Emne

fartgrænser

Kronik
6. maj 2022

Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
Læserbrev
24. februar 2022

Lavere fartgrænser kan reducere både CO2-udledning og støjproblemer

Lavere fartgrænser giver færre støjgener og alvorlige uheld, og samtidig er det en klimagevinst uden lige. Dertil er omkostningerne til at realisere dem få. Vi skal blot indse, at den grønne omstilling er vigtigere end hurtige biler, skriver landskabsarkitekt Ole Mouritsen
Læserbrev
16. februar 2022

Debatten om fartgrænser udstiller et demokratisk underskud og politisk hetz mod bilejerne

Emil Hee Senstrup mener, at jeg »harcelerer« mod harmløse politikere. Men når fartgrænsen justeres, har man som borger da lov til at vide hvorfor. Debatten om fartgrænser mangler demokratisk forankring, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Kommentar
5. februar 2022

Det er en hetz mod det frie menneske, når politikerne vil sænke fartgrænsen til 40 km/t

Transportministeren vil lade kommuner sænke fartgrænsen i tættere bebyggelse til 40 km/t, selv om den nuværende grænse har været en succes i 40 år. Samtidig fordrejer man debatten ved at tale om ’vanvidskørsel’. Det er et hysterisk korstog mod personbilisterne, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Den eneste grund til at indføre transportministerens initiativ om en fartgrænse på 40 kilometer i timen er at frembringe en pengestøvsuger, der udelukkende går efter endnu flere almindelige danskere for petitesseovertrædelser, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg.
Kommentar
29. november 2021

Alt for mange kører for stærkt. Derfor er der behov for mere fartkontrol

Pendler man til og fra arbejde i bil, vil man dagligt opleve bilister, der ikke overholder fartgrænserne. Mange opfatter det som en mindre forseelse og undervurderer risiciene ved det. Den mest effektive løsning er at sætte flere stærekasser op, skriver økonomerne Sibilla Di Guida og Davide Marchiori i dette debatindlæg
Ved at sætte flere stationære fartkontroller op – eksempelvis stærekasser – i stedet for at sætte flere politifolk på opgaven, kan man holde udgifterne nede.
Læserbrev
10. januar 2009

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
15. juli 2008

Flyt foden

Tysk antifart-kampagne viser dødsannoncer med glade mennesker. Det har en vis effekt, når man ser dem i forbifarten på motorvejen
Det tyske trafiksikkerhedsråd og trafikministeriet har det sidste par måneder kørt kampagnen -Ned med farten!-
Leder
2. juli 2008

Vrrrruuuummm!

Når farten på vejene stiger, og fartgrænsen sættes op, er der flere, der bliver dræbt og lemlæstet. Når man slipper en genstand i luften, falder den til jorden
Note
24. juni 2008

Forsker rykkede for kontroversiel rapport

Seniorforsker Tove Hels fra DTU Transport opfordrede flere gange Transportministeriet til at offentliggøre en rapport, der viser, at antallet af personskader ved ulykker på de danske motorveje er steget, efter hastighedsgrænsen er hævet til 130 km/t på udvalgte strækninger
Læserbrev
1. marts 2008

Læserne skriver

Debat fra dagens avis

Sider

  • Kronik
    6. maj 2022

    Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

    Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
    Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
  • Læserbrev
    24. februar 2022

    Lavere fartgrænser kan reducere både CO2-udledning og støjproblemer

    Lavere fartgrænser giver færre støjgener og alvorlige uheld, og samtidig er det en klimagevinst uden lige. Dertil er omkostningerne til at realisere dem få. Vi skal blot indse, at den grønne omstilling er vigtigere end hurtige biler, skriver landskabsarkitekt Ole Mouritsen
  • Kommentar
    5. februar 2022

    Det er en hetz mod det frie menneske, når politikerne vil sænke fartgrænsen til 40 km/t

    Transportministeren vil lade kommuner sænke fartgrænsen i tættere bebyggelse til 40 km/t, selv om den nuværende grænse har været en succes i 40 år. Samtidig fordrejer man debatten ved at tale om ’vanvidskørsel’. Det er et hysterisk korstog mod personbilisterne, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
    Den eneste grund til at indføre transportministerens initiativ om en fartgrænse på 40 kilometer i timen er at frembringe en pengestøvsuger, der udelukkende går efter endnu flere almindelige danskere for petitesseovertrædelser, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg.
  • Kommentar
    29. november 2021

    Alt for mange kører for stærkt. Derfor er der behov for mere fartkontrol

    Pendler man til og fra arbejde i bil, vil man dagligt opleve bilister, der ikke overholder fartgrænserne. Mange opfatter det som en mindre forseelse og undervurderer risiciene ved det. Den mest effektive løsning er at sætte flere stærekasser op, skriver økonomerne Sibilla Di Guida og Davide Marchiori i dette debatindlæg
    Ved at sætte flere stationære fartkontroller op – eksempelvis stærekasser – i stedet for at sætte flere politifolk på opgaven, kan man holde udgifterne nede.
  • 8. december 2001

    Tidens skrig

    Intermetzo Skønt regeringen knap har nået at runde sit 14 dages jubilæum, tegner sig i de nye ministres kreds én tendens klarere end nogen anden hidtil demonstreret: Viljen til at forandre...
  • Læserbrev
    16. februar 2022

    Debatten om fartgrænser udstiller et demokratisk underskud og politisk hetz mod bilejerne

    Emil Hee Senstrup mener, at jeg »harcelerer« mod harmløse politikere. Men når fartgrænsen justeres, har man som borger da lov til at vide hvorfor. Debatten om fartgrænser mangler demokratisk forankring, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg