Emne

fly

Brevkassen: Skal jeg flyve over til min søn i julen?

Jeg har valget mellem at deltage i destruktionen af kloden eller at skuffe familien, skriver MD

Presset øges på regeringen for at indføre flyafgifter allerede næste år

Danskerne kan fra næste år blive mødt af flyafgifter fra 16,5 kroner og 1.000 kroner pr. billet. SF kommer med klimaudspil med flyafgifter, der vil indbringe staten 1,2 mia. kroner. Også regeringens øvrige støttepartier og Dansk Luftfart lægger op til indførsel af flyafgifter. Men S tøver fortsat

Universiteter bør begrænse forskeres unødvendige flyrejser

Danske forskere flyver indenrigs, selv om de kunne tage toget. Universiteterne bør gå foran med klimapolitikker, der begrænser de ansattes unødvendige flyvninger, skriver videnskabelig assistent Marcus Lee Naldal i dette debatindlæg

I rejsebranchen er klimaet ikke et problem

Det seneste år er klimaforandringerne for alvor blevet et emne, borgerne er optagede af, men samtidig flyver vi mere og mere. Efter en sommer med et historisk højt antal flyvninger brugte Information en dag sammen med direktøren for Bravo Tours for at finde ud af hvorfor

Brevkassen: Er det i orden, at klimakrisen koster venskaber?

Skal jeg bare tavst acceptere, at mine jævnaldrende venner sætter vores og – og deres – børnebørns fremtid over styr, spørger TT

Brevkassen: Jeg vil ikke droppe at flyve. Hvordan kan jeg købe aflad?

Hver weekend besvarer Brevkassen to spørgsmål med to svar til hver. Her spørger en rejseglad læser om mulighederne for at købe aflad for sine klimasynder
Baggrund

Flyafgifter på passagerer, brændstof eller CO2 – hvad er mest smart?

Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de

Send et postkort fra Limfjorden til de flyvende bedsteforældre

Det er gået op for os unge, at det ikke er kedeligt at holde ferie tæt på vores hjem. Den erkendelse er ikke helt slået igennem hos de flyvende bedsteforældre, der er i fuld gang med at udleve deres anden ungdom. Derfor må vi inspirere dem med vores ferieoplevelser, skriver studerende Ebbe Hejlskov Bertelsen i dette debatindlæg

Kære nye regering, hvor længe skal jeg stå alene med ansvaret for klimaet?

Det er nemmere fortsat at flyve og købe nyt, nyt, nyt, fordi det er nemmere at forestille sig jordens undergang, end at vi skal sænke vores levestandard. Men det virker ikke længere for mig at drukne min bekymring i kødsovs, rejser og rosé, skriver landskabsarkitekt Ziff V. Hansen i dette debatindlæg

Værsgo, Mette Frederiksen: Her er køreplanen for en grøn regering

Danmark skal gå forrest i kampen for grøn omstilling, men hvis vi igen skal være grønt foregangsland, skal tempoet op. For at hjælpe en ny regering under Mette Frederiksen med at blive grøn har Information samlet en række borgere og eksperters krav til, hvor den skal tage fat, så vi hurtigt og effektivt får vendt udviklingen

Sider

Mest læste

  1. Jeg har valget mellem at deltage i destruktionen af kloden eller at skuffe familien, skriver MD
  2. Danskerne kan fra næste år blive mødt af flyafgifter fra 16,5 kroner og 1.000 kroner pr. billet. SF kommer med klimaudspil med flyafgifter, der vil indbringe staten 1,2 mia. kroner. Også regeringens øvrige støttepartier og Dansk Luftfart lægger op til indførsel af flyafgifter. Men S tøver fortsat
  3. Svenske forskere har introduceret et nyt interaktivt CO2-beregningsværktøj for luftfart verden rundt
  4. USA’s modstand mod Tyrkiets erhvervelse af et russisk luftforsvarssystem kan ende med, at præsident Erdogan tvinges til at indlede en tilbagetrækning fra NATO, der på sigt kan resultere i ophør af Tyrkiets sikkerheds-hjørnesten siden 1952
  5. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  6. Det er nemmere fortsat at flyve og købe nyt, nyt, nyt, fordi det er nemmere at forestille sig jordens undergang, end at vi skal sænke vores levestandard. Men det virker ikke længere for mig at drukne min bekymring i kødsovs, rejser og rosé, skriver landskabsarkitekt Ziff V. Hansen i dette debatindlæg
  7. Regeringen åbner meget forsigtigt for at indføre flyafgifter i Danmark, men vil ikke lægge sig fast på hvordan. Information har bedt en række eksperter gennemgå de forskellige former for flyafgifter, som transportministeren i den kommende tid vil undersøge. Der er fordele og ulemper ved alle, men afgifter er den rette vej at gå, mener de
  8. Der er ingen enkle svar på, hvordan man som rejsende forholder sig til flyvningens klimaudfordring. Det mest enkle svar er: Lad være