Emne

flytrafik

Artikler
omstilling
15. marts 2023

Midt i klimakrisen skal Kastrup udbygges for at understøtte flytrafikkens vækst

Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
Læserbrev
27. september 2021

Rejsebureauerne bør sælge os flere rejser med bus og tog

Flytrafikken holdt pause under corona, men gør nu comeback i rejsebureauernes pjecer. Det er på tide, at bureauerne fornyer sig selv og tilbyder flere rejser med bus og tog i stedet for fly. Men det nytter ikke, hvis forbrugerne ikke køber dem
Flytrafikken holdt pause under corona, men gør nu comeback i rejsebureauernes pjecer. Det er på tide, at bureauerne fornyer sig selv og tilbyder flere rejser med bus og tog i stedet for fly. Men det nytter ikke, hvis forbrugerne ikke køber dem
Folk
30. juni 2021

Folketinget genoptager flyrejser – men stadig uden klimakompensation

Folketingsmedlemmerne er så småt begyndt at flyve ud i verden igen. Men husker de klimakompensation, spørger vi i FOLK
Information har tidligere kortlagt folketingsmedlemmernes flyrejser: På knap fem år fløj Folketinget 7.588.538 km svarende til 189 gange rundt om Jorden.
Baggrund
13. april 2021

Benny Engelbrecht truede med fængselsstraf. Men hans ministerium havde ikke styr på juraen

Juraprofessor tvivler på lovligheden af regeringens flyveforbud, hvor selskaber ikke må medtage passagerer uden en ny negativ coronatest. Transportministeriet erkender at have misforstået juraen, men fastholder, at der er hjemmel til forbuddet
Flyselskaber må ikke medtage passagerer uden en ny negativ coronatest, lød det fra transportministeren i januar, der truede med fængselsstraf for regelbrydere. Transportministeren erkender nu at have misforstået juraen.
Baggrund
8. februar 2021

Nyt udspil fra EU-Kommissionen kan føre til tomme flysæder

For at undgå tomme fly på vingerne har flyselskaber siden marts fået suspension fra kravet om at skulle anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og flytidspunkter. EU-Kommissionen vil nu udfase suspenderingen, så selskaberne igen skal anvende 40 procent. Det vil føre til tomme fly i luften, mener Enhedslisten og Greenpeace
Flytrafikken blev mere end halveret i 2020 som følge af COVID-19, viser tal fra Eurocontrol, der er den europæiske organisation for luftfartens sikkerhed.
Læserbrev
31. juli 2020

Regeringen er langt fra at påtage sig det internationale lederskab for den grønne omstilling af transporten

Regeringen har udtrykt, at hjælpepakkerne skulle bidrage til den grønne omstilling. Men med aftalen om at opkøbe tomme flysæder har de og en række andre partier gået i den stik modsatte retning. Og det er uacceptabelt, skriver klimapolitisk rådgiver for Enhedslisten, Jon Burgwald, i dette debatindlæg
Læserbrev
28. maj 2020

Reducer flytrafik i stedet for at følge flybranchens uambitiøse klimaforslag

Dansk Luftfart er kommet med et udspil til en reduktion af CO2 i flybranchen. Desværre er det både uambitiøst og langt mere omstændigt, end hvis man reducerer selve mængden af flytrafik, skriver fire miljø- og transportorganisationer i dette debatindlæg
Læserbrev
22. januar 2020

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er sundhedsskadelig for 200.000 amagerkanere

Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
Læserbrev
15. januar 2020

At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig giver ikke mening

Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
En udvidelse af Københavns Lufthavn vil derfor gøre det urealistisk at opfylde målet om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Fly forurener og støjer desuden uanset model og årgang, og lufthavnens naboer betaler en høj pris i form af gener og helbredsproblemer, skriver Johnny Frank Nielsen og Peter Alving.
Læserbrev
8. januar 2020

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg

Sider

  • omstilling
    15. marts 2023

    Midt i klimakrisen skal Kastrup udbygges for at understøtte flytrafikkens vækst

    Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
    Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
  • Læserbrev
    15. januar 2020

    At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig giver ikke mening

    Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
    En udvidelse af Københavns Lufthavn vil derfor gøre det urealistisk at opfylde målet om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Fly forurener og støjer desuden uanset model og årgang, og lufthavnens naboer betaler en høj pris i form af gener og helbredsproblemer, skriver Johnny Frank Nielsen og Peter Alving.
  • Læserbrev
    8. januar 2020

    Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

    Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg
  • 30. oktober 2008

    Det begyndte med en bus

    Med Sterling forsvinder minderne om pastor Krogagers gigantiske livsværk
    Pastor Eilif Krogager fik charterrejse-ideen af to sognebørn. Han tog den til sig og skabte med Sterling Airways Europas største fly-charterselskab.
  • 15. marts 2007

    Drop de gamle fordomme om Afrika

    'Nødens fortabte, tilbagestående kontinent' er i en historisk positiv udvikling. Væksten boomer og investorerne kappes om at komme til
  • Analyse
    2. oktober 1997

    Dianas død skal hjælpe Qaddafi i nød

    Presset mod Libyens leder tager til. Nu forsøger han at afværge angreb fra ind- og udland med sammensværgelses-teorier om mordet på Prinsesse Diana og hendes - til lejligheden libysk udnævnte - kæreste Ligesom Mick Jagger er Moammar Qaddafi blevet ældre på en interessant måde: Hans ansigt er fuldt af dybe furer, men han er tydeligvis stadig meget bevidst om sit gode udseende...
  • Baggrund
    17. april 2015

    Sådan flyver du (lidt) grønnere

    75 pct. af drivhusgassen fra turisme kommer fra flytrafik, og alt tyder på, at udledningen stiger i de kommende år. Men hvad svarer CO2-udslip fra ens rejser egentlig til i dagligdags forbrug – og hvor stor er forskellen på transportformerne egentlig?
    Det soldrevne fly Solar Impulse 2 varsler en mulig transportfremtid uden fossile brændstoffer – her er flyet på første del af sin jordomflyvning på vej over oliestaten Abu Dhabi i marts 2015.
  • Kronik
    23. marts 2005

    Du glade Grønland

    Feststemte mennesker møder dronningen, når hun besøger landet, men 25 år efter etableringen af Hjemmstyret synes udviklingen at være gået i stå. Uafhængigheden har haft konsekvenser