Emne

festivaler

Ny festival kuraterede sig til både freaks og prydgenstande

Musikfestivalen Journey Fest vaklede i sit første år mellem det stilsikkert freaky og det alt for pænt indsmigrende. Med fabelagtige øjeblikke undervejs
Burning Man

»Jeg tog afsted som nysgerrig reporter. Men lige nu, i dette øjeblik, er jeg en burner«

Burning Man-festivalen i USA er meget mere end en festival. Den er drømmen om den ultimative frihed, et spirituelt og bevidsthedsudvidende Utopia og et kosmisk kollektivt kærlighedstrip. Alle gængse forestillinger om, hvad en festival er – og kan være – blev forandret, da Informations udsendte reporter drog til den myteomspundne og kontroversielle festival i Nevadas ørken. Undervejs mistede han både sit mobilsignal og sin kritiske sans

Den danske pendant til Burning Man byder på ulvehyl og orgasmekurser

Nøgne kroppe og ulvehyl i blodmånens skær. Det var, hvad der mødte 28-årige Mark Fuglsang, da han i år deltog i den danske pendant til Burning Man: The Borderland

Til indiefestival på Vestegnens version af solkysten: Vådt og godt, men vådt

Der var algerisk nomaderock, reggae, skattejagt, poesioplæsning og radio transmitteret live fra en sandkasse. Den hippe, familievenlige og musikalsk varierede endagsfestival Badesøen i Albertslund var en regnvåd omgang. Men de gæster, der blev hængende til sidste dråbe, blev belønnet med en formidabel koncert med indieheltene Yo La Tengo
Copenhagen Jazz

A peacock crossing the road

Musikken summer over byen. Jazz i al sin brogede natur og diversitet. Informations udsendte jazzmusiker, Sonja LaBianca, skriver sine sidste dagbogsnoter fra Copenhagen Jazz Festival

Hear we go #1 – T.S. Høegs noter fra jazzfestivalen

Som durkdreven kunstner gælder det om at forberede sig og i forhåbentlig god tid, som alligevel altid har det med at rykke fra masser af den, da tættere på og så til lige op over. Og i mit tilfælde, som den der altid tager teten med egne projekter, begyndte jeg og mine pålidelige kumpaner allerede i maj at komponere og arrangere nyt materiale, øve og ikke mindst at huske at selvøve sine egne lektier eller chops, som det også kan hedde. Kort sagt: det er et game af et også praktisk puslespil

Tekster uden ord, men tekstur i metal i strenge i skind

Jazzfestivalens første dage var for Informations udsendte jazzudøver, -lytter og -skribent Sonja LaBianca hektiske og følelsesfulde. De bød på en rejse fra world til hiphop, lidt mudret jazz, hendes egen koncert i Skuespilhusets foyer og metal for akustisk opretstående klaver. Blandt andet. Her er hendes dagbog
Brev fra Benedikte von Moltkenstein

Hvor er det politiske i at pisse sponsorøl op ad hegn og ryge hash?

Vores udsendte medarbejdere på Roskilde Festival slider i det for at bringe os de bedste lunser af musikprogrammet på Dyrskuepladsen. Men nu har de fået assistance fra en læser, Benedikte von Moltkenstein, der har kastet sit blik på festivalens fornøjelser. Og hun ser både Jackson Pollock, håb som hobby og potentiale for en musikalsk abortlovgivning i udskejelserne

Rock, verdensmusik og elektronisk – her er det, du skal høre på Roskilde Festival

Roskilde Festival er et krat, man godvilligt kaster sig ind i og forrevent taknemmelig kommer ud af igen. Og det er ikke kun takket være den store kollektive eufori, men også den dybt private overrumpling i mødet med noget uhørt. Vi bringer en guide til programmet
Heartland Festival

Med overklassen på masochistisk sviptur blandt folkelighed og marxisme

Informations musikredaktør måtte strække våben og se sig tom for ord om årets Heartland Festival. Han mumlede noget om at blive ramt af sentimentalitet og inkontinens. Så gik han ind på sit delekontor og lagde sig på sit hævesænkebord og faldt i en dødlignende søvn. Tilfældet ville, at redaktionen parallelt med Ralf Christensens retræte modtog et sirligt håndskrevet læserbrev om Heartland fra en Benedikte von Moltkenstein. Det bringer vi i stedet

Sider

Mest læste

  1. Mange digtere sætter musik til deres ord. Cd-udgivelser og festivaler med denne krydsning skyder frem. Men hvad er det, der sker i grænselandet mellem de to genrer?
  2. Informations mellemstore guide til urinens brugshistorie
  3. Kønsdebattør Henrik Marstal vil forbyde alle mænd under 21 år adgang til Roskilde Festivals campingområde for at komme seksuelle overgreb til livs. Kollektiv afstraffelse af uskyldige mænd er nødvendigt for at beskytte kvinderne, mener Alternativets folketingskandidat, som dog ikke vil forbyde indvandrere adgang, selv om de statistisk set begår flest voldtægter
  4. Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  5. Burning Man-festivalen i USA er meget mere end en festival. Den er drømmen om den ultimative frihed, et spirituelt og bevidsthedsudvidende Utopia og et kosmisk kollektivt kærlighedstrip. Alle gængse forestillinger om, hvad en festival er – og kan være – blev forandret, da Informations udsendte reporter drog til den myteomspundne og kontroversielle festival i Nevadas ørken. Undervejs mistede han både sit mobilsignal og sin kritiske sans
  6. /Filminstituttet stræber mod en tættere sammenkobling af spillefilm og dokumentarfilm. Men hvor går grænsen? Er det hele ét fedt? Hvad er forskellen på den nye planlagte musical Taps af Lars von Trier og en ny danske dokumentarfilm om f...
  7. Let's Get Lost slog Nils Malmros' favorit Barbara FILMPRISER Det var overraskende den unge danske film, der triumferede ved Bodil-uddelingerne søndag aften i Imperialbiografen. Spillefilmsdebutanten Jonas Elmer vandt den dekorative statuette for sin debutfilm Let's Get Lost, et kærligt ironisk kollektiv-portræt af en gruppe ørkesløse unge fyre, der har fodboldinteresse og ikke mindst Michael Laudrup som det faste holdepunkt i en ellers ustruktureret bistandstilværelse...
  8. Med købmandskløgt giver Tivoli plads til musikkens vækstlag med den nye festivalsatsning, Offspring. At det overhovedet er tænkeligt, siger noget om professionaliseringen i dansk musik