Emne

Folkeskole

Ugens person

»Jeg vil gerne i gymnasiet og uddanne mig mere, for så kan jeg gøre lige, hvad jeg vil«

I denne uge lancerede regeringen et nyt folkeskoleudspil, som vil rulle dele af folkeskolereformen tilbage. Blandt andet skal skoledagen være lidt kortere. Det, synes skoleelev Erik Lindholdt fra Ribe, er en god idé. Faktisk er det det eneste, han ville ændre, hvis han var undervisningsminister

De små er for små til at begynde i skole

Jeg er en af dem, der netop har sendt mit barn i skole for allerførste gang. Jeg havde bare glemt, at hans krop stadig er propfuld af myrer. Og det er ikke bare hans problem

Mobilerne ødelægger samværet - forbyd dem i skolerne

Det er godt at være en frisindet og demokratisk stat, men frygten for at udstikke faste retningslinjer er indimellem for stor. Især hvad angår mobiltelefonen

Blachmans vision for folkeskolen er forfejlet romantik

Ifølge Thomas Blachman bør det være folkeskolens opgave at befrugte eleverne med ideer og identitet. Men yderligere institutionalisering af børns fantasi og livsvilje er det sidste, den danske folkeskole har brug for. Reel fritænkning og originalitet kan slet ikke opdyrkes på nyromantisk X Factor-manér

Lærerne skal være drivende i skolens store grønne omstilling

Klimaudfordringen kalder på en kulturel og samfundsmæssig omstilling – også i den kulturbærende institution folkeskolen. I den omstilling skal lærerne nødvendigvis være pædagogisk og samfundsmæssigt i offensiven. Men der er sten, som skal ryddes af vejen. En af dem hedder omstillingsresistens

Undervisningsministeren mangler forståelse for lærernes udfordringer

Med sine forskellige ekspertråd viser undervisningsminister Merete Riisager, at hun tilsyneladende ikke har forstået, at det afgørende er, hvordan man lærer børnene noget, og ikke hvad man selv ved som lærer

Man tager ikke skade af at gå til en gudstjeneste

Det er et rum i Danmark blandt mange rum, og vi skal minde vores lovgivere om og lære vores børn, at tolerance ikke handler om at beskytte hinanden mod det anderledes, men at man lærer at holde hinanden ud.

FOLK

FOLK fra dagens avis

Det ensidige fokus på karakterer står for fald. Nu kommer karakterdannelsen i centrum

Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner

Man løser ikke folkeskolens problemer ved at lukke friskolerne

I fagbevægelsen er man tilsyneladende klar til at sælge ud af det i andre sammenhænge højt besungne danske frisind for at forbedre folkeskolen. Men det er frisindet for værdifuldt til.

Sider

Mest læste

  1. Jeg er en af dem, der netop har sendt mit barn i skole for allerførste gang. Jeg havde bare glemt, at hans krop stadig er propfuld af myrer. Og det er ikke bare hans problem
  2. I denne uge lancerede regeringen et nyt folkeskoleudspil, som vil rulle dele af folkeskolereformen tilbage. Blandt andet skal skoledagen være lidt kortere. Det, synes skoleelev Erik Lindholdt fra Ribe, er en god idé. Faktisk er det det eneste, han ville ændre, hvis han var undervisningsminister
  3. Nye krav til samfundet og den enkelte betyder efterspørgsel efter andet end læring i børnehaver og skoler. Hvis vi skal kunne håndtere stress og globale kriser, skal børn opdrages til ansvar og til dedikerede sociale væsner
  4. Klimaudfordringen kalder på en kulturel og samfundsmæssig omstilling – også i den kulturbærende institution folkeskolen. I den omstilling skal lærerne nødvendigvis være pædagogisk og samfundsmæssigt i offensiven. Men der er sten, som skal ryddes af vejen. En af dem hedder omstillingsresistens
  5. Muslimske friskoler er ikke kun et produkt af religiøs separatisme. De opstår også, fordi muslimske elever og forældre flygter fra visse folkeskoler af samme grunde som etnisk danske familier. Vil man skabe bedre integration, skal man segregeringen på hele skoleområdet til livs
  6. Ifølge Thomas Blachman bør det være folkeskolens opgave at befrugte eleverne med ideer og identitet. Men yderligere institutionalisering af børns fantasi og livsvilje er det sidste, den danske folkeskole har brug for. Reel fritænkning og originalitet kan slet ikke opdyrkes på nyromantisk X Factor-manér
  7. Det er et rum i Danmark blandt mange rum, og vi skal minde vores lovgivere om og lære vores børn, at tolerance ikke handler om at beskytte hinanden mod det anderledes, men at man lærer at holde hinanden ud
  8. Knap hver tredje i en ungdomsårgang gennemfører ikke en ungdomsuddannelse lige efter folkeskolen. De risikerer at blive tabt, fordi de forskellige systemer omkring dem ikke taler sammen, viser ny rapport