Emne

film

I ’Te med damerne’ mødes store kvinder med skarpe tunger

Fire af britisk film, tv og teaters største kvindeskikkelser, Joan Plowright, Eileen Atkins, Judi Dench og Maggie Smith, snakker karriere, mænd og nervøsitet, mens Roger Michells kameraer ruller i den underholdende ’Te med damerne’

’Centaur’ er et afdæmpet, men indfølt stykke civilisations- og systemkritik

Det billedskønne kirgisiske drama er ikke en verdensomvæltende film, der taler med store, flammende bogstaver. Men den har en egen skønhed og poesi
Anmeldelse

Efter voldtægten skal vi op og ud og have det lidt sjovt

Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed

Utøya-overlever: »Breivik-film fortæller ikke den fulde historie«

To film om 22. juli 2011 har haft premiere i år, men Lara Rashid, der var til stede på Utøya og mistede sin storesøster, mener at begge film udelader vigtige elementer og ikke fokuserer nok på Anders Behring Breiviks politiske motiver
Anmeldelse

Ali Abbasis ’Grænse’ er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse

Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier

»Jeg kan sætte mig ind i karakterer, der er så langt væk fra vores hverdag, at de nærmest ikke er en del af den«

Den iranskfødte og i Danmark bosiddende filminstruktør Ali Abbasi stiller spændende spørgsmål om klasse og identitet i sin nye film, den opsigtsvækkende fabel ’Grænse’. Information har talt med Ali Abbasi, der selv mener, at han har valgt sin identitet. Han er ikke, hvad andre synes, at han skal være

Stanley Kubricks mageløse ’Rumrejsen år 2001’ er noget nær den perfekte blanding af form og indhold

’Rumrejsen år 2001’, som Stanley Kubrick lavede i et tæt parløb med forfatteren Arthur C. Clarke, er et forunderligt, foranderligt og dybt betagende visuelt mesterværk, der tør tage fat i selve eksistensen og på en original og meget lidt didaktisk måde. Filmen fylder 50 i år og har repremiere i en spritny udgave

Spike Lee: »Mine venner kalder mig ’Negrodamus’«

Spike Lee er blevet kaldt »den vrede sorte fyr«, der er besat af racespørgsmål. Men i Donald Trumps USA er der fornyet interesse for hans film – ikke mindst den biografaktuelle ’BlacKkKlansman’, som vandt dette års store pris ved Cannes-festivalen. Den 61-årige instruktør spår som en anden Nostradamus, at den politiske situation i USA kun vil blive værre

Transperson: ’Flashdance’ får mig til at drømme om selv at finde prinsen på den hvide hest

Linda Thor Pedersen spillede rollen som macho og levede endnu ikke åbent som transperson, da hun første gang så filmen ’Flashdance’ og pludselig kunne identificere sig med kvinden i hovedrollen, der forfølger sine drømme og kæmper for sig selv

Økonomi, identitetspolitik og vrede over Trump. Med andre ord: Adam Smith, Francis Fukuyama og Michael Moore

Vi giver dig magten over økonomien tilbage. Det gør vi sammen med Jørgen Steen Nielsen og Adam Smith. Og så taler vi med Rune Lykkeberg om identitetspolitik med afsæt i Francis Fukuyamas nye bog. Med over telefonen er også Christian Monggaard, der fortæller om Michael Moores nye film

Sider

Mest læste

  1. Nobelpristageren Henrik Pontoppidans hovedværk ’Lykke-Per’ får fladmast sit plot i oscarvinderen Bille Augusts filmatisering, der fokuserer på kærlighedsdramaet frem for kulturhistorien
  2. Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
  3. Film og serier, der hylder kærligheden mellem veninder frem for den mellem mand og kvinde, skyder frem i disse år. Det viser venindeskabets frigørende muligheder, men det stigmatiserer også kvinder uden veninder
  4. Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed
  5. Meget sjove Ditte og Louise er blevet nationale tv-helte efter, at DR aflyste tredje sæson af deres serie, men når spillefilmen ’Ditte & Louise’ vil løfte sig op til nye kunstneriske højder, falder filmen nærmest fra hinanden
  6. ’Rumrejsen år 2001’, som Stanley Kubrick lavede i et tæt parløb med forfatteren Arthur C. Clarke, er et forunderligt, foranderligt og dybt betagende visuelt mesterværk, der tør tage fat i selve eksistensen og på en original og meget lidt didaktisk måde. Filmen fylder 50 i år og har repremiere i en spritny udgave
  7. To film om 22. juli 2011 har haft premiere i år, men Lara Rashid, der var til stede på Utøya og mistede sin storesøster, mener at begge film udelader vigtige elementer og ikke fokuserer nok på Anders Behring Breiviks politiske motiver
  8. Intolerance, vold og konflikt skal bekæmpes med venlighed og empati. Det er den lære, man kan drage af film som ’Paddington 2’ og en realityserie som ’Queer Eye’. De er to af frontløberne i en ny bevægelse, nicecore, hvor forståelse, indlevelse og åbenhed er i højsædet