Emne

filmbranchen

Interview
18. januar 2022

Hans Bonde klagede til Silje Riise Næss’ arbejdsgiver, fordi hun holder kønsregnskab – og det er hun faktisk glad for

Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Baggrund
29. oktober 2021

Baldwins vådeskud sætter fokus på arbejdsforhold i den amerikanske og danske film- og tv-branche

En tragisk vådeskudsulykke på en filmoptagelse i USA kan ende med at sætte et endnu skarpere fokus på en igangværende kamp for bedre arbejdsforhold i den amerikanske underholdningsindustri – og i den danske film- og tv-branche
Et skilt efterspørger en sikker arbejdsplads ved en mindehøjtidelighed for filmfotograf Halyna Hutchins, som døde efter en vådeskudsulykke under optagelserne til filmen ’Rust’.
Leder
21. juli 2021

Pandemien har givet den danske filmbranche meget at spekulere over

Coronapandemien har været hård ved den danske filmbranche og har om noget understreget, at filmverdenen har forandret sig. For eksempel er biograferne ikke længere alene om at bestemme, hvad publikum kan se og hvornår
Der var gang i dansk film- og tv-produktion, da verden lukkede i marts 2020, ikke mindst fordi streamingtjenesterne for alvor var begyndt at bestille danskproduceret drama. Men pludselig måtte alt lukke ned, og det gjorde ondt, især fordi ingen vidste, hvornår man kunne åbne igen.
Leder
27. april 2021

Årets oscaruddeling understreger en rivende udvikling i retning af større mangfoldighed

Sidste år var ikke en undtagelse. Oscarakademiet ER blevet mere mangfoldigt. Det beviste dette års uddeling, hvor kinesiskfødte Chloé Zhao og hendes ’Nomadland’ løb med tre af de vigtigste priser
At kinesiskfødte Chloé Zhao vandt både Bedste Instruktion og Bedste Film satte en tyk streg under den udvikling, som oscaruddelingen gennemgår.
Folk
2. marts 2021

Jane Fonda siger ikke bare tak til priser, men skoser også prisuddeleren

I en alder af 83 har ’Hanoi Jane’ ikke tænkt sig at gå glip af en chance for at aflevere et venstreorienteret budskab
Den 83-årige aktivist og filmstjerne (alias ’Hanoi Jane’) har vundet Cecil B. DeMille-prisen for sit ’livsværk’. I takketalen skosede hun Hollywoods mangel på ’diversitet’.
Leder
14. november 2020

Det skader ikke at holde øje med mangfoldigheden i dansk film

Når Filminstituttet for fremtiden vil have ansøgere om filmstøtte til at redegøre for, hvor mange med anden etnisk baggrund end dansk, der skal arbejde på filmen, er der tale om en nødvendig – og ufarlig – bevidstgørelsesproces
I den bedste af alle verdener ville det være irrelevant at holde regnskab med mangfoldigheden. Men så længe minoriteter og kvinder er markant mere udsatte for chikane, er det på sin plads at gøre netop det. Her ses May el-Toukhy, der i 2020 – som den første kvindelige instruktør nogensinde – modtog Bodilprisen for bedste film for ’Dronningen’.
Kommentar
14. oktober 2020

Det er på tide, at de store, amerikanske filmselskaber tager medansvar for biograferne

De store amerikanske og britiske film – som for eksempel James Bond-filmen ’No Time to Die’ – skubbes og udskydes, og det har konsekvenser for alverdens biografer. Også i Danmark, hvor danske film ellers sælger billetter og beviser, at folk gerne vil i biografen
’Hvis udskydelsen af den nye James Bond-film ’No Time to Die’ resulterer i biografdød, bliver indtjeningen alligevel mindre til april. Og der er jo reelt en risiko for, at filmen skubbes igen, fordi coronaepidemien til den tid stadig hærger,’ skriver filmredaktør Christian Monggaard i denne kommentar.
Nyhed
14. oktober 2020

DFI afviser ansvar for krænkelser i filmbranchen, men lover øget fokus på diskussionen

Efter 664 filmfolk har underskrevet en fælles erklæring mod sexisme i branchen, lover Det Danske Filminstituts direktør, at det magtfulde institut fremover vil tage ansvar for, at diskussionen bliver taget alvorligt og ikke går i sig selv
»Ansvaret ligger ude i selskaberne, som jo er arbejdsgiverne og skal opfylde kravene til arbejdsmiljø. Men hvis vi skal løse problemet, kommer det til at kræve fokus og samarbejde på tværs i branchen,« siger Claus Ladegaard, som er direktør for Det Danske Filminstitut.
Interview
13. oktober 2020

Filmchef: Der skal være nogen, mine ansatte kan gå til, hvis de synes, jeg er en idiot

Producer og direktør i Meta Film, Meta Louise Foldager Sørensen, har skrevet under på filmbranchens fælles opråb. Hun er ved at implementere nye tiltag, der skal sikre virksomheden mod krænkelser – ikke mindst for sin egen skyld
»Det store skifte handler ikke om, hvem der har gjort noget ved hvem. Det handler om, at vi er nødt til at lave nogle strukturer på vores arbejdspladser, så alle ved, hvordan man skal opføre sig, når den her slags situationer opstår,« siger producer og direktør i Meta Film, Meta Louise Foldager Sørensen, som er en af medunderskriverne på filmbranchens fælles opråb mod sexisme.
Opråb
12. oktober 2020

664 filmfolk siger fra over for krænkelser og sexisme i branchen: »Vi er ikke gode nok endnu«

Siden en forhenværende produktionsassistent stod frem og fortalte om krænkelser hos produktionsselskabet Danish Documentary, har filmbranchen været påfaldende tavs. Nu sender 664 branchemedlemmer et kollektivt opråb, hvor de bakker op om kvinden og opfordrer til mere åbenhed og dialog
Skuespiller Trine Dyrholm har sammen med 663 andre danske filmfolk skrevet under på en erklæring, der kræver et opgør med sexisme og krænkelser i branchen.

Sider