Emne

fly

Alle Danmarks naboer har afgifter på flyrejser. Danmark tøver stadig

Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her

De Radikale vil have mere træbyggeri og afgifter på flytrafik i nyt grønt udspil

I et nyt udspil som partier præsenterer lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at nedbringe deres forbrug af brændstof og tænke i grønnere løsninger. Derudover foreslår partiet, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ

EU-lande vil have klimaskat på luftfart – regeringen vil ikke

EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd
Luftfart uden jordforbindelse

Mens vi drømmer om klimavenlige fly: Bliv på jorden – og 6 gode råd hvis du alligevel skal flyve

Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være

Det har sin pris at flyve – vil nogen betale den?

Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod

Luftfarten vil købe fribillet til stigende CO2-udledninger

En ny global kompensationsordning skal muliggøre fortsat vækst i flytrafikken mod, at andre betales for at skære så meget desto mere ned for CO2-udledningerne

Kampen for klimaet uge 8: Helsingborgs koncerthus booker kun artister, der ikke tager flyet

Endelig er det lykkedes EU at kræve, at også lastbiler skal udlede mindre CO2
Ny serie

Flere, billigere flyrejser er skidt for klimaet. Og det bliver åbenbart kun værre

Den stærke vækst i global flytrafik er på kollisionskurs med alt, hvad vi ved om behovet for hurtigt at bremse udledningerne af drivhusgasser

Svensk Instagram-profil hænger flyrejseglade bloggere ud

En anonym svensk Instagram-profil udstiller betydningsfulde bloggeres massive forbrug af flyrejser og skaber debat i Sverige. Bloggerne vil have deres titusindvis af følgere til at reflektere over deres flyrejsevaner, fortæller de. Men virker udskamning?

Nu er flyrejsens klimaeffekt til at få øje på – Beregn din CO2-udledning

Svenske forskere introducerer tirsdag et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt

Sider

Mest læste

  1. Svenske forskere introducerer tirsdag et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  2. I et nyt udspil som partier præsenterer lørdag, vil De Radikale have en flyafgift, som skal presse flyselskaberne til at nedbringe deres forbrug af brændstof og tænke i grønnere løsninger. Derudover foreslår partiet, at halvdelen af alt nybyggeri skal opføres i træ
  3. Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være
  4. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  5. Det gør mere for selvopfattelsen end miljøet, når velmenende enkeltpersoner boykotter flytransport. Hvis vi virkelig vil forureningen til livs, er der brug for stram lovgivning og mærkbare afgifter
  6. EU-luftfartens klimabelastning stiger, bl.a. fordi flyrejser er billigere end tog. Det vil en række lande nu ændre med fælles EU-afgift på rejserne, men den danske regering kan ikke lide afgifter. Alternativet kalder ministre i samråd
  7. Det tager i bedste fald årtier at gøre flyvningen klimavenlig. Mens vi venter, må vi flyve mindre, siger klimaforskere. Afgifter kunne være et redskab, men luftfartsindustrien stritter imod
  8. Med sit klimahykleri har Carolina Magdalene Maier begået en slags martyrium, der illustrerer, at vi ikke kan lade det være op til den enkelte at tage ansvar for den bæredygtige omstilling