Emne

filmstøtte

Artikler
Leder
9. februar 2018

Kære politikere, lyt til Det Danske Filminstitut, hvis dansk film skal reddes

Den kommende fireårige filmaftale er umådelig vigtig for en dansk filmbranche, der skranter økonomisk, men sprudler kreativt. Tirsdag præsenterede Filminstituttet et ambitiøst oplæg til en aftale, der kan redde dansk film – hvis ellers politikerne lytter
Interview
23. december 2016

’Vi sælger flere billetter i 2017’

Svar på tiltale med Henrik Bo Nielsen, direktør i Det Danske Filminstitut (DFI), der ifølge Filmaftalen 2015-2018 står for at uddele 2,25 mia. kr. i film-, tv- og spilstøtte.
Svar på tiltale med Henrik Bo Nielsen, direktør i Det Danske Filminstitut (DFI), der ifølge Filmaftalen 2015-2018 står for at uddele 2,25 mia. kr. i film-, tv- og spilstøtte.
Leder
10. november 2014

Film i fremtiden

Dansk film er presset økonomisk på grund af blandt andet et faldende hjemmevideosalg og omlægning til knapt så indbringende streamingtjenester og et biografmarked, hvor få film sælger stort, andre slet ikke
Leder
22. september 2014

Forkælet filmbranche

Man sidder tilbage med indtrykket af en filmbranche, der som helhed er bange for, hvad der sker, hvis den skal tilpasse sig et marked, som fundamentalt har ændret sig
Baggrund
4. september 2014

Hold nu kæft, det passer ikke!

Kulturministeren opfordrede til dialog, da Det Danske Filminstitut i mandags inviterede til heldagsseminar om dansk films fremtid. Branchen lod i nogen grad hånt om opfordringen og begyndte i stedet at kalde hinanden navne
Lige så snart kulturminister Marianne Jelved – havde forladt klasselokalet, begyndte klassens skrappe drenge at skyde med kramper og kalde hinanden grimme ting. Det får man sjældent noget godt ud af, og det synes ikke så smart, de forestående filmaftaleforhandlinger taget i betragtning.
Leder
1. juli 2014

En skygge af sig selv

Det er intet mindre end en katastrofe for dansk film, hvis der ikke længere er råd og mod til eksperimenter og talentudvikling. Hvor skal landvindingerne i filmsproget og de nye og originale filmskabere ellers komme fra?
Nyhed
11. marts 2014

’De, der løber den store risiko, får mindst ud af det’

Dansk film står over for nogle store og svære udfordringer, både økonomisk, strukturelt og kunstnerisk. Det skriver Det Danske Filminstitut i sit ambitiøse oplæg til en ny fireårig filmaftale, som skal forhandles på plads, inden 2014 er forbi
’Spil er ikke et eller andet sekterisk begreb for 16-årige ungersvende. Der er faktisk en bred del af befolkningen, som spiller. Spil som kulturbærende faktor har overordentlig stor betydning, og det må et samfund i sin måde at tænke støtte på også reflektere over,’ siger Henrik Bo Nielsen.
Leder
19. oktober 2013

Bilagene på bordet, Aalbæk

Det handler ikke kun om Zentropa og Aalbæk Jensens forfængelighed. Han skal bare se at hoste op med de bilag, så politikere og skatteydere kan få demonstreret den gennemsigtighed, der bør være i støttesystemet
Kronik
23. juli 2013

Dansk film har brug for et Dogme13

Trods kassesucceser og internationale hæderspriser er dansk film i gang med at grave sin egen grav. De originale instruktører forsvinder til Hollywood, og de tilbageblevne producerer ligegyldige skabelonsfilm eller dårlige forsøg på kunstfilm. Der er brug for et nyt koncept ala Dogme95 for igen at skabe vedkommende historier i dansk film
Anders W. Berthelsen og Jesper Asholt i Søren Kragh-Jacobsens dogmefilm ’Mifunes sidste sang’.
Leder
14. juni 2013

Bombe under støttesystemet

Europæisk film kan ikke overleve på markedets vilkår, og det er værd at huske på, at en af de væsentligste forudsætninger for dansk films og danske filmfolks succes i både ind- og udland, på filmfestivaler og til prisuddelinger er de mange millioner kroner, som politikerne bevilger, og Filminstituttet fordeler

Sider

  • 3. september 2003

    Magt og afmagt

    En række danske dokumentarfilmfolk mødtes forleden i Nordsjælland. Information var flue på væggen til den animerede snak om etik og metode, der fulgte
  • Kronik
    23. juli 2013

    Dansk film har brug for et Dogme13

    Trods kassesucceser og internationale hæderspriser er dansk film i gang med at grave sin egen grav. De originale instruktører forsvinder til Hollywood, og de tilbageblevne producerer ligegyldige skabelonsfilm eller dårlige forsøg på kunstfilm. Der er brug for et nyt koncept ala Dogme95 for igen at skabe vedkommende historier i dansk film
    Anders W. Berthelsen og Jesper Asholt i Søren Kragh-Jacobsens dogmefilm ’Mifunes sidste sang’.
  • 2. oktober 2008

    Far til fire på støtten

    Populære folkekomedier som 'Anja og Viktor' og 'Far til Fire' sprøjter 2'ere, 3'ere og endda 5'ere ud med millionstøtte fra Filminstituttet. Det betyder færre penge til ny filmudvikling
    Far til Fire-filmen med Lille Per - her i skikkelse af Kasper Kesje - rammer igen det store lærred fra fredag, for der er støttekroner nok trods hårde ord fra anmelderne.
  • Leder
    25. november 2011

    Den visse biografdød

    Den danske filmbranche — instruktører, producenter, distributører og biografejere — er nødt til at opdyrke alternative måder at distribuere og fremvise film på. Der skal eksperimenteres og findes frem til en måde, som sikrer, at filmkunsten i Danmark forbliver lige så rig og mangfoldig, som den er nu.
  • Baggrund
    2. april 2008

    Filmens mosaik

    Informations tidligere administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, har skiftet dagbladet ud med filmen. Her prøver han nu at få puslespillet omkring kunst og antallet af solgte biografbilletter til at gå op på trods af en ufleksibel filmaftale
  • 22. september 2008

    Blå mænd satser alt

    Uden erfaring og en eneste krone i tilskud fra Det Danske Filminstitut valgte tre spillefilmdebutanter at lave 'Blå mænd'. De satsede alt, og filmen er blevet en stor succes
    Her er foto fra optagelserne af -Blå mænd-, hvor Rasmus Heide instruerer Thure Lindhardt, der spiller en succesfuld rig ung yuppie, der efter en dom ender i samfundstjeneste på en genbrugsstation
  • Nyhed
    23. april 2012

    Filmfonde skaber arbejdspladser

    Regionale filmfonde rundt om i Europa spiller en vigtig filmkunstnerisk rolle, fordi de støtter europæisk film. Samtidig er fondene en vækstmotor, som hjælper med at fastholde indbyggere i de regioner, hvor de holder til
  • 15. juli 1998

    Requiem for en ung dansk filmbølge

    Det går ufatteligt godt for dansk film, eller gør det? Vi bryster os af spændstigheden i den unge talentmasse, men Filminstituttet er ikke parat til at støtte op om det FILM Ved den seneste Cannes-festival fejrede dansk film som bekendt nye triumfer i form af juryens specialpris og masser af rosende omtale til Thomas Vinterbergs Festen...