film Seneste artikler   Følg emne
Italienerne er eksperter i at lave illusionsløse, samfundskritiske (gangster)film som ’Suburra’, hvor politikere, restaurantejere og konkurrenter bestikkes og likvideres, og helt almindelige mennesker drages ind i en beskidt skyggeverden.

Gangsterdrama om den europæiske bananrepublik Italien

Pavens abdicering i 2011 danner en slags bagtæppe for en brutal fortælling om moralsk armod i bananrepublikken Italien i den seværdige ’Suburra’
Em af hovedpersonerne i ’Blair Witch’ har begivet sig i sin forsvundne søsters fodspor i. Hun forsvandt i den første film, og brorens manglende frygt i den sammenhæng er ikke det eneste, der fremstår lidt uforklaret i den nye film. Foto: AP

Endnu en tur i den samme skov

Det er et held for folkene bag den ellers ikke så vellykkede ’Blair Witch’, at mørke bliver ved med at være uhyggeligt
I ’Gøgereden fra 1976, der har Jack Nicholson i hovedrollen, bliver den psykisk syge hyldet som antitesen til et repressivt, glædesløst normalsamfund.

De psykisk syge er de nye superhelte

Fra den moderkomplekse galning i Psycho til Glenn Closes kanindræbende borderliner i Farligt begær. Psykisk sygdom har altid været et yndlingstema for filmen med særlig forkærlighed for kreativ fordrejning og dæmonisering. Men en modsatrettet tendens tegner sig i mere idealiserende portrætter af sindslidelser på film og i tv. Men er de mindre fordrejede?

Han kom for at sørge i ensomhed...

...men i stedet fandt Første Verdenskrigs-veteranen Tom lykken i en kvindes arme. For en stund. Lyset i havet er et tåretrækkende melodrama om skyld og tilgivelse, drømme og afsavn.

Kina vil stoppe beundring af vestlig livsstil

Sladder og kendissers privatliv er ikke værdige nyheder, understreger Kinas øverste statsorgan for administration af medier
Der er flere gode grunde til at begræde, at den sidste videomaskine nu har forladt fabrikken: Det handler om nostalgi og hvide pletter på landkortet, men det handler i høj grad også om risikoen for kulturel armod

Video, video ... video!

Der er flere gode grunde til at begræde, at den sidste videomaskine nu har forladt fabrikken: Det handler om nostalgi og hvide pletter på landkortet, men det handler i høj grad også om risikoen for kulturel armod
Siden midten af 1990’erne har Pedro Almodóvar fjernet sig fra forargelses- og perversitetssporet, som hans tidligere film ellers var kendt for. I den nyeste film, ’Julieta’, har han også forbudt sig selv at bruge humor.

’En pige i 1980’erne ville have taget sig den frihed at kneppe en mand i et tog, hvis hun havde lyst’

Den spanske mesterinstruktør søger nye veje i sin nyeste film, ’Julieta’. Den melodramatiske tilgang er erstattet af en søgen efter ’det rene drama’. Her fortæller han om det svære stilskift, om sit behov for ensomhed og om et kriseramt Spanien, der har mistet 1980’ernes sorgløse frigjorthed

Nazijægeren, der rippede op i krigens sår

En brysk jæger øjner sit bytte og tager utraditionelle metoder i brug for at nedlægge det. Desværre gør filmen om nazijægeren Fritz Bauer det direkte modsatte – og bliver dermed et konventionelt tv-drama
Både myndighederne og en religiøs sekt er på jagt efter Alton i filmen ’Midnight Special’. For han har evner ud over det sædvanlige.

Håbefuld sci-fi om en usædvanlig dreng

Jeff Nichols’ ’Midnight Special’ er en uudgrundelig, smuk og inspirerende film om en fars store kærlighed til sin lille søn. Den genfortæller også en frelsermyte, og endelig er det en noget usædvanlig superheltefilm
Mel Gibson forløser sin rolle fornemt. Ikke mindst fordi fortællingen om en mand, der har brændt sine broer, men prøver at gøre det godt igen, minder om hans egen historie.

Mand rejser sig op igen

At 60-årige Mel Gibson stadig er karismatisk og sympatisk, kan man forvisse sig om ved at se den kulørte thriller ’Blood Father’. Ud over at være et vellykket stykke spekulation kan filmen dog også godt opfattes som den berygtede skuespillers forsøg at eksorcere egne dæmoner

Sider