Emne

faglighed

Folkeskolelæreren, pædagogen og sygeplejersken: »Vi har aldrig fortrudt vores valg«

Uddannelserne til folkeskolelærer, pædagog og sygeplejerske oplevede igen i år et fald i ansøgere. Fagene er kendte for at være mål for kritik og besparelser, men ude på arbejdspladserne findes der mange, som elsker deres arbejde, og vil opfordre de unge til at følge i deres fodspor. Vi har talt med tre af dem.

Finsk faglighed

I Finland prioriteres de manuelle og kreative fag langt højere end i Danmark

Merete Riisager vil have mere faglighed, men ikke høre på fageksperter

En bred gruppe af eksperter anbefalede i sommer at styrke fagdidaktikken og tværfagligheden for at forbedre undervisningen i naturvidenskab. Men ministeren kunne ikke lide rapporten og nedsatte en ny, mindre gruppe, som konkluderede det modsatte. Forløbet har skabt frustration blandt uddannelsesforskere. Det kan undre at ministeren går op i faglighed, men ikke vil lytte til fageksperter, lyder kritikken

Prioriter de faglærte

Læserbrev

Lad os huske, at skolens kerne er faglig udvikling

Skolen er så optaget af at udvikle børnenes relationelle kompetencer, at det tager fokus fra den faglige udvikling. Eleverne risikerer at blive mere kompetente ud i, hvordan de taler og oplever, end i det de oplever og taler om
Dannelse

Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen

Forskere kritiserer ensidig faglighed i kommissioner

Kun en minimal andel af eksperterne i de politikforberedende kommissioner er magistre som sociologer og historikere. Det resulterer i ensidig og mangelfuld politik, mener flere forskere

Teori truer ikke faglighed

år Tesfaye i sin bog peger på, at man har skåret et halvt års praktik ud af uddannelsen til sygeplejersker, undlader han at fortælle, at der stadig er halvandet års praktik tilbage i uddannelsen. Professionshøjskoler, undervisere og praktiksteder arbejder desuden intenst med at forene praktiske eksempler og teori

En faglighed, der fænger

Mattias Tesfaye skriver medrivende om det gode håndværk. Hans budskab: Håndens arbejde er skammeligt nedvurderet og bør genrejses til politisk anerkendelse

Det rette elevprodukt

Elevplanerne skulle hjælpe lærere og elever med at højne det faglige niveau i folkeskolen, men ses stadig som kontrol fremfor et meningsfuldt redskab. Men deres problem er forestillingen om, at den rette form kan skabe elever, der lærer mere

Sider

Mest læste

  1. Har børnelitteraturen sit eget reservat i det litterære landskab? Findes der i dette reservat en særlig afart af litteratur, der udvikler sig efter sine egne love? Og er det en litteraturform, som kræver en særlig form for faglighed, således at forskere, kritikere og formidlere uden specialuddannelse hverken kan, vil eller skal have adgang til reservatet?
  2. Vi flygtninge og indvandrere bliver enten opfattet som fremmede eller som ’danskere’, der er ingen mellemvej
  3. Fordi det i Danmark er sådan, at fortidens systemfejl har skabt nutidens velfærdsstruktur, så må de komparative fordele da også skabes ved at ændre velfærdsstaten. Institutionel konkurrenceevne handler derfor ikke bare om at forandre institutioner, men også om at inddrage alle samfundets beslutningstagere
  4. Der går en lige linje fra globalisering til marginalisering og ghettoisering
  5. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  6. Urolige elever er en af de største udfordringer i klassen, og en årsag til at mange forældre vælger folkeskolen fra. Et betingelsesløst fællesskab findes ikke. Vi skal ikke tilbage til den sorte skole, men vi bliver nødt til at have et klart værdigrundlag, der ikke tolererer uro i klassen. Ellers fortsætter frafaldet
  7. 'Ny faglighed', 'studiekompetence', 'progression' og 'innovative evner' er alle centrale ord i den nye gymnasiereform. Men hvad betyder ordene? Information har spurgt de ansvarlige politikere
  8. I dag falder hammeren over Tvind. Tre af dem, der stod af i tide, fortæller om vejen fra sammenhold til sekt