Emne

filmselskaber

Krigen kommer

Amerikanske Video on Demand-tjenester som Netflix og HBO er på vej til Danmark, og herhjemme opruster YouSee med sin egen VoD-tjeneste, YouBio. Kampen om forbrugernes gunst – med udvalg, brugervenlighed og pris som våben – begynder lige straks

Skyttegravskrig i filmbranchen

Producenter, distributører, biografer og DFI er nødt til at indse, at publikum har flyttet sig – og bliver ved med at flytte sig – og at de er nødt til at flytte med

Min mor fik smukke navler, jeg må nøjes med glitter og cupcakes

Filminstruktørernes kreativitet og skaberglæde er blevet kvalt af en konstant bekymring for bundlinjens krav. Det betyder, at de danske ungdomsfilm er blevet en poppet affære, der ikke bidrager med noget til den verden almindelige børn og unge færdes i

Filmbranchen skal ændre vaner ellers dør den

'Den, der har adgang til publikum, har adgang til pengene og magten,' siger danske Thomas Mai, der rejser verden rundt og fortæller en desperat filmbranche, hvordan den kan følge med et publikum, hvis adfærd takket være internettet har ændret sig markant. 'Hele systemet er ved at kollapse,' siger han

Gør det selv-instruktøren

Egensindighed. Filminstruktøren Kevin Smith har altid gjort tingene på sin egen måde. Nu holder han (måske) op med at lave film

Rovdyr på røven

’Predators’ begynder godt, men ender som en traditionel og monoton actionfilm

Hvem fortæller de bedste historier?

Natten til mandag, dansk tid, uddeles årets Oscarstatuetter. Det er kulminationen på en lang, udmattende 'valgkamp', hvor Hollywoods filmselskaber har kæmpet for at fortælle vælgerne, altså de ca. 6.000 medlemmer af Det Amerikanske Filmakademi, hvem de skal stemme på

Europæisk film har stor kulturel betydning

På lørdag d. 6. december kulminerer en ugelang fejring af europæisk film, når de årlige European Film Awards for første gang uddeles i Danmark. Men er der noget at fejre? Og hvad skal man egentlig bruge alle de europæiske film til?

Europa mangler en samlet filmstrategi

Den europæiske filmsektor er fragmenteret og kan slet ikke hamle op med de bedre organiserede, amerikanske filmselskaber. Det lider de europæiske film under, mener Henning Camre, leder af en europæisk filmtænketank

Holocaust for hele familien

'Man er aldrig for ung til at blive præsenteret for fordommenes og racismens vanvid.' Filminstruktøren Mark Herman er aktuel med 'Drengen i den stribede pyjamas', et holocaustdrama for både unge og ældre

Sider

Mest læste

  1. Den australske forfatter og amatørhistoriker David Harris jagter beviserne for, at romerske legionærer slog sig ned i Kina allerede inden vor tidsregnings begyndelse. Imens fortsætter spekulationerne om de blonde, blåøjede romerætlinge i de kinesiske aviser I følge en aftenavis i Guangzhou har Song Guorong blå øjne og blondt, krøllet hår...
  2. Det var meget fascinerede at være et sted, hvor folk vil dø for det, som de kigger på i mikroskopet, siger forfatteren Sissel-Jo Gazan, som har skrevet en kærlighedskrimi ud fra sit speciale i biologi
  3. Gennem 10 år har det hjemlige filmpublikum kunnet lune sig ved, at dansk film i stigende grad er blevet en del af det nationale brand. Nye talentfulde filmfolk er brudt frem med nye ideer, selvbevidsthed, egne produktionsselskaber, internationalt udsyn og anerkendelse. Dansk film er både en god historie og en god forretning. Spørgsmålet er, hvordan succesen kan fastholdes