Emne

eventyrfilm

Anmeldelse
18. oktober 2019

Skal kvinder også smile noget mere, når de har hugtænder?

Aldrig har der været så megen inderlig kvindelig affekt i et Disney-eventyr som i Angelina Jolies onde fefortolkning i ’Maleficent‘. Opfølgeren – en kattedronningefejde – er knap så skarp i sin dyrkelse af Jolie som matriark af fremtiden
Den vrede og fortvivlelse, Jolie udtrykte som offer, var af den slags, jordskælv er gjort af. Aldrig har der været så megen inderlig kvindelig affekt i et Disney-eventyr, skriver Katrine Hornstrup Yde.
Anmeldelse
25. januar 2019

’Skammerens datter II’ er en stærk genrefilm, men ikke så meget mere end det

Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt
Jakob Oftebro er den modvillige helt Nicodemus og Rebecca Emilie Sattrup er Skammerens datter, Dina, der er splittet mellem sin mors og fars magiske evner.
Anmeldelse
27. september 2018

Ali Abbasis ’Grænse’ er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse

Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
Anmeldelse
18. november 2016

En magisk film til tiden

J.K. Rowling broderer videre på sin mageløse verden af magi og opbyggelige budskaber – og stikker til Trump – i ’Fantastiske skabninger og hvor de findes’, der i det store hele lever op til hendes fantasifulde bøger og filmene om Harry Potter
Newt Scamander (Eddie Redmayne) får hjælp af heksen Porpentina Goldstein (Katherine Waterston) i David Yates’ og J.K. Rowlings eventyrfilm ’Fantastiske skabninger og hvor de findes’
  • Anmeldelse
    27. september 2018

    Ali Abbasis ’Grænse’ er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse

    Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
    Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
  • Anmeldelse
    25. januar 2019

    ’Skammerens datter II’ er en stærk genrefilm, men ikke så meget mere end det

    Historien om skammerens datter handler om skammens civiliserende egenskaber og de grænseløse drømmes farer og nødvendighed og kan fortælle os en masse om, hvorfor begge dele er nødvendige, når man opbygger et samfund. Men den anden film baseret på Lene Kaaberbøls romanserie er mest interesseret i at lave en genrebevidst eventyrfilm. Det gør den til gengæld godt
    Jakob Oftebro er den modvillige helt Nicodemus og Rebecca Emilie Sattrup er Skammerens datter, Dina, der er splittet mellem sin mors og fars magiske evner.