Emne

flytrafik

Benny Engelbrecht truede med fængselsstraf. Men hans ministerium havde ikke styr på juraen

Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet

Nyt udspil fra EU-Kommissionen kan føre til tomme flysæder

For at undgå tomme fly på vingerne har flyselskaber siden marts fået suspension fra kravet om at skulle anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og flytidspunkter. EU-Kommissionen vil nu udfase suspenderingen, så selskaberne igen skal anvende 40 procent. Det vil føre til tomme fly i luften, mener Enhedslisten og Greenpeace

Regeringen er langt fra at påtage sig det internationale lederskab for den grønne omstilling af transporten

Regeringen har udtrykt, at hjælpepakkerne skulle bidrage til den grønne omstilling. Men med aftalen om at opkøbe tomme flysæder har de og en række andre partier gået i den stik modsatte retning. Og det er uacceptabelt, skriver klimapolitisk rådgiver for Enhedslisten, Jon Burgwald, i dette debatindlæg

Reducer flytrafik i stedet for at følge flybranchens uambitiøse klimaforslag

Dansk Luftfart er kommet med et udspil til en reduktion af CO2 i flybranchen. Desværre er det både uambitiøst og langt mere omstændigt, end hvis man reducerer selve mængden af flytrafik, skriver fire miljø- og transportorganisationer i dette debatindlæg

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er sundhedsskadelig for 200.000 amagerkanere

Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse

At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig giver ikke mening

Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg

Klimaråd til finanslovsforhandlere: Det er for billigt at flyve

Der bør indføres en afgift på flyrejser, siger regeringens rådgiver

»Jeg tror egentlig, danskerne har råd til at betale lidt mere for flybilletterne«

Onsdag præsenterer regeringen sit udspil til finanslov. Et af emnerne i de kommende ugers forhandlinger bliver afgifter på flyrejser, men selv om priserne på flyrejser er faldet markant de seneste år, har Socialdemokratiet indtil for nylig ikke ønsket at lægge afgifter på fly. Klimaordfører Anne Paulin (S) er åben over for at forhandle

Flyselskabernes klimakompensationer er vildledende og skader klimaet

Det er i bedste fald falsk markedsføring, når flyselskaber påstår, at det er grønt at flyve med dem, fordi de planter nogle træer og kalder det klimakompensation, skriver en iværksætter og en forsker i fysik i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet
  2. SAS går i spidsen med offensiv klimastrategi omfattende indkøb af nye fly og biobrændstof. Men intet tyder på, at branchens teknologiske løsninger kan bringe luftfarten på kurs mod Parisaftalens klimamål
  3. Med Sterling forsvinder minderne om pastor Krogagers gigantiske livsværk
  4. Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
  5. Miljøbevidste mennesker får ondt i samvittigheden, når de flyver, kører bil og frådser med energien. Derfor eksploderer branchen af firmaer, der tilbyder klima-neutralitet via CO2-kompensation. Meget af det, der tilbydes, er varm luft
  6. 75 pct. af drivhusgassen fra turisme kommer fra flytrafik, og alt tyder på, at udledningen stiger i de kommende år. Men hvad svarer CO2-udslip fra ens rejser egentlig til i dagligdags forbrug – og hvor stor er forskellen på transportformerne egentlig?
  7. Det er i bedste fald falsk markedsføring, når flyselskaber påstår, at det er grønt at flyve med dem, fordi de planter nogle træer og kalder det klimakompensation, skriver en iværksætter og en forsker i fysik i dette debatindlæg
  8. Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg