Emne

Femernbroen

FOLK

FOLK fra dagens avis

’Klagerne har givet et bedre projekt’

Hos Femern A/S afviser kommunkationsdirektør Ajs Dam den kritik, der er rejst fra de lokale på Femern og fra tyske naturbeskyttere. Han mener, de fører en skræmmekampagne

Den forbandede forbindelse

Idag slutter fristen for at klage over de miljømæssige konsekvenser af Femernforbindelsen. Lokale aktivister på Femern håber på enten at stoppe den faste forbindelse til Danmark eller i det mindste at drukne den i så mange miljøklager, at byggeriet udsættes i yderligere flere år. Sker det, kan det koste de danske bygherrer kompensationer på op mod 1,8 milliarder kroner

Farlig forbindelse

Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen, blev i går vedtaget i Folketinget. Politikerne bag understreger, at det ikke kommer til at koste skatteyderne penge, men det er mildest talt usikkert

Dårlig forbindelse

Det Tyskland, der oprindeligt lagde planerne med Danmark, var det gamle Vesttyskland med en meget lille østersøkyst som korridor til de nordiske lande og Puttgarden som det naturlige udgangspunkt

Danmark er Merkels 17. delstat

Danmarks loyalitet over for Berlin kan sjældent veksles til reel indflydelse. Alligevel vil SR-regeringen under den tyske kansler Angela Merkels statsbesøg i dag forsøge at få den udskudte Femern-forbindelse på skinner igen

Få styr på Femern Bælt-forbindelsen

Inden forslaget til anlægsloven bliver bragt op i det danske Folketing, er det nødvendigt, at Folketinget og den danske befolkning får korrekte oplysninger om betydningen og konsekvenser ved realisering af projektet

Femern-forbindelsens kritikere sværtes af Christiansborg

Stort set intet i Femerns trafikprognoser kan holde til et nærmere eftersyn. Men embedsmændene er tavse af frygt for karrieren, og de private rådgivere tier med tanke på kommende kontrakter. Alle andre i debatten forsøges undermineret med personangreb

Bagsiden: Der er sauna og sildelage for enden af Femmerntunnelen

En i den danske offentlighed relativt ukendt tysk spåmand har et bud på, hvorfor det er en god investering for Danmark at bruge 50 milliarder kroner på en Femerntunnel

Tunnelsyn for milliarder

Femern-forbindelsen koster 40 milliarder kroner. Selskabet bag forbindelsen regner med, at udgifterne hurtigt vil blive tjent hjem via brugerbetaling. Imidlertid har man glemt at tage højde for, at Scanlines næppe vil indstille færgedriften over bæltet. Det giver broen skarp konkurrence. Resultatet kan blive enorme underskud for den faste forbindelse

Sider

Mest læste

  1. Danmarks loyalitet over for Berlin kan sjældent veksles til reel indflydelse. Alligevel vil SR-regeringen under den tyske kansler Angela Merkels statsbesøg i dag forsøge at få den udskudte Femern-forbindelse på skinner igen
  2. Der er overhængende fare for, at Femern Bælt-projektets økonomi vil løbe løbsk, konkluderer nyt speciale. Man har ikke lært af erfaringerne fra broerne over Storebælt og Øresund - og man benytter bevidst ikke den seneste forskning inden for risikovurdering
  3. Et stort flertal i Folketinget vedtog i går, at Danmark om ni år kan se frem til en 20 kilometer lang bro over Femern Bælt