Emne

filmkunst

Artikler
CPH: DOX
14. marts 2023

»Fordi jeg elsker, når korrupte magtmænd bliver afsløret!« Informations skribenter guider gennem CPH: DOX

CPH:DOX er en vildtvoksende og lidt ufremkommelig skov, og på årets dokumentarfilmfestival kan man se over 200 film. Her fortæller otte af Informations skribenter, hvilke film de har tænkt sig at se
Filmen »Language Unleashed« er et portræt af den østrigske dramatiker og forfatter Elfriede Jelinek
Kunstkritik
4. februar 2023

Foran John Kørners visuelle overflod tvivler jeg på, om verden har brug for mere naturromantik

Krisen kradser ikke økonomisk på januars galleriudstillinger, hvor et John Kørner-maleri stadig koster det samme som to mindre personbiler. Men mørket er forfriskende nok flyttet ind
John Kørner har skubbet mennesket ud af sit maleri til fordel for masser af farver.
Kunstkritik
13. januar 2023

Maria Meinild skærer tidsånden skarpt i sin kunst om sociale relationer, magt og følelser

Maria Meinilds lille udstilling ’New Feeling’, sætter billeder på tidsånden uden sentimentalitet. Hun undersøger og uroliggør vores sociale relationer med empati og håndværksmæssig elegance. Og så er hun ikke bange for det sære
Tomme stole i ofte mennesketomme omgivelser er gennemgående i værket. Nogle steder i selskab med flaksende sommerfugle eller som her med en stor hånd af guld.
Filmkritik
7. januar 2023

Nicolas Winding Refns nye weirdo arthouseserie udvider, hvad slikbutikken Netflix kan være

’Copenhagen Cowboy’ er som at snorkle langsomt rundt i lunt, mudret vand og gennem dykkerbrillerne se de mest underlige, dragende, ubehagelige, skønne, sjove, rørende, oprørende og åndssvage ting
’Copenhagen Cowboy’ er som at snorkle langsomt rundt i lunt, mudret vand og gennem dykkerbrillerne se de mest underlige, dragende, ubehagelige, skønne, sjove, rørende, oprørende og åndssvage ting
Langsomme samtaler
27. december 2022

Joachim Trier: »Jeg tror på mange sandheder, som kan eksistere ved siden af hinanden«

Joachims Triers film ’Verdens værste menneske’ er en af årets store biograffilm, men det var også afslutningen på Oslo-trilogien, som er et hovedværk i moderne skandinavisk filmkunst. Vi har talt med instruktøren om værket, samtidsportrættet og filmkunstens muligheder
Illustration: Jesse Jacob. Fotos: Ander Rye Skjoldjensen, Mary Evans/Af Archive/Ritzau Scanpix, Motlys/Album/Ritzau Scanpix, Lise åserud/NTB/Ritzau Scanpix, Arte France Cinéma B/Album/Ritzau Scanpix
FILMINSTRUKTØRER
5. oktober 2022

På sporet af den europæiske auteur: Er europæiske arthousefilm blevet dårligere?

Engang flokkedes alle dannede mennesker i biografen, når der kom en ny film af Truffaut, Fassbinder eller Kieślowski. I dag er det svært at få øje på europæiske instruktører, der nyder samme status og sætter dagsordenen i den kulturelle offentlighed. Filmjournalist Freja Dam går på jagt efter den europæiske auteur
Nogle af de store europæiske auteurer, da de var på toppen i sidste århundrede: François Truffaut, Jean-Luc Godard, Agnès Varda, Rainer Werner Fassbinder og Krzysztof Kieślowski.
Anmeldelse
4. oktober 2022

To film af den kinesiske kunststjerne Cao Fei viser bagsiden af Kinas globale økonomi

Lagerhalsromancen ’Asia One’ fabulerer lækkert over sjælløst arbejde i den automatiserede industri, mens dokumentaren ’11/11’ kommer mere påtrængende tæt på arbejdsvilkårene i samtidens Kina
Lagerhalsromancen ’Asia One’ fabulerer lækkert over sjælløst arbejde i den automatiserede industri, mens dokumentaren ’11/11’ kommer mere påtrængende tæt på arbejdsvilkårene i samtidens Kina
Leder
26. september 2022

Östlund har ret: Det konventionelle psykologiske drama er nok lidt overvurderet

Ruben Östlund slår et slag for at bytte det velkendte psykologiske perspektiv ud med et sociologisk perspektiv, der interesserer sig mere for magtforhold og deres forudsætninger end for individuelle psyker. Det er både forfriskende og nødvendigt
Ruben Östlund har en pointe i, at det psykologiske perspektiv er en smule overvurderet som drivkraft for filmkunsten. Her ses Östlund til årets Cannes-festival, hvor hans ’Triangle of Sadness’ løb med Guldpalmerne.
Læserbrev
16. september 2022

Dansk filmkultur negligeres politisk og drives af frivillige. Det skader hele branchen

DR’s og Go’ Morgen Danmarks seneste nedlæggelse af filmformidling er symptomatisk for en dansk filmkultur i krise. Der er brug for et større politisk og økonomisk fokus, så dansk filmkultur ikke skal bæres af frivillige, og diversiteten i filmudbuddet sikres
Størstedelen af vores filmformidling varetages af frivillige, og hvis de nedlagde arbejdet i morgen, ville store dele af vores filmkultur kollapse. Derfor bør filmformidling komme tilbage som politisk prioritering, skriver filmentusiast og digital manager Lars B. Frahm i dette debatindlæg.
Baggrund
14. september 2022

Filmelskere bør kende disse syv Godard-mesterværker

Jean-Luc Godard brillerede først som nybølgeinstruktør, radikaliserede så sit politiske udtryk og endte som eksperimentel avantgardist, forladt af det større filmpublikum
Informations Godard-kendere er nået frem til, at i disse syv film som minimum må stå som uforgængelige eksempler på Godards geni.

Sider