Emne

filmmusik

»Jeg lavede meget musik, som blev droppet, fordi den var for trist«

Da komponisten Signe Lykke skrev musik til dokumentarfilmen ’Den nat vi faldt’ om en kvinde, der mister sin mand, og den sorg, hun gennemgår, var ambitionen ikke at manipulere nogen til at græde, men derimod at åbne op for et bredere spektrum af følelser

Nye, danske gysersoundtracks indprenter sig som stillbilleder i bevidstheden

Når man skal skabe lydsiden til den ydre og indre katastrofe, må instrumenterne virke lige så påtrængende som katastrofen selv. Det formår lydkunstnerne Kim Kim og SØS Gunver Ryberg at gøre dem. Deres soundtracks er så gode til at skabe ubehag, at de gør filmmediet praktisk talt overflødigt

’Selv temaet til Angry Birds kan spilles af et symfoniorkester’

I weekenden opfører DR’s symfoniorkester i samarbejde med ’Troldspejlet’ det bedste computerspilsmusik fra de seneste 25 år. Manden bag ’Troldspejlet’, Jakob Stegelmann, er konferencier og har været med til at udvælge musikken. Han mener nemlig, at computerspilsmusikken er meget bedre end sit rygte

Når musikken dominerer billedet

To nye udgivelser, Jóhann Jóhannssons ’Arrival’ og Mica Levi og Oliver Coates ’Remain Calm’, fungerer på hver deres måde som billedskabende lydproduktioner – som henholdsvis et soundtrack og et eksperiment udi improvisation
Fra arkivet

’Der er brug for noget nyt inden for moderne filmmusik’

Musik har en meget stærk indvirkning på en films tone og følelse, siger den islandske komponist Jóhann Jóhannsson, der ligesom sin italienske kollega, den levende legende Ennio Morricone, er koncertaktuel i Danmark i denne weekend. Information har talt med de to filmkomponister, som er meget forskellige i stil og udtryk

’Lyden af dryppende vand kan være uhyggelig’

Gyserfilm har været med os siden filmkunstens fødsel og opfylder mange formål, siger den amerikanske filminstruktør John Carpenter, der også har skrevet musikken til de fleste af sine film. På mandag optræder han i København med sin filmmusik og musik fra to nye album med musik ’til filmene i ens hoved’. Information har talt med manden kendt som ’The Horror Master’

Alt dét som filmmusik kan

Vi lytter til filmmusik af den gode slags. Der er stadig masser af følelsesmanipulerende metervare og klichétungt kopisteri. Men der er også kommet nye fremragende værker, der tilføjer filmene et ekstra kunstnerisk lag – og skaber nye betydninger

’Filmkomponisten skal både være komponist og psykiater’

Som filmkomponist skal man have forståelse for dramaturgi og virkemidler, og det har amerikanske Danny Elfman, der i sidste uge erobrede London til en koncert med den markante musik, han har komponeret til Tim Burtons film

Mest læste

  1. Vi lytter til filmmusik af den gode slags. Der er stadig masser af følelsesmanipulerende metervare og klichétungt kopisteri. Men der er også kommet nye fremragende værker, der tilføjer filmene et ekstra kunstnerisk lag – og skaber nye betydninger
  2. Musik har en meget stærk indvirkning på en films tone og følelse, siger den islandske komponist Jóhann Jóhannsson, der ligesom sin italienske kollega, den levende legende Ennio Morricone, er koncertaktuel i Danmark i denne weekend. Information har talt med de to filmkomponister, som er meget forskellige i stil og udtryk
  3. Gyserfilm har været med os siden filmkunstens fødsel og opfylder mange formål, siger den amerikanske filminstruktør John Carpenter, der også har skrevet musikken til de fleste af sine film. På mandag optræder han i København med sin filmmusik og musik fra to nye album med musik ’til filmene i ens hoved’. Information har talt med manden kendt som ’The Horror Master’