Emne

film

Anmeldelse
25. maj 2022

Asghar Farhadis ’A Hero’ udforsker en forviklingsfascinerende historie om en umage helt

Iranske Asghar Farhadi gransker i sin mesterlige hverdagsthriller ’A Hero’ de mange uventede forviklinger omkring en umiddelbart god gerning
Grundideen for ’A Hero’ sætter effektivt en twistet hverdagsthriller i gang: Den gældsfængslede Rahim (Amir Jadidi) får under to dages udgang en mistet taske med 17 guldmønter i hænderne.
Cannes
25. maj 2022

Den canadiske mester David Cronenberg er tilbage med et udsyret, rendyrket Cronenberg-værk

David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
Cannes
23. maj 2022

Ruben Östlund: »Man kan ikke gå for langt med opkast«

I sin nye film, ’Triangle of Sadness’, der lørdag aften havde verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes, hudfletter svenske Ruben Östlund klassesamfund og skønhed som valuta. Filmen ’ser på, hvordan vores opførsel forandrer sig alt efter den position, vi har i en social og økonomisk struktur’, siger han
Ruben Östlund (knælende) mellem sine skuespillere under optagelserne til yacht-delen i ’Triangle of Sadness’. Det er Vicki Berlin til venstre og Zlatko Buric bagerst i den hvide skjorte. Foto: Tobias Henriksson
Anmeldelse
21. maj 2022

’Top Gun’ handlede om at blive voksen. ’Top Gun: Maverick’ handler om at blive gammel

Fortiden hjemsøger elitepiloten Maverick i Joseph Kosinskis ’Top Gun: Maverick’, der havde verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes og er en glimrende efterfølger til den 36 år gamle ’Top Gun’ – og som har en 59-årig Tom Cruise i topform i hovedrollen
Tom Cruise er tilbage i rollen som pilot-esset Maverick i Joseph Kosinskis ’Top Gun: Maverick’.
Anmeldelse
19. maj 2022

Loyal filmatisering af dansktimebaskeren ’Intet’

Spørgsmålet om, hvad der egentlig betyder noget, bliver sat på spidsen i ungdomsfilmen ’Intet’, der bygger på Janne Tellers roman af samme navn
Karaktererne i ‘Intet‘ ligner standardversionen af en rask ung og følsom venneflok, sådan som de indtager de stille villaveje med store skridt. Det projekt, de har gang i, er dog både mere filosofisk og langt mere morbidt, end hvad unge mennesker ellers plejer at lave i nutidige ungdomsserier og -film.
Anmeldelse
19. maj 2022

En lidende homohelgen lyser op i gribende film om et sort kapitel i vesttysk historie

’Grosse Freiheit’ er en film, man vil ud af, fordi fængselsklaustrofobien er så stor. Men det er samtidig en overvældende smuk, udfriende film om en hovedpersons selvopofrelse i en tid, hvor homoseksualitet var ulovlig i Vesttyskland – og hvor myndighederne gjorde sig alt for umage med at håndhæve dette
Den fremragende østrigske film ’Grosse Freiheit’ beretter gennem hovedpersonen Hans Hoffmann (spillet af Franz Rogowski) og hans relation til Viktor Kohl (spillet af Georg Friedrich) om et skammeligt kapitel i datidens Vesttyskland.
Cannes
19. maj 2022

Ukraines præsident talte til åbningen af en filmfestival i Cannes i krigens skygge

En underholdende fransk zombiefilm om optagelserne til en zombiefilm satte punktum for filmfestivalen i Cannes’ åbningsceremoni, der ellers var præget af krigen i Ukraine
»Menneskers had forsvinder, og diktatorer dør, og den magt, de tog fra folket, vil blive givet tilbage til folket. Og så længe mennesker dør, ophører friheden aldrig med at eksistere,« sagde Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, med et citat fra en tale i Charlie Chaplins berømte, filmiske opgør med fascismen, Den store diktator (1940), da han tonede frem på det store lærred i Grand Théâtre Lumière i Cannes ved åbningen af årets festival.
Anmeldelse
12. maj 2022

Vidunderlige ’Everything Everywhere All at Once’ er midtlivskrise forklædt som actionkomedie

Michelle Yeoh er intet mindre end fænomenal i den vidunderlige og vidunderligt overraskende ’Everything Everywhere All at Once’, der på original vis blander superheltefilm og actionkomedie med familiedrama og midtlivskrisefortælling
Vaskeriejeren Evelyn (Michelle Yeoh) bevæger sig i løbet af filmen igennem forskellige alternative universer – virkeligheder – som kunne være blevet, hvis hun havde taget andre valg i sit liv.
Anmeldelse
5. maj 2022

Storby-bhutaneser på dannelsesrejse i det yderste udkants-Bhutan

Årets bhutanske oscarkandidat, ’Skolen ved verdens ende’, er en charmerende og sympatisk feelgoodfilm om, hvad der egentlig skal til for at være lykkelig. Den vestligt orienterede hovedperson viser sig at have en del at lære desangående
Ugyen (Sherab Dorji) vil meget hellere være musiker og spille vestlig pop end arbejde som skolelærer i en fjern og sparsomt beboet dal i Himalaya. Efterhånden viser det sig dog, at der både som menneske og musiker er noget at komme efter i bjerglandsbyen.
Anmeldelse
28. april 2022

Meditativ tur 700 meter ned i en syditaliensk grotte

Det er værd at give sig hen til den sneglefart, hvormed Michelangelo Frammartino fortæller om udforskningen af en 700 meter dyb grotte i Syditalien anno 1961 i ’Grotten’. Filmen byder hverken på dialog, karaktertegning eller action, men hensætter én i en anbefalelsesværdig meditativ tilstand
Følelsen af, at verden er stor og forunderlig, får et gevaldigt nøk opad i Michelangelo Frammartinos usædvanligt enkle, stille og meditative film ’Grotten’.

Sider