Emne

feminisme

Kvindedrab er blevet en national nødsituation i Frankrig og tre andre historier fra verden

I Frankrig diskuterer de endnu en gang, hvorfor så mange kvinder hvert år bliver slået ihjel af deres partnere. Indtil nu er 73 kvinder døde i år. I Paris har man holdt demonstrationer, og nu har regeringen for alvor taget problemet op

Retssikkerheden er feminismens svageste punkt

Har man de forkerte holdninger, har man ikke ret til at skrive om sit liv. MeToo-revolutionens credo var, at alle har ret til at dele sin historie, sin sandhed – men åbenbart ikke, hvis man tilhører revolutionens ofre, skriver kulturchef på Aftonbladet

Silvana Imam svinger et healende baseballbat – og onsdag åbner hun Orange Scene

Silvana Imam, der onsdag åbner Orange Scene på årets Roskilde Festival, har været det indignerede, queer, humanistiske, venstreorienterede outsider-Sveriges stemme. Hun har stolt paraderet sin indvandrerbaggrund og siden sin homoseksualitet. Angreb har været hendes foretrukne retorik, men nu er forsoningen også blevet en del af hendes evangelium

Med ’Dristig som en mand’ er der øvet en retfærdighedsgerning: Mød Renna Hauch

Lektor Lone Krogsholm har skrevet et portræt af en perifær, men forbavsende kontroversiel kvindeskikkelse fra det danske 1800-tals kulturhistorie, Renna Hauch. I Højskolesangbogen var der i anmelderens ungdom en håndfuld bidrag af hendes mand, digteren Carsten Hauch. I dag er der ikke ét. Men nu har vi fået den kvindesagshistorie om Renna Hauch, vi burde kende

Svangerskabsarbejdere i alle lande, foren jer!

Når menneskeheden en skønne dag træder ud af kapitalismens helvede på jord og ind i den kommunistiske fremtid, må det ifølge den feministiske geograf Sophie Lewis indebære en helt ny måde at få og opfostre børn på

Den kvindelige vrede er bedre end sit rygte

Den kvindelige vrede har ikke noget godt ry. Typisk affejes den som værende f.eks. ’irrationel’, ’farlig’ og direkte ’latterlig’. Nonsens, mener Rebecca Traister, der i sin medrivende og provokerende bog, ’Good and Mad – The Revolutionary Power of Women’s Anger’, har en seriøs høne at plukke med den tendentiøse delegitimering og skamløse udskamning af vrede kvinder
Ugen på kulturgangen

Kunstnere på Copenhell er feministiske, det er danske radiokanaler ikke

Hvis man ser på Copenhell, er der sket noget i kønsdebatten. Det er godt nyt. Ser man på, hvad radioen spiller af dansk musik, er der derimod dårligt nyt, menes der på Informations kulturgang, hvor vi gruppekrammer vores nye rockminister, ser frem til at se en ny omgang hærgen på Roskilde Dyrskueplads, gruer for fodboldens VAR-system og for to millionarvingers indflydelse på det norske kunstliv

Jeg krænker den gode stemning, indtil jeg får anerkendt de overgreb, mænd begår mod mig

Folk har svært ved at unde overgrebsramte kvinder offerrollen. De er trætte af #MeToo og orker ikke at få spoleret den gode stemning. Men jeg vil ikke tie om de overgreb, mænd har begået mod mig. Jeg vil krænke den gode stemning med detaljer om overgrebene, skriver forfatter Sille Kirketerp Berthelsen i dette debatindlæg

FOLK

FOLK fra dagens avis

Kvinders ret til egen krop betyder ikke ret til statsfinansieret reproduktionsbehandling

Mænd har ikke ret til kvinder. Men kvinder har heller ikke ret til børn, og det standpunkt har intet med kvindehad at gøre, skriver Morten Schütt i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. I Frankrig diskuterer de endnu en gang, hvorfor så mange kvinder hvert år bliver slået ihjel af deres partnere. Indtil nu er 73 kvinder døde i år. I Paris har man holdt demonstrationer, og nu har regeringen for alvor taget problemet op
  2. Har man de forkerte holdninger, har man ikke ret til at skrive om sit liv. MeToo-revolutionens credo var, at alle har ret til at dele sin historie, sin sandhed – men åbenbart ikke, hvis man tilhører revolutionens ofre, skriver kulturchef på Aftonbladet
  3. Lektor Lone Krogsholm har skrevet et portræt af en perifær, men forbavsende kontroversiel kvindeskikkelse fra det danske 1800-tals kulturhistorie, Renna Hauch. I Højskolesangbogen var der i anmelderens ungdom en håndfuld bidrag af hendes mand, digteren Carsten Hauch. I dag er der ikke ét. Men nu har vi fået den kvindesagshistorie om Renna Hauch, vi burde kende
  4. Silvana Imam, der onsdag åbner Orange Scene på årets Roskilde Festival, har været det indignerede, queer, humanistiske, venstreorienterede outsider-Sveriges stemme. Hun har stolt paraderet sin indvandrerbaggrund og siden sin homoseksualitet. Angreb har været hendes foretrukne retorik, men nu er forsoningen også blevet en del af hendes evangelium
  5. Hvis man ser på Copenhell, er der sket noget i kønsdebatten. Det er godt nyt. Ser man på, hvad radioen spiller af dansk musik, er der derimod dårligt nyt, menes der på Informations kulturgang, hvor vi gruppekrammer vores nye rockminister, ser frem til at se en ny omgang hærgen på Roskilde Dyrskueplads, gruer for fodboldens VAR-system og for to millionarvingers indflydelse på det norske kunstliv
  6. Folk har svært ved at unde overgrebsramte kvinder offerrollen. De er trætte af #MeToo og orker ikke at få spoleret den gode stemning. Men jeg vil ikke tie om de overgreb, mænd har begået mod mig. Jeg vil krænke den gode stemning med detaljer om overgrebene, skriver forfatter Sille Kirketerp Berthelsen i dette debatindlæg
  7. Klitoris, kønskrans og konstruktion var flittigt brugte ord, da KVINFO afholdt Tabusalon #4 om ’Kussens hemmeligheder’ i et fyldt LiteraturHaus på Nørrebro i København
  8. For mange blev Linda Lovelace – i 1970’erne – den brik, der skulle fuldende billedet af den seksuelle frigørelse. Nu har filmen ’Lovelace’ fået debatten om verdenshistoriens største pornoikon til at rulle igen. Ikke mindst om, hvad der er den ’rigtige’ feministiske position