Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
Lavere fartgrænser giver færre støjgener og alvorlige uheld, og samtidig er det en klimagevinst uden lige. Dertil er omkostningerne til at realisere dem få. Vi skal blot indse, at den grønne omstilling er vigtigere end hurtige biler, skriver landskabsarkitekt Ole Mouritsen
Emil Hee Senstrup mener, at jeg »harcelerer« mod harmløse politikere. Men når fartgrænsen justeres, har man som borger da lov til at vide hvorfor. Debatten om fartgrænser mangler demokratisk forankring, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Transportministeren vil lade kommuner sænke fartgrænsen i tættere bebyggelse til 40 km/t, selv om den nuværende grænse har været en succes i 40 år. Samtidig fordrejer man debatten ved at tale om ’vanvidskørsel’. Det er et hysterisk korstog mod personbilisterne, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Pendler man til og fra arbejde i bil, vil man dagligt opleve bilister, der ikke overholder fartgrænserne. Mange opfatter det som en mindre forseelse og undervurderer risiciene ved det. Den mest effektive løsning er at sætte flere stærekasser op, skriver økonomerne Sibilla Di Guida og Davide Marchiori i dette debatindlæg
Når farten på vejene stiger, og fartgrænsen sættes op, er der flere, der bliver dræbt og lemlæstet. Når man slipper en genstand i luften, falder den til jorden
Seniorforsker Tove Hels fra DTU Transport opfordrede flere gange Transportministeriet til at offentliggøre en rapport, der viser, at antallet af personskader ved ulykker på de danske motorveje er steget, efter hastighedsgrænsen er hævet til 130 km/t på udvalgte strækninger
DANSK FOLKEPARTI excellerer for tiden i offentlige studier af såvel nationens fortid som fremtid. Et udslag af disse bestræbelser er en annoncekampagne i anledning af Schengen-samarbejdet til samdrægtig modernisering af Europas grænseforvaltning...
Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
Pendler man til og fra arbejde i bil, vil man dagligt opleve bilister, der ikke overholder fartgrænserne. Mange opfatter det som en mindre forseelse og undervurderer risiciene ved det. Den mest effektive løsning er at sætte flere stærekasser op, skriver økonomerne Sibilla Di Guida og Davide Marchiori i dette debatindlæg
Lavere fartgrænser giver færre støjgener og alvorlige uheld, og samtidig er det en klimagevinst uden lige. Dertil er omkostningerne til at realisere dem få. Vi skal blot indse, at den grønne omstilling er vigtigere end hurtige biler, skriver landskabsarkitekt Ole Mouritsen