Emne

faglighed

Kronik
25. oktober 2021

Det sundhedsfaglige felt bliver domineret udefra af økonomer og administratorer

Sundhedssektorens øverste magtlag er domineret af økonomer og administratorer frem for læger og fagpersonale. Med top down-styring lader de sektoren styre af målstyring og kontrol, der er ødelæggende for al den faglighed, der ikke kan måles og vejes, skriver psykiater Torben Heinskou i denne kronik
Sygeplejerskerne strejkede længe for at få mere i løn. Men mon ikke også utilfredsheden drejede sig om anerkendelse for selve arbejdet og de værdier, som det indeholder: Kontakt med patienter og omsorg, som er ved at glide ud som en selvstændig, vigtig parameter i arbejdet på grund af managementkulturen?
Kommentar
8. september 2020

RUC’s gruppearbejde er ikke perfekt. Det er heller ikke meningen

Når kritikken af RUC’s gruppearbejde går på, at ikke alle bidrager lige meget til projektet, har man misset pointen. For gruppearbejde er en unik måde at opnå både faglighed og forståelse af arbejdsmarkedet, skriver forperson for Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Mathilde Elisa Vendelholt, i dette debatindlæg
Hverken faglighed, kompetencer, viden eller noget som helst andet kan skabes uden samarbejde. Arkivfoto.
Kronik
15. februar 2020

To år på Designskolen har fået mig til at miste troen på en fremtid som kreativ designer

Da jeg kom ind på Designskolen i København i 2017, forventede jeg at møde en skole, der var fyldt med potentiale for personlig og faglig udvikling. Men akademiseringen af skolen har fået den til at glemme, hvad den står for. Nu uddannes vi ikke til at være fagspecialister, men i stedet til forvirrede generalister, skriver studerende Asta Dreboldt i dette debatindlæg
Backstage fra Designskolens show under Copenhagen Fashion Week 2018. Skolen er ved at tabe sit faglige særkende, mener dagens kronikør: »På Designskolen i København bliver vi ikke klædt på til en kreativ fremtid. I stedet bliver vi udstyret med papsværd og knæbeskyttere til at kæmpe forvirrede rundt i en branche i omvæltning« skriver hun.
Leder
21. november 2019

Det er et vigtigt signal at sende folkeskoleelever til eksamen i håndværk og design

Når børne- og undervisningsministeren tager eleverne til eksamen i deres praktiske valgfag, viser hun dem, at vi som samfund værdsætter praktiske kompetencer lige så meget som boglige kompetencer
Når man tager eleverne til eksamen i deres praktiske valgfag, viser man dem, at vi som samfund respekterer og værdsætter praktiske kompetencer i lige så høj grad som boglige kompetencer.
Interview
30. august 2019

Folkeskolelæreren, pædagogen og sygeplejersken: »Vi har aldrig fortrudt vores valg«

Uddannelserne til folkeskolelærer, pædagog og sygeplejerske oplevede igen i år et fald i ansøgere. Fagene er kendte for at være mål for kritik og besparelser, men ude på arbejdspladserne findes der mange, som elsker deres arbejde, og vil opfordre de unge til at følge i deres fodspor. Vi har talt med tre af dem.
Læserbrev
9. juli 2018

Finsk faglighed

I Finland prioriteres de manuelle og kreative fag langt højere end i Danmark
Feature
20. januar 2018

Merete Riisager vil have mere faglighed, men ikke høre på fageksperter

En bred gruppe af eksperter anbefalede i sommer at styrke fagdidaktikken og tværfagligheden for at forbedre undervisningen i naturvidenskab. Men ministeren kunne ikke lide rapporten og nedsatte en ny, mindre gruppe, som konkluderede det modsatte. Forløbet har skabt frustration blandt uddannelsesforskere. Det kan undre at ministeren går op i faglighed, men ikke vil lytte til fageksperter, lyder kritikken
Er det det mere viden og faglighed eller lærere med bedre evne til at lære fra sig og tværfaglighed, der skal løfte niveauet i naturfagsundervisningen? Det er eksperter og minister uenige om.
Læserbrev
18. oktober 2017
Kommentar
26. august 2017

Lad os huske, at skolens kerne er faglig udvikling

Skolen er så optaget af at udvikle børnenes relationelle kompetencer, at det tager fokus fra den faglige udvikling. Eleverne risikerer at blive mere kompetente ud i, hvordan de taler og oplever, end i det de oplever og taler om
Interview
2. august 2017

Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’

Sider

  • Kommentar
    3. september 2007

    Reformpædagogik - hvad var det nu, det var?

    Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  • 14. juli 2001

    Danmark og de andre kulturer

    Vi flygtninge og indvandrere bliver enten opfattet som fremmede eller som ’danskere’, der er ingen mellemvej
  • Kronik
    15. februar 2020

    To år på Designskolen har fået mig til at miste troen på en fremtid som kreativ designer

    Da jeg kom ind på Designskolen i København i 2017, forventede jeg at møde en skole, der var fyldt med potentiale for personlig og faglig udvikling. Men akademiseringen af skolen har fået den til at glemme, hvad den står for. Nu uddannes vi ikke til at være fagspecialister, men i stedet til forvirrede generalister, skriver studerende Asta Dreboldt i dette debatindlæg
    Backstage fra Designskolens show under Copenhagen Fashion Week 2018. Skolen er ved at tabe sit faglige særkende, mener dagens kronikør: »På Designskolen i København bliver vi ikke klædt på til en kreativ fremtid. I stedet bliver vi udstyret med papsværd og knæbeskyttere til at kæmpe forvirrede rundt i en branche i omvæltning« skriver hun.
  • 19. november 2004

    Globalisering giver ulighed

    Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  • 18. maj 2001

    NEKROLOGER

    Waldir ’Didi’ Pereira, 72 *Engang var fodbold et spil for gentlemen, og en af de nobleste af dem døde den 12. maj, 72 år gammel. Ingen kender Waldir Pereira, men en hel verden af fodboldelskere lærte Didi at kende som spilfordeleren og strategen på det brasilanske guldalderhold, der vandt VM i 1958 og 1962...
  • Kommentar
    28. juli 2010

    Grænser for børnelitteratur?

    Har børnelitteraturen sit eget reservat i det litterære landskab? Findes der i dette reservat en særlig afart af litteratur, der udvikler sig efter sine egne love? Og er det en litteraturform, som kræver en særlig form for faglighed, således at forskere, kritikere og formidlere uden specialuddannelse hverken kan, vil eller skal have adgang til reservatet?
  • 16. januar 2009

    'Hvad betyder min religion for min journalistik?'

    Dansk Mellemøstdækning har hidtil været domineret af jødisk klingende navne. Men nu er en ny generation af talentfulde mellemøst-reportere med muslimsk baggrund på vej, og de skal kæmpe for at forsvare deres journalistiske faglighed
    Med andre øjne. Jeg skal være mere opmærksom på, hvad jeg siger, end hvis jeg hed Mette Andersen, siger TV 2-s Simi Jan - her på arbejde i Pakistan.
  • 18. september 2006

    Den institutionelle konkurrenceevne

    Fordi det i Danmark er sådan, at fortidens systemfejl har skabt nutidens velfærdsstruktur, så må de komparative fordele da også skabes ved at ændre velfærdsstaten. Institutionel konkurrenceevne handler derfor ikke bare om at forandre institutioner, men også om at inddrage alle samfundets beslutningstagere