Emne

Femernbroen

Artikler
Folk
28. december 2018

FOLK

FOLK fra dagens avis
Interview
26. august 2016

’Klagerne har givet et bedre projekt’

Hos Femern A/S afviser kommunkationsdirektør Ajs Dam den kritik, der er rejst fra de lokale på Femern og fra tyske naturbeskyttere. Han mener, de fører en skræmmekampagne
Baggrund
26. august 2016

Den forbandede forbindelse

Idag slutter fristen for at klage over de miljømæssige konsekvenser af Femernforbindelsen. Lokale aktivister på Femern håber på enten at stoppe den faste forbindelse til Danmark eller i det mindste at drukne den i så mange miljøklager, at byggeriet udsættes i yderligere flere år. Sker det, kan det koste de danske bygherrer kompensationer på op mod 1,8 milliarder kroner
Kommentar
5. marts 2016

Farlig forbindelse

Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen, blev i går vedtaget i Folketinget. Politikerne bag understreger, at det ikke kommer til at koste skatteyderne penge, men det er mildest talt usikkert
Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen, blev i går vedtaget i Folketinget. Politikerne bag understreger, at det ikke kommer til at koste skatteyderne penge, men det er mildest talt usikkert
Leder
10. juli 2015

Dårlig forbindelse

Det Tyskland, der oprindeligt lagde planerne med Danmark, var det gamle Vesttyskland med en meget lille østersøkyst som korridor til de nordiske lande og Puttgarden som det naturlige udgangspunkt
Kommentar
28. april 2015

Danmark er Merkels 17. delstat

Danmarks loyalitet over for Berlin kan sjældent veksles til reel indflydelse. Alligevel vil SR-regeringen under den tyske kansler Angela Merkels statsbesøg i dag forsøge at få den udskudte Femern-forbindelse på skinner igen
Læserbrev
3. marts 2015

Få styr på Femern Bælt-forbindelsen

Inden forslaget til anlægsloven bliver bragt op i det danske Folketing, er det nødvendigt, at Folketinget og den danske befolkning får korrekte oplysninger om betydningen og konsekvenser ved realisering af projektet
Kronik
25. februar 2015

Femern-forbindelsens kritikere sværtes af Christiansborg

Stort set intet i Femerns trafikprognoser kan holde til et nærmere eftersyn. Men embedsmændene er tavse af frygt for karrieren, og de private rådgivere tier med tanke på kommende kontrakter. Alle andre i debatten forsøges undermineret med personangreb
Der er endnu kun spæde tegn på det arbejde, der skal blive til Femern-forbindelsen, og hvis beslutningsgrundlag ifølge kronikøren er yderst fejlbehæftet. Hvilket blandt andet skyldes et krav til embedsmænd om at levere dokumentationsmateriale designet til at støtte op om projektet.
7. februar 2012

Bagsiden: Der er sauna og sildelage for enden af Femmerntunnelen

En i den danske offentlighed relativt ukendt tysk spåmand har et bud på, hvorfor det er en god investering for Danmark at bruge 50 milliarder kroner på en Femerntunnel
En typisk dansk saunabygger vil få nemmere adgang til det tyske marked. Sådan lyder argumentationen nu for opførelsen af en fast forbindelsen fra Lolland til Femern.
Kronik
2. maj 2011

Tunnelsyn for milliarder

Femern-forbindelsen koster 40 milliarder kroner. Selskabet bag forbindelsen regner med, at udgifterne hurtigt vil blive tjent hjem via brugerbetaling. Imidlertid har man glemt at tage højde for, at Scanlines næppe vil indstille færgedriften over bæltet. Det giver broen skarp konkurrence. Resultatet kan blive enorme underskud for den faste forbindelse
'Billig chokolade og alkohol kan medvirke til, at rejsende vælger at tage færgen til Tyskland.

Sider

  • Læserbrev
    3. marts 2015

    Få styr på Femern Bælt-forbindelsen

    Inden forslaget til anlægsloven bliver bragt op i det danske Folketing, er det nødvendigt, at Folketinget og den danske befolkning får korrekte oplysninger om betydningen og konsekvenser ved realisering af projektet
  • 4. september 2008

    Bro-modstand er opgivet

    Danske broer vækker mindre og mindre modstand. Beslutningen om nye broer træffes over hovedet på befolkningen, der har givet op og vænnet sig til broerne, lyder flere eksperters bud
    Transportminister Carina Christensen og hendes tyske kollega Wolfgang Tiefensee mødtes i går for at indgå en endelig aftale om at etablere den faste forbindelse over Femern Bælt. Broen ventes at stå klar om ti år.
  • Baggrund
    16. september 2009

    Speciale: Femernbroen vil sprænge budgettet

    Der er overhængende fare for, at Femern Bælt-projektets økonomi vil løbe løbsk, konkluderer nyt speciale. Man har ikke lært af erfaringerne fra broerne over Storebælt og Øresund - og man benytter bevidst ikke den seneste forskning inden for risikovurdering
    Der er overhængende fare for, at Femern Bælt-projektets økonomi vil løbe løbsk, konkluderer nyt speciale. Man har ikke lært af erfaringerne fra broerne over Storebælt og Øresund - og man benytter bevidst ikke den seneste forskning inden for risikovurdering
  • Kommentar
    28. april 2015

    Danmark er Merkels 17. delstat

    Danmarks loyalitet over for Berlin kan sjældent veksles til reel indflydelse. Alligevel vil SR-regeringen under den tyske kansler Angela Merkels statsbesøg i dag forsøge at få den udskudte Femern-forbindelse på skinner igen
  • Nyhed
    27. marts 2009

    Broen over Femern Bælt vedtaget

    Et stort flertal i Folketinget vedtog i går, at Danmark om ni år kan se frem til en 20 kilometer lang bro over Femern Bælt
    Femeren Bælt-broen vil koste Danmark mindst 42 mia. kr., mens tyskerne kun hæfter for otte-ni mia. kr. til deres landanlæg.