Emne

filmanmeldere

Et Danmark uden anmeldere

Filmtidsskriftsredaktører til Monggaard: Drop de biografaktuelle film og skriv om den levende filmkunst

Hvordan står det til med den danske filmkritik? Det mødes Informations filmredaktør med to af redaktørerne for filmtidsskriftet Krystalbilleder for at diskutere. De kan let blive enige om, at den akademiske filmkritik er uinspirerende, og at biograferne ikke giver de smalle film en ordentlig chance. Til gengæld er de uenige om, hvilke film der overhovedet skal skrives om

Internettets alternativer til dagbladsanmeldelserne

Savner du andre steder end aviserne at få filmkritik eller inspiration til, hvad der rykker på kunstscenen? Vi guider til de bedste steder inden for de store kunstarter

Peter Aalbæk Jensen: ’Ligegyldigt hvor ringe en film bliver anmeldt, kan vi altid finde 20 citater og 6.000 stjerner til en annonce’

Filmproducer og enfant terrible Peter Aalbæk Jensen vil ikke undvære traditionel dagbladskritik, selv om han synes, den er devalueret

Filminstruktør Christina Rosendahl: ’Anmelder, vil du noget med verden, eller vil du noget med din redaktør?’

Hvis filminstruktør Christina Rosendahl var præsident i fremtidens avisland, udstak hun tre regler for den nye store filmkritik: Anmelderen skal være selvbiografisk, indgyde mod og ikke uddele stjerner

Forsker: Christian Monggaard bør tage en filmblogger med i biografen

Nete Nørgaard Kristensen forsker i kulturjournalistik og ser ikke kulturkritikken forsvinde, tværtimod har den bredt sig ud i flere genrer, i takt med at anmeldelsens særstatus er blevet truet

Hvad sker der? – Publikum og anmeldere er splittet over ’mother!’

Hvem sagde hvad, hvornår og hvorfor? Vi gengiver ugens vigtigste, sjoveste, underligste eller mest overraskende kulturdebat

Filmanmelder til salg: ’Jeg kan lige så godt sælge ham, mens han stadig har et par gode arbejdsår i sig’

Hver dag bliver massevis af brugte ting sat til salg. Og selv om de i udgangspunktet ikke behøver være noget særligt, kan de vise sig at være det. I en serie undersøger Information, hvad det egentlig er, folk sælger

Anmelderens lod

Det er voldsomt at dømme en serie inde eller ude efter blot at have set en brøkdel af, hvad folkene bag har haft i tankerne

Det, vi føler, er …

Debat om filmkritik er vidunderlig. Men den her omgang er ved at udvikle sig en anelse absurd

Noget at grine af

Elsket af publikum, men ikke altid lige elsket eller respekteret af kritikere eller kulturverdenen. Det er filmkomediens lod. I denne uge har den nye komedie ’Player’ premiere. Hvorfor er det, at publikum elsker genren, og hvad det er, den kan

Sider

Mest læste

  1. Blot to femtedele af alle danske filmanmeldere har en egentlig filmfaglig uddannelse. Til sammenligning er næsten samtlige litteraturanmeldere uddannet i litteratur. Det er et problem for filmkritikken, siger en filmanmelder. Nej, det er et problem for litteraturkritikken, siger en litteraturanmelder
  2. Hvordan står det til med den danske filmkritik? Det mødes Informations filmredaktør med to af redaktørerne for filmtidsskriftet Krystalbilleder for at diskutere. De kan let blive enige om, at den akademiske filmkritik er uinspirerende, og at biograferne ikke giver de smalle film en ordentlig chance. Til gengæld er de uenige om, hvilke film der overhovedet skal skrives om
  3. Hver dag bliver massevis af brugte ting sat til salg. Og selv om de i udgangspunktet ikke behøver være noget særligt, kan de vise sig at være det. I en serie undersøger Information, hvad det egentlig er, folk sælger
  4. Interview med Per Juul Carlsen og Louise Kidde Sauntved
  5. Instruktører til familiefilm og brede komedier klager over, at anmelderne ikke forstår, hvad det drejer sig om. Men publikum kommer alligevel – det ved godt, hvad det vil se
  6. Informations Morten Piil har redigeret en ny dansk filmguide. Resultatet er en uundværlig bog, man er nødt til at være pedantisk for kunne sætte fingre på Film Der er mange filmbøger, som man for min skyld kunne køre direkte til papirmøllen...
  7. Filmkritikerne er delt i to: De unge, der er kvinder og filmfagligt uddannede, og de knap så unge mænd, der ofte ikke har faglig baggrund. Opdelingen overrasker ikke kvinderne, men de mener heller ikke, at fremtiden er deres
  8. Nete Nørgaard Kristensen forsker i kulturjournalistik og ser ikke kulturkritikken forsvinde, tværtimod har den bredt sig ud i flere genrer, i takt med at anmeldelsens særstatus er blevet truet