Emne

filmfestival

Leder
19. juli 2021

Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
Julia Ducournau blev vinderen af Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes.
Filmfestival i Cannes
17. juli 2021

En falleret pornostjerne eller rim fra Casablanca – hvem går priserne i Cannes til?

Lørdag aften uddeles priserne på årets filmfestival i Cannes. Det er svært at forudsige, hvilke film der vil vinde – kritikerne og juryen er sjældent enige. Her løfter Informations filmredaktør sløret for sine favoritter, der alle gerne må vinde en pris
Anmelder Christian Monggaard vil ikke brokke sig, hvis Guldpalmen går til amerikanske Sean Bakers (i midten) vidunderlige Red Rocket, der både er et portræt af en falleret pornostjerne, fantastisk spillet af Simon Rex (til højre). Her er de to til pressekonference i Cannes.
Filmfestival i Cannes
15. juli 2021

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
Rahim (Amir Jadidi) fanges i et spind af løgne, bedrag og sociale medier, da han forsøger at komme ud af gældsfængsel og genstarte sit liv i Asghar Farhadis hverdagsdrama ’En helt’.
Filmfestival i Cannes
14. juli 2021

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Filmfestival i Cannes
9. juli 2021

At være i Cannes i år føles som en postapokalyptisk film, hvor verden nu skal genopbygges

Årets filmfestival i Cannes står i coronaens tegn, og det medfører en masse restriktioner og nye tiltag, der lægger en dæmper på filmbegejstringen. Det er dog ikke første gang, at festivalen er mærket af, hvad der foregår ude i verden
Deltagere på årets filmfestival i Cannes venter på at få foretaget en coronatest. Festivalen står på mange måder i coronaens tegn, da frygten for, at corona får tag i filmfestivalen og lægger den og byen ned har fået festivalen til at indføre forskellige, ganske givet fornuftige, men også besværlige tiltag.
Cannes Film Festival
8. juli 2021

»Har I savnet glamouren?« Åbningsfilmen i Cannes høstede stort bifald – måske mest på grund af genåbningsglæde

Tirsdag blev filmfestivalen i Cannes spillet og sunget i gang med legesyge Leos Carax’ musicalopera ’Annette’, der nok har sine problemer, men som om noget signalerer, at filmkunsten og festivalen for alvor er tilbage efter et års ufrivillig pause
Tirsdag blev filmfestivalen i Cannes spillet og sunget i gang med legesyge Leos Carax’ musicalopera ’Annette’, der nok har sine problemer, men som om noget signalerer, at filmkunsten og festivalen for alvor er tilbage efter et års ufrivillig pause
Baggrund
6. juli 2021

Efter to års pause er Cannes-festivalen tilbage og filmens Mekka genindtaget. Vi bringer dig et historisk overblik

Filmfestivalen i Cannes er filmkunstens Mekka, men det er en position, som den skal kæmpe for. I dag begynder den 74. udgave efter sidste års coronarelaterede aflysning. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og ser på festivalens historie og vigtighed
Den legendariske skuespiller, instruktør og producer Kirk Douglas med den amerikanske skuespillerinde Jo Ann Pflug til en fest in Cannes i 1970.
Anmeldelse
1. maj 2021

David Byrnes mesterlige genopfindelse af koncerten giver rig mening på film

Koncertfilmen ’American Utopia’ er en jublende, tænksom kollektivorgasme mellem krop og tanke, rytmik og harmonik, dans og politik, nonsens og fortælling. Det er den tidligere frontfigur i Talking Heads, David Byrnes, sene og stærkt oplivende magnum opus, som nu kan ses på CPH:DOX
’American Utopia’ er ikke første gang, David Byrne genopfinder koncertformatet og formidler det på film.
CPH:DOX
28. april 2021

En instruktør ringer på døren og filmer den, der åbner. Det ender med et skønt portræt af dét at være menneske

Et banalt projekt, hvor en dokumentarist filmer tilfældige borgere i deres døråbninger, ender som et skægt og rørende portræt af det at være menneske. ’A Man and a Camera’ kan nu ses på CPH:DOX
’A Man and Camera’ ender som et utrolig fint og tankevækkende portræt af menneskelig natur.
Baggrund
8. august 2020

Grønlandsk producer: ’Al historiefortælling i mit hjemland er indtil for nylig lavet af folk udefra‘

Det er en grov fordrejning, når filminstruktøren Kenneth Sorento mener, at hans dokumentar ’Kampen om Grønland’ afvises af filmfestivaler på grund af hans hudfarve, mener grønlandsk producer
’Kampen om Grønland’ skildrer fire unge grønlændere, deres ønsker for Grønlands fremtid og deres arbejde for at præge den. Dokumentarfilmen var åbningsfilm på CPH:DOX, men er siden blevet fravalgt til en række internationale toneangivende filmfestivaler.

Sider

  • Filmfestival i Cannes
    14. juli 2021

    Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

    Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
    Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
  • Feature
    18. maj 2019

    Der er meget at være frustreret over og lave film om i verden lige nu

    Det politiske engagement blomstrer i filmene i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor ikke mindst franske Ladj Ly og britiske Ken Loach vækker opsigt med vrede og hjerteskærende historier om mennesker på kant med samfundet
    I Ladj Lys ’Les Misérables’ er en flok unge, sorte knægte fra den socialt belastede forstad Montfermeil taget ind til centrum af Paris for at se VM-finalen i fodbold i 2018 og fejre sejren sammen med resten af byen. De føler sig som franskmænd og som en del af fællesskabet, men da de kommer hjem til Montfermeil, er alt igen, som det plejer: De er de udstødte, de elendige.
  • Baggrund
    5. april 2017

    ’Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej’

    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  • Anmeldelse
    16. maj 2015

    Mord eller moral

    Woody Allen underholder med ’Irrational Man’, et vittigt drama om kunsten at rationalisere et mord
    Woody Allen sammen med sine to hovedrolleindehavere, Emma Stone og Joaquin Phoenix, under optagelserne til Irrational Man. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Anmeldelse
    20. maj 2015

    En tabt krig

    Emily Blunt spiller en FBI-agent, der fanges i et uigennemskueligt politisk spil i Denis Villeneuves uhørt spændende og psykologisk facetterede ’Sicario’
    Benicio Del Toro som den mystiske Alejandro i Denis VIlleneuves kraftfulde thriller om krigen mod narko, ’Sicario’. Foto: Filmfestivalen i Cannes.
  • Leder
    19. juli 2021

    Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

    Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
    Julia Ducournau blev vinderen af Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes.
  • Baggrund
    18. september 2014

    Rock og aktivisme er Grønlands nye historie

    Grønland er primært blevet præsenteret for verden set med andres øjne. Men nu får verdens største ø lov til selv at fortælle sin historie på filmfestivalen Greenland Eyes. Og måske kan det også være et vigtigt skridt på vejen til den endelige selvstændighed
    Det grønlandske band Sume med forsangeren Malik Høegh i forgrunden skabte sensation i begyndelsen af 1970’erne, da de som det første grønlandske rockband satte lyd på kolonimagtens overgreb. På grønlandsk. Nu bliver bandet vækket til live igen i dokumentaren ’Sume - lyden af en revolution’, som bliver vist på filmfestivalen Greenland Eyes, der i løbet af de kommende syv dage med mere end 20 film skal give et billede af, hvad Grønland er – og ikke mindst hvad grønlandsk film er
  • Anmeldelse
    18. maj 2015

    I sine følelsers vold

    Pixars nye animationsfilm, ’Inside Out’, fortæller charmerende, morsomt og hittepåsomt om en 11-årig piges liv og mange følelser
    Pixars nye animationsfilm, ’Inside Out’, fortæller charmerende, morsomt og hittepåsomt om en 11-årig piges liv og mange følelser