Emne

Folkeskole

Klasser med 28 elever og lærere, der mangler efteruddannelse, gør undervisningen vanskelig

Det er ikke kun læreres samvittighed, der afgør kvaliteten af undervisningen. Når vi underviser 28 elever og samtidig skal tage hensyn til tosprogede og diagnosticerede elever uden relevant videre- og efteruddannelse, påvirker det kvaliteten af undervisningen, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg

Børn med særlige behov blomstrede i coronaskolen, så fortsæt med små klasser og korte dage

Coronaskolens små klasser og fleksibilitet gav børn med trivsels- og adfærdsudfordringer en markant bedre skolegang. Normalt forsøger vi at skrue på børnene, men coronaskolen viser, at det nytter at ændre folkeskolens rammer i stedet, skriver socialrådgiver Vanessa Browns Poulsen i denne kronik

Lærer: Det kræver mindst otte ekstra arme og otte ekstra ører at være i mit fag

Som folkeskolelærer forventes det af mig, at jeg underviser, vejleder og opdrager mine elever. Det kræver mindst otte ekstra arme og ører, hvis jeg samtidig skal forholde mig til elevernes konflikter, madpakker og forældre. Vi lærere er ikke luddovne, skriver Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg

En lærer, en børnehaveklasseleder og en forælder: Det er svært at få børnene til at blande sig

Legeaftaler, gruppearbejde og åbne invitationer. På forskellige måder prøver lærere, pædagoger og forældre at få børn til at danne venskaber på tværs af etniciteter, men det er svært. Information har talt med tre af dem, der forsøger at bryde børnenes mønstre

Et liv er forbi: Skoleinspektør Torben Dahlgaard brændte spanskrør på bålet

Torben Dahlgaard var sådan en skolelærer og -inspektør, der ved sin død havde bunker af breve liggende fra tidligere elever. Han inspirerede alle omkring sig med sit matematiske hoved og kærlige tilgang til både børn og voksne

Giv børn med usynlige handicap en nøglesnor på, så deres klassekammerater kan tage hensyn

Mere end hvert syvende barn under 18 år har en psykiatrisk diagnose. Det skal vi turde tale om og skilte mere med. Det vil bidrage til, at børn og unge føler sig mindre ensomme, og så vil det gøre psykiatriske diagnoser til en naturlig del af hverdagen, skriver lærer Søs Prehn i dette debatindlæg

Brevkassen: Skal jeg sige højt, hvad jeg mener om min søns tysklærer?

Brevkassen svarer hver uge på spørgsmål fra læserne. Her er en far godt knotten over, at hans søn er blevet sendt uden for døren

Det får børn til at tvivle på demokratiet som styreform, når elevrådet er ren proforma

Elevrådet er mange børns første reelle møde med demokratiet. Derfor er det afgørende, at deres deltagelse giver reel indflydelse. Som elevrådsrepræsentant lærte min datter ikke om demokrati, men om skindemokrati, skriver Maja Spuur Hansen i dette debatindlæg

Hvis lærerne vil, kan den nye aftale blive banebrydende for at skabe en bedre folkeskole

Meget af det, som gør forskellen mellem et godt arbejdsliv og det modsatte, handler ikke om løn, tid og ferie og reguleres derfor ikke normalt i overenskomsten. Men med den nye aftale får lærere og ledelse pligt til at samarbejde om alt det vigtige, skriver direktør i DeltagerDanmark Bjørn Hansen i dette debatindlæg

Børn skal ikke standardiseres. Sæt de nationale test i bero, Pernille Rosenkrantz-Theil

De nationale test viser ikke, hvor dygtig den enkelte elev er, men kun hvor en klasse ligger i forhold til gennemsnittet. Alene det, at testene standardiserer børn, så vidt forskellige som sådan nogle unger er, burde være argument nok for at afskaffe dem, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Coronaskolens små klasser og fleksibilitet gav børn med trivsels- og adfærdsudfordringer en markant bedre skolegang. Normalt forsøger vi at skrue på børnene, men coronaskolen viser, at det nytter at ændre folkeskolens rammer i stedet, skriver socialrådgiver Vanessa Browns Poulsen i denne kronik
  2. Det er ikke kun læreres samvittighed, der afgør kvaliteten af undervisningen. Når vi underviser 28 elever og samtidig skal tage hensyn til tosprogede og diagnosticerede elever uden relevant videre- og efteruddannelse, påvirker det kvaliteten af undervisningen, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg
  3. Torben Dahlgaard var sådan en skolelærer og -inspektør, der ved sin død havde bunker af breve liggende fra tidligere elever. Han inspirerede alle omkring sig med sit matematiske hoved og kærlige tilgang til både børn og voksne
  4. Jeg er en af dem, der netop har sendt mit barn i skole for allerførste gang. Jeg havde bare glemt, at hans krop stadig er propfuld af myrer. Og det er ikke bare hans problem
  5. Skoledagene er blevet for lange, og det går ud over koncentrationen. Giv os færre timer og mere bevægelse og variation, skriver 12-årige Madina Hussain i dette debatindlæg
  6. Som folkeskolelærer forventes det af mig, at jeg underviser, vejleder og opdrager mine elever. Det kræver mindst otte ekstra arme og ører, hvis jeg samtidig skal forholde mig til elevernes konflikter, madpakker og forældre. Vi lærere er ikke luddovne, skriver Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg
  7. Legeaftaler, gruppearbejde og åbne invitationer. På forskellige måder prøver lærere, pædagoger og forældre at få børn til at danne venskaber på tværs af etniciteter, men det er svært. Information har talt med tre af dem, der forsøger at bryde børnenes mønstre
  8. Israels Plads er en åben skolegård midt i København, hvor eleverne frit interagerer med byens borgere. Potentielt kan det gå galt, og det er nemt at argumentere for, at børnene skal beskyttes af et hegn. Heldigvis er det endnu ikke blevet opført, skriver journalist Kristian Villesen i denne klumme