Emne

fly

Kære nye regering, hvor længe skal jeg stå alene med ansvaret for klimaet?

Det er nemmere fortsat at flyve og købe nyt, nyt, nyt, fordi det er nemmere at forestille sig jordens undergang, end at vi skal sænke vores levestandard. Men det virker ikke længere for mig at drukne min bekymring i kødsovs, rejser og rosé, skriver landskabsarkitekt Ziff V. Hansen i dette debatindlæg

Værsgo, Mette Frederiksen: Her er køreplanen for en grøn regering

Danmark skal gå forrest i kampen for grøn omstilling, men hvis vi igen skal være grønt foregangsland, skal tempoet op. For at hjælpe en ny regering under Mette Frederiksen med at blive grøn har Information samlet en række borgere og eksperters krav til, hvor den skal tage fat, så vi hurtigt og effektivt får vendt udviklingen

Brevkassen: Vores venner flyver klimaet i sænk

Vi har nogle gode venner, som vi har set i årtier – nu er de gået på pension, og de rejser konstant

Lav kvoter på flyrejser, bilkørsel og kød – det rammer ikke socialt skævt som afgifter

Afgifter på klimabelastende produkter afhjælper ikke akut CO2-udledning. Vi bør i stedet indføre bilfri dage, et maks. på tre til fem årlige flyrejser og rationering på kød. Det vil også ramme rig som fattig ens, skriver Thomas Bindesbøll Larsen i dette debatindlæg

Svenskerne indførte flyafgifter i 2018, og nu flyver de mindre. Vi bør følge trop

Sidste år steg udledningerne fra flybranchen fire procent i Danmark, samtidig med at de stagnerede i Sverige. Klimafgifter på flyrejser er svære at komme uden om i en seriøs klimapolitik, skriver Gunnar Boye Olesen og Thomas Meinert Larsen i dette debatindlæg

Dansk Luftfart: Klimakompensation er kun et startpunkt, vi har større ambitioner

Med klimakompensationer vil vi i luftbranchen mindske udledningen af CO2. Men vi vil også tage flere skridt, der skal hjælpe branchen med at leve op til Parisaftalens mål, skriver branchedirektør for Dansk Luftfart i dette debatindlæg

Det ser ud, som om Tyrkiet er på vej ud af NATO

USA’s modstand mod Tyrkiets erhvervelse af et russisk luftforsvarssystem kan ende med, at præsident Erdogan tvinges til at indlede en tilbagetrækning fra NATO, der på sigt kan resultere i ophør af Tyrkiets sikkerheds-hjørnesten siden 1952

Alle Danmarks naboer har afgifter på flyrejser. Danmark tøver stadig

Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her

De Radikale vil have mere træbyggeri og afgifter på flytrafik i nyt grønt udspil

I et nyt udspil som partier præsenterer lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at nedbringe deres forbrug af brændstof og tænke i grønnere løsninger. Derudover foreslår partiet, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ

EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd

Sider

Mest læste

  1. Det er nemmere fortsat at flyve og købe nyt, nyt, nyt, fordi det er nemmere at forestille sig jordens undergang, end at vi skal sænke vores levestandard. Men det virker ikke længere for mig at drukne min bekymring i kødsovs, rejser og rosé, skriver landskabsarkitekt Ziff V. Hansen i dette debatindlæg
  2. Danmark skal gå forrest i kampen for grøn omstilling, men hvis vi igen skal være grønt foregangsland, skal tempoet op. For at hjælpe en ny regering under Mette Frederiksen med at blive grøn har Information samlet en række borgere og eksperters krav til, hvor den skal tage fat, så vi hurtigt og effektivt får vendt udviklingen
  3. Svenske forskere introducerer tirsdag et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  4. USA’s modstand mod Tyrkiets erhvervelse af et russisk luftforsvarssystem kan ende med, at præsident Erdogan tvinges til at indlede en tilbagetrækning fra NATO, der på sigt kan resultere i ophør af Tyrkiets sikkerheds-hjørnesten siden 1952
  5. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  6. Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være
  7. Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod
  8. I et nyt udspil som partier præsenterer lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at nedbringe deres forbrug af brændstof og tænke i grønnere løsninger. Derudover foreslår partiet, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ