Emne

fly

Nyt udspil fra EU-Kommissionen kan føre til tomme flysæder

For at undgå tomme fly på vingerne har flyselskaber siden marts fået suspension fra kravet om at skulle anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og flytidspunkter. EU-Kommissionen vil nu udfase suspenderingen, så selskaberne igen skal anvende 40 procent. Det vil føre til tomme fly i luften, mener Enhedslisten og Greenpeace

Danskerne vil godt betale (lidt) mere for rødt kød og flyrejser i klimaets navn

Epinion-måling lavet for Djøf viser, at vi godt vil betale mere for blandt andet rødt kød, flyrejser og engangsservice for klimaets skyld. Men ikke klimaafgifter på alle varer og ikke for høje

Hjælpepakken til indenrigsfly er grotesk, når vi står midt i en klimakrise

Midt i en klimakrise har regeringen vedtaget en hjælpepakke til indenrigsflyvninger. Det er en kold skulder til den generation, der vil tage drastiske skridt i klimakampen. Forbyd indenrigsfly og bevis, at klimapolitik ikke er symbolpolitik, skriver Emma Holst Mørch og Marie Holst Mørch i dette debatindlæg

Corona har ændret flybranchen – måske for altid

Verden over kæmper luftfartsselskaber for overlevelse på et marked, der nok aldrig bliver helt det samme igen

Lørdag blev en britisk lufthavnsarbejder herre over, om jeg måtte komme hjem til Danmark

Et øjeblik så det ud, som om dansk grænsepolitik blev bestemt af et britisk flyselskab, da jeg som tusinder af andre danskere hastede hjem fra udlandet og på trods af mit anerkendelsesværdige formål blev nægtet at komme om bord på et fly mod København, skriver Natalie Barrington Rosendahl i denne klumme
Klimapodcast

Den gode nyhed: Du må godt flyve til Mallorca. Den dårlige: Du skal nok vente seks år

Menneskets hang til at rejse kloden rundt i luftbårne maskiner udgør omkring fire procent af den globale klimabelastning. Men på SDU har professor Henrik Wenzel fundet en del af svaret på, hvordan vi fremover kan flyve mere klimavenligt. Det handler blandt andet om kolort, fortæller han i Informations klimapodcast ’Den grønne løsning’

Bredt flertal for, at Folketinget skal klimakompensere for flyrejser

Et politisk flertal i Folketinget er positive over for at indføre klimakompensation for de millioner af flykilometer, hvor politikere og folketingsudvalg er på vingerne i regi af Folketinget

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg

Brevkassen: Skal jeg flyve over til min søn i julen?

Jeg har valget mellem at deltage i destruktionen af kloden eller at skuffe familien, skriver MD

Presset øges på regeringen for at indføre flyafgifter allerede næste år

Danskerne kan fra næste år blive mødt af flyafgifter fra 16,5 kroner og 1.000 kroner pr. billet. SF kommer med klimaudspil med flyafgifter, der vil indbringe staten 1,2 mia. kroner. Også regeringens øvrige støttepartier og Dansk Luftfart lægger op til indførsel af flyafgifter. Men S tøver fortsat

Sider

Mest læste

  1. Verden over kæmper luftfartsselskaber for overlevelse på et marked, der nok aldrig bliver helt det samme igen
  2. Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  3. Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod
  4. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  5. Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de
  6. Det seneste år er klimaforandringerne for alvor blevet et emne, borgerne er optagede af, men samtidig flyver vi mere og mere. Efter en sommer med et historisk højt antal flyvninger brugte Information en dag sammen med direktøren for Bravo Tours for at finde ud af hvorfor
  7. Ifølge flyselskaberne vil de første hybridfly begynde at udfordre de traditionelle passagerfly inden for få år. En lektor mener dog, at vi skal vente mindst et par årtier på rene batteridrevne elfly
  8. Diskussionen om, hvad vi skal afstå fra for klimaets skyld, må også handle om, hvad der har kollektiv værdi. Det har hakkebøffer ikke. Det har rejser. For som man siger i min søns skole: Man driller ikke dem, man har været hjemme og lege hos