Emne

fly

Udvidelsen af Københavns Lufthavn betyder bedre luftkvalitet og reducering af CO2

Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.

Udvidelsen af Københavns Lufthavn skal stoppes. Den er skadelig for både miljø og sundhed

Det er stik imod en ansvarlig klima- og sundhedspolitik, at regeringen nu planlægger at udvide Københavns Lufthavn. En lufthavn, der allerede er mere omfattende end tilsvarende lufthavne i vores nabolande. Det skriver fem borgere på Amager i dette debatindlæg

Nyt udspil fra EU-Kommissionen kan føre til tomme flysæder

For at undgå tomme fly på vingerne har flyselskaber siden marts fået suspension fra kravet om at skulle anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og flytidspunkter. EU-Kommissionen vil nu udfase suspenderingen, så selskaberne igen skal anvende 40 procent. Det vil føre til tomme fly i luften, mener Enhedslisten og Greenpeace

Danskerne vil godt betale (lidt) mere for rødt kød og flyrejser i klimaets navn

Epinion-måling lavet for Djøf viser, at vi godt vil betale mere for blandt andet rødt kød, flyrejser og engangsservice for klimaets skyld. Men ikke klimaafgifter på alle varer og ikke for høje

Hjælpepakken til indenrigsfly er grotesk, når vi står midt i en klimakrise

Midt i en klimakrise har regeringen vedtaget en hjælpepakke til indenrigsflyvninger. Det er en kold skulder til den generation, der vil tage drastiske skridt i klimakampen. Forbyd indenrigsfly og bevis, at klimapolitik ikke er symbolpolitik, skriver Emma Holst Mørch og Marie Holst Mørch i dette debatindlæg

Corona har ændret flybranchen – måske for altid

Verden over kæmper luftfartsselskaber for overlevelse på et marked, der nok aldrig bliver helt det samme igen

Lørdag blev en britisk lufthavnsarbejder herre over, om jeg måtte komme hjem til Danmark

Et øjeblik så det ud, som om dansk grænsepolitik blev bestemt af et britisk flyselskab, da jeg som tusinder af andre danskere hastede hjem fra udlandet og på trods af mit anerkendelsesværdige formål blev nægtet at komme om bord på et fly mod København, skriver Natalie Barrington Rosendahl i denne klumme
Klimapodcast

Den gode nyhed: Du må godt flyve til Mallorca. Den dårlige: Du skal nok vente seks år

Menneskets hang til at rejse kloden rundt i luftbårne maskiner udgør omkring fire procent af den globale klimabelastning. Men på SDU har professor Henrik Wenzel fundet en del af svaret på, hvordan vi fremover kan flyve mere klimavenligt. Det handler blandt andet om kolort, fortæller han i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’

Bredt flertal for, at Folketinget skal klimakompensere for flyrejser

Et politisk flertal i Folketinget er positive over for at indføre klimakompensation for de millioner af flykilometer, hvor politikere og folketingsudvalg er på vingerne i regi af Folketinget

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  2. Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.
  3. Verden over kæmper luftfartsselskaber for overlevelse på et marked, der nok aldrig bliver helt det samme igen
  4. Det er nemmere fortsat at flyve og købe nyt, nyt, nyt, fordi det er nemmere at forestille sig jordens undergang, end at vi skal sænke vores levestandard. Men det virker ikke længere for mig at drukne min bekymring i kødsovs, rejser og rosé, skriver landskabsarkitekt Ziff V. Hansen i dette debatindlæg
  5. Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg
  6. Et øjeblik så det ud, som om dansk grænsepolitik blev bestemt af et britisk flyselskab, da jeg som tusinder af andre danskere hastede hjem fra udlandet og på trods af mit anerkendelsesværdige formål blev nægtet at komme om bord på et fly mod København, skriver Natalie Barrington Rosendahl i denne klumme
  7. Med sit klimahykleri har Carolina Magdalene Maier begået en slags martyrium, der illustrerer, at vi ikke kan lade det være op til den enkelte at tage ansvar for den bæredygtige omstilling
  8. En ny global kompensationsordning skal muliggøre fortsat vækst i flytrafikken mod, at andre betales for at skære så meget desto mere ned for CO2-udledningerne