Emne

flytrafik

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er sundhedsskadelig for 200.000 amagerkanere

Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse

At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig giver ikke mening

Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg

Klimaråd til finanslovsforhandlere: Det er for billigt at flyve

Der bør indføres en afgift på flyrejser, siger regeringens rådgiver

»Jeg tror egentlig, danskerne har råd til at betale lidt mere for flybilletterne«

Onsdag præsenterer regeringen sit udspil til finanslov. Et af emnerne i de kommende ugers forhandlinger bliver afgifter på flyrejser, men selv om priserne på flyrejser er faldet markant de seneste år, har Socialdemokratiet indtil for nylig ikke ønsket at lægge afgifter på fly. Klimaordfører Anne Paulin (S) er åben over for at forhandle

Flyselskabernes klimakompensationer er vildledende og skader klimaet

Det er i bedste fald falsk markedsføring, når flyselskaber påstår, at det er grønt at flyve med dem, fordi de planter nogle træer og kalder det klimakompensation, skriver en iværksætter og en forsker i fysik i dette debatindlæg

Regeringen leder stadig efter den perfekte model for en afgift på flytransport

På et samråd fredag i Europaudvalget med klimaminister Lars Christian Lilleholt og transportminister Ole Birk Olesen tyder alt på, at regeringen stadig ikke er interesseret i at følge nabolandenes eksempler med passagerafgifter på flytransport

Klimaet kan ikke vente på, at vi i den flyvende klasse hver især besinder os, indoptager nye værdier og anlægger nye vaner

Hvis luftfartens hastige vækst og tiltagende klimabelastning skal begrænses, må der politik til

Luftfartsindustrien har højtflyvende klimaplaner – bare ikke højtflyvende nok

SAS går i spidsen med offensiv klimastrategi omfattende indkøb af nye fly og biobrændstof. Men intet tyder på, at branchens teknologiske løsninger kan bringe luftfarten på kurs mod Parisaftalens klimamål

Venstre i sommerhumør: Ingen konflikt mellem flytrafik og grøn omstilling

Antallet af flypassagerer er mere end fordoblet over de seneste 20 år, og luftfart udgør en af de hurtigst voksende kilder til udledning af drivhusgasser. I weekenden fik Venstre kritik for ikke at tage problemet alvorligt, da de i en ny kampagne anklagede de partier, der ønsker en afgift på flyrejser, for ikke at være »i sommerhumør«

Sider

Mest læste

  1. SAS går i spidsen med offensiv klimastrategi omfattende indkøb af nye fly og biobrændstof. Men intet tyder på, at branchens teknologiske løsninger kan bringe luftfarten på kurs mod Parisaftalens klimamål
  2. Med Sterling forsvinder minderne om pastor Krogagers gigantiske livsværk
  3. Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg
  4. Onsdag præsenterer regeringen sit udspil til finanslov. Et af emnerne i de kommende ugers forhandlinger bliver afgifter på flyrejser, men selv om priserne på flyrejser er faldet markant de seneste år, har Socialdemokratiet indtil for nylig ikke ønsket at lægge afgifter på fly. Klimaordfører Anne Paulin (S) er åben over for at forhandle
  5. Det nye års konflikter bliver mellem stater og netværk – grænserne mellem krig og fred fortoner sig, siger norsk socialantropolog, forfatter til ny bog om islam og vesten efter 11. september
  6. Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
  7. 'Nødens fortabte, tilbagestående kontinent' er i en historisk positiv udvikling. Væksten boomer og investorerne kappes om at komme til
  8. Det er i bedste fald falsk markedsføring, når flyselskaber påstår, at det er grønt at flyve med dem, fordi de planter nogle træer og kalder det klimakompensation, skriver en iværksætter og en forsker i fysik i dette debatindlæg