definitivt at lægge det fejlslagne CO2-kvotesystem i graven og i stedet skabe et internationalt samarbejde blandt de lande, der tager klimaudfordringen alvorligt, og som er villige til at indgå i en frontløbergruppe om forpligtende samarbejde og ambitiøse målsætninger
17. april 2013

Nej til fix af CO2-system kan få globale konsekvenser

Prisen på CO2 er styrtdykket, efter Europa-Parlamentet afviser reparationsforslag af EU’s kvotesystem. Hvis ikke EU fikser systemet, kan det få globale konsekvenser, siger eksperter
Adskillige dybt skuffede miljø- og klimaorganisationer opfordrede i går Connie Hedegaard og de nationale politikere til at komme i gang med at fikse CO2-systemet.

Sider