Emne

filmmusik

Ugen på kulturgangen
22. oktober 2021

Ugens anbefalinger: Silicon Valleys Britta Nielsen under afhøring og en ny computerskabt symfoni af Beethoven

Retssagen mod skandaleramte Elizabeth Holmes bag Theranos har det hele: store summer, falske underskrifter, afpressede ansatte. Mennesket slår computeren i at komponere Beethoven, og der udspiller sig et plagiatdrama om et selvhelligt brev om organdonation. Og så er der 20 minutters stående bifald til filmkomponisten John Williams
En regnestærk computer er blevet fodret med Beethovens skitser og notitser samt partiturer fra tidligere værker og samtidige komponister.
Interview
10. maj 2019

»Jeg lavede meget musik, som blev droppet, fordi den var for trist«

Da komponisten Signe Lykke skrev musik til dokumentarfilmen ’Den nat vi faldt’ om en kvinde, der mister sin mand, og den sorg, hun gennemgår, var ambitionen ikke at manipulere nogen til at græde, men derimod at åbne op for et bredere spektrum af følelser
I dokumentaren ’Den nat vi faldt’, som Signe Lykke har lavet musikken til, vises sorg på mange forskellige måder – for eksempel ved at hovedpersonen, der netop har mistet sin mand, går i gang med at fælde et træ. Sorg og gråd er dynamisk og ikke bare en ting, det skal musikken afspejle, mener Signe Lykke.
Anmeldelse
26. april 2019

Nye, danske gysersoundtracks indprenter sig som stillbilleder i bevidstheden

Når man skal skabe lydsiden til den ydre og indre katastrofe, må instrumenterne virke lige så påtrængende som katastrofen selv. Det formår lydkunstnerne Kim Kim og SØS Gunver Ryberg at gøre dem. Deres soundtracks er så gode til at skabe ubehag, at de gør filmmediet praktisk talt overflødigt
Kim Richard Adler Mejdahl står bag kortfilmen ’Days Of Al’ og har selv komponeret musikken dertil under aliaset Kim Kim.
Interview
27. januar 2017

’Selv temaet til Angry Birds kan spilles af et symfoniorkester’

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med ’Troldspejlet’ det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Manden bag ’Troldspejlet’, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte
Anmeldelse
6. januar 2017

Når musikken dominerer billedet

To nye udgivelser, Jóhann Jóhannssons ’Arrival’ og Mica Levi og Oliver Coates ’Remain Calm’, fungerer på hver deres måde som billedskabende lydproduktioner – som henholdsvis et soundtrack og et eksperiment udi improvisation
Interview
2. december 2016

’Der er brug for noget nyt inden for moderne filmmusik’

Musik har en meget stærk indvirkning på en films tone og følelse, siger den islandske komponist Jóhann Jóhannsson, der ligesom sin italienske kollega, den levende legende Ennio Morricone, er koncertaktuel i Danmark i denne weekend. Information har talt med de to filmkomponister, som er meget forskellige i stil og udtryk
Musik har en meget stærk indvirkning på en films tone og følelse, siger den islandske komponist Jóhann Jóhannsson, der ligesom sin italienske kollega, den levende legende Ennio Morricone, er koncertaktuel i Danmark i denne weekend. Information har talt med de to filmkomponister, som er meget forskellige i stil og udtryk
Interview
27. maj 2016

’Lyden af dryppende vand kan være uhyggelig’

Gyserfilm har været med os siden filmkunstens fødsel og opfylder mange formål, siger den amerikanske filminstruktør John Carpenter, der også har skrevet musikken til de fleste af sine film. På mandag optræder han i København med sin filmmusik og musik fra to nye album med musik ’til filmene i ens hoved’. Information har talt med manden kendt som ’The Horror Master’
Med ’Halloween’ stod Carpenter fadder til den populære ’Slasher’-filmgenre. Men hvor han gjorde det med en vis elegance, enkelthed og visuel opfindsomhed, er det langtfra alle senere film i genren, der har noget at byde på.
Anmeldelse
27. juli 2015

Alt dét som filmmusik kan

Vi lytter til filmmusik af den gode slags. Der er stadig masser af følelsesmanipulerende metervare og klichétungt kopisteri. Men der er også kommet nye fremragende værker, der tilføjer filmene et ekstra kunstnerisk lag – og skaber nye betydninger
Soundtracket til den oscarvindende ’Birdman’ med Michael Keaton i titelrollen tænker anderledes. Filmens dominerende lydspor spilles af den mexicanske jazztrommeslager Antonio Sánchez. Et frækt, supersynkoperet trommespor trækker sig kommenterende og inciterende gennem hele handlingen.
Baggrund
17. oktober 2013

’Filmkomponisten skal både være komponist og psykiater’

Som filmkomponist skal man have forståelse for dramaturgi og virkemidler, og det har amerikanske Danny Elfman, der i sidste uge erobrede London til en koncert med den markante musik, han har komponeret til Tim Burtons film
’Det nemme er at skrive musikken. Det svære er at trænge ind i instruktørens hoved og forstå deres psyke. Men det er det, man gør. Man skal være halvt komponist og halvt psykiater,’ siger Danny Elfman, der har skrevet musikken til alle Tim Burtons film. Foto: Scanpix


	 
  • Interview
    10. maj 2019

    »Jeg lavede meget musik, som blev droppet, fordi den var for trist«

    Da komponisten Signe Lykke skrev musik til dokumentarfilmen ’Den nat vi faldt’ om en kvinde, der mister sin mand, og den sorg, hun gennemgår, var ambitionen ikke at manipulere nogen til at græde, men derimod at åbne op for et bredere spektrum af følelser
    I dokumentaren ’Den nat vi faldt’, som Signe Lykke har lavet musikken til, vises sorg på mange forskellige måder – for eksempel ved at hovedpersonen, der netop har mistet sin mand, går i gang med at fælde et træ. Sorg og gråd er dynamisk og ikke bare en ting, det skal musikken afspejle, mener Signe Lykke.