Emne

filmkunst

Cannes
17. maj 2022

Hvad skal vi med film i biografen, når vi har streamingtjenester?

Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
Interview
18. februar 2022

»Når jeg begynder at klippe en film, går jeg til mine medvirkende, som om jeg er forelsket«

Dansk dokumentarfilm går sin internationale sejrsgang med blandt andet oscarnomineringen af ’Flugt’, mens genrens grænser diskuteres ivrigt i forbindelse med dokumentarfilmen ’Kandis for Livet’. Filmklipper Niels Pagh Andersen har tilbragt det meste af sit voksenliv i et klipperum for at finde kernen i komplekse historier og lede efter sprækker i mennesker. I en ny bog fortæller han om sit liv med dokumentarfilm
Dansk dokumentarfilm går sin internationale sejrsgang med blandt andet oscarnomineringen af ’Flugt’, mens genrens grænser diskuteres ivrigt i forbindelse med dokumentarfilmen ’Kandis for Livet’. Filmklipper Niels Pagh Andersen har tilbragt det meste af sit voksenliv i et klipperum for at finde kernen i komplekse historier og lede efter sprækker i mennesker. I en ny bog fortæller han om sit liv med dokumentarfilm
Kommentar
14. februar 2022

Adam Holm: De filmstuderendes godhedsparadigme vil give os enfoldig kunst

De filmstuderendes kritik af velkendte begreber og etablerede synsmåder er helt efter bogen, men deres moralisme hører hjemme i en ideologi, ikke på det hvide lærred, skriver tv- og radiovært og ph.d. i moderne historie Adam Holm i denne kommentar
Hvad vil vi helst se, læse og lytte til; et allerede velkendt univers, der bekræfter ens forudfattede holdninger, eller et miljø og et sæt af ideer og begreber, som man må bearbejde kritisk, spørger Adam Holm.
Kronik
8. februar 2022

Balladen på filmskolen viser, at to fortolkninger af frigørelse kæmper mod hinanden

En anonym filmskolestuderendes klage over pensum har udløst et hav af modsvar fra repræsentanter for den etablerede norm om frigørelse. Men de studerende undergraver ikke vores frihedsværdier, de bidrager til en nødvendig udvikling af vores frihedsmoral, skriver lektor Jørn Bjerre i denne kronik
Debattører var hurtige til at beskylde en kritisk filmskoleelev for begrænsning af ytringsfriheden. Men er der faktisk tale om et stormløb mod samfundets værdier eller måske nærmere om et bidrag til en nødvendig fornyelse, spørger lektor Jørn Bjerre i denne kronik.
Interview
10. september 2021

Trine Dyrholm: Jeg vil have lov til at portrættere usympatiske eller liderlige kvinder, uden at det er underligt

Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Anmeldelse
24. august 2021

En excentrisk aften i Operaen med Wagner, Puccini, Queen og Conchita Wurst

»Ned med patriarken« er kampråbet i polske Krystian Ladas operathriller ‘Begærets mysterier’ på Det Kgl. Teater. Seks personer får et skæbnefællesskab gennem en magtfuldkommen undertrykker, og det belyses særdeles virkningsfuldt i et mix af klassisk opera og det queerfeterede poprepertoire
Vinegar Strokes i rollen som en sort skægget drag queen.
CPH:DOX
28. april 2021

En instruktør ringer på døren og filmer den, der åbner. Det ender med et skønt portræt af dét at være menneske

Et banalt projekt, hvor en dokumentarist filmer tilfældige borgere i deres døråbninger, ender som et skægt og rørende portræt af det at være menneske. ’A Man and a Camera’ kan nu ses på CPH:DOX
’A Man and Camera’ ender som et utrolig fint og tankevækkende portræt af menneskelig natur.
Anmeldelse
18. marts 2020

Ny film på CPH:DOX om Tarkovskij deler smukt hans tanker om filmmediets karakteristika og filmkunstens rolle

Andrej Tarkovskijs søn har lavet en hengiven CPH:DOX-aktuel film om sin far, som får os tæt på den russiske mesterinstruktørs tanker om egne film såvel som filmkunstens rolle i verden
Det særlige ved sønnen Andrejs film er det personlige blik og den konsekvente brug af faderen Tarkovskijs betragtninger. Sønnen holder sig behørigt i baggrunden. Han giver helt enkelt sin far ordet, og  ’A Cinema Prayer’ er en fin film til at åbne og minde os om betydningen af Tarkovskijs film med alle deres uforglemmelige billeder og interessante iagttagelser om, hvad det egentlig vil sige at være menneske i verden.
Baggrund
9. marts 2020

Nekrolog: Ole Michelsen bar sin borsalino med ydmyghed

Ole Michelsen (1940-2020) oplevede, at tre af hans nærmeste pårørende døde. Han blev alkoholiker, men rejste sig igen og blev en af Danmarks Radios mest populære tv-studieværter, fyldt til randen med viden om film og aldrig så selvglad som så mange andre tv-stjerner
Noget af det bemærkelsesværdige ved Ole Michelsen som tv-stjerne, og det var han, var den ydmyghed, hvormed han bar Borsalinoen.
Klumme
20. december 2019

Ti skelsættende begivenheder i den moderne tv-series historie

Det, der allerede længe er blevet kaldt tv-seriens guldalder, faldt i dette århundrede sammen med en ny og radikalt anderledes måde at se tv på
I Netflix’ første egenproducerede tv-serie, ’House of cards’, talte magtmennesket pludselig direkte til os.

Sider

  • Cannes
    17. maj 2022

    Hvad skal vi med film i biografen, når vi har streamingtjenester?

    Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
    Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
  • 14. februar 1997

    Ernst & Lyset

    HVEM POKKER er de? Forundringen var stor i filmkredse og på bladredaktionerne ved meddelelsen om, at to danskere, Tomas Villum Jensen og Anders Thomas Jensen, har opnået den sjældne og gyldne ære at få deres nye kortfilm, Ernst & Lyset, nomineret til en ægte, amerikansk Oscar...
  • Interview
    18. februar 2022

    »Når jeg begynder at klippe en film, går jeg til mine medvirkende, som om jeg er forelsket«

    Dansk dokumentarfilm går sin internationale sejrsgang med blandt andet oscarnomineringen af ’Flugt’, mens genrens grænser diskuteres ivrigt i forbindelse med dokumentarfilmen ’Kandis for Livet’. Filmklipper Niels Pagh Andersen har tilbragt det meste af sit voksenliv i et klipperum for at finde kernen i komplekse historier og lede efter sprækker i mennesker. I en ny bog fortæller han om sit liv med dokumentarfilm
    Dansk dokumentarfilm går sin internationale sejrsgang med blandt andet oscarnomineringen af ’Flugt’, mens genrens grænser diskuteres ivrigt i forbindelse med dokumentarfilmen ’Kandis for Livet’. Filmklipper Niels Pagh Andersen har tilbragt det meste af sit voksenliv i et klipperum for at finde kernen i komplekse historier og lede efter sprækker i mennesker. I en ny bog fortæller han om sit liv med dokumentarfilm
  • Kronik
    8. februar 2022

    Balladen på filmskolen viser, at to fortolkninger af frigørelse kæmper mod hinanden

    En anonym filmskolestuderendes klage over pensum har udløst et hav af modsvar fra repræsentanter for den etablerede norm om frigørelse. Men de studerende undergraver ikke vores frihedsværdier, de bidrager til en nødvendig udvikling af vores frihedsmoral, skriver lektor Jørn Bjerre i denne kronik
    Debattører var hurtige til at beskylde en kritisk filmskoleelev for begrænsning af ytringsfriheden. Men er der faktisk tale om et stormløb mod samfundets værdier eller måske nærmere om et bidrag til en nødvendig fornyelse, spørger lektor Jørn Bjerre i denne kronik.
  • Baggrund
    9. marts 2020

    Nekrolog: Ole Michelsen bar sin borsalino med ydmyghed

    Ole Michelsen (1940-2020) oplevede, at tre af hans nærmeste pårørende døde. Han blev alkoholiker, men rejste sig igen og blev en af Danmarks Radios mest populære tv-studieværter, fyldt til randen med viden om film og aldrig så selvglad som så mange andre tv-stjerner
    Noget af det bemærkelsesværdige ved Ole Michelsen som tv-stjerne, og det var han, var den ydmyghed, hvormed han bar Borsalinoen.
  • Kommentar
    14. februar 2022

    Adam Holm: De filmstuderendes godhedsparadigme vil give os enfoldig kunst

    De filmstuderendes kritik af velkendte begreber og etablerede synsmåder er helt efter bogen, men deres moralisme hører hjemme i en ideologi, ikke på det hvide lærred, skriver tv- og radiovært og ph.d. i moderne historie Adam Holm i denne kommentar
    Hvad vil vi helst se, læse og lytte til; et allerede velkendt univers, der bekræfter ens forudfattede holdninger, eller et miljø og et sæt af ideer og begreber, som man må bearbejde kritisk, spørger Adam Holm.
  • 18. oktober 1997

    De små tings A. G.

    Sangen om dyderne og budskabet om Den Store Drøm nåede ikke med på Peter A. G. Nielsens nye soloplade Interview "Jeg laver alt på spadsereture. I dag lavede jeg en sang på vej fra Hovedbanegården og herud...
  • Kronik
    25. maj 2002

    Det sensuelle Arabien

    Film om Orienten viser araberne som på den ene side skurkagtige og fæle, på den anden varme og villige. Men kan vi overhovedet forstå hinanden hen over alle gensidige fordomme?